Ny cylinder/stempel på to-takts motor
Fra : Thomas Veber

Dato : 28-02-03 10:08

Halløjsa

Er der nogen her der kan give mig et par tips til min Cagiva Mito's nye
cylinder/stempel (165 ccm Pollini)? Er det korrekt, at der bare skal 500 km.
til for at køre det til? Og er det virkelig rigtigt, at det ikke skal
efterspændes?

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Moller

Dato : 28-02-03 10:42

> Er der nogen her der kan give mig et par tips til min Cagiva Mito's nye
> cylinder/stempel (165 ccm Pollini)? Er det korrekt, at der bare skal 500
km.

Passer meget godt at der skal 500km til... :)

> til for at køre det til? Og er det virkelig rigtigt, at det ikke skal
> efterspændes?

Det er en 2 takter, hva vil du efterspænde :)

VH
Lars Molnit

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-02-03 10:56

On Fri, 28 Feb 2003 10:42:10 +0100, "Moller" <news@molnit.com> wrote:

> Det er en 2 takter, hva vil du efterspænde :)

Cylinder og specielt topstykke måske ? Det er nemlig en god ide,f.eks
efter tilkøringen,500 km passer iøvrigt sikkert fint hvis det er det
Polini anbefaler,når man kun skifter stempel er tilkøring iøvrigt for
mange en særdeles kortvarig affære,der kan overstås på ½- 1 time

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-02-03 11:03

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> writes:

> Cylinder og specielt topstykke måske ?

Ja, sådan en fyr kører nemlig ikke ret godt hvis der kommer kølevand i
cylinderen... (Nej, det var for en gangs skyld ikke mig...

Jeg ville også efterspænde.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-02-03 11:18

On 28 Feb 2003 11:02:55 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
wrote:

>Ja, sådan en fyr kører nemlig ikke ret godt hvis der kommer kølevand i
>cylinderen... (Nej, det var for en gangs skyld ikke mig...

Nej - Det er f.eks mere ting som baghjulet du (næsten) mener du kan
undvære ik' ?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-02-03 12:02

Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> writes:

> Nej - Det er f.eks mere ting som baghjulet du (næsten) mener du kan
> undvære ik' ?

Jo, det er jo u-affjedret vægt
Erfaring er en lampe der lyser klarest på hende der har tændt den

Fra : Thomas Veber

Dato : 28-02-03 12:49

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Cylinder og specielt topstykke måske ? Det er nemlig en god ide,f.eks

Jeg takker for svarene! Jeg tror nu nok at jeg vil få efterspændt så. Men vi
mangler lidt solskin så jeg kan få kørt de 500 km .

En anden ting jeg kommer til at tænke på... Man hører tit om (har aldrig
prøvet det selv), at stemplet sætter sig. Hvorfor sker det, og er der noget
man kan gøre for at undgå det (andet end at lade cyklen stå i garagen
selvfølgelig . Det er vel ikke så smart hvis det sker i et sving med lidt
nedlægning på?

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-02-03 13:00

On Fri, 28 Feb 2003 12:49:28 +0100, "Thomas Veber"
<mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> wrote:

> [...]
>man kan gøre for at undgå det (andet end at lade cyklen stå i garagen
>selvfølgelig . Det er vel ikke så smart hvis det sker i et sving med lidt

Det kan det være mange grunde til,men helt basalt sker der det at
stemplet udvider sig mere end cylinderen ved opvarmning og så bang,kan
rive en masse andre ting med sig - kan f.eks ske ved for mager
blanding (ret typisk,idet mange er dyset lige på grænsen for at få
skidtet til at yde max.) ,utilstrækkelig smøring osv . find selv på
flere...Desværre kan det tit ske når man lukker ned for gassen til et
sving for enden af langsiden idet bensinen virker som et accessorisk
kølesystem,og ja så er man lidt på sk*deren for nu at sige det
pænt.Man kan aldrig sikre 100 % mod det,men blot sørge for at alt er
indstillet og justeret som det skal - Og så ellers håbe .

Fra : Thomas Veber

Dato : 28-02-03 15:05

> On Fri, 28 Feb 2003 12:49:28 +0100, "Thomas Veber"
> <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> wrote:

> pænt.Man kan aldrig sikre 100 % mod det,men blot sørge for at alt er
> indstillet og justeret som det skal - Og så ellers håbe .

OK. Med andre ord: Det gamle ordsprog: "Den som smører godt, kører godt"
gælder selvfølgelig også her .

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-03 21:28

Thomas Veber wrote:
> OK. Med andre ord: Det gamle ordsprog: "Den som smører godt, kører godt"
> gælder selvfølgelig også her .

I totakteres tilfælde er det lige så vigtigt at maskinen kører med
den korrekte luft/benzin-blanding, en for lille hoveddyse i
kaburator kan hurtigt slå en belastet totakter ihjel.

// Hans, der har kørt en god del kolde kilometer på tørre
salte sjællandske veje idag..
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Post

Dato : 28-02-03 16:21

> [...]
> man kan gøre for at undgå det (andet end at lade cyklen stå i garagen
> selvfølgelig . Det er vel ikke så smart hvis det sker i et sving med

Hej det du kan gøre under tilkørslen.er at sætte en støre dyse i.og blande 2
% olie i benzinen.

Post

Fra : Thomas Veber

Dato : 28-02-03 17:42

"Post" <Post@werner.dk> wrote in message

> [...]
aldrig

> Hej det du kan gøre under tilkørslen.er at sætte en støre dyse i.og blande

Du mener, at jeg foruden den olie som den selv blander i benzinen skal komme
yderligere 2% i?

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-02-03 18:25

> Du mener, at jeg foruden den olie som den selv blander i benzinen
> skal komme yderligere 2% i?

Tja, mere olie medfører mere røg, mindre benzin og dermed mindre køling. Jeg
har læst fra flere troværdige kilder at det ikke er nogen god ide.
Et nummer større dyse kan muligvis gavne, det skader ihvertfald ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Post

Dato : 28-02-03 19:02

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har læst fra flere troværdige kilder at det ikke er nogen god ide.
> Et nummer større dyse kan muligvis gavne, det skader ihvertfald ikke.

Hej da olie bla har den egenskab.at den skal lede varmen fra stemplet.over
til cylinderen.og at der under monteringen af de nye dele.er der en chance
for at der er kommet luft i slangen der kommer fra oliepumben,og indtil den
luft er pumpet ud af systemet er der ingen smøring
Post

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-02-03 19:27

Post wrote:

> til cylinderen.og at der under monteringen af de nye dele.er der en chance
> for at der er kommet luft i slangen der kommer fra oliepumben,og indtil
> den luft er pumpet ud af systemet er der ingen smøring

Det er ikke nødvendigt med afmontering af oliepumpen og slangerne på alle
knallerter, for at skifte stempel/cylinder.
Jeg har f.eks. en del TZRere hvor det er tilfældet...

/Rune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-03-03 21:30

Martin Sørensen wrote:
> Tja, mere olie medfører mere røg, mindre benzin og dermed mindre køling. Jeg
> har læst fra flere troværdige kilder at det ikke er nogen god ide.
> Et nummer større dyse kan muligvis gavne, det skader ihvertfald ikke.

En større dyse er muligvis også en god ting i forbindelse med et
ca. 160cc cylinderkit på en 125'er ..

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-02-03 19:26

Post wrote:

> Hej det du kan gøre under tilkørslen.er at sætte en støre dyse i.og blande
> 2 % olie i benzinen.

Det ville jeg nok springe over, hvis det var mig.
En dysse som er en tand federe kan godt bruges, men jeg ville ikke komme
mere olie i. I stedet for at hjælpe med tilkørslen soder den bl.a.
udstødningsventilerne til og snasker ud af udstødningen. Kører man på en
ordentligt olie er pumpen alligevel altid indstillet til at gi _rigeligt_

/Rune

Fra : Claus

Dato : 28-02-03 15:09

"Thomas Veber" <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her der kan give mig et par tips til min Cagiva Mito's nye
> cylinder/stempel (165 ccm Pollini)?

hej.

Må man spørge hvad du har givet for det og hvor det er købt. ?

Claus

Fra : Thomas Veber

Dato : 28-02-03 15:46

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> wrote in message

> Må man spørge hvad du har givet for det og hvor det er købt. ?

Det har kostet 3.359,19 kr. alt inklusive (ekskl. montering mm.) hos
Moto-Line Handels GmbH i Tyskland.

Hilsen Thomas
Cagiva Mito

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-02-03 17:14

> [...]

km.
> til for at køre det til? Og er det virkelig rigtigt, at det ikke skal

Jo, som andre har fortalt dig allerede, er der ting der skal efterspændes...
Menøh...
Tilkøring?
Er det ikke en NiCaSil behandlet cylinder? I så fald er 5 - 10 min tilkøring
nok.
Er det en støbejernscylinder, så ville jeg også satse på de 500km - eller
omkring 8 timer.

Rittig

Fra : Poul B-H

Dato : 03-03-03 19:57

"Thomas Veber" <mail@ThomasVeberRemoveThis.dk> wrote in message news:<3e5f26e5$0$31935$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> til for at køre det til? Og er det virkelig rigtigt, at det ikke skal

En NSR(som har NiCaSil behandlede cylindre), skal ifølge den store
majoritet på NSR-listen "heatcycle"s 3-4 gange og så kan man "cane the
hell out of it". Sidste gang varmede jeg op til drifts temp. ca
65grader , ved at stå og gasse som ved normal opvarmning, og lod den
køle helt af igen, 3 gange. Derefter tog jeg den til Knudstorp og
kørte hele dagen og den kører endnu.

Poul B-H