Forskel på bremseklodser?
Fra : Buck

Dato : 03-03-03 08:58

Hej,
jeg skal ha nye bremseklodser til min CZ, og som i kan se i MC-Nøglen side
176 kan man få dem både i Kevlar og Sintret Metal.
Men hvad er lige forskellen?
Hvor længe holder de i forhold til hinanden?

I MC-Nøglen står en forklaring om at Sintret Metal er til store
sportsmaskiner, men de bliver jo osse lavet til min CZ! Og selvom jeg da
synes det er en glimrende maskine, er "Stor Sportsmaskine" nok alligevel
ikke den rette betegnelse...
--
/Buck
CB 550 F1 '75

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-03-03 09:53

> jeg skal ha nye bremseklodser til min CZ, og som i kan se i MC-Nøglen side
> 176 kan man få dem både i Kevlar og Sintret Metal.
> Men hvad er lige forskellen?

Hej Buck

Sintered Metal klodser bremser lige godt i vådt og tørt vejr. De er også
bedre inden de bliver varmet op end kevlar klodser. Til gengæld slider de
meget mere på skiven end kevlar klodser.

Jeg kører altid med sintered metal klodser foran på min CBR. Til bagbremsen
er jeg ikke så kritisk da kevlar klodser her er udmærkede. Jeg kører dog med
sintered metal klodser bag nu, fordi de er på tilbud til 37½ hos
www.louis.de for tiden.

På offroaderen kører jeg med kevlar klodser over hele linien, men det er
fordi jeg ikke har gidet finde en producent der laver Sintered Metal klodser
til offroaderen til billige penge endnu.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Emil Gundersen

Dato : 03-03-03 09:56

Hejsa

> 176 kan man få dem både i Kevlar og Sintret Metal.
> Men hvad er lige forskellen?

Snitre Metal klodserne, indeholder Messing spåner eller ling. De er
hårdere ved skiverne, men effekten fra dem er noget bedre. (Egen erfaring)
Kevlar klodserne er lidt blidere ved skiverne, men også lidt svagere
bremse effekt.
> Hvor længe holder de i forhold til hinanden?

Tja. umildbart vil jeg tro at det er kevlar klodserne der holder længst.

> [...]
> sportsmaskiner, men de bliver jo osse lavet til min CZ! Og selvom jeg da
> synes det er en glimrende maskine, er "Stor Sportsmaskine" nok alligevel

Det kan der være noget om. Men jeg tror at de mener at Snitre metal
klodserne er beregnet til hårdre opbremsninger. (Fra stor fart som sports
maskinerne tit har)

Mvh Emil

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-03-03 16:50

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan der være noget om. Men jeg tror at de mener at Snitre metal
> klodserne er beregnet til hårdre opbremsninger. (Fra stor fart som sports
> maskinerne tit har)

Ja, og de er også gode til klodser der skal fungere under hårde
betingelser - fx. i vand, sand og mudder. Sintermetal klodser er drøngode
til motocross/enduro og off-road.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 03-03-03 10:44

> [...]
> sportsmaskiner, men de bliver jo osse lavet til min CZ! Og selvom jeg da
> synes det er en glimrende maskine, er "Stor Sportsmaskine" nok alligevel

hehe lol

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg Nysynet 9250,-
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : T.T.Toft

Dato : 03-03-03 11:28

Hej !

Kevlar og andre 'organiske' klodser er typisk valget hvis MC'en har monteret
støbejernsskiver. (Hvilket faktisk ofte er tilfældet på store sportscykler,
hvor man ombygger til helflydende støbejernsskiver for at få optimal
bremseeffekt).

Sintret Metal klodser er beregnet til standard rustfri skiver uanset hvilken
type og størrelse MC man nu har.

M.v.h.
Thomas

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 03-03-03 21:35

"T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> skrev

> [...]
> bremseeffekt).
>
> Sintret Metal klodser er beregnet til standard rustfri skiver uanset

Det er rigtigt at man skal anvende organiske klodser til støbejerns-skiver,
bremseeffekten med sinteretmetal klodser kan være direkte dårlig sammen med
støbejerns-skiver.

Men at man anvender ombygger til støbejernsskiver på store sportmaskiner for
at få den mest optimale bremseeffekt, var hvis kun korrekt indtil et par år
siden, da bremseeffekten af rustfri-skiver (sammen med de rigtige klodser)
er fuldt på høje (eller bedre) end støbejerns-skiver. Jeg mener enda at
havde læst at Brembo er holdt op med at producere støbejerns-skiver.

Min erfaring ang. holdbarhed at mellem kevlar & sinteret metal klodser er
at, kevlar klodser er dem der holder kortest tid, men det er jo også de
blødste.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : T.T.Toft

Dato : 03-03-03 22:33

Umiddelbart har Du måske ret, men problemet med de nye rustfri skriver er,
at de oftere slår sig (= bliver ubrugelige) hvis de bliver rigtigt hårdt
belastet/varmet op, end støbejernsskiver gør ved tilsvarende belastning.

Og med hensyn til Brembo, så laver de somend stadig væk støbejernsskiver,
som de beskrives "Cast iron brakediscs full-floating.
Better heat resistence and more powerful grip in extreme situations. Racing
stuff!"

Bl.a. til Ducati'er anvendes ofte bremsetuning ved hjælp af støbejernsskiver
(som dog også koster omkring 30-50% mere end rustfri skiver). Se f.eks.
http://www.ducati-kaemna.de/uk/katalog/Brakes.html

Så vidt jeg husker bliver både SPS og R model Duc'erne leveret med
støbejernsskiver som standard fra fabrikken. (748-916-996-998-999)

M.v.h.
Thomas

Fra : T.T.Toft

Dato : 03-03-03 22:57

I øvrigt Dan, hvis Du ikke allerede kender adressen, kan Du på denne hente
reservedelskatalog på Din 748'er

http://www.ducati.com/bikes/catalogs.jhtml?MY=2000

Undskyld - den var lidt ved siden af tråden - men ....

M.v.h.
Thomas

Fra : Mads Lund

Dato : 04-03-03 08:33

> [...]
> er fuldt på høje (eller bedre) end støbejerns-skiver. Jeg mener enda at
> havde læst at Brembo er holdt op med at producere støbejerns-skiver.

Som Thomas skriver er det ikke helt rigtigt. Støbejerns skiverne giver er
bedre føling og en mere ensartet effekt ifht temperatur. Og bl.a. Behringer
laver stadig støbejeernsskiver til mc'ere (Jeg har lige købt et sæt til
9'eren)

> Min erfaring ang. holdbarhed at mellem kevlar & sinteret metal klodser er
> at, kevlar klodser er dem der holder kortest tid, men det er jo også de
> blødste.

Det er der ikke nødvendigvis nogen logik i. Mine erfaringer fra 125'eren
(som æder et sæt bremseklodser på 1/2 time) er at der er utrolig forskel på
de forskellige mærker. Og kevlar klodser fra en fabrikant kan sagtens
outperforme sinter klodser fra en anden. Den mest markante fordkel er at
sinterklodserne fader sene end de kevlar klodserne. Og hvor de organiske
klodser bliver noget dårligere efter et fade, så fungerer sinterklodserne
igen når de er blevet kølet. Slutteligt skal det siges at SBS DC og Premier
Sinter er de bedste klodser jeg har prøvet.

Mads Lund
RS125RR, støvet