/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et tip om udskiftning af køler
Fra : Asger Steffensen


Dato : 26-02-03 21:37

Et af mine vinterprojekter har været udskiftning af min oliekøler. Den
originale hang efterhånden i laser. Desværre måtte jeg erfare at en ny,
original koster over 3000,- kr, incl. moms. Den fås ikke uoriginal.
Da jeg mener det er decideret optrækkeri, at forlange 3000,- kr for en køler
der måler 20 x 8 cm (og koster 100,- kr at producere), besluttede jeg mig
for at det i hvert fald ikke skulle være en original.

Hvad gør man så? Der findes jo uoriginale universal kølere på markedet, det
er den slags der sælges som "passende på mange motorcykler". Sandheden er
snarere at de "passer på ingen motorcykler".

I stedet ringede jeg til Nissens Køler Fabrik i Horsens, der laver kølere
til biler og til industrielle formål. Det viste sig at de havde en
reparationsafdeling der også tog sig af specialopgaver. Dem snakkede jeg
med, og da de fik et par billeder og nogle mål, mente de godt at de kunne
lave sådan en, så jeg skruede den gamle af og sendte til dem.

I dag har jeg netop modtaget den nye. Den samme størrelse som den originale,
bortset fra at den er lidt tykkere og er lavet af lidt tykkere gods. Det
betyder selvfølgelig lidt mht. til køleeffekten, men så kan man jo dække
lidt af den til, så man opnår den rigtige olietemperatur. Der skal nok også
en deciliter olie mere på når man skifter, da køleren nu kan rumme lidt
mere. Desuden er den lidt tungere (3-400 gram), men da jeg ikke kører på en
racer betyder det ikke noget. Og så kostede den kun knap det halve af en
original!

Hermed er rådet givet videre til gruppen, hvis nogen står og mangler en ny
køler og kvier sig ved at betale en blodig pris for en original.

Det stiller jo iøvrigt reservedelspriserne lidt i relief, når det er meget
billigere at få fremstillet reservedele i hånden end at købe nye fra
fabrikken.
("fremstillet i hånden" er lidt en tilsnigelse. De benytter et
maskinfremstillet element fra deres produktion, som de så svejser ender,
fittings og beslag på i hånden).

Asger
ZX-10 (snart med "håndlavet" oliekøler)



 
 
vmx (26-02-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 26-02-03 22:15

"Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5d2658$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
> original koster over 3000,- kr, incl. moms. Den fås ikke uoriginal.
>
> Og så kostede den kun knap det halve af en original!
>>>
> Det stiller jo iøvrigt reservedelspriserne lidt i relief, når det er meget
> billigere at få fremstillet reservedele i hånden end at købe nye fra
> fabrikken.
>>>

Gad vide hvad dækningsbidraget på reservedele er?
- ikke fordi forhandlerne ikke skal tjene, de lægger
trods alt både lokaler, personale, administativt bøvl,
samt mange andre småting der koster, til - men ind
imellem har man klart fornemmelsen af, at "nogen"
tager en tand for godt fat.

I øvrigt synes jeg dette eksempel med køleren
giver gode idéer til mange andre stumper på
en mc der ikke nødvendigvis behøver at stamme
fra mc-producenten for at fungere. Det skulle
ikke undre mig om den nye køler er af bedre
kvalitet end en ny "original" havde været.

Mvh
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194



Asger Steffensen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 26-02-03 23:19


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b3jav3$1eq6$1@news.cybercity.dk...
> "Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e5d2658$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >>>
> > original koster over 3000,- kr, incl. moms. Den fås ikke uoriginal.
> >
> > Og så kostede den kun knap det halve af en original!
> >>>
> > Det stiller jo iøvrigt reservedelspriserne lidt i relief, når det er
meget
> > billigere at få fremstillet reservedele i hånden end at købe nye fra
> > fabrikken.
> >>>
>
> Gad vide hvad dækningsbidraget på reservedele er?
> - ikke fordi forhandlerne ikke skal tjene, de lægger
> trods alt både lokaler, personale, administativt bøvl,
> samt mange andre småting der koster, til - men ind
> imellem har man klart fornemmelsen af, at "nogen"
> tager en tand for godt fat.
Jeg ved ikke hvilket led i kæden der scorer den største gevindst, men alle
skal jo tjene (og tjene godt, tydeligvis).
Desuden skal man, når man sammenligner med fx. bilreservedele, huske at MC
og MC reservedele fremstilles i meget færre eksemplarer, og der derfor ikke
kan opnås stordriftfordele i samme omfang som ved bilproduktion, hvilket alt
andet lige medfører en højere pris.

>
> I øvrigt synes jeg dette eksempel med køleren
> giver gode idéer til mange andre stumper på
> en mc der ikke nødvendigvis behøver at stamme
> fra mc-producenten for at fungere. Det skulle
> ikke undre mig om den nye køler er af bedre
> kvalitet end en ny "original" havde været.

Korrekt. Problemet bliver at finde nogen der kan og vil producere de emner.

Den nye er væsentlig bedre, alene i kraft af den kraftigere godstykkelse.
Men det giver naturligvis også højere vægt.

Asger



wheeler (26-02-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 26-02-03 22:21


"Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Et af mine vinterprojekter har været udskiftning af min oliekøler. Den
> originale hang efterhånden i laser. Desværre måtte jeg erfare at en ny,
> original koster over 3000,- kr, incl. moms
[KLIP]
Godt tip, men hvorfor købte du ikke en brugt (=intakt) hos en hugger. Fx. så
har mvh-online.de den til 90 Euro
http://www.mvh-online.de/nemocshop.php?Anzahl=1&ArtNr=33108&mode=additem&

(alternativt og normalt meget billigere/usikkere gennem ebay e.lign?)
Det må da kunne lade sig gøre, det er jo trods alt en 15 år gammel (?) cykel
vi taler om..

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65



Asger Steffensen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 26-02-03 23:25


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:sda7a.1493$ue1.1356@news.get2net.dk...
>
> "Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Et af mine vinterprojekter har været udskiftning af min oliekøler. Den
> > originale hang efterhånden i laser. Desværre måtte jeg erfare at en ny,
> > original koster over 3000,- kr, incl. moms
> [KLIP]
> Godt tip, men hvorfor købte du ikke en brugt (=intakt) hos en hugger. Fx.

> har mvh-online.de den til 90 Euro
> http://www.mvh-online.de/nemocshop.php?Anzahl=1&ArtNr=33108&mode=additem&
>
> (alternativt og normalt meget billigere/usikkere gennem ebay e.lign?)
> Det må da kunne lade sig gøre, det er jo trods alt en 15 år gammel (?)
cykel
> vi taler om..
>
Jeg søgte skam også først i forskellige fora og tjekkede bl.a. ebay.de. Og
jeg fik et tilbud på hhv. 50 og 100 EUR + forsendelse. Men ham der havde den
til 100 ville alligevel ikke sælge (klog mand, han havde stadig sin ZX-10 og
så behovet komme i fremtiden), og den til 50 var i næsten lige så ringe som
min egen.
- og så blev jeg også lidt hooked på ideen, og ville gerne se om det kunne
lade sig gøre at få lavet en specielt.
Jeg kunne nok have fået en brugt billigere, men den her holder meget
længere, til glæde for mig og den næste ejer på kværnen.

Asger



Jonas Holt (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 26-02-03 22:44

> I dag har jeg netop modtaget den nye. Den samme størrelse som den originale,
> bortset fra at den er lidt tykkere og er lavet af lidt tykkere gods.

Hvad gav du for den?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Asger Steffensen (26-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 26-02-03 23:26


"Jonas Holt" <jholt@nordenBINDESTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5d3534$0$150$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > I dag har jeg netop modtaget den nye. Den samme størrelse som den
originale,
> > bortset fra at den er lidt tykkere og er lavet af lidt tykkere gods.
>
> Hvad gav du for den?
>
1500,- incl. moms og forsendelse.

Asger



GERT BO THORGERSEN (27-02-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 27-02-03 01:45

Men hvad kostede det ? Det skriver du intet om.
For øvrigt synes jeg da godt at man kan finde oliekølere i de til
motorcykler ønskede mål
når man leder i kataloger (udenlandske) fra producenter og/eller bil
tuningsudstyr.

Gert Thorgersen


Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
news:3e5d2658$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Et af mine vinterprojekter har været udskiftning af min oliekøler. Den
> originale hang efterhånden i laser. Desværre måtte jeg erfare at en ny,
> original koster over 3000,- kr, incl. moms. Den fås ikke uoriginal.
> Da jeg mener det er decideret optrækkeri, at forlange 3000,- kr for en
køler
> der måler 20 x 8 cm (og koster 100,- kr at producere), besluttede jeg mig
> for at det i hvert fald ikke skulle være en original.
>
> Hvad gør man så? Der findes jo uoriginale universal kølere på markedet,
det
> er den slags der sælges som "passende på mange motorcykler". Sandheden er
> snarere at de "passer på ingen motorcykler".
>
> I stedet ringede jeg til Nissens Køler Fabrik i Horsens, der laver kølere
> til biler og til industrielle formål. Det viste sig at de havde en
> reparationsafdeling der også tog sig af specialopgaver. Dem snakkede jeg
> med, og da de fik et par billeder og nogle mål, mente de godt at de kunne
> lave sådan en, så jeg skruede den gamle af og sendte til dem.
>
> I dag har jeg netop modtaget den nye. Den samme størrelse som den
originale,
> bortset fra at den er lidt tykkere og er lavet af lidt tykkere gods. Det
> betyder selvfølgelig lidt mht. til køleeffekten, men så kan man jo dække
> lidt af den til, så man opnår den rigtige olietemperatur. Der skal nok
også
> en deciliter olie mere på når man skifter, da køleren nu kan rumme lidt
> mere. Desuden er den lidt tungere (3-400 gram), men da jeg ikke kører på
en
> racer betyder det ikke noget. Og så kostede den kun knap det halve af en
> original!
>
> Hermed er rådet givet videre til gruppen, hvis nogen står og mangler en ny
> køler og kvier sig ved at betale en blodig pris for en original.
>
> Det stiller jo iøvrigt reservedelspriserne lidt i relief, når det er meget
> billigere at få fremstillet reservedele i hånden end at købe nye fra
> fabrikken.
> ("fremstillet i hånden" er lidt en tilsnigelse. De benytter et
> maskinfremstillet element fra deres produktion, som de så svejser ender,
> fittings og beslag på i hånden).
>
> Asger
> ZX-10 (snart med "håndlavet" oliekøler)
>
>



Asger (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 27-02-03 13:28


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:b3jna5$4q0$3@news.loxinfo.co.th...
> Men hvad kostede det ? Det skriver du intet om.
Står ovenfor i et svar i tråden. (1500,-)

> For øvrigt synes jeg da godt at man kan finde oliekølere i de til
> motorcykler ønskede mål
> når man leder i kataloger (udenlandske) fra producenter og/eller bil
> tuningsudstyr.

Som nævnt ja, der findes universal kølere på markedet, men det gad jeg
egentlig ikke.
Desuden er det også et spørgsmål om beslag og fittings, og de passer som
regel ikke på universal modeller.

Asger



Armand (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-02-03 16:54


Asger <ast@FjernDette.get2net.dk> skrev i en news:b3l080$smu$1@sunsite.dk...
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> news:b3jna5$4q0$3@news.loxinfo.co.th...
> > >
> > For øvrigt synes jeg da godt at man kan finde oliekølere i de til
> > motorcykler ønskede mål
> > når man leder i kataloger (udenlandske) fra producenter og/eller bil
> > tuningsudstyr.
>
> Som nævnt ja, der findes universal kølere på markedet, men det gad jeg
> egentlig ikke.
> Desuden er det også et spørgsmål om beslag og fittings, og de passer som
> regel ikke på universal modeller.

OK!
Men i "gode gamle dage" var oliekøleren fra en 2CV sagen at montere!

Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
breddegrader i høj grad mangler :-|

--
Armand.



garmin (27-02-2003)
Kommentar
Fra : garmin


Dato : 27-02-03 17:33

> Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
> indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
> breddegrader i høj grad mangler :-|
>
> --
> Armand.
>
Gad vide hvordan oliekølingen på min nye FZS600 er lavet.
Måske skulle man alligevel starte med at skrue

--
Garmin



Armand (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-02-03 21:41


garmin <garmin@tyre.dk> skrev i en
news:3e5e40ac$0$4213$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
> > indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
> > breddegrader i høj grad mangler :-|
> >
> Gad vide hvordan oliekølingen på min nye FZS600 er lavet.
> Måske skulle man alligevel starte med at skrue

Krydsvarmeveksling mellem olie og vand (hvorved at vandet dels er med til at
varme olien op og dels senere er med til at holde olietemperaturen i niveau
med
kølevandstemperaturen) er ved at vinde større udbredelse, så det kan tænkes
at Fazeren er med sådant :-/

Men hvis det er en extern oliekøler der er monteret, så er den med sikkerhed
uden(!) termostat

--
Armand.





Jes Vestervang (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-03-03 14:02

Armand wrote:
>
> garmin <garmin@tyre.dk> skrev:
>> > Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
>> > indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
>> > breddegrader i høj grad mangler :-|
>> >
>> Gad vide hvordan oliekølingen på min nye FZS600 er lavet.
>> Måske skulle man alligevel starte med at skrue
>
> Krydsvarmeveksling mellem olie og vand (hvorved at vandet dels er med til
> at varme olien op og dels senere er med til at holde olietemperaturen i
> niveau med kølevandstemperaturen) er ved at vinde større udbredelse, så
> det kan tænkes at Fazeren er med sådant :-/

Nemlig! I form af en varveksler der sidder mellem motor og oliefilter.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Jes Vestervang (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-03-03 16:36

Jes Vestervang wrote:

> Armand wrote:
>>
>> garmin <garmin@tyre.dk> skrev:
>>> > Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
>>> > indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
>>> > breddegrader i høj grad mangler :-|
>>> >
>>> Gad vide hvordan oliekølingen på min nye FZS600 er lavet.
>>> Måske skulle man alligevel starte med at skrue
>>
>> Krydsvarmeveksling mellem olie og vand (hvorved at vandet dels er med til
>> at varme olien op og dels senere er med til at holde olietemperaturen i
>> niveau med kølevandstemperaturen) er ved at vinde større udbredelse, så
>> det kan tænkes at Fazeren er med sådant :-/
>
> Nemlig! I form af en varveksler der sidder mellem motor og oliefilter.

Ahem, varMEveksler
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R - der kommer ud i sneen om 10 minutter
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Asger Steffensen (27-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 27-02-03 22:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b3ler5$bh6$1@news.cybercity.dk...
>
> Asger <ast@FjernDette.get2net.dk> skrev i en
news:b3l080$smu$1@sunsite.dk...
> >
> OK!
> Men i "gode gamle dage" var oliekøleren fra en 2CV sagen at montere!
Hehe, med de priser som 2CV'er sælges for i dag er det spørgsmålet om det
havde været billigere. Jeg var iøvrigt ikke klar over at sådan en havde
oliekøler.

> Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
> indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
> breddegrader i høj grad mangler :-|

Det indgik i mine overvejelser (du har også nævnt det før). Men dels gad jeg
som sagt ikke rigtig universal modeller, dels var jeg blevet lidt hooked på
ideen med specialfremstilling og dels havde jeg spekuleret lidt over hvad
der sker med cirkulationen hvis man eftermonterer en termostat. Det ville jo
ikke være så fedt hvis det blokerede cirkulationen med deraf følgende
manglende olietryk. Men formodentlig er der taget højde for det fra
fabrikken (det kan ikke umiddelbart læses i Haynes) så der er et kredsløb
uden om køleren.

Anyway, køleren er netop monteret her til aften. Næste skridt er så at
montere et olietermometer, så jeg kan få en ide om hvorvidt den overkøler.

Asger



GERT BO THORGERSEN (28-02-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 28-02-03 01:47

> Det indgik i mine overvejelser (du har også nævnt det før). Men dels gad
jeg
> som sagt ikke rigtig universal modeller, dels var jeg blevet lidt hooked

> ideen med specialfremstilling og dels havde jeg spekuleret lidt over hvad
> der sker med cirkulationen hvis man eftermonterer en termostat. Det ville
jo
> ikke være så fedt hvis det blokerede cirkulationen med deraf følgende
> manglende olietryk. Men formodentlig er der taget højde for det fra
> fabrikken (det kan ikke umiddelbart læses i Haynes) så der er et kredsløb
> uden om køleren.
>
> Anyway, køleren er netop monteret her til aften. Næste skridt er så at
> montere et olietermometer, så jeg kan få en ide om hvorvidt den overkøler.
>
> Asger
>
Jeg havde da allerede i 1975, fra USA, købt termostatstyret oliekøler til
min Honda CB750, og som den virkede kunne den ihvertfald ikke blokere for
olietilførselen for olie kunne jo kun gå enten gennem eller udenom køleren,
så hvis der skulle være den ene eller anden fejl med termostaten ville olien
jo blot løbe de "anden" eller "ene" vej.

For øvrigt vil man jo få de bedste indtryk af kølingen hvis man monterer 2
olietermometre -eller evt.kan skifte på 1 - så man får olietemperaturen både
før og efter motoren. Og hvis ikke disse oplysninger da den efter motoren.

Gert



Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 10:58


Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
news:3e5e86c5$0$151$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b3ler5$bh6$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Omkring tilbehørs-kølere, kunne du til gengæld have fundet dig én med
> > indbygget termostat, hvilket enhver vandkølet motorcykel på disse
> > breddegrader i høj grad mangler :-|
>
> Det indgik i mine overvejelser (du har også nævnt det før). Men dels gad
jeg
> som sagt ikke rigtig universal modeller, dels var jeg blevet lidt hooked

> ideen med specialfremstilling .......

Og dét vil jeg heller ikke laste dig - Alternative løsningsmodeller bør der
altid forskes i, og du offentliggør til overflod dine erfaringer hér, så
fuldt point for dét!!!

>...........og dels havde jeg spekuleret lidt over hvad
> der sker med cirkulationen hvis man eftermonterer en termostat. Det ville
jo
> ikke være så fedt hvis det blokerede cirkulationen med deraf følgende
> manglende olietryk. Men formodentlig er der taget højde for det fra
> fabrikken (det kan ikke umiddelbart læses i Haynes) så der er et kredsløb
> uden om køleren.

Jup (naturligvis)!
Løse termostater til indskydning på køler-slangerne er oftest en lille klump
med fire stutse til montering af (de overskårne) oliekølerslanger, og
funktionen er at der altid er "hul igennem" i termostathuset og termostaten
blot åbner for gennemløb igennem køleren ved højere temperatur. Eftersom at
olietrykket vil "springe over hvor gærdet er lavest" vil det benytte den
opståede lavere modstand til at løbe igennem køleren også!
Kølere med indbygget termostat har nøjagtig samme virkning!

> Anyway, køleren er netop monteret her til aften. Næste skridt er så at
> montere et olietermometer, så jeg kan få en ide om hvorvidt den overkøler.

Og det er en ZX10'er, ikke?

Som på GPZ900R burde der være on/off kontakt monteret under op i bundkarret
(der går en ledning til, så find den visuelt!). Derved at den aldrig bliver
benyttet (120° olietemperatur) under europæiske forhold, er det uskyldigt at
fjerne denne overhednings-sikring (det eneste den gør er at tænde
kølerblæseren før tid) og erstatte den med en temp. føler á den der sidder i
termostathuset.
Bruger man samme følere, kan man således også bruge samme instrument, og
derfor det originale kølevandstermometer - Blot med en omskifter til at
vælge signal fra de to følere.
Einfach - Billig - GUT !!

--
Armand.



Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 12:40


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
>
> Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
> news:3e5e86c5$0$151$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > ...dels gad jeg ikke rigtig universal modeller, dels var jeg blevet
> > lidt hooked på ideen med specialfremstilling .......
>
> Og dét vil jeg heller ikke laste dig - Alternative løsningsmodeller bør
> der altid forskes i, og du offentliggør til overflod dine erfaringer hér,

> fuldt point for dét!!!
>
> --
> Armand.

(der hér har fundet inspration til at forespørge Horsens-firmaet om
muligheden for fremstilling af en simpel krydsvarmeveksler hvilket at
Lillefrøen er
som skabt for monteringen af)






Armand (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-03 22:55


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:b3nhpj$2m31$3@news.cybercity.dk...
>
> > --
> > Armand.
> (der hér har fundet inspration til at forespørge Horsens-firmaet om
> muligheden for fremstilling af en simpel krydsvarmeveksler hvilket at
> Lillefrøen er som skabt for monteringen af)


- - - - - men på den anden side lige har noteret sig at den deler
oliefilter-patron med ZX6'eren - Og dén har monteret en krydsvarmeveksler i
forbindelse med oliefilteret
Tilbage er så kun at finde noget ZX6-ophug :-/

--
Armand.



Asger Steffensen (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 28-02-03 18:06


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
>
KLIP
>
> > Anyway, køleren er netop monteret her til aften. Næste skridt er så at
> > montere et olietermometer, så jeg kan få en ide om hvorvidt den
overkøler.
>
> Og det er en ZX10'er, ikke?
>
> Som på GPZ900R burde der være on/off kontakt monteret under op i
bundkarret
> (der går en ledning til, så find den visuelt!). Derved at den aldrig
bliver
> benyttet (120° olietemperatur) under europæiske forhold, er det uskyldigt
at
> fjerne denne overhednings-sikring (det eneste den gør er at tænde
> kølerblæseren før tid) og erstatte den med en temp. føler á den der sidder
i
> termostathuset.
> Bruger man samme følere, kan man således også bruge samme instrument, og
> derfor det originale kølevandstermometer - Blot med en omskifter til at
> vælge signal fra de to følere.
> Einfach - Billig - GUT !!
>
hehe, ja men det er netop et af de punkter hvor der er forskel på de to
cykler. I følge Haynes er 900R den eneste i serien med den funktion.
Men jeg finder nu nok en anden løsning.

Asger
ZX-10



Armand (28-02-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-03 18:18


Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
news:3e5f97f9$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
> >
> > Som på GPZ900R burde der være on/off kontakt monteret under op i
> >
> hehe, ja men det er netop et af de punkter hvor der er forskel på de to
> cykler. I følge Haynes er 900R den eneste i serien med den funktion.

Hæ!
Gode gamle GPZ 900 R strikes again!!

> Men jeg finder nu nok en anden løsning.

Jeg vil æde min gamle stråhat på at bundkarret ikke er modificeret en pind
og at der således stadig er den samme støbning at bore/skære et gevind i!

I ekstremt fald kunne man måske snuppe et ophugs-bundkar fra en 900'er :-/

--
Armand.



Asger Steffensen (01-03-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 01-03-03 12:18


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b3of6v$n40$5@news.cybercity.dk...
>
> Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
> news:3e5f97f9$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Som på GPZ900R burde der være on/off kontakt monteret under op i
> > >
> > hehe, ja men det er netop et af de punkter hvor der er forskel på de to
> > cykler. I følge Haynes er 900R den eneste i serien med den funktion.
>
> Hæ!
> Gode gamle GPZ 900 R strikes again!!
>
> > Men jeg finder nu nok en anden løsning.
>
> Jeg vil æde min gamle stråhat på at bundkarret ikke er modificeret en pind
> og at der således stadig er den samme støbning at bore/skære et gevind i!
>
Muligt, men jeg er ikke sikker på at jeg gider afmontere bundkarret. En ny
bundprop med en temperatur føler i er en mere overkommelig løsning. Der er
ikke mindre end to bundpropper at vælge imellem - spørgsmålet er om den ene
måske tidligere har været en temperaturføler? Kan du huske om din 900'er
havde to bundpropper? Og om man skulle skrue temperaturføleren ud for at
dræne olie af?

Asger



Armand (02-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-03-03 00:28


Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
news:3e6097f2$0$134$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b3of6v$n40$5@news.cybercity.dk...
> >
> > Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
> > news:3e5f97f9$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > >
> > > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
> >
> > Hæ!
> > Gode gamle GPZ 900 R strikes again!!
> >
> Muligt, men.........En ny bundprop med en temperatur føler i er en
> mere overkommelig løsning.
> Der er ikke mindre end to bundpropper at vælge imellem - spørgsmålet er om
> den ene måske tidligere har været en temperaturføler? Kan du huske om din
> 900'er havde to bundpropper? Og om man skulle skrue temperaturføleren ud
for at
> dræne olie af?

Jup!
Der ér to bundpropper (udover dén føler jeg omtaler)!
Årsagen dertil er som følger:
- Oliekøleren har sin egen seperate oliepumpe og dette kan udnyttes til at
hente olien dér hvor den måtte være varmest (GPZ 900 R strikes again!).
- Olien varmes mest op af kontakt med undersiden af stemplene og topstykket
omkring udstødningsventilerne.
- På 900'er motoren er motorblokken derfor adskilt imellem krumtaphus og
gearkasse/bundkar, hvorved at oliekølerens pumpe kan suge varmest mulig
olie op i krumtaphuset (olien fra topstykket løber tilbage til motoren
igennem
knastkædetunnelen og ender i krumtaphuset!) og efterfølgende levere det
aflkølet i bundkarret - Af samme grund er der en ekstra bundprop i
krumtaphuset, således at man kan få alt med ud!!

Hvilken af de to der er omtalte "ekstra-prop" skulle være indlysende at
beslutte ved et kort kik under bunden, og det er den i bundkarret der skulle
være dér hvor den mest brugbare temperatur forekommer!

--
Armand.
(snart helt nostalgisk)





Asger Steffensen (08-03-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 08-03-03 11:17


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b3rfn8$pmg$13@news.cybercity.dk...
>
> Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
> news:3e6097f2$0$134$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:b3of6v$n40$5@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
> > > news:3e5f97f9$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > >
> > > > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:b3nevd$2j9k$5@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Hæ!
> > > Gode gamle GPZ 900 R strikes again!!
> > >
> > Muligt, men.........En ny bundprop med en temperatur føler i er en
> > mere overkommelig løsning.
> > Der er ikke mindre end to bundpropper at vælge imellem - spørgsmålet er
om
> > den ene måske tidligere har været en temperaturføler? Kan du huske om
din
> > 900'er havde to bundpropper? Og om man skulle skrue temperaturføleren ud
> for at
> > dræne olie af?
>
> Jup!
> Der ér to bundpropper (udover dén føler jeg omtaler)!
> Årsagen dertil er som følger:
> - Oliekøleren har sin egen seperate oliepumpe og dette kan udnyttes til at
> hente olien dér hvor den måtte være varmest (GPZ 900 R strikes again!).
> - Olien varmes mest op af kontakt med undersiden af stemplene og
topstykket
> omkring udstødningsventilerne.
> - På 900'er motoren er motorblokken derfor adskilt imellem krumtaphus og
> gearkasse/bundkar, hvorved at oliekølerens pumpe kan suge varmest mulig
> olie op i krumtaphuset (olien fra topstykket løber tilbage til motoren
> igennem
> knastkædetunnelen og ender i krumtaphuset!) og efterfølgende levere det
> aflkølet i bundkarret - Af samme grund er der en ekstra bundprop i
> krumtaphuset, således at man kan få alt med ud!!
>
> Hvilken af de to der er omtalte "ekstra-prop" skulle være indlysende at
> beslutte ved et kort kik under bunden, og det er den i bundkarret der
skulle
> være dér hvor den mest brugbare temperatur forekommer!
>
> --

Super! Tak for info. Det må jeg snarest igang med. Det er dog forbandet at
jeg sidder midt i jobskifte, flytning og lejlighed der skal istandsættes.
Det levner ikke meget tid til at skrue.

Asger
ZX-10 (i stilstand)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste