pokers kædesplit!!!
Fra : LP

Dato : 26-02-03 22:19

Nå endelig har jeg fået monteret min nye kæde, men med en masse mas og
besver. Problemet var at få trykket kædeledet sammen for, at splitten
kunne monteres. Men efter as og mas og lidt filen med en boremaskine kom
splitten da på til sidst. Hmmm dette må da kunne gøres nemmer, jeg fik
bladret Mcnøglen igennem og fandt, at der var et kædenitteværktøj hvor man
så istedet for at bruge en split, skulle nitte ledet sammen... Dette lydet
da pissesmart men en pris på 838 kr lyder at meget, er dette pengene værd
elller kan man "nøjes" at købe de andre kædeværktøjer som koster 300kr
der er vist i mcnøglen,, eller der nogle andre billiger/bædre muligheder???
Lasse
xs 400

Fra : Danteknik

Dato : 26-02-03 22:40

"LP" <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> der er vist i mcnøglen,, eller der nogle andre billiger/bædre
muligheder???
> Lasse
> xs 400

Hej Lars.

Et nitteled er efter min mening langt bedre end et samleled med clips, idet
clipsen kan falde af.

Nitteleddet kan man udemærket nitte vha. et par hamre.

; - )

Kd Bandit 600 S

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 27-02-03 01:35

> [...]
idet
> clipsen kan falde af.
>
> Nitteleddet kan man udemærket nitte vha. et par hamre.

Jeg er enig med Kd i at nitteled er bedre end et samleled med clips. Bl.a.
har jeg uheldig erfaring med clipsled fra 1975 eller 1976 med min daværenda
Honda CB 750. Jeg havde til den og en bekendt samme model, fra USA,
hjemkøbt nogle dér solgte selvsmørende kæder. Da vi senere sammen kørte en
dag til Sverige, vist op til en MC forretning i Gøteborg, opdagede vi først
på den ene motorcykel at clipsen var forsvindet. Vi var så inde på en
tankstation og fik dér noget ståltråd til at klare clipsens arbejde; altså
at sideleddet ikke faldt af. Senere på turen hjem forsvandt clipsen også på
den anden mc, og et par gange ståltrådene, så vi havde et værre arbejde, men
igen og igen at kikke efter, og passe på hvordan vi kørte. Vi måtte
konkludere at clipsene sandsynligvis kom for tæt til noget på motorcyklen og
derfor blev revet af.

Jeg skiftede kæder for hver 6.000 km, for den gang var kæderne ikke så
stærke og gode som nu. Og jeg kogte normalt kæderne, og brugte altid efter
oplevelsen i Sverige nittede kæder. Og når jeg så skulle have kæden af for
at koge den åbnede jeg den hver gang foran det forrige nittede led, for
derved kunne jeg konstatere hvordan hele kædens stand var, (bl.a. hvor meget
fedt der stadig var i kædeleddene, altså om der var for lang tid mellem
kogningerne), istedet for hver gang kun at åbne ved det samme nitteled som
jo ikke havde samme alder som resten af kæden.

Jeg har stadig det nitteværktøj jeg brugte den gang, og det kostede da ikke
særligt meget. Det er helt magen til det man bruger til trædecykler, blot
til en kæde med større dimensioner. Som én af de andre skriver kan man jo
lukke nitteleddet med en hammer - altså helst hammerslag på en kile - for
nitteled går jo så stramt at der kun skal en minimal udvidelse af
"akslernes" ender til for at sideleddet ikke falder af.

Det er også mit indtryk/erfaring at sideleddene på kæder til klipslåsning
går løsere på "akslerne" end fra dem der skal nittes. Det er vel også logisk
idet til de nittede bruger man værktøj til at åbne og lukke dem, medens man
på dem med clips skal kunne gøre det med fingrene/uden værktøj. Og derved
kommer vi jo igen til at de clipsede er løsere og derved har risiko for at
falde af (evt. for folk der kommer til at vende dem baglæns).

Mvh. Gert Thorgersen

som til cykel

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-02-03 09:52

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> wrote in article
<b3jna1$4q0$1@news.loxinfo.co.th>...

> Jeg er enig med Kd i at nitteled er bedre end et samleled med clips.
Bl.a.
> har jeg uheldig erfaring med clipsled fra 1975 eller 1976 med min
daværenda

Jeg tror der er sket en forbedring siden 1975 på samleled-området, bl.a
skal de i dag trykkes sammen med et moderat pres, netop for at det ikke
skal falde fra hinanden hvis man får ødet clipsen
Men du har da ret, man kan jo også nitte ledet sammen i stedet for at
montere clipsen.. hvis man har mod på det. Jeg vil umiddelbart mene at det
(for en ufaglært) er sværere at nitte et led korrekt end at samle det
korrekt med clips. Men sådan er der jo så meget...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-02-03 18:58

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (for en ufaglært) er sværere at nitte et led korrekt end at samle det
> korrekt med clips. Men sådan er der jo så meget...

Helt enig.
Et clipseled kan OGSÅ falde fra hinanden.

Jeg bruger CZ O-ring kæder til motocross og enduro - man kan ikke bruge sine
kæder meget hårdere end jeg gør, og jeg har absolut kun gode erfaringer med
clipseled.

Men der skal IKKE slibes noget som helst!

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 27-02-03 00:01

LP wrote:

> [...]
> besver. Problemet var at få trykket kædeledet sammen for, at splitten
> kunne monteres. Men efter as og mas og lidt filen med en boremaskine kom

A'hva?
Filen med en boremaskine?
Det er særdeles kritisk at den plade i det led sidder ordentligt fast. Nu
har du ikke fscket den plade op så den falder af?

Et tip tli at køre med kæder med clips, er at affedte leddet med clipsen
godt (husk at tage clipsen af og affedte indenunder) og så "låse" den ved
at smøre noget silicone på.

/Rune

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 27-02-03 19:59

Hvilket slags "sillicone-tjavs" snakker vi om ?

Står med en kæde der skal samles på søndag....

Steffen

Fra : Armand

Dato : 27-02-03 21:59

Steffen Voss Winkler <svjepsen@image.dk> skrev i en

> Hvilket slags "sillicone-tjavs" snakker vi om ?

Oliebestandigt (af indlysende grunde!?) => flydende pakning!

--
Armand.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 27-02-03 09:50

LP <lape82@hotmail.com> wrote in article <b3javm$n74$1@abbeden.bunk.cc>...
> [...]
> elller kan man "nøjes" at købe de andre kædeværktøjer som koster 300kr
> der er vist i mcnøglen,, eller der nogle andre billiger/bædre

FILEN MED BOREMASKINE??? Køb et nyt led i dag.

Moderne kædeled er lavet således at der skal et moderat pres til for at
trykke det sammen, der skal ikke bores, files eller noget som helst. Det er
lavet sådan for at den ikke skal falde af, hvis man f.eks. har fået jølet
splitten så meget at den falder af.
Man kan f.eks. bruge en lille 8mm top og en rørtang el.l. til at trykke det
sammen med, og så sikre splitten med tråd eller siliconeklister hvis man
vil være sikker på den ikke falder af.

Jeg gentager gerne advarslen jeg læste på en kædeæske en gang:
Hvis du ikke ved hvad du har med at gøre: LAD VÆRE MED AT GØRE DET før
du har spurgt på dfm, kan jeg tilføje

Fra : lp

Dato : 27-02-03 14:24

> FILEN MED BOREMASKINE??? Køb et nyt led i dag.

ja ja nu skal det så siges at jeg havde fundet den helt store papegøje
tang frem (60 cm lang), som jeg ikke overhovdet plejer at bruge når jeg
skal samle kædeled med split. Med den tang havde jeg hevet og trykket i en
halv time... Derefter fante jeg en lille batteri boremaskine med et 4mm
bord frem og filede de værste grater af på kædeledet..... Selvom at jeg
havde "filet" en smule slulle der stadegvæk, mere end moderat tryk til at
få samlet ledet...
Nok om det.. er der nogle ved hvor man kan købe et nitteværktøj til
rimelige penge??? så man kan blive fri for de slpitled.
Lasse

Fra : lange

Dato : 27-02-03 15:08

> Nok om det.. er der nogle ved hvor man kan købe et nitteværktøj til
> rimelige penge??? så man kan blive fri for de slpitled.

Jeg plejer at klare mig med en hammer og en mejsel samt en muggert til at
holde imod med. Eneste problem er at det kræver 3
hænder.

Først klemmes lasken på plads med en tang med en top/ringnøgle over
nitterne.Mål evt bredden på samleleddet i forhold til de andre led.

Muggerten holdes på bagsiden af kæden mens mejslen og hammeren bruges til at
hugge et kryds i nitterne.

Lange

Fra : Armand

Dato : 27-02-03 17:51

LP <lape82@hotmail.com> skrev i en news:b3javm$n74$1@abbeden.bunk.cc...
> [...]
> ...............og fandt, at der var et kædenitteværktøj hvor man
> skulle nitte ledet sammen... men en pris på 838 kr lyder at meget, er

Forudsat at man, også fremover, påregner at udføre pågældende arbejde, er
værktøjsindkøb et must!

> elller kan man "nøjes" at købe de andre kædeværktøjer som koster 300kr
> der er vist i mcnøglen,, eller der nogle andre billiger/bædre
muligheder???

Jeg skal dog ikke kunne sige hvorvidt der er billigere alternativer.
Der er til gengæld et væsentligt dyrere alternativ i at tabe kæden:
- I bedste fald ruller den blot af og lægger sig på vejbanen
- Men det kan ligesåvel hænde at den blokerer baghjulet uden mulighed
for at man kan koble sig ud af situationen =
- Hvis ikke at den klemmer ved bagtandhjulet, kan den istedet "slå et
piskesmæld" ved forrste tandhjul, hvorved man står med et hul i motorblokken
=> $$$
Ingen af de to sidstnævnte er at foretrække for den anden

> xs 400

Det skulle da lige være dét alternativ at anskaffe sig en GPZ900R næste
gang - GPZ'en har et steldesign der gør at en fabriks-nittet kæde lader sig
hænge ubesværet på uden at skulle afmontere bagsvingeren, som på andre
modeller !!

--
Armand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 01-03-03 13:15

> [...]
> næste gang - GPZ'en har et steldesign der gør at en fabriks-nittet
> kæde lader sig hænge ubesværet på uden at skulle afmontere

Det var dog en dyr løsning.... hvorfor så ikke lige så godt købe en FJ 900
eller noget andet kardan-trukket? Så er man da helt ude over det med at
samle kæde....

Freddy