Forgaffelfjedre til GSX-R 750
Fra : SLP/JM

Dato : 02-03-03 18:02

Hej

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilken diameter forgaffelbenene på en
GSX-R 750 fra 1996-2000 eller deromkring har, og hvor lange fjedrene er?

På forhånd tak.

--
Susanne
Sælges: CBR 600 F3 baneracer samt diverse RGV-dele

Fra : Søren Johansen

Dato : 04-03-03 10:48

SLP/JM wrote:
> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilken diameter forgaffelbenene
> på en GSX-R 750 fra 1996-2000 eller deromkring har, og hvor lange
> fjedrene er?

I følge Racetech's katalog er de: 38.5 x 36.0 x 273 til en 1998 model.
Det må være yderdia. x inderdia. x længde.

Mvh
Søren
888

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-03-03 10:14

SLP/JM <madcat@c.dk> skrev i en news:b3tdea$qfg$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> --
> Susanne
> Sælges: CBR 600 F3 baneracer samt diverse RGV-dele

Hvis du slet ikke får svar fra nogen som kender de mål du spørger om kan du
evt. undersøge hvilke fjedre der kan være inde i forgaffelbenene og regne
eller prøve om de
om de er gode nok; altså har den rette hårhed så gaffelbenene er mit i hele
bevægelsesvejen når du sidder på motorcyklen.

Nårmalt har jeg konstateret at forgaffelfjedre har stukket et par centimetre
op over enden af gaffelbenene når topboltene er taget af og forhjulet har
hængt lidt over jorden. Derved har du jo lidt idé om hvor lange fjedrene er.
I den sammenhæng konstaterede jeg for mange år siden da jeg og bekendte
havde Honda CB 750, hvor jeg havde skiftet til Ceriani gaffelben, at de
andres efter et par år var blevet ca. 1 tomme lavere foran, altså at
fjedrene var blevet trætte og kortere. Så man skal være lidt varsom med hvor
gamle fjedre man kigger på/måler når man søger data.

Du kan også regne ud hvor hårde fjedrene skal være, altså bestemt af
vægtfordelingen for og bag på motorcyklen med passager, og så (lidt under)
den halve nedsynkning foran når man sidder på motorcyklen. Og derefter ud
fra den maksimale yderdiameter for fjedrene søge blandt mulige fjedre og
regne på om de er gode nok, hvis man ikke kan få oplyst sammentrykningen
bestemt af kraften. Når det ikke er progressive fjedre resulterer den
dobbelte kraftpåvirkning i den dobbelte sammentrykning. Fjedre er temmeligt
besværlige at regne på, men det kan da lade sig gøre: større diameter
(diameter regnes fra centrum af tråd til centrum af tråd; hvilket jo er det
samme som yderdiameter minus fjedertrådens tykkelse) blødere fjeder, tykkere
tråd meget hårdere fjeder ( indgår som d^3 = trådtykkelse i 3´die i
formlen), færre viklinger medfører hårdere fjedre. Hvis du får brug for det
kan jeg udregnede nogle eksempler på fjedre, så du kan se havd målene
betyder.

Hvis de fjedre man har fået fat i viser sig at være for korte eller for
bløde kan man få drejet et par afstandsstykker til at dumpe ned ovenpå
fjedrene (men fjedre må aldrig kunne trykket så meget sammen at viklingerne
mødes). Da jeg til min Honda CB 750 hos Ceriani i Italien bestilte
forgaffeler - dem til Lockheed bremserne - blev de lavet en 3 - 4 cm længere
end standard Ceriani, pga. at Hondaens var længere, og Ceriani leverede
derfor gaflerne med ekstra korte stykker fjedre ovenpå deres originale.
Eller hvis fjedrene er for bløde kan man også lave lidt lufttryk i
gaffelbenene, hvilket jeg også arbejdede med på Hondaen. Jeg monterede blot
en ventil fra en kasseret motorcykelslange i et hul lavet med gevind dertil
i hver topbolt.

Jeg håber jeg har kunnet hjælpe dig lidt.

Gert Thorgersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-03-03 11:37

> om de er gode nok; altså har den rette hårhed så gaffelbenene er mit i
hele
> bevægelsesvejen når du sidder på motorcyklen.

Hej Gert

Nu roder du dig ud på dybt vand. Forgafler ser ikke ud som de gjorde for 25
år siden. Dine informationer passer fint på en stangdæmpet forgaffel unden
preload justering. Det er bare ikke alle sammen der ser sådan ud mere. Du
kan bare ikke uden videre overføre dine erfaringer på et helt anderledes
opbygget gaffelben. En GSX-R 750 har udsidedown gaffel, fuldt justerbar
kassettedæmper og trinløst preload justering.

På en GSX-R 750 skal der være plads til preload skruen og
kompressionsdæmpningsskruen i toppen af gaffelbenet. Det gør at toppen er en
del højere end din var på din Honda, hvor det nærmere var en prop i toppen.
Derfor går fjederen ikke helt op til toppen af gaffelbenet når det er
strukket helt ud, da der ellers vil være for meget preload på når toppen er
monteret. Mange gaffelben opbygget som din CB750 er i dag er lavet med en
meget kortere fjerder og så et 5-12cm langt rør i toppen til at give den
samlede ønskede længde. Sådan er der f.eks på GPZ 500 S og CBR 600 F2.

Desuden er det almindelig kendt at gaffelbenene skal sætte sig 1/3 nede af
den totale bevægelsesvej og ikke halvvejs når du sidder på motorcyklen. Der
er ud fra dette punkt gaflen er bygget til at arbejde.

Tryk i gaflen gik man væk fra sidst i 80'erne. Det er noget skidt, da
trykket stiger under hård brug af gaflen. Desuden er man enig om at ønskes
gaflen er trykkes mindre sammen under opbremsning, så er mere olie i gaflen
vejen frem. Sidder der ventiler i toppen af galfen på moderne cykler i dag,
er det til at fjerne opbygget tryk efter kørsel, ikke til at øge trykke i
gaflen.

Hvis du vil have kilder på mine påstande, så bare sig til.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-03-03 13:59

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Der er ikke noget galt i det du skriver - kontra jeg vist har rettet dig et
par gange tidligere om andre emner hvor der var noget galt - problemet er
bare at jeg ikke kender modellen GSX-R 750, og går ud fra at det er en ældre
model da ingen over mange dage svarer på skribentens spørgsmål.

Jeg ved meget om systemerne i forgafler, altså hvordan de virker, og hvordan
dæmpningen indvirker på efterløb osv., om forgaflen resulteret i en sænket
(normalt) eller løftet forende under opbremsning, dæmpning bestemt af
olieviskositet og olievolumen. Desuden har vi jo at luftsammentrykningen, i
forgaflerne, er progressiv, kontra fjedre der er mere ovre i det ligefremt
proportionale. Desuden skrev jeg også at når man sad på motorcyklen skulle
forgaflen være sænket mindre end det halve.

Gert Thorgersen
BMW R100S, tidl.: BMW R69S, BMW R26, Honda CB 750, Truiump fra 1939, BSA
fra1939 og andre engelse og tyske motorcykler.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-03-03 17:22

GERT BO THORGERSEN wrote:

> (normalt) eller løftet forende under opbremsning, dæmpning bestemt af
> olieviskositet og olievolumen. Desuden har vi jo at luftsammentrykningen, i
> forgaflerne, er progressiv,

Den må du lige forklare nærmere.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 06-03-03 15:17

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> Desuden er det almindelig kendt at gaffelbenene skal sætte sig 1/3 nede af
> den totale bevægelsesvej og ikke halvvejs når du sidder på motorcyklen.

Jeg har ladet mig informere om tallet 40%! :-|
Eftersom at det næsten er midt imellem jeres opgivelser, kan det omend ikke
andet være et godt kompromis

> Hvis du vil have kilder på mine påstande, så bare sig til.

Hvis du hár kilder, så er det vel ikke påstande, men snarere dukumanterede
oplysninger :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-03-03 16:34

> Jeg har ladet mig informere om tallet 40%! :-|

På alle de cykler jeg har haft, hvor det var opgivet, var det 1/3. Okay, det
er terræncykler, men mon ikke det er en generel sandhed?

Rittig