/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvis man bør bruge 10W40 kan man da bruge ~
Fra : Thomas


Dato : 10-03-03 00:19

Ja subj siger det næsten.

Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man komme
10W50 uden at det er et prob.

Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der måske
nogen der kan forklare..
det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder

venligst

Thomas



 
 
Holger Danske (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 10-03-03 00:23

Thomas wrote:
> Ja subj siger det næsten.
>
> Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
> komme 10W50 uden at det er et prob.
>
> Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der
> måske nogen der kan forklare..
> det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder

Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen, og så efterhånden
som temperaturen stiger, så stiger også oliens træghed.....

H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Thomas (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-03-03 00:28


"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse
news:b4gif1$8mo$1@sunsite.dk...
> Thomas wrote:
> > Ja subj siger det næsten.
> >
> > Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
> > komme 10W50 uden at det er et prob.
> >
> > Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der
> > måske nogen der kan forklare..
> > det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder
>
> Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
> olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
> driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
> kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen, og så efterhånden
> som temperaturen stiger, så stiger også oliens >træghed.....

Så med lidt skufle logik, burde jeg udlede at jeg godt kan bruge 10W50
istedet.
Da det er fuldsyntetisk, er fidusen da ikke at viskositeten er meget mere
konstant over en større temperaturskala, end til sammenligning en
semi-syntetisk?


--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=231
eller på min personlige:
www.flashking.dk




Holger Danske (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 10-03-03 00:30

Thomas wrote:
> "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> skrev i en meddelelse
> news:b4gif1$8mo$1@sunsite.dk...
>> Thomas wrote:
>>> Ja subj siger det næsten.
>>>
>>> Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
>>> komme 10W50 uden at det er et prob.
>>>
>>> Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er
>>> der måske nogen der kan forklare..
>>> det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder
>>>
>>
>> Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse)
>> for olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
>> driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd
>> når du kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen, og så
>> efterhånden som temperaturen stiger, så stiger også oliens
>> >træghed.....
>
> Så med lidt skufle logik, burde jeg udlede at jeg godt kan bruge 10W50
> istedet.
> Da det er fuldsyntetisk, er fidusen da ikke at viskositeten er meget
> mere konstant over en større temperaturskala, end til sammenligning en
> semi-syntetisk?

Jo det er da det de advokerer for

Allan
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Armand (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-03 02:02


Holger Danske <holger_danske@msn.net> skrev i en
news:b4gif1$8mo$1@sunsite.dk...
> Thomas wrote:
> >
> > Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
> > komme 10W50 uden at det er et prob.
> > Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der
> > måske nogen der kan forklare..
>
> Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
> olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
> driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
> kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen,

Begge tal står for viscositeten og jo højere tal desto tykkere olie.
80'-olie er eksempelvis gearolie!
Den dybereliggende baggrund for tallene skal findes tilbage til dengang før
nutidens "multigrade-olier":
Det står klart for de fleste at olie bliver tyndere ved opvarmning og i
"gode gamle dage" måtte man således ihælde olie efter årstiden/temperaturen
eftersom at man om sommeren hurtigt kunne opleve at en tyndere olie under
drift ville blive så tynd at den ikke længere kunne bære. Typisk kørte man
med 30'-olie om sommeren, hvis man brugte 40' ville olien være for tyk ved
koldstart! Som en tommelfingerregel kan man anskue at tallene matcher den
temperatur (i grader) hvorunder at olien max, burde bruges!
Når efteråret tog til og 30'-olien begyndte at føles for tyk om morgenen
hældte man vinterolie på - 20'-olie typisk. Vinterolien var passende tynd
ved koldstart og blev ikke for tynd under drift!

> og så efterhånden som temperaturen stiger, så stiger også oliens
> træghed.....

Ikke helt! Olien bliver ikke tykkere ved opvarmning; men en 20W40-olie vil i
kold tilstand være som en alm. 20'-olie og ved opvarmet tilstand være som en
varm 40'-olie, hvilket gør en forskel!

Når man læser service-specifikationer er der oftest nævnt et vidt spænd af
olie-viskositeter, og det er min opfattelse at de nævnte olier på simpleste
vis representerer toppen af poppen for den pågældende tid (for GSXR250:
midten til slutningen af 80'erne!).
På den måde vil den samme motor givetvis fordre op til 5W50-olie hvis den
var
produceret idag :-/
Og derfor er der heller ingen grund til at frygte et totalt nedbrud hvis man
strækker spec's 5-10#!

Det er dog min erfaring på min tidligere GPZ900R at man på dén ikke skulle
komme ned på 10W * *, da dét fik koblingen til at hugge ukontrolleret
i(ubetydeligt til dagligt, men irriterende med kammeraterne omkring én og
holdende for rødt lys ), ligesom at mange sikkert vil registrere at
gearkassen bliver for tung at skifte med * *W50-olie i :-/

--
Armand.
(der tydeligt husker første gang han brugte "tynd" fuldsyntetisk olie, efter
at have nøjes med "almindelig" fra tankstationen de fire første år som
mc-ejer - Gearkassen opførte sig som olien var varm lige fra morgenstunden)








TA (10-04-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 10-04-03 01:54


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b4goe9$26uh$4@news.cybercity.dk...
>
> Holger Danske <holger_danske@msn.net> skrev i en
> news:b4gif1$8mo$1@sunsite.dk...
> >
> > Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
> > olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
> > driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
> > kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen,
>
> Begge tal står for viscositeten og jo højere tal desto tykkere olie.
> 80'-olie er eksempelvis gearolie!

En gear-olie er ikke nødvendigvis tykkere end en motorolie. SAE opgiver
oliens viskositet i forskellige vægte ("grades") indenfor fire klasser,
nemlig:

motorolie winter (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W)
motorolie (SAE 20, 30, 40, 50, 60)
gearolie winter (SAE 70W, 75W, 80W, 85W)
gearolie (SAE 80, 85, 90, 140, 250)

Imidlertid siger SAE vægtene ikke direkte noget om oliens viskositet (eller
rettere den kinematiske viskositet, som måles i cSt) og kan derfor ikke
umiddelbart sammenlignes på tværs af klasserne. Som eksempel spænder den
kinematiske viskositet for en SAE 80 gearolie fra 7 - 11 cSt og viskositeten
for en SAE 40 motorolie spænder fra 12.5 - 16.3 cSt (begge målt ved 100 gr
C).

En SAE 80 gearolie er således _tyndere_ end en SAE 40 motorolie ...

Såvidt vides er vægtene for motorolie pr definition <= SAE 60 og vægtene for
gearolie er pr definition >= SAE 70. Men det betyder som sagt ikke, at
gearolier er tykkere end motorolier.

--
TA



Armand (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-04-03 16:02


TA <not@active.dk> skrev i en news:b72fe1$1dqb$1@news.cybercity.dk...
>
> En gear-olie er ikke nødvendigvis tykkere end en motorolie. SAE opgiver
> oliens viskositet i forskellige vægte ("grades") indenfor fire klasser,
> nemlig:
> motorolie winter (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W)
> motorolie (SAE 20, 30, 40, 50, 60)
> gearolie winter (SAE 70W, 75W, 80W, 85W)
> gearolie (SAE 80, 85, 90, 140, 250)..................................
> En SAE 80 gearolie er således _tyndere_ end en SAE 40 motorolie ...

Taget ad notam!

--
Armand.
(fanget af at 80'er gearolie *blopper* lidt tungt i dunken; imens han ikke
har haft en 40'er motorolie i hænderne)





schlæger (10-03-2003)
Kommentar
Fra : schlæger


Dato : 10-03-03 07:22

Holger Danske wrote:

> Thomas wrote:
> > Ja subj siger det næsten.
> >
> > Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
> > komme 10W50 uden at det er et prob.
> >
> > Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der
> > måske nogen der kan forklare..
> > det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder

> Det førtse tal står for viskositeten (Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
> olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
> driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
> kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen, og så efterhånden
> som temperaturen stiger, så stiger også oliens træghed.....

Det svar er HELT galt !! Uanset oliens viskositetsværdi, vil olien altid
være "tykkest" ved lave temperaturer. Prøv at læse dette glimrende indlæg
om olie og viskositet: http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html

M.v.h. Schlæger
som ikke er oliespecialist,
men kan tænke logisk


Mads Lund (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 10-03-03 09:24


"schlæger" <> > Det førtse tal står for viskositeten
(Trægheden/smøreevne/tykkelse) for
> > olien når den er kold, andet tal står for det samme bare med
> > driftstemperatur, så 10/40 betyder at olien er dejlig lækker tynd når du
> > kommer ud og skal starte motoren en tidlig kold morgen, og så
efterhånden
> > som temperaturen stiger, så stiger også oliens træghed.....
>
> Det svar er HELT galt !! Uanset oliens viskositetsværdi, vil olien altid
> være "tykkest" ved lave temperaturer. Prøv at læse dette glimrende indlæg
> om olie og viskositet: http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html
>
> M.v.h. Schlæger
> som ikke er oliespecialist,
> men kan tænke logisk

Helt galt er det nu ikke. Sagen er den, at nor olien er kold, har den
viskositet som en single grade 10'er olie, og når den er varm har den
viskositet som en 50'er olie vil have ved samme temperatur. Tricket er at
man i multigrade olier tilsætter nogle plast partikler, som i kold tilstand
er nogle lange tråde, når de opvarmes krøller de sammen til nogle fjedre
lignende former, som fletter sig sammen og dermed gør olien tykkere.

Desuden ligger der vist en olie faq på www.dmcorg.dk

Mads Lund
Ninja9RT



TA (10-04-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 10-04-03 03:16


"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message
news:BZXaa.443$ez3.223@news.get2net.dk...
>
> Helt galt er det nu ikke. Sagen er den, at nor olien er kold, har den
> viskositet som en single grade 10'er olie, og når den er varm har den
> viskositet som en 50'er olie vil have ved samme temperatur. Tricket er at
> man i multigrade olier tilsætter nogle plast partikler, som i kold
tilstand
> er nogle lange tråde, når de opvarmes krøller de sammen til nogle fjedre
> lignende former, som fletter sig sammen og dermed gør olien tykkere.

Well, det er vel lige omvendt ;)

De viskositetsforbedrende additiver består af polymere, der i kold tilstand
er krøllet sammen og derfor ikke påvirker oliens viskositet. Når olien
bliver varm strækker de sig ud og øger derved oliens viskositet. En
multigrade SAE 10W-40 olie ER en SAE 10W olie som i kraft af de
viskositetsforbedrende additiver opfører sig som en SAE 40 olie i varm
tilstand.

Det følger deraf, at efterhånden som disse polymere med tiden nedbrydes
falder oliens viskositet ved driftstemperatur. I værste fald risikerer man
at stå tilbage med en SAE 10W, som er for tynd til at yde tilstrækkelig
beskyttelse. På motorcykler er (SVJV) især gearkassen med til at nedbryde
disse polymere.

Imidlertid er det muligt at fremstille syntetiske multigrade olier, som kun
indeholder få - eller slet ingen - af disse polymere. Alene i kraft af deres
særlige syntetiske sammensætning formår disse olier at modstå udtynding ved
høje temperaturer. På en mc, hvor gearkassen smøres af motorolien, må dette
vel betragtes som et argument for at anvende syntetisk olie ... forudsat
cyklen iøvrigt er egnet herfor (alder og stand i betragtning), naturligvis.

--
TA



Andrew (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 10-03-03 00:29



> Ja subj siger det næsten.
>
> Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man komme
> 10W50 uden at det er et prob.
>
> Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er der
måske
> nogen der kan forklare..
> det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder
>
> venligst
>
> Thomas

Er der så noget i vejen for at jeg kommer 10W50 på min GSX-R 250'er som
ifølge manualen skal have 15W50 ???

Mvh Anders



Holger Danske (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 10-03-03 00:31

Andrew wrote:
>> Ja subj siger det næsten.
>>
>> Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man
>> komme 10W50 uden at det er et prob.
>>
>> Jeg kender egentlig ikke definitionerne på tal og bogstavkoder.Er
>> der måske nogen der kan forklare..
>> det kan evt. også lægges op på DMCN så alle kan læse om olie koder
>>
>>
>> venligst
>>
>> Thomas
>
> Er der så noget i vejen for at jeg kommer 10W50 på min GSX-R 250'er
> som ifølge manualen skal have 15W50 ???


Æhh, nu vil jeg ikke være skyld i motorhavari, men det mener jeg altså godt
du kan, især når det stadig er rimeligt kold, da en motor med "tynd" olie er
nemmere at starte !!

Allan
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Jens Jacob Bager Jen~ (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-03-03 08:37

> Er der så noget i vejen for at jeg kommer 10W50 på min GSX-R 250'er som
> ifølge manualen skal have 15W50 ???

Hej Anders

En Gixxer 250 hvortil der er anbefalet 15W50 kan du roligt hælde en 10W50 i.
Det vil ikke give nogen problemer overhovedet. Tommy Fer kørte mange
kilometer med Castrols RS Superbike 10W50. Den jeg mener Louis har hældt i
deres Delo fuldsyntetiske 10W50 dunke. Det spiller fint sammen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-03-03 08:34

> Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man komme
> 10W50 uden at det er et prob.
> Thomas

Hej Thomas

En MC hvortil der er anbefalet 10W40 kan du roligt hælde en 10W50 i. Det vil
ikke give nogen problemer overhovedet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Thomas (10-03-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-03-03 09:12


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:egXaa.434$l13.355@news.get2net.dk...
> > Min kværn, ZX-10 skal, ifølge manual bruge 10W40 olie, men kan man komme
> > 10W50 uden at det er et prob.
> > Thomas
>
> Hej Thomas
>
> En MC hvortil der er anbefalet 10W40 kan du roligt hælde en 10W50 i. Det
vil
> ikke give nogen problemer overhovedet.
Ahh Takker..

Har såmænd, også på anbefaling af PMC, indkøbt 4 l gyldne fuldsyntetiske
dråber olie fra louis.


--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her::
www.flashking.dk
Eller hos DFM
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=231




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste