Indvendig motorrens
Fra : Bo

Dato : 01-03-03 12:03

Efter en sprængt toppakning står jeg nu med en motor fyldt med det luftigste
lysebrune skum.
Udover at skille den ad og putte den i en "vaskemaskine", er der så nogen
der har gode tips eller ideer til en effektiv (indvendig) afrensning?

MVH
Bo

Fra : Pcman

Dato : 01-03-03 12:21

www.pcman.dk

"Bo" <biozt@yahoo.com> wrote in message
> Udover at skille den ad og putte den i en "vaskemaskine", er der så nogen
> der har gode tips eller ideer til en effektiv (indvendig) afrensning?

Jeg har været udsat for det samme. Jeg pillede koblingsskjoldet og rensede
så godt jeg kunne og samlede det igen. Så fyldte jeg billig olie fra Aldi på
og startede motoren og lod den køre et øjeblik. Derefter hældte jeg olien
fra og gentog proceduren, men nu lod jeg motoren køre lidt længere til den
blev lun. Og sådan blev jeg ved til jeg havde skummet ude af motoren.
Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Bjørn S

Dato : 01-03-03 12:25

"Bo" <biozt@yahoo.com> skrev
> Udover at skille den ad og putte den i en "vaskemaskine", er der så nogen
> der har gode tips eller ideer til en effektiv (indvendig) afrensning?

En gang god varmkørsel (tomgang) med ny (og gierne noget billig) olie, og
derefter olieskift til den foretrukne olie incl. filter burde være
tilstrækkeligt.
Vil du være ekstra nøje, kan du tilsette et eller andet rensestof,
Suzukiforhandlerne har noget som heter Motul Engine Clean (gav selv kr 108,-
for en dåse sidst år).
Det tilsættes olien inden skift, og motoren køres godt varm i tomgang (ca.
15 minutter), for derefter at gi den ny olie og filter. Det er utrolig hvor
meget snafs der kan komme med, men den annonserte ydelseseffekt mærket jeg
dog intet til.
Mc-nøglen har måske tilsvarende produkter.

Normalt vil den fugtighed som er tilbage efter et olieskift forsvinde gennem
motorens afluftning.

/Bjørn

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 01-03-03 13:18

Bjørn S wrote:
> [...]
> utrolig hvor meget snafs der kan komme med, men den annonserte
> ydelseseffekt mærket jeg dog intet til.
> Mc-nøglen har måske tilsvarende produkter.
_______________________________________

Jeg har kun læst om produktet i Den Blå Avis engang, og der kom de også frem
til at det virkelig rensede motoren, men at det også kunne være "farligt"
for gamle motore. Dette mht. at det skulle kunne fjerne belægninger osv. som
sad fast rundt i krogene og gjorde den gamle motor "tæt". Ved ikke om der er
hold i den påstand, men i mine øjne lyder det meget rigtigt, så jeg har
aldrig rigtig turde prøve det. :o/

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 01-03-03 15:39

For manne år siden rensede jeg en volvo 345 b14 motor ved at fylde petroleum
på og motionere motoren med starten, uden tændrør i.
Det kan IKKE gentager IKKE anbefales.
Resultatet var at det opløste snadder satte sig i oliesien efter ca. en uges
kørsel og nedsatte olietrykket så meget at olielampen begyndte at lyse !!!
Jeg mindes endnu turen fra Vejle til Silkeborg, på slæb efter svigerfar's
Citroen gs.....
Mvh
Jess

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 02-03-03 22:39

Hej

Jeg har hørt at nogle bruger "dansk vand"(skal være uden sukker) og hælder
det i indsugningen mens motoren er igang. Har prøvet det på min bil med et
godt resultat.

Mvh Søren

Fra : Megas

Dato : 03-03-03 04:53

SØREN F. NIELSEN wrote:
> [...]
>
> Jeg har hørt at nogle bruger "dansk vand"(skal være uden sukker) og
> hælder det i indsugningen mens motoren er igang. Har prøvet det på

Tror næppe det renser slammet ud af motoren Danskvand-fidusen er til
hvis dit topstykke/ventiler er kokset til & dét virker fint ja.. Fik dog et
chock første gang jeg prøvede, fordi ingen havde fortalt mig at motoren
slår en ordentlig ski. så man tror topstykket ryger af *GGG*

--
Megas
---

Fra : Bo

Dato : 01-03-03 17:57

Mange tak for alle svarene. Tror jeg prøver uden den suzuki tilsætning da
motoren (GPZ500) har 53.000 på bagen.

MVH
Bo