/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Racer luftfilter ?
Fra : Morten Juel


Dato : 03-03-03 15:29

Hejsa Alle

Nu kom motoren i DR stellet igen, og öhlins dæmperen kom på bagpå, nu
mangler jeg bare at tilslutte alle små kabler og slanger til motoren og
kaburatoren self. og så få en ny bremseskive bagpå og et nyt dæk self. HOV
jeg skal jo også ha öhlins fordæmperen på )

Nå men jeg kom til at kigge på mit luftfilter, hehe det var sq et trist
syn.. jeg ville gerne ha et KN filter på, men findes der alternativer til KN
inden for MC verdenen, jeg ved til biler kan man få greenfilter, men det kan
man vist ikke til mc ;o(

Jeg ville jo gerne ha noget brøl der kunne matche min Arrow potte ) og
lidt power ville jo heller ikke skade, men er det dumt når kabunaden nu har
membran (jaja jeg skal også til at ha bestilt den racer karbunade til den
)) ??

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



 
 
Brian W. (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian W.


Dato : 03-03-03 16:19

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b3vold$liu$1@sunsite.dk...
> Hejsa Alle
>
> Jeg ville jo gerne ha noget brøl der kunne matche min Arrow potte ) og
> lidt power ville jo heller ikke skade, men er det dumt når kabunaden nu
har
> membran (jaja jeg skal også til at ha bestilt den racer karbunade til den
> )) ??

Der er vidst noget med at vacuum karbunader ikke kører så godt med K&N
filter. men alt er vel relativt. Hvem var det nu lige der havde en Bol´Dor
med K&N filter herinde????
Jeg spurgte min mekker om det kunne betale sig, og fik at vide at den ville
højst sansynligt køre ad H til. Så jeg undlod det filter.
YZF´en har et k&N filter i har jeg fundet ud og den kører sådan set ok. den
mangler måske lidt bundtræk, men ellers en ok motorgang, trods et K&N
filter.



--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman




Morten Juel (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 03-03-03 16:48

> Der er vidst noget med at vacuum karbunader ikke kører så godt med K&N
> filter. men alt er vel relativt. Hvem var det nu lige der havde en Bol´Dor
> med K&N filter herinde????
Pede Larsen her fra NG har jo oxo en dr350 og den har KN filter på den den
går jo fint..

> Jeg spurgte min mekker om det kunne betale sig, og fik at vide at den
ville
> højst sansynligt køre ad H til. Så jeg undlod det filter.
> YZF´en har et k&N filter i har jeg fundet ud og den kører sådan set ok.
den
> mangler måske lidt bundtræk, men ellers en ok motorgang, trods et K&N
> filter.
Hmm hvad har du at sammenligne med ? mht det med bundtræk ?!

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Brian W. (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Brian W.


Dato : 03-03-03 18:27




"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b3vt9j$5jg$1@sunsite.dk...
> > Der er vidst noget med at vacuum karbunader ikke kører så godt med K&N
> > filter. men alt er vel relativt. Hvem var det nu lige der havde en
Bol´Dor
> > med K&N filter herinde????
> Pede Larsen her fra NG har jo oxo en dr350 og den har KN filter på den den
> går jo fint..
>
> > Jeg spurgte min mekker om det kunne betale sig, og fik at vide at den
> ville
> > højst sansynligt køre ad H til. Så jeg undlod det filter.
> > YZF´en har et k&N filter i har jeg fundet ud og den kører sådan set ok.
> den
> > mangler måske lidt bundtræk, men ellers en ok motorgang, trods et K&N
> > filter.
> Hmm hvad har du at sammenligne med ? mht det med bundtræk ?!

ahh jeg har nu ikke så meget at sammenligne med. Jeg kunne nu bare godt
tænke mig at der var lidt mere moment nede i mellemregistret, og i starten..
Som den kører nu, har den moment sidst i mellemregistret..( 7-8000 om.)
kunne man flytte det længere hvor ville det jo være sjovere. det er jo
somregel nede i 3-5000 omdr. man ligger normalt, og så har jeg jo ikke noget
at bruge det til hvis det ligger helt oppe omkring 7-9000 omdr. Jeg ved godt
at yzf= sport, men alligevel . For mig er det sku egentlig oxo lige fedt
om den kan køre 270 eller 250. Det er jo hastigheder man stort set aldrig
når alligevel...?

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman




Armand (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-03-03 17:41


Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3e6372b8$0$19136$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Der er vidst noget med at vacuum karbunader ikke kører så godt med K&N
> filter. men alt er vel relativt.

Jup!
K&N er ikke blot K&N - Det er K&N-enkeltfiltrene der er kiksede på
CV(!)-karburatorer på grund af at turbolenser kan slå igennem filteret og
derved påvirke CV.spjældets stilling!
I luftfilterkassen er der væsentlig bedre læ, og til den kan man også få sig
et K&N filter der til forveksling ligner det originale!

--
Armand.



Jakob D (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Jakob D


Dato : 03-03-03 20:05



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:b405md$2upl$2@news.cybercity.dk...
> I luftfilterkassen er der væsentlig bedre læ, og til den kan man også få
sig
> et K&N filter der til forveksling ligner det originale!

Ja, og den holder også mht alm. karbs på crossmaskiner og offroadere.
Luftfilterkassen er langt at foretrække, når man vil undgå "lortevind"

Jakob D
www.supermotard.dk



Claus Rittig (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-03-03 16:29

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b3vold$liu$1@sunsite.dk...

> jeg skal jo også ha öhlins fordæmperen på )

Öhlins "fordæmper" ? Forgaffel?

> Nå men jeg kom til at kigge på mit luftfilter, hehe det var sq et trist
> syn.. jeg ville gerne ha et KN filter på, men findes der alternativer til
KN
> inden for MC verdenen, jeg ved til biler kan man få greenfilter, men det
kan
> man vist ikke til mc ;o(

Nej, lad nu lige være med at sætte KN filter på en ellers god off-roader.
Den sku jo gerne holde mere end bare et par uger, ikke? Eller du har måske
fravalgt at køre off-road på den?
Der findes masser af gode luftfiltre til off-roadere, jeg kører med Twin
Air, som jeg varmt kan anbefale, MotoAir og et par andre fabrikater, alle
skumfiltre med filterolie.

> membran (jaja jeg skal også til at ha bestilt den racer karbunade til den

Ja, de der CV karburatorer er ikke ret gode til terrænkørsel.

Rittig



Morten Juel (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 03-03-03 16:56

> > jeg skal jo også ha öhlins fordæmperen på )
>
> Öhlins "fordæmper" ? Forgaffel?
Hehe ja det er jo egentligt bare en std forgaffel men med öhlins fjedre så
vidt jeg ved

> > man vist ikke til mc ;o(
>
> Nej, lad nu lige være med at sætte KN filter på en ellers god off-roader.
Hehe )

> Den sku jo gerne holde mere end bare et par uger, ikke? Eller du har måske
> fravalgt at køre off-road på den?
Fravalgt at køre offroad ?!? jeg har godt nok ligget syg meget på det
sidste, men hvis man fravælger at køre off så er man da mentalt fra den
))

> Der findes masser af gode luftfiltre til off-roadere, jeg kører med Twin
> Air, som jeg varmt kan anbefale, MotoAir og et par andre fabrikater, alle
> skumfiltre med filterolie.
Ok, men er skum ikke noget crap med alt det støv og mudder ?! Twinair hvor
får man det ? i mc nøglen ?

> > membran (jaja jeg skal også til at ha bestilt den racer karbunade til
den
>
> Ja, de der CV karburatorer er ikke ret gode til terrænkørsel.
Hehe ja det står der alle steder, jeg har jo ikke prøvet det, med det skal
prøves når der er $$ til det !

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-




Claus Rittig (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-03-03 17:57

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b3vtnt$a36$1@sunsite.dk...

> > Der findes masser af gode luftfiltre til off-roadere, jeg kører med Twin
> > Air, som jeg varmt kan anbefale, MotoAir og et par andre fabrikater,
alle
> > skumfiltre med filterolie.
> Ok, men er skum ikke noget crap med alt det støv og mudder ?! Twinair hvor
> får man det ? i mc nøglen ?

Nej, skum er det eneste der dur. Alle motocross/enduro racere kører med
skumfilter.
TwinAir kan du fx. købe hos de fleste tyske postordre-varehuse, Götz fx. Men
andre mærker er også fine! Prøv hos din lokale MX shop - eller få en
bestilling med fra Götz næste gang Søren Lindholt bestiller dernede?

> > Ja, de der CV karburatorer er ikke ret gode til terrænkørsel.
> Hehe ja det står der alle steder, jeg har jo ikke prøvet det, med det skal
> prøves når der er $$ til det !

Prøv at tage et langt hop - fx. på motocross banen - og læg så mærke til
hvad der sker med gasgivningen (og dermed balancen) under landingen.
Nogle gange kan det også mærkes på "pukkel-piste-agtige" marker eller i
meget hullede spor.

Rittig



Morten Juel (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 03-03-03 20:58

> Nej, skum er det eneste der dur. Alle motocross/enduro racere kører med
> skumfilter.
Oki doki

> TwinAir kan du fx. købe hos de fleste tyske postordre-varehuse, Götz fx.
Men
> andre mærker er også fine! Prøv hos din lokale MX shop - eller få en
> bestilling med fra Götz næste gang Søren Lindholt bestiller dernede?
Tager jeg lige i mente !


> Prøv at tage et langt hop - fx. på motocross banen - og læg så mærke til
> hvad der sker med gasgivningen (og dermed balancen) under landingen.
> Nogle gange kan det også mærkes på "pukkel-piste-agtige" marker eller i
> meget hullede spor.
hmm det må jeg lige lure, jeg har ikke rigtigt fået hoppet med dr'en endnu,
men det skal nok komme ))

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Soren Lindholt (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 04-03-03 10:42


Morten Juel <MP@stofanet.invalid> wrote in article
<b3vtnt$a36$1@sunsite.dk>...
> > Den sku jo gerne holde mere end bare et par uger, ikke? Eller du har
måske
> > fravalgt at køre off-road på den?
> Fravalgt at køre offroad ?!? jeg har godt nok ligget syg meget på det
> sidste, men hvis man fravælger at køre off så er man da mentalt fra den
> ))

Jeg vil gerne støtte kollegernes udmeldingerne med følgende. Hvis man
sætter KNfilter på til offroadkørsel så er man da mentalt fra den...
Hvor mange skumfiduser skal du ha med. For de er nok knapt så lette at
rense som Mads siger... Jeg har 4-5 stykker til WRen...

mvh Søren



Morten Juel (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 04-03-03 10:52

> > Fravalgt at køre offroad ?!? jeg har godt nok ligget syg meget på det
> > sidste, men hvis man fravælger at køre off så er man da mentalt fra den
> > ))
>
> Jeg vil gerne støtte kollegernes udmeldingerne med følgende. Hvis man
> sætter KNfilter på til offroadkørsel så er man da mentalt fra den...
> Hvor mange skumfiduser skal du ha med. For de er nok knapt så lette at
> rense som Mads siger... Jeg har 4-5 stykker til WRen...

Mail sendt

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Morten Juel (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 04-03-03 11:03

hehe bar eglem den mail, har fundet deres hjemmeside, sådan et twin air
koster 105,-, så måske skulle man bare invistere, hvornår skal du købe fra
götz igen Søren ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 17:48

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b41tee$bji$1@sunsite.dk...
> hehe bar eglem den mail, har fundet deres hjemmeside, sådan et twin air
> koster 105,-, så måske skulle man bare invistere, hvornår skal du købe fra
> götz igen Søren ?

Køb 4-5 stykker, så du ikke behøver rense filter hele tiden. Jeg har mindst
5 til hver af mine cykler, for jeg hader at rense filter, og det er meget
hurtigt at rense 5 på een gang.
Før eller senere skal du til et weekend-arrangement hvor du får brug fo 2
filtre - hvad med fx. DEK's enduro-træningslejr her i Marts? (i Kolding)

Rittig



Morten Juel (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 04-03-03 18:28

> Før eller senere skal du til et weekend-arrangement hvor du får brug fo 2
> filtre - hvad med fx. DEK's enduro-træningslejr her i Marts? (i Kolding)

Kolding !!?! hmm ok hvornår, den bliver jo først synet d 20/3 !

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 18:58

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:3e64e169$0$25840$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Før eller senere skal du til et weekend-arrangement hvor du får brug fo
2
> > filtre - hvad med fx. DEK's enduro-træningslejr her i Marts? (i Kolding)
>
> Kolding !!?! hmm ok hvornår, den bliver jo først synet d 20/3 !

22 - 23. Marts. Du kan lige nå det!

Rittig



Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 19:01

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e64e806$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> news:3e64e169$0$25840$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > > Før eller senere skal du til et weekend-arrangement hvor du får brug
fo
> 2
> > > filtre - hvad med fx. DEK's enduro-træningslejr her i Marts? (i
Kolding)
> >
> > Kolding !!?! hmm ok hvornår, den bliver jo først synet d 20/3 !
>
> 22 - 23. Marts. Du kan lige nå det!

Eller hvad med 3-timers løb i Aalborg 30/3?

Kig evt på: http://www.pein.dk/enduro/index.htm under løbskalender.

Rittig



GERT BO THORGERSEN (04-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 04-03-03 01:27


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e63739c$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> news:b3vold$liu$1@sunsite.dk...
>
> > Nå men jeg kom til at kigge på mit luftfilter, hehe det var sq et trist
> > syn.. jeg ville gerne ha et KN filter på, men findes der alternativer
til
> KN
> > inden for MC verdenen, jeg ved til biler kan man få greenfilter, men det
> kan
> > man vist ikke til mc ;o(
>
> Nej, lad nu lige være med at sætte KN filter på en ellers god off-roader.
> Den sku jo gerne holde mere end bare et par uger, ikke? Eller du har måske
> fravalgt at køre off-road på den?
> Der findes masser af gode luftfiltre til off-roadere, jeg kører med Twin
> Air, som jeg varmt kan anbefale, MotoAir og et par andre fabrikater, alle
> skumfiltre med filterolie.
>
> Rittig
>
Hvad er der galt med K&N filtre til den off-roder ? De artikler jeg i årenes
løb har læst har da vist at
K&N filtre var dem der absolut længst ikke øgede modstanden for
gennemstrømningen ved forurening/tilstoppelse af filteret med snavs/støv.
Hvilket jo også ytrer sig ved at de ved normal kørsel først skal renses
efter 100.000 km, kontra mange andre som skal udskiftesefter 20.000 km.

Gert Thorgersen



Ib Jakobsen (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-03-03 07:42

GERT BO THORGERSEN wrote:

> gennemstrømningen ved forurening/tilstoppelse af filteret med snavs/støv.
> Hvilket jo også ytrer sig ved at de ved normal kørsel først skal renses
> efter 100.000 km, kontra mange andre som skal udskiftesefter 20.000 km.

Den har jeg hørt før. Hvis vi antager at K&Nfiltret skal renses fordi det er
beskidt. Og det andet skal skiftes fordi det er beskidt. Må man så ikke antage,
at det det er beskidt ved 20.000 km har stoppes mest skidt?. Hvis det andet kan
køre 5 gange så langt, så må det vel også været passeret 5 gange så meget
beskidt luft igennem. Og så er det man spørger sig selv. Hvor et det skidt
henne, hvis det ikke sidder i filtret?. Lommefilosofi.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-03-03 12:57


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3E644AB7.AF4DE1C@post.tele.dk...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
>
> > Hvilket jo også ytrer sig ved at de ved normal kørsel først skal renses
> > efter 100.000 km, kontra mange andre som skal udskiftesefter 20.000 km.
>
> Den har jeg hørt før. Hvis vi antager at K&Nfiltret skal renses fordi det
er
> beskidt. Og det andet skal skiftes fordi det er beskidt. Må man så ikke
antage,
> at det det er beskidt ved 20.000 km har stoppes mest skidt?. Hvis det
andet kan
> køre 5 gange så langt, så må det vel også været passeret 5 gange så meget
> beskidt luft igennem. Og så er det man spørger sig selv. Hvor et det skidt
> henne, hvis det ikke sidder i filtret?.

K&N-princippet er iflg. deres egen PR at meget snavs vil blive bundet
allerede af oliehinden udenpå overfladen af filteret og ved selv at fedte
sig til
derved efterfølgende udgøre en del af den fedtede overflade der - - - - - .
Tager man bestik af dén forklaring, kan jeg godt følge cross og off-rødderne
i deres skepsis over K&N - Det er jo ikke ligefrem små partikler af tørt
støv at luftfilteret udsættes for på så'en en model

Et af tv's forbrugerprogrammer slagtede i forrige uge Duracell-kaninen ved
at teste Duracell imod Aldi's billige batterier, som viste sig at have endog
mere energi end de fire gange så dyre Duracell's.
Resultatet kommer ikke bag på mig, der længe har indkøbt batterier i Jem&fix
til 2,50kr/stk og i div. af husets batteriforbrugere med jævnt og vedvarende
forbrug (fjernbetjeninger og den trådløse mus) har haft lejlighed til at
vurdere Duracell's evner. Ud fra også mine nedslående erfaringer har jeg
konkluderet at Duracell's højt besungne evner er i forhold til alm.
brunstensbatterier (som ingen i reliteten bruger idag(?)) og er en
reminiscens fra da alkaline var det nye og fantastiske. I dag er alle andre
alkaline-batterier fuldt på højde med Duracell.
At jeg kommer ind på dén historie, skyldes at K&N's evner på samme måde
sammenlignes med tørre papirfiltre, og at tallene ikke holder på samme måde
når man sammenligner med andre vaskbare produkter :-/
Således mudrede jeg en del vand op i mine bestræbelser på at finde en
K&N-erstatning til Lillefrøens filter, inden at jeg fandt ud af at det i
virkeligheden ér et vaskbart filter der er monteret originalt, hvorved
behovet for et K&N pludselig ikke længere var tilstede!

--
Armand.





GERT BO THORGERSEN (04-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 04-03-03 13:56

Vedr. støv og anden forurening og K&N filtre så var det dog allerede i
forbindelse med ting som Sahara rally at K&N blev rost i 1979, vist i
artiklen "Last years racer is allready out of date", for givende bedre
luftgennemstrømning med luftfilter end uden luftfilter/åben tragt. Det
sidste har måske mere relation til/resultat af bedre
indsugningsegensvingning. Men testet med vist 90 % tilstopning af K&N
filteret som ikke viste øget luftmodstand.

Gert Thorgersen

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:b424hq$24uv$1@news.cybercity.dk...
>
> Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
> news:3E644AB7.AF4DE1C@post.tele.dk...
> > GERT BO THORGERSEN wrote:
> >
> > > Hvilket jo også ytrer sig ved at de ved normal kørsel først skal
renses
> > > efter 100.000 km, kontra mange andre som skal udskiftesefter 20.000
km.
> >
> > Den har jeg hørt før. Hvis vi antager at K&Nfiltret skal renses fordi
det
> er
> > beskidt. Og det andet skal skiftes fordi det er beskidt. Må man så ikke
> antage,
> > at det det er beskidt ved 20.000 km har stoppes mest skidt?. Hvis det
> andet kan
> > køre 5 gange så langt, så må det vel også været passeret 5 gange så
meget
> > beskidt luft igennem. Og så er det man spørger sig selv. Hvor et det
skidt
> > henne, hvis det ikke sidder i filtret?.
>
> K&N-princippet er iflg. deres egen PR at meget snavs vil blive bundet
> allerede af oliehinden udenpå overfladen af filteret og ved selv at fedte
> sig til
> derved efterfølgende udgøre en del af den fedtede overflade der - - - - -
..
> Tager man bestik af dén forklaring, kan jeg godt følge cross og
off-rødderne
> i deres skepsis over K&N - Det er jo ikke ligefrem små partikler af tørt
> støv at luftfilteret udsættes for på så'en en model
>
> Et af tv's forbrugerprogrammer slagtede i forrige uge Duracell-kaninen ved
> at teste Duracell imod Aldi's billige batterier, som viste sig at have
endog
> mere energi end de fire gange så dyre Duracell's.
> Resultatet kommer ikke bag på mig, der længe har indkøbt batterier i
Jem&fix
> til 2,50kr/stk og i div. af husets batteriforbrugere med jævnt og
vedvarende
> forbrug (fjernbetjeninger og den trådløse mus) har haft lejlighed til at
> vurdere Duracell's evner. Ud fra også mine nedslående erfaringer har jeg
> konkluderet at Duracell's højt besungne evner er i forhold til alm.
> brunstensbatterier (som ingen i reliteten bruger idag(?)) og er en
> reminiscens fra da alkaline var det nye og fantastiske. I dag er alle
andre
> alkaline-batterier fuldt på højde med Duracell.
> At jeg kommer ind på dén historie, skyldes at K&N's evner på samme måde
> sammenlignes med tørre papirfiltre, og at tallene ikke holder på samme
måde
> når man sammenligner med andre vaskbare produkter :-/
> Således mudrede jeg en del vand op i mine bestræbelser på at finde en
> K&N-erstatning til Lillefrøens filter, inden at jeg fandt ud af at det i
> virkeligheden ér et vaskbart filter der er monteret originalt, hvorved
> behovet for et K&N pludselig ikke længere var tilstede!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>







Soren Lindholt (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 04-03-03 15:26


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> wrote in article
<b427s0$3e8$1@news.loxinfo.co.th>...
> Vedr. støv og anden forurening og K&N filtre så var det dog allerede i
> forbindelse med ting som Sahara rally at K&N blev rost i 1979, vist i
> artiklen "Last years racer is allready out of date", for givende bedre
> luftgennemstrømning med luftfilter end uden luftfilter/åben tragt. Det
> sidste har måske mere relation til/resultat af bedre
> indsugningsegensvingning. Men testet med vist 90 % tilstopning af K&N
> filteret som ikke viste øget luftmodstand.

Meget interessant for veteran-cross måske, men ærlig talt: det er 24 år
siden?
Ingen seriøse offroad-teams kører med andet end skumfilter med filterolie i
dag.

--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg os 15.3 på Herning Stumpemarked, bliv snydt og fornærmet på samme
tid.
Se også film med de glade motortosser (gratis), og Jes Snapsevang (entré)


Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 17:51

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c2e25a$04461130$f20b12ac@pc4148...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> wrote in article
> <b427s0$3e8$1@news.loxinfo.co.th>...
> > Vedr. støv og anden forurening og K&N filtre så var det dog allerede i
> > forbindelse med ting som Sahara rally at K&N blev rost i 1979, vist i
> > artiklen "Last years racer is allready out of date", for givende bedre
> > luftgennemstrømning med luftfilter end uden luftfilter/åben tragt. Det
> > sidste har måske mere relation til/resultat af bedre
> > indsugningsegensvingning. Men testet med vist 90 % tilstopning af K&N
> > filteret som ikke viste øget luftmodstand.
>
> Meget interessant for veteran-cross måske, men ærlig talt: det er 24 år
> siden?
> Ingen seriøse offroad-teams kører med andet end skumfilter med filterolie
i
> dag.

Jeg tror såmænd heller ikke man kan finde et useriøst team med KN filter?

Rittig



GERT BO THORGERSEN (05-03-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 05-03-03 01:07


Soren Lindholt <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en
news:01c2e25a$04461130$f20b12ac@pc4148...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> wrote in article
> <b427s0$3e8$1@news.loxinfo.co.th>...
> > Vedr. støv og anden forurening og K&N filtre så var det dog allerede i
> > forbindelse med ting som Sahara rally at K&N blev rost i 1979, vist i
> > artiklen "Last years racer is allready out of date", for givende bedre
> > luftgennemstrømning med luftfilter end uden luftfilter/åben tragt. Det
> > sidste har måske mere relation til/resultat af bedre
> > indsugningsegensvingning. Men testet med vist 90 % tilstopning af K&N
> > filteret som ikke viste øget luftmodstand.
>
> Meget interessant for veteran-cross måske, men ærlig talt: det er 24 år
> siden?
> Ingen seriøse offroad-teams kører med andet end skumfilter med filterolie
i
> dag.
>
At jeg henviste til artiklen fra Cars and Cars Conversion for 24 år siden er
blot fordi at det varden første jeg læste om K&N, og en artikel med mange
andre skelsættende ting i, så den kom medi mit maskiningeniør afgangsprojekt
for 17 år siden.
Et par år før 1979 kørte jeg med skumfiltre med filterollie på min Honda Cb
750, før jeg satte Weber DCOE på den; begge dele hjemkøbt fra USA.

Gert Thorgersen
> --
> Søren
> http://motortosse.dk
> Besøg os 15.3 på Herning Stumpemarked, bliv snydt og fornærmet på samme
> tid.
> Se også film med de glade motortosser (gratis), og Jes Snapsevang (entré)
>



Claus Rittig (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-03-03 17:55

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:b427s0$3e8$1@news.loxinfo.co.th...
> Vedr. støv og anden forurening og K&N filtre så var det dog allerede i
> forbindelse med ting som Sahara rally at K&N blev rost i 1979, vist i
> artiklen "Last years racer is allready out of date", for givende bedre
> luftgennemstrømning med luftfilter end uden luftfilter/åben tragt. Det
> sidste har måske mere relation til/resultat af bedre

Jeg ved ikke hvordan produkterne var i '79, men idag kunne ingen
motocross/enduro kører drømme om at køre med andet end skumfilter.

> indsugningsegensvingning. Men testet med vist 90 % tilstopning af K&N
> filteret som ikke viste øget luftmodstand.

Nu betaler jeg mine cykler selv, så gennemstrømningsevne er lidt ligegyldig
for mig. Bliver filtret beskidt, så skifter jeg til et nyt, og det er
utrolig let at se hvornår et skumfilter skal skiftes (eller om man er for
sent ude).

Jeg plejer at give 70-100 kr for et top-performance skumfilter - hvad koster
et KN?
(Og hvad koster en motorrenovering?)

Rittig




Ib Jakobsen (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-03-03 19:33

Claus Rittig wrote:

> Nu betaler jeg mine cykler selv, så gennemstrømningsevne er lidt ligegyldig
> for mig. Bliver filtret beskidt, så skifter jeg til et nyt, og det er
> utrolig let at se hvornår et skumfilter skal skiftes (eller om man er for
> sent ude).
>
> Jeg plejer at give 70-100 kr for et top-performance skumfilter - hvad koster
> et KN?
> (Og hvad koster en motorrenovering?)

Jeg kan høre at det ikke kun er mig der har en vis skeptis over K&N
filtres
gudestatus. Det kan altså bare ikke lade sig gøre både at have et
effektivt
filter der stopper alt skidt, og samtidig har større
luftgennemstrømning. Men
som du selv indirekte nævner kan man gå på kompromis i et ørkenrally i
'79. Og
lade motoren æde lidt skidt for lidt større ydelse.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Armand (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-03-03 18:58


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:b427s0$3e8$1@news.loxinfo.co.th...
>
> testet med vist 90 % tilstopning af K&N filteret som ikke viste øget
> luftmodstand.

Hvordan hænger dét sammen?
"tilstopning" må nødvendigvis hænge sammen med stigende luftmodstand -
Hvordan vil du ellers definere det?

--
Arnmand.






Mads Lund (04-03-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 04-03-03 09:41

> Hvad er der galt med K&N filtre til den off-roder ? De artikler jeg i
årenes
> løb har læst har da vist at
> K&N filtre var dem der absolut længst ikke øgede modstanden for
> gennemstrømningen ved forurening/tilstoppelse af filteret med snavs/støv.
> Hvilket jo også ytrer sig ved at de ved normal kørsel først skal renses
> efter 100.000 km, kontra mange andre som skal udskiftesefter 20.000 km.

Bare til sammenligning så renser man et Cross filter for hver 1 times kørsel
(eller ca 40 km).

Og den store forskel på KN og skumfiltre er at skumfiltrene meget lettere at
rengøre (ca lige så let som at vride en karklud). Desuden tror jeg filter
virkningen fra et 1 cm tykt olieholdig skummateriale overgår den 1mm tykke
bomuldsklud der er i et kn filter. Og offroad/cross er et helt andet game
end gadekørsel.

Men når det er sagt, så har jeg da monteret KN filtre på Speedway cyklen.
Men til stor forargelse fra DOT mandens side, så er der sat 2 filtre på, som
hver kan føde 200 hk. Alene af den grund at nedsætte lufthastigheden i
filteret, og dele skidtet ud over en større flade.

Mads Lund
GS500 dirttrack



Hekto (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-03-03 15:44

In article <b3vold$liu$1@sunsite.dk>, MP@stofanet.invalid says...
> Jeg ville jo gerne ha noget brøl der kunne matche min Arrow potte ) og
> lidt power ville jo heller ikke skade, men er det dumt når kabunaden nu har
> membran (jaja jeg skal også til at ha bestilt den racer karbunade til den
> )) ??
>
Du skal ihvertfald lige tænke over mulige høreskader!!!!
Min KR-1 har modificeret = næsten helt åben luftfilterkasse, og jeg
tror overhovedet ikke det er muligt at høre potten, selv om dæmperen
blev afmonteret!

Når den får nogle vindinger, støjer membranerne så meget, at det er en
oplagt mulighed at få en øreskade, så husk ørepropper!
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hekto (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-03-03 18:27

In article <MPG.18cd889598f3e3609897f8@news.uunet.dk>, Hekto says...

> Når den får nogle vindinger, støjer membranerne så meget, at det er en
> oplagt mulighed at få en øreskade, så husk ørepropper!
>

ØØøøøøøHhh! ... sov lige i timen! ;0)
Troede det var en 2T'er.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Morten Juel (03-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 03-03-03 20:55

> > Når den får nogle vindinger, støjer membranerne så meget, at det er en
> > oplagt mulighed at få en øreskade, så husk ørepropper!
> >
>
> ØØøøøøøHhh! ... sov lige i timen! ;0)
> Troede det var en 2T'er.
hehe det er ok, men lige som note, jeg bruger altid ørebasser hvis jeg skal
køre mere end 10-15 mins, som hovedregel altid hvis jeg forlader bygrænsen !


--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste