Den traditionsrige forårs advarsel
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-03-03 19:17

Hej DFM

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu ved at blive en tradition at jeg skriver lidt om at man
skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
bare et enkelt styrt.

1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider.
Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige kørestilen indfinde
sig igen før modellen bliver tævet på de små snoede.
4. Der er salt alle steder indtil langt ind i April. Smør jeres fine cykler
ind i WD40 og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på
kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader ,så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.
8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke køre 100% af sine
evner på den første tur.
9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Richard

Dato : 10-03-03 22:53

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
> ½L til 20L benzin.

Eller 1/4l til 20l benzin, hvis du bruger den grønne, som Statoil sælger
i øjeblikket. Ikke fordi det skader, men benzinen er rigeligt dyr pt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-03-03 23:17

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev:
Ikke fordi det skader,
>men benzinen er rigeligt dyr pt

Ja - her i København går vi og græder over dagsprisen hos - bl.a. -
Jet: 95 oktan 6,84 !

Det var godt jeg kørte en omvej - det blev jo billigere !

Jesper

Fra : Megas

Dato : 11-03-03 03:08

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

*SNIP*

> Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

Håber han fatter det, ham pris Knud :D

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra :D

Fra : lange

Dato : 11-03-03 09:25

> [...]
> meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige kørestilen indfinde
> sig igen før modellen bliver tævet på de små snoede.

Og når i synes at i har taget højde for det hele så kig lige her inden i
begiver jer ud:

http://geocities.com/ianrc30/images/crash.jpg

Lange

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-03-03 09:36

> Og når i synes at i har taget højde for det hele så kig lige her inden i
> begiver jer ud:
> http://geocities.com/ianrc30/images/crash.jpg

Det var så den Honda. Damn!

Fra : nd

Dato : 11-03-03 17:28

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Det var så den Honda. Damn!

Måske derfor?

Niels
Fazer

---

Fra : Jake

Dato : 12-03-03 09:38

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

> Det var så den Honda. Damn!

Jeg synes det er imponerende at du kan se at det en gang har været en Honda

/Jake

Fra : lange

Dato : 12-03-03 10:25

> Jeg synes det er imponerende at du kan se at det en gang har været en
Honda

Hvis du kigger godt efter vil du opdage at det var en RC30.

Lange

Fra : Michael K. S.

Dato : 12-03-03 10:29

On Wed, 12 Mar 2003 10:24:35 +0100, "lange" <morten.lange@postman.dk>
wrote:

>Hvis du kigger godt efter vil du opdage at det var en RC30.

Du tænker på monosvingeren ik' - Jeg kan personlig ikke på billedet se
forskel på om det er en NC30 eller en RC30,hvordan gør man lige det ?

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Niels S.

Dato : 12-03-03 11:42

Michael K. S. skrev

> Du tænker på monosvingeren ik' - Jeg kan personlig ikke på billedet se
> forskel på om det er en NC30 eller en RC30,hvordan gør man lige det ?

Prøv at kigge på linket igen )

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Michael K. S.

Dato : 12-03-03 13:09

On Wed, 12 Mar 2003 11:42:16 +0100, "Niels S." <HondaVFR@krudt.dk>
wrote:

>Prøv at kigge på linket igen )

Ahhh okay,så forstår jeg bedre for selve billedet kan jeg ikke se det

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 13:50

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> Ahhh okay,så forstår jeg bedre for selve billedet kan jeg ikke se det
> på

Hæ!
Alle trick's gælder når man skal dupere andre med sin viden

--
Armand.

Fra : Michael

Dato : 11-03-03 10:00

"lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse > Og når i synes at
i har taget højde for det hele så kig lige her inden i
> begiver jer ud:
>
> http://geocities.com/ianrc30/images/crash.jpg
>
> Lange

Av Av
Hvad han glemt og tage højde for? for det vil jeg da helst undgå

Michael fra HMC
www.duerher.dk/hmc

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-03-03 10:59

lange wrote:
> Og når i synes at i har taget højde for det hele så kig lige her inden i
> begiver jer ud:

Jow deet .. den skal da vist lige ha' noget ny plastik .. og evt.
nogle nye dæk .. :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Lars Eckberg

Dato : 11-03-03 14:31

On Mon, 10 Mar 2003 19:16:57 +0100
> [...]

> skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre

<snip> en hel masse fornuftige ord. </snip>

Man må så vidt jeg husker ikke køre med langt lys om dagen...
Det er dog en god måde at blive set på ;)

De fleste billister der hidser sig op over langt lys om dagen, har tilgengæld set dig.

> Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

og een gang mere ;)

Mvh Lars