Problem ved start af varm motor
Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-03-03 20:05

Hej

Min tidligere cykel, CB 7½ F2 -77, har fået et problem med at starte når den
er varm. I kold tilstand, og med choker, starter den som en mis. Efter at
være blevet rimelig varm, ikke gennemvarm, kan den ikke starte efter at have
været stoppet i bare få minutter. Der er gnist i tændrørerne, og selv efter
længere tids kørsel med startmotor, +/- choker, er den ikke druknet -
tændrørerne er helt tørre. Og den kommer ikke engang med et forkølet host.
Den har i efteråret kørt 1000 uproblematiske km efter toppen har været af
med ventilslibning og nye paraplyer. I den forbindelse blev karburatorerne
skilt ad og renset fuldstændig, og svømmerhøjden blev justeret. Den har så
stået stille i 3 måneder, og da den skulle startes op igen havde den
ovennævnte symptomer.

Jeg mener ikke det kan være et elektrisk problem, da den ikke drukner.

Og det er ikke dødemandsknappen )

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 04-03-03 12:57

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
> [...]
> tørre. .................. og svømmerhøjden blev justeret.
> Jeg mener ikke det kan være et elektrisk problem, da den ikke drukner.

Forsøg lige at løbe/træde den igang når den er varm - Går dét ubesværet er
det et termisk problem i spoler eller kondensatorer, der p.g.a. varmen er så
svækkede at de ikke kan klare sig med den strøm der levnes af startmotoren!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-03-03 19:38

Armand wrote:

> [...]
> svækkede at de ikke kan klare sig med den strøm der levnes af startmotoren!

Nu du er inde på det. Jeg havde en sådan model. Den kunne også mølle fint på
starteren. Der skete ikke en skid. Men et let tråd, og den sprang igang. En
anden Honda havde samme problem. Ved måling lå der kun 7 volt på spolerne ved
drift. Et lille hjælperelæ, og kraftige ledninger, så var problemet løst.

Ib Jakobsen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-03-03 20:36

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> sprang igang. En anden Honda havde samme problem. Ved måling lå der
> kun 7 volt på spolerne ved drift. Et lille hjælperelæ, og kraftige

Hej begge

Den burde få strøm nok - testede dog ikke spændingsfaldet over batteriet
under startforsøg. Batteriet er knap 1 år gammelt, nyopladet og tændspolerne
får strøm direkte fra batteriet via relæ. Og vis den er gal med strømmen vil
tændrørerne vel også blive våde, ik'? Vi prøvede ikke at kickstarte den, og
det med at løbe den igang var ikke lige sagen med islag over det hele i
søndags ;-/
Og Peter, ejeren aka Svoger , har lige fortalt at nye tændrør heller
ikke hjalp.
Nu må vi lige få det elektriske målt igennem, og hvis det ikke giver noget
er der ikke andet for end at adskille karburatorerne og checke det hele der.
Det kunne også være interessant at checke kompressionen!!!

Aallan Bojesen

Fra : Henning

Dato : 04-03-03 21:09

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e64ff03$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Du må heller ikke udelukke, at stilstanden har resulteret i snavsede dyser. Selvom karburatorene har været drænet.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Allan Bojesen

Dato : 04-03-03 21:23

Henning wrote:
> "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du må heller ikke udelukke, at stilstanden har resulteret i snavsede
> dyser. Selvom karburatorene har været drænet.

Du har ret. Vi talte også om det - og der er nok ikke andet at gøre end at
bide i det sure æble og få renset karbuerne ;-(

Allan Bojesen

Fra : Peter Aagaard

Dato : 06-03-03 00:07

Hej NG

Tak for svarende, så er der noget at begynde på.
[KLIP
Allan Bojesen wrote:

> Du har ret. Vi talte også om det - og der er nok ikke andet at gøre
> end at bide i det sure æble og få renset karbuerne ;-(
>
> Allan Bojesen
[KLIP]

Så må jeg jo begynde at skille det ad, det kan da ikke være så svært. (før
det skal samles igen)

Jeg tror ikke på det med at løbe den igang, for så burde den vel også kunne
tænde på kickstarteren, og der er den også død som en sild. Det skal lige
siges at den kan tænde kortvaringt hvis man piller et/to tændrør ud og
hælder en dråbe kaburatorsprit direkte ned oven i.

Da tanken har stået tømt i et par mdr. hælder jeg mest til det med snavs i
dyserne, så nyt benzin i, og adskille og rense karburatorene må være
løsningen.

Mvh. Peter

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-03-03 02:59

"Forsøg lige at løbe/træde den igang "

Arrhhh. Pludselig ringer der en klokke i mit hoved.

Jeg havde næsten præcis samme problem på min gamle XJ600. Jeg kunne altid
løbe de igang, meget let. Dengang var det starteren det galt med.

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-03-03 03:03

Og det kunne faktisk let høres. Når jeg startede med den nye starter, kunne
man høre at moteren "gik" med flere omdrejninger.

Så måske du skal lytte til andre CBR1K'er....

--
Mvh.
Henrik

Fjern X ved svar på mail.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 05-03-03 18:49

Henrik Nielsen - RaptorMC wrote:
> Og det kunne faktisk let høres. Når jeg startede med den nye starter,
> kunne man høre at moteren "gik" med flere omdrejninger.
>
> Så måske du skal lytte til andre CBR1K'er....

Nu er det "heldigvis ikke min mc det er galt med. Det er min ex. CB 7½.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 05-03-03 23:21

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> Nu er det "heldigvis ikke min mc det er galt med. Det er min ex. CB 7½.

- - - - som din svoger har nu!?

Godt min svoger ikke er som dig - Så skulle jeg have kørt rundt på alt hans
aflagte Ducati skrammel

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 06-03-03 01:05

Armand wrote:
> Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> - - - - som din svoger har nu!?

Jepper

> Godt min svoger ikke er som dig - Så skulle jeg have kørt rundt på
> alt hans aflagte Ducati skrammel

Du kender jo ikke min kone, og du skulle vide hvilke evner jeg skulle ligge
for dagen for at overtale hende, til at få lov til at købe min første mc.
For mig er det en fed maskine at starte på, men selvfølgelig har alle jo
drømme om noget nyere og andet, men det tager vi om et par år eller
såén.....

Mvh. Peter

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 11:32

Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en

> [...]
> For mig er det en fed maskine at starte på, men selvfølgelig har alle jo
> drømme om noget nyere og andet, men det tager vi om et par år eller

Rolig nu. Der var masser af dobbelt ironi i mit indlæg!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 06-03-03 20:23

Armand wrote:
> Rolig nu. Der var masser af dobbelt ironi i mit indlæg!

Hej Armand
Jeg er sikker på at Peter bare glemte en masse smiley's
, så dem får du lige her.

Allan Bojesen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-03 20:18

> Rolig nu. Der var masser af dobbelt ironi i mit indlæg!

Bare ordene 'aflagte Ducati skrammel' burde ringe en ironi-klokke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter Aagaard

Dato : 07-03-03 00:09

Armand wrote:
> Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en

> Rolig nu. Der var masser af dobbelt ironi i mit indlæg!

ja ja sorry sorry, havde lige for gang i for meget icq og dette på en gang,
så det gik lidt stærkt

Mvh. Peter

Fra : Peter Aagaard

Dato : 11-03-03 00:14

Hej NG

Til alle dem der har fulgt tråden og kommet med løsningsforslag mv., skylder
jeg lige at fortælle hvad jeg har gjort/forsøgt gjort osv.

Allan Bojesen wrote:
> [...]
> mis. Efter at være blevet rimelig varm, ikke gennemvarm, kan den ikke
> starte efter at have været stoppet i bare få minutter. Der er gnist i
[KLIP]

Alle tændrør er blevet skiftet til nye. Benzinen er skiftet til nyt med
kaburatorsprit i (også selv om den holder inde)
Karburatorerne har været pillet af, og dyserne blæst igennem.
Intet af dette hjalp, tværtimod den er nu helt død som en sild.
En stor fremgang er nu at det kan lade sig gøre at drukne den, og
tændrørende bliver sorte.

Så forfra med at starte med at se om der er gnist i tændrørene.
Jeg pillede det yderste af for at afprøve om der var gnist, og så startede
skidtet dælme på de andre tre cylindre. Ahhh fedt nu er der liv, i igen med
tændrøret og vældig glad, men nix nej så er den død igen.
Nå for sjov pillede jeg det ud igen og lod igen de andre tre sidde i, og
vrummm så gik den igen på de tre resterende.
Dette prøvede jeg 4 gange og det virkede hver gang, spørg mig ikke hvorfor ?

Jeg har rodet med ledningerne og chekket stik og forbindelser, og det ser
fint ud.

Da de har lovet solskin og op til 12 grader i næste week-end vil jeg altså
ud og køre, så nu
har jeg opgivet at finde ud af dette og har derfor fået falck til at
transportere mc'en til værkstedet.
Thisted Mcshop har lovet at den skulle blive færdig inden week-enden, så nu
venter jeg bare på at de ringer og siger den kan afhentes, og håber at
regningen ikke bliver alt for stor.

Endnu engang tak for alle forslagende der er kommet.

Med Venlig Hilsen

Peter Aagaard
(med en CB750 F2 der forhåbenligt snart kan starte)
(om jeg skal til bakkeåbning ?? hvem tør køre mere end 20km. hjemmefra på
den maskine?)

Fra : Armand

Dato : 11-03-03 03:18

> [...]
> ud og køre, så nu har jeg opgivet at finde ud af dette .....Thisted Mcshop
> har lovet at den skulle blive færdig inden week-enden,

Jup - Sært!!!
Men ville dét at skifte kun det ene tændrør ellers ikke have været et
ovekommeligt forsøg, inden besvær og udgift med værksted? :-/

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 11-03-03 22:26

Armand wrote:
> Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en

> Jup - Sært!!!
> Men ville dét at skifte kun det ene tændrør ellers ikke have været et
> ovekommeligt forsøg, inden besvær og udgift med værksted? :-/

Jo, men jeg orkede ikke mere, og alle tændrør var jo helt nye sååå min
tålmodighed slap op.

Til gengæld vil jeg da lige fortælle om mit første besøg på et mc værksted.
Jeg afleverede mc'en mandag kl. ca. 13:00 og fik at vide at den nok skulle
være færdig inden week-enden.
I dag kl. 14:00 (altså dagen efter) ringdede de og fortalte at nu var den
klar til afhentning. Der var nok lige en der blev glad der, nej forresten
der var 2 glade, for da jegkom hjem med bilen for at konen kunne køre mig
derind, stod min datter på 11 år iført fuld påklædning inkl. støvler og
handsker og med en styrthjem i hånden, for hun skulle ihvertilfælde med ind
og hente den. Skønt med tørvejr her i eftermiddag, så jeg/vi nådede lige at
lufte dyret en time til halvanden sidst på dagen.

Følgende var blevet lavet:
De havde skiftet alle tændrør, en kabelsko på en dårlig forbindelse,
justeret tænding og karburatorer og det var det.
Så er der blevet konstateret en flækket membran ved accelerationspumpen, men
den havde de ikke på lager, så det er ikke lavet. (Det kan være jeg kan
finde en i Herning på lørdag).
Der var blevet brugt 2,75 timer, så alt i alt kostede det en tusse lige ud
(med 6 kroner i rabat

Nu starter den som en mis allerede inden alle fire stempler er i top, så jeg
er meget tilfreds både med reperationshastigheden og det udførte.

Jeg spurgte mht. tændrørene da de aldrig havde været ude at køre og var helt
nye, men svaret var at så sorte som de var, var de ødelagte/kortsluttede og
jeg kunne ikke forvente at mc'en kunne køre ordenligt på dem.
Med min sølle viden så siger man nå, og ok, og så røg de i skraldespanden.
Da det er NGK rør til 30,- stykket vil jeg ikke tage chancen med dårlige
tændrør. (forstå mig lige ret her)

Mvh. Peter Aagaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-03-03 23:23

> [...]
> lavet. (Det kan være jeg kan finde en i Herning på lørdag).
> Der var blevet brugt 2,75 timer, så alt i alt kostede det en tusse

Det lyder da meget reelt, og ikke specielt dyrt.
Hvor var det henne?

Det er ikke kun dårlige firmaer der skal hænges ud. De gode skal også vises
frem.
Det skal helst være en fordel at lave tingene ordentligt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 11:48

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> Det lyder da meget reelt, og ikke specielt dyrt.
> Hvor var det henne?

Thisted -shoppen, kan jeg da huske at have læst - Og det er ellers mig(!)
der
skulle have problemer med korttidshukommelsen!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-03-03 12:59

> Thisted -shoppen, kan jeg da huske at have læst - Og det er ellers
> mig(!) der
> skulle have problemer med korttidshukommelsen!

Det er da også rigtigt. Det skrev han tidligere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 12-03-03 13:29

Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en

> Jo, men jeg orkede ikke mere, og alle tændrør var jo helt nye sååå min
> tålmodighed slap op.

Forståeligt!
Men det kunne jo være, så for en 50'er var det jo billigt forsøgt!

Om fejl på nye stumper:
Jeg havde en kammerat der på samme måde stod med et enormt olieforbrug på én
cylinder efter opboring af sin gaaamle Kawa/4.
Adskillelse, kontrol og samling kán være det der udreder sådanne fejl, men
selvom at han ikke fandt så meget som én fejl (á forkert str.) blandt alle
kompressions/olie-ringe, hjalp det ikke ham.
Nye (igen) ventil-pakninger på pågældende cylinder hjalp heller ikke, og
enden på det hele blev at han måtte lade værkstedet, hvor stumperne var
købt,
om at dissikere motoren for at finde fejlen:
Efter mange grå hår opdagede mekanikeren endelig at den bølgede ring der
ligger under olieringene (som står for presset imod cylinderen, da de tynde
olieringe ikke har nogen betragtelig egenspænding hertil) manglede én bølge
i den ene ende og derfor ikke spændte olieringene ud overhovedet

Liden (skjult) årsag med stor virkning!!!

> [...]
> derind, stod min datter på 11 år iført fuld påklædning inkl. støvler og
> handsker og med en styrthjem i hånden, for hun skulle ihvertilfælde med

Hæ!

> [...]
> Så er der blevet konstateret en flækket membran ved accelerationspumpen,
> men den havde de ikke på lager, så det er ikke lavet. (Det kan være jeg

Ellers er det da lagervare hos Max's MC Import (á: MC Nøglen)!

> Nu starter den som en mis allerede inden alle fire stempler er i top,

Og dét er jo udgiften værd. Især hvis man tænker på hvor meget roderi man
kunne skulle igennem inden man selv havde fået sagerne op at køre!!

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 13-03-03 00:31

Armand wrote:
> Peter Aagaard <peter@yougotit.dk> skrev i en

> Forståeligt!
> Men det kunne jo være, så for en 50'er var det jo billigt forsøgt!
Enig, men tålmodighed og tid er ikke min stærke side

> Om fejl på nye stumper:
[KLIP noget med en oliering, der ikke kunne laves for en tusse]

> [...]
> manglede én bølge i den ene ende og derfor ikke spændte olieringene
> ud overhovedet
>
> Liden (skjult) årsag med stor virkning!!!

Ja, og sikke en tid og en ganske bekostelig affære kan jeg tænke mig.

> Ellers er det da lagervare hos Max's MC Import (á: MC Nøglen)!

Den har jeg jo netop fået med hjem fra værkstedet, så det må jeg hellere få
bestilt. Tak for oplysningen.

> Og dét er jo udgiften værd. Især hvis man tænker på hvor meget roderi
> man kunne skulle igennem inden man selv havde fået sagerne op at
> køre!!

Og oven i det kommer trygheden ved at køre, uden at risikere at holde på en
øde landevej med en standset motor, fordi man ikke er sikker på at det man
har skiftet var det der egenlig var i stykker.
Jeg har helt lyst til at snuppe den til Herning på lørdag, men så er det jo
ikke til at få stumper med hjem, hvis man skulle falde over noget.....

Mvh. Peter
(Der lige nådede at køre 1 time i dag)

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-03-03 08:48

> [...]
> selvom at han ikke fandt så meget som én fejl (á forkert str.) blandt alle
> kompressions/olie-ringe, hjalp det ikke ham.

Kommer til at tænke på min første cykel. Jeg begik den fejl at købe den første cykel jeg så på...
Cyklen var just lettere ombygget fra GSX400 til GS450 ('81) hvilket indebar ny/anden cylinderblok og
topstykke (fra 8 til 4 ventiler). Der skulle laves en enkelt modifikation, som jeg kan ikke huske hvad
var. Ombygningen stod CVP for, og for at det skulle være så godt som muligt var cylindrene blevet boret
op og var selvfølgelig monteret med nye stempler.
Jeg købte glad cyklen og var helt ekstatisk over at have mit første køretøj men glæden fik en ende.
Hold kæft hvor den cykel brugte olie! Jeg fik bestilt et nyt pakningssæt og gik i gang med at skille ad.
Det gik nemt og alt så fint ud. Olietyvene var fine, elastiske og uden revner og toppakningen var hel, så
fejlen måtte enten ligge ved stemplerne eller i cylindrene. Problemet var bare at der ikke var en eneste
skramme at se nogen steder - ALT var fint! - så jeg sleb ventilerne, skiftede olietyve og samlede
omhyggeligt igen mens jeg håbede på det bedste. Men!
Skidtet brugte stadig olie!
Jeg skilte ad igen og tog cylindre og stempel med til en med målegrej og vi målte at begge cylindre var
indenfor tolerancerne. Pis. Hvad kunne der så være galt? Så kom der en anden ind på værkstedet og han
målte cylindrene til at være langt over mål!

Problemet var, at honingen hos CVP havde gjort cylindrene ovale!!!!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Armand

Dato : 13-03-03 10:55

Jonas Holt <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en

> [...]
> og han målte cylindrene til at være langt over mål!
> Problemet var, at honingen hos CVP havde gjort cylindrene ovale!!!!

Lyder lidt som at CVP selv havde honet(!) op til overstørrelse =

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-03-03 22:52

> Lyder lidt som at CVP selv havde honet(!) op til overstørrelse =

- ja, eller ikke centreret inden de brugte honeværktøjet...

Jonas Holt & CBR600F2