automatisk kædesmøring
Fra : Hans

Dato : 05-03-03 19:11

Hej NG.
Jeg overvejer at montere et automatisk kædesmøringssystem.
Udvalget begrænser sig ikke kun til Scottoiler (se evt.
http://www.ta-deti.de/ta/scott.html) men er den bedre end de andre
systemer?
Jeg har kig på http://www.cls200.de -nogen der har erfaringer at øse
af?

Hans

Fra : Maria & Anders

Dato : 05-03-03 20:42

Hej.
Scottoileren fungerer i hvert tilfælde perfekt. Den er billig og relativt
simpel. Der er ikke mange elektronik dele der kan gå i stykker, og den er
meget nem at montere. Kan helt klart anbefales.

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Hans

Dato : 05-03-03 21:22

Maria & Anders <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev:
> [...]
>simpel. Der er ikke mange elektronik
>dele der kan gå i stykker, og den er
>meget nem at montere. Kan helt klart anbefales.

Scottoileren skal vist forbindes til en vaccumstuds på
karburatoren. Sådan en findes ikke på min. Jeg har læst på deres
side, at hvis studsen mangler man kan bore et hul i studsen mellem
karburatoren og topstykket. I huldet kan man skrue en dims i (som
de forhandler) hvortil Scottoileren tilsluttes. Jeg har spurgt
rundt omkring om det nu også er en god idé (her tænker jeg på
risikoen for falsk luft) og har fået meget forskellige svar...
Det er derfor jeg lige vil undersøge alternativerne først.

Hans

Fra : Danteknik

Dato : 05-03-03 21:31

"Hans" <hansr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> risikoen for falsk luft) og har fået meget forskellige svar...
> Det er derfor jeg lige vil undersøge alternativerne først.

Hej Hans.

Det er korrekt, at Scott-oileren åbner vha. vacum.

Hvilken mc kører du på ?

Mvh

Kd Bandit S (med velfungerende Scott-oiler)

Fra : Hans

Dato : 05-03-03 22:19

Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev:
>Hvilken mc kører du på ?

Honda NX 250 (én-cylindret så der er ikke nogen synkroniserings-
studser).

Hans

Fra : Danteknik

Dato : 05-03-03 22:50

> Honda NX 250 (én-cylindret så der er ikke nogen synkroniserings-
> studser).

> Hans

Hej Hans.

Er der en vacumslange fra karburatoren til benzinhanen ?

Mvh

KD

Fra : Hans

Dato : 05-03-03 23:11

Danteknik <danteknik@get2net.dk> skrev:
>Er der en vacumslange fra karburatoren til benzinhanen ?

Nej.

Hans

Fra : Danteknik

Dato : 05-03-03 23:15

> Nej.
>
> Hans

Hmm. det var træls.

Har du set andre kæde-smøre-systemer, der fungerer uden vacum ?

KD

Fra : Hans

Dato : 05-03-03 23:46

>Hmm. det var træls.
>
>Har du set andre kæde-smøre-systemer, der fungerer uden vacum ?

Af de 7 kædesmøringssystemer der vises på http://www.ta-
deti.de/ta/scott.html er Scottoileren det eneste der fungerer
v.h.a. vaccum. Om de andre er lige så gode er det jeg prøver at
finde ud af.

For tiden kører jeg med et system, der i principet blot er en
fastmonteret smørekande man trykker på en gang imellem. Det virker
efter hensigten, men man kommer nemt til at overdosere. D.v.s. at
bagfælg m.m. bliver "rustbeskyttet" samtidig...

Hans

Fra : Richard

Dato : 06-03-03 17:46

Danteknik wrote:
> Hmm. det var træls.
>
> Har du set andre kæde-smøre-systemer, der fungerer uden vacum ?

Se Loobman - www.loobman.com

Rundt omkring på Nettet findes også anvisning på tilpasning/forbedring
af systemet.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Hans

Dato : 06-03-03 18:46

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev:
>Se Loobman - www.loobman.com

Jeg kører p.t. med en stærkt modifiseret LoobMan. Kæden bliver
smurt! Problemet er bare, at det ikke er det eneste der bliver
smurt (mildt sagt...). Det egentlige problem er nok, at jeg ikke
er god nok til at dosere. Derfor overvejer jeg en anden løsning.
Jeg har iøvrigt skrevet en anmeldelse på http://www.dmcn.dk

>Rundt omkring på Nettet findes også
>anvisning på tilpasning/forbedring
>af systemet.

Har du links?

Hans

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 05-03-03 21:36

> [...]
> risikoen for falsk luft) og har fået meget forskellige svar...
> Det er derfor jeg lige vil undersøge alternativerne først.

Kan man ikke bare bruge en af de studser som man bruger når man
synkroniserer Karburatorne ?
nu ved jeg ikke hvilken mc du har er det en èn stamper er det jo ikke
sikkert at der er en sådan :))
men ellers ville jeg da mene at det var en oplagt mulighed ?

MVH

Lars Bisgaard

CBR 600 F2

Fra : Maria & Anders

Dato : 05-03-03 23:08

Min er også en en dunker og jeg brugte den studs (synkroniserings studs?)
der var der, og der virker efter hensigten.
Men mht til at bore et hul, så burde det altså ikke være noget problem. Og
den studs du skal bruge i det tilfælde følger med i kittet da det er et
universal kit. Du skal bare sørge for at bruge et helt nyt bor, det skal
være rigtigt skapt, så der ikke kommer alt for mange "grater", og bor det så
ca en mm mindre end studsen, så burde der ikke være problemer.

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 06-03-03 09:22

jeg har også kigget på cls200 som jeg synes ser ud til at være det bedste
køb....bla. fordi man kan efterfylde med kædesavsolie som man kan få
allevejne. den regulere selv for temperaturskift, og der er extra regulator
med som man kan placere ved styret...til at regeluere mængden af olie ved
f.eks. regnevejr...men den koster....1500 kr

jeg havde scottoiler på min xj600 og på min cbr1000, og var ærligtalt ikke
imponeret.
negativt:
1. hvis det var koldt gav den ikke nok...så skulle den justeres
2. hvis det blev varmt gav den for meget=sviner fælgen...så skulle den
justeres
3. beholderen er ikke særlig stor, bevares hvis den er tunet så skulel man
kunen køre langt, men hvis man kører blot et par dage med varmt vejr...så er
der ligepludselig ikke meget olie i sådan en fætter, med mindre man køber
den store model til montering bag nummerpladen
4. nor den overdosere pga temperaturskifte ender olien på din fælg eller på
siden af dækket hvorfra olien kan løbe om på trædefladen af dækket
5 beholderen og alt omkring den har tendens til at blive megafedtet

positivt:
1. kæden holdes ren da olien langsomt ryger af kæden og tager skidt med sig.
2. kæden holder længere
3. man slipper for at manuelt at smøre kæden

Lasse
Mille...som endelig skulle være færdig....blot 42 uger efter
skaden....aldrig mere en priller...fed cykel men man tør knabt at bruge den
hvis man skal vente så lang tid på reservedele

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 09:41

Cut "en masse brok over scottolier"

En scottolier smører også fint med kædesavsolie. Du har ret i man skal
justere den ofte for at få den optimale effekt, men hvis man monterer den så
den er til at komme til er det jo heller ikke så svært. Det slår alm kæde
smøring med uendelige længder, og min kæde har nu kørt 18.000km uden målbart
slid. Mine normale kæder var slidt op på nuværnde tidspunkt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : lange

Dato : 06-03-03 09:56

> En scottolier smører også fint med kædesavsolie.
I nogle kædesavsolier er der et aggresivt stof til at opløse div plante
rester/væsker.Dette stof er også velegnet til at 'opløse' de o-ringe der er
i en o-rings kæde.

Lange

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 10:04

> I nogle kædesavsolier er der et aggresivt stof til at opløse div plante
> rester/væsker.Dette stof er også velegnet til at 'opløse' de o-ringe der
er
> i en o-rings kæde.

Hmm, efter 18.000 problemfrie kilometer med Silvans kædesavsolie tror jeg
godt vi kan holde den ude at farezonen.

Fra : Hans

Dato : 06-03-03 11:36

lange <morten.lange@postman.dk> skrev:
>I nogle kædesavsolier er der et
>aggresivt stof til at opløse div plante
>rester/væsker.Dette stof er også
>velegnet til at 'opløse' de o-ringe der er
>i en o-rings kæde.

Det er vist den velkendte diskussion igen: Kan en Scottoiler kun
køre på Scottoiler-olie?
Her er Scottoiler-olie sammenlignet med div. kædesavsolier:
http://www.ta-deti.de/ta/chainsaw.html

Hans

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 13:02

> Det er vist den velkendte diskussion igen: Kan en Scottoiler kun
> køre på Scottoiler-olie?
> Her er Scottoiler-olie sammenlignet med div. kædesavsolier:
> http://www.ta-deti.de/ta/chainsaw.html

Det er et spændene link. Jeg kan kun sige at den kædesavsolie jeg købte ved
Silvan til 30kr/L eller sådan noget virker præcis lige som scottolier olie,
bare til 1/6 af prisen. Prøv det. Det er lige så nemt at få af bagfælgen, og
der er ikke problemer med at det sætter sig fast som der beskrive i linket.
Det har også ca. den samme viskositet som scottolierolie.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 06-03-03 10:25

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
> [...]

målbart
> slid. Mine normale kæder var slidt op på nuværnde tidspunkt.

enig..min første kæde holdt 20kkm uden oiler, og den næste med oiler holdt
over 40kkm før den var udskiftningsklar...på xj600n var det nemt at finde et
sted hvor olien ikke blev alt for opvarmet af motoren....på min cbr1000f var
det nærmest umuligt...men ok den koster 800 kr i forhold til cls200 til
1500....

Lasse
Mille

Fra : Hans

Dato : 06-03-03 11:41

Lasse Lundberg <Lasse@lundberg-net.dk> skrev:
>...men ok den
>koster 800 kr i forhold til cls200 til
>1500....

Hvis man er noget bedre til elektronik end jeg er, kan man selv lave
et system, der er både Scottoileren og CLS200 overlegen. Og det til en

brøkdel af prisen: http://www.taunus-biker.de/~mdvp/Kette/Oiler.html

Hans

Fra : H. P. Holm

Dato : 06-03-03 10:59

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> [...]
> smøring med uendelige længder, og min kæde har nu kørt 18.000km uden målbart
> slid. Mine normale kæder var slidt op på nuværnde tidspunkt.

Der er et stykke vej at køre endnu inden du kommer op på de 54.000 km
min Kawasaki Zephyr lavede på den forrige kæde. (Det forreste kædehjul
blev skiftet cirka halvvejs). Kæden havde strukket sig omkring 2% og
var alt for løs sidelæns, så den var slidt ordentligt op! Jeg smører
sparsomt med universalfedt på indersiden af kæden med en lille pensel,
og det overskydende tørres af ydersiden af kæden ved næste optankning.
En smøring rækker cirka til Harzen på Autobahn med 6-7000 rpm hvis det
ikke regner.

Lidt mere bøvlet måske, men det er billigt!

--
Hans

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 11:14

> Der er et stykke vej at køre endnu inden du kommer op på de 54.000 km
> min Kawasaki Zephyr lavede på den forrige kæde. Jeg smører
> sparsomt med universalfedt på indersiden af kæden med en lille pensel,

Hej Hans

Generelt, så kører dem der kører udelukket i tørvejr meget længere på et
kædekit en sådan en som mig. Det der virkelig slider på kæden er
regnvejrskørsel og kørsel på saltede veje.

Jeg tror gerne på at smøring med fedt er godt nok, hvis man kører i tørvejr
i sommerhalvåret. Jeg vil dog ikke anbefale det nu. I disse dage skal kæden
smøre tit, ofte og rigeligt, ellers ødelægger man hurtigt kæden, da den
simpelthen ruster.

Jeg har personligt eksperimenteret med motorolie som det er anbefalet at
bruge i manualen, men det vasken simpelthen for hurtigt af i regnvejr til at
det er brugbar løsning. i tørvejr er det dog ok. Man skal bare smøre tit.

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 06-03-03 09:49

"Hans" <hansr@mail.dk> wrote in message
SNIP

> [...]
> risikoen for falsk luft) og har fået meget forskellige svar...
> Det er derfor jeg lige vil undersøge alternativerne først.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Hans,

I oktober 2002 monterede jeg en Scottoiler på min Suzuki DR 250 S
en-stamper-vinterged, som ikke har nogen vacuumstuds på karburatoren.
I Scottoilernes monteringsvejledning står, at man i sådanne tilfælde blot
kan bore et hul i indsugningsgummiet mellem karburator og cylinder.

I mit tilfælde var processen følgende:

Fjern karburator.
Prop en klud i indsugningshullet i cylinderen, så der ikke falder ting og
sager derned.
Bor hul i gummiet til studsen.
For at undgå falsk luft smøres studsen/hullet med flydende pakmasse
(naturligvis uden at der kommer pakmasse ind i studsen).
Studsen sættes i fra gummiets inderside, idet man monterer den medfølgende
skive mod gummiet og på ydersiden monterer den medfølgende skive og møtrik.
Plasticforbindelsen mellem studs og slange monteres og slangen sættes på
plasticforbindelsen.
Resten - dvs. montering af oliebeholder, olieslange osv. er fint beskrevet i
monteringsvejledningen.

Jeg har indtil nu hverken haft problemer med falsk luft, usmurt kæde eller
tilsvinet baghjul.
Hvis oliedoseringen er stillet korrekt, er griseriet minimalt.

Håber det hjalp.

Mvh
Carsten Eilersen
BMW K 1200 RS
Suzuki DR 250 S

Fra : Hans

Dato : 06-03-03 11:23

Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> skrev:
> [...]
>en-stamper-vinterged,
>Jeg har indtil nu hverken haft
>problemer med falsk luft, usmurt kæde eller

Hej Carsten.
Når din Scottoiler indtil videre kun har været monteret i de kolde
måneder, er det måske for tidligt at konkludere, hvordan den
opfører sig ved temperaturskift...
Selvfølgelig kan man justere Sccottoileren når temperaturen
skifter, men idéen med et automatisk kædesmøringssystem er vel at
det skal være automatisk.

Hans

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 06-03-03 11:31

> [...]
SNIP

> [...]
> Selvfølgelig kan man justere Sccottoileren når temperaturen
> skifter, men idéen med et automatisk kædesmøringssystem er vel at

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hej Hans,

Mnja - du har ret i, at det erfor tidligt at konkludere noget, når den kun
har været på siden oktober - men jeg skruer bare lidt ned, når vejret bliver
varmere.
Den sidder således, at den er nem at komme til både at stille på og fylde
olie på.

Egentlig burde en Scottoiler kun betegnes som værende halvautomatisk, da den
jo netop ikke af selv finder ud af at skrue op eller ned afhængig af
temperatur, regn osv.

Men indtil nu har det været en rigtig fin investering, da jeg ikke gider stå
og smøre kæde i kulde og mørke, når jeg kommer hjem fra arbejde.
Man kan vel tillade sig at være lidt komfortablet anlagt, når cyklen kun er
en vinterged, der ikke skal skinne om kap med vintersolen

Mvh.
Carsten