2 ? om gixxer 250
Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 17:18

Hej i NG'en

Jeg har som sagt 2 spørgsmål som jeg håber I kan være behjælpelige med

1:
Når jeg holder, med motoren i tomgang. f.eks ved lyskryds, så kommer der en
tikkende lyd.

Er det:
a) Ventiler

b) Knastkæden
eller
c) Begge dele.
???

2:
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en tegning over elnettet til den
lille gixxer ??? Mit bremselys virker ikke, og jeg vil gennem gå alle stik
for dårlig eller ingen forbindelse, Så det ville være rart med et "kort"
over hvor de rigtige ledninger føres rundt på stellet..

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 08-03-03 17:34

> 1:
> Når jeg holder, med motoren i tomgang. f.eks ved lyskryds, så kommer
> der en tikkende lyd.
>
> Er det:
> a) Ventiler
>
> b) Knastkæden
> eller
> c) Begge dele.
> ???
_____________________________

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan lyden lyder, men en små-utæt udstødning
kan i mine ører godt minde lidt om ventiltikken, og er der ikke noget med at
ventiltikken / støj fra knastkæden er der, både ved høje og lave
omdrejninger?? Da min udstødning havde fået et lille hul oppe ved det ene
forrør, lød det nøjagtigt som det, du beskrever her.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 08-03-03 17:33

Jon Larsen wrote:
> [...]
> med
>
> 1:
> Når jeg holder, med motoren i tomgang. f.eks ved lyskryds, så kommer

Tror du ik det er ventilerne? Hverken du eller jeg har den ringeste
fornemmelse af, hvornår det sidst er gjort.
Det skal så vidt jeg ved, ske efter 5000km??

> [...]
> alle stik for dårlig eller ingen forbindelse, Så det ville være rart
> med et "kort" over hvor de rigtige ledninger føres rundt på stellet.

Virker det ikke på hverken for eller bagbremsen?
Jeg har lige skiftet bremsekontakt på min , fordi den var knækket. Ellers er
der ikke det vilde af ledninger.
Foran er bremsekontakten samlet med hvid og orange ledning. Bagtil, løber
alle ledningerne i venstre side , af dem der går til lyset.
Jeg har kunne finde frem til bremselyset, ved at lokalisere dem til
blinklys, så de fungerede, og derefter nr.plade lys, og alm lys, som er et
multistik. Så er der kun en ting tilbage, nemlig bremselyset.
Men hvis det hverken virker på for eller bagbremse, så kunne det måske være
pæren der ikke dutter?

Mvh Thomas - der lige har invisteret i en sædeskal til sin gixxer.

Fra : Tommy Fer

Dato : 08-03-03 17:53

> [...]
> for dårlig eller ingen forbindelse, Så det ville være rart med et "kort"
> over hvor de rigtige ledninger føres rundt på stellet..

Kontakten skider til forbremsen!!!! Det er så nemt.. men den koster kun en
lille hund hos max mc... .så køb en ny... Den består af en glidekontakt der
køre over en bane hvor den så kortslutter to baner... det ire somregel
sammen, jeg fuskede min sammen med at lodde et par nye baner... men endte
med at skifte hele hovedcylinderen... den er ikke for god i mine øjne..

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 08-03-03 22:11

Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

> 1:
> Når jeg holder, med motoren i tomgang. f.eks ved lyskryds, så kommer der

Hva' mæ:
d-1) Utæt udstødningsventil!
d-2) Utæt forrør, eller -pakning!

e) Flækket topstykke!

> [...]
> for dårlig eller ingen forbindelse, Så det ville være rart med et "kort"
> over hvor de rigtige ledninger føres rundt på stellet..

Nu er det ikke blot en sikring eller en blæst pære, vel??

Hvis det gælder begge bremser, så kan man vel også udelukke at det er
kontakten(/erne) der er gået itu; men prøv evt. som noget af det første at
kortslutte de to ledninger ved forbremsen kontakt !

Lykkeligvis er alle ledningerne farvekodede, og basalt er dét det eneste du
kan prewiew'e på et diagram :-|
Hvor svært kan det være: Der må være to bremsekontakter á. én ved hver
bremse pedal/greb og begge må have samme farvekode, som også må gå igen i
baglygten!
Forfølg dernæst denne kulør igennem "strømpen" og forbi sikringsboksen, ved
at se hvad farve hver afgrening ender udi (farven er jo ikke til at se i den
omviklede strømpe, men kun for enden!) og følg derved bremsekredsløbet rundt
i elnettet!

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 08-03-03 22:47

> Hva' mæ:
> d-1) Utæt udstødningsventil!
> d-2) Utæt forrør, eller -pakning!
>
> e) Flækket topstykke!
>

> Nu er det ikke blot en sikring eller en blæst pære, vel??

xxxxxxxxxxxxx

For at starte et sted.

Hverken kontakten i grebet eller ved fodbremsen aktiverer bremselyset på
nuværende tidspunkt.

Hvis topstykket er/var flækket, ville den vel næppe køre/trække så godt som
den egentlig gør ?!?!?!

Udstødningen blev grundigt tjekket inden den blev sat på, og der var ingen
huller at se, og der er masser af gods i rørene. Jeg skal ikke kunne
udelukke at det er en utæt udst. pakning men de så MEGET friske ud, faktisk
næsten helt nye.

Lyden forekommer som sagt når den holder i tomgang, og et godt stykke op
igennem omdr. for så til sidst at holde op.

Pæren og samtlige sikringer er tjekket og de er ok ( det var det første jeg
gjorde )

"Kortet" over ledningsføringen ville naturligvis også kunne bruges senere
hen, og ikke kun til spotning af bremselysledningerne. Jeg har i øvrigt
fundet dem alle, og ved nu hvordan de er ført og hvad der føre til hvad. Når
jeg kommer i nærheden af modellen igen, vil jeg starte systematisk med
kontakten oppe ved bremsegrebet og arbejde mig hen imod bagenden..

Fra : Armand

Dato : 09-03-03 00:21

> [...]
> huller at se, og der er masser af gods i rørene. Jeg skal ikke kunne
> udelukke at det er en utæt udst. pakning men de så MEGET friske ud,

= Enkelt at forvisse sig om: Sæbevand i rigelige mængder ud over samlingen
af forrør/topstykke og omkring tændrørene, men imens at motoren er kold,
ellers går det hele op i damp!!

> Lyden forekommer som sagt når den holder i tomgang, og et godt stykke op
> igennem omdr. for så til sidst at holde op.

Det er lige det med fjerndiagnose - hvad er "en lyd" eller "en tikken" :-/

> Pæren og samtlige sikringer er tjekket og de er ok ( det var det første
jeg
> gjorde )

Dygtigt!

> [...]
> Når jeg kommer i nærheden af modellen igen, vil jeg starte systematisk med
> kontakten oppe ved bremsegrebet og arbejde mig hen imod bagenden..

Fin kampgejst!
Prøv lige trick'et med at kortslutte ledningerne ved de respektive kontakter
som det første!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 09-03-03 10:31

> [...]

> for dårlig eller ingen forbindelse, Så det ville være rart med et "kort"
> over hvor de rigtige ledninger føres rundt på stellet..

El-diagram for GSX250F, som burde kunne sammenlignes med GSXR250 finder du

http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/suzuki_gsxr250.htm
(GSX250F Service manual -> se afsnit 8)

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : Finn Andersen

Dato : 09-03-03 19:24

Har du tjekket pæren, altså bremselyset...... he he

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-03-03 19:38

> Har du tjekket pæren, altså bremselyset...... he he

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ja da

I øvrigt er fejlen fundet. Som en tidligere nævnte her i tråden, så er det
kontakten i bremse-grebet der er lidt i stykker.. den bliver skiftet...

Fra : Armand

Dato : 09-03-03 19:44

> I øvrigt er fejlen fundet. Som en tidligere nævnte her i tråden, så er det
> kontakten i bremse-grebet der er lidt i stykker.. den bliver skiftet...

Hva' mæ' fodbremsen da???

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 09-03-03 20:59

Jon Larsen wrote:

> [...]
>
> I øvrigt er fejlen fundet. Som en tidligere nævnte her i tråden, så
> er det kontakten i bremse-grebet der er lidt i stykker.. den bliver

Jeg lavede den klassiske. Tog grebet af for at pudse det fint op, med det
resultat at stumpen der sidder oppe under grebet knækkede...

Mvh Thomas