Rimelighed i motorcykelpriser ?!?
Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 13:24

Hmmm... Jeg er syg i dag, og hvad skal man så bruge tiden til?

Af nysgerrighed har jeg regnet lidt på, hvad der er sket med
motorcykelpriser i den periode jeg har været "hooked", hvilket vil sige fra
1998.

Mit eksempel tager udgangspunkt i en Suzuki GSX-600R, der i 1998 kostede
124.915 fra ny. I dag koster den kr. 164.995 (en billig 600R-maskine). Den
årlige gennemsnitlige stigning er dermed 5,7%.

Hvad ligger bag denne stigning? Nogle mener den største årsag er den
japanske JPY's himmelflugt. Yennen blev noteret i jan 1998 til 5,2217 og
ligger i dag iflg. Nationalbanken på 5,8799, altså en stigning på 2,4% i
gens. pr. år. Hmmm. Der er stadig lang vej.

Nå ja, inflation. Det danske forbrugerprisindeks er i samme periode steget
med 2,5% i gens. pr. år.

Udvikling... Tja, naturligvis er der sket meget med motorcykler fra 1998 -
2003, men det var der altså også i perioden 1993 - 1998. Desuden er der i
forbrugerprisindekset også taget højde for udviklingsomkostninger, så det
argument tror jeg ikke på......

Det vil sige at GSX-600R'eren bude kun være steget 2,5% + 2,4% i gennemsnit
pr. år, hvilket vil give en aktuel nypris på kr. 158.378... eller sagt på en
anden måde, importørerne tjener 4% mere på en fabriksny MC i dag end i 1998.

Sjovt nok er Aprilia RSV Mille faldet med 0,5% pr. år i gens. Her er
valutarisikoen naturligvis også minimal, men der sker da fortsat udvikling
på cyklen.

Nå ja, det er bare lidt at tænke over, når I handler ny motorcykel....

Mvh.
Henrik
http://www.holstpetersen.dk/

NB: Havde jeg ikke været syg, havde jeg naturligvis brugt min tid på at gøre
SV'eren forårsklar, frem for dette tåbelige regnestykke...

Fra : Thomas

Dato : 25-02-03 13:40

"-oxxxxxo-" <holst@indsæt_stofanet_her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sjovt nok er Aprilia RSV Mille faldet med 0,5% pr. år i gens. Her er
> valutarisikoen naturligvis også minimal, men der sker da fortsat udvikling

Er der ikke noget med at Forhandlere er blevet påtvunget at pålægge en vist
procentdel fortjeneste til prisen.
Førhen kunne de sælge makinen billigt og lægge fortjenesten på udstyr.

Venligst

Thomas

Fra : lange

Dato : 25-02-03 13:47

> ... eller sagt på en
> anden måde, importørerne tjener 4% mere på en fabriksny MC i dag end i
1998.

Det er da vist at skyde med spredehagl. Der er intet i dit indlæg
underbygger denne påstand.

Jeg tror ikke at der er nogen af importørene der spinder guld på at sælge
nye mc'er. Hver krone der tjenes på en mc af importør/forhandler skal
tillægges afgift/moms. Samtidig er der med indførelsemn af den fri
prissætning af afgiftpligtige køretøjer, er der fra told & skat's side
indført en minimumsavance på køretøjer for at undgå at
improtørene/forhandlerne sælger køretøjerne til dumpingpriser og derefter
henter avancen hjem på afgiftfri tillægsydelser.

Lange
Der også gerne så priserne på et lavere niveau.

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-02-03 14:13

On Tue, 25 Feb 2003 13:47:19 +0100, "lange" <morten.lange@postman.dk>
wrote:

> [...]
>improtørene/forhandlerne sælger køretøjerne til dumpingpriser og derefter
>henter avancen hjem på afgiftfri tillægsydelser.

Forsåvidt ganske rigtigt,men det forhindrer nu stadig ikke at cyklerne
kan sælges under de reelle (verdensmarkeds) råpriser bare importøren
kan få fabrikken "med på den" og så forsøge at tjene pengene hjem
f.eks på reservedele.I bilbranchen er det jo særdeles kendt hvorfor DK
også eksporterer en del enheder til D. og også specielt
Suzuki-importøren Reinhardt har været kendt for i en lang årrække at
køre dette "trick".Han bliver forøvrigt hammersur når nogle
reeksporter de billige danske cykler (igen råpriser) til D.Jeg talte
forleden med en forhandler der havde mistet sin Sutte'suki
forhandlerret af samme grund fordi han havde solgt sit lager af
Suzukier som han ikke kunne få solgt i DK - til D.
Men det bliver sværere og sværere at lave det nummer idet de fleste
efterhånden har fået øjnene op for at det oftest er mindst ligeså
hurtigt at bestille fra udlandet og langt-langt billigere,så der _vil_
ske en tilpasning henad vejen,spørgsmålet er så bare hvor mange der
bukker under i processen,den danske MC-branche har det ikke alt for
godt i disse år,hvor priserne efterhånden har bevæget sig op i et leje
hvor det bliver uaktuelt for de fleste og mange cykler der er
storsælgere på andre markeder kan dårligt sælges herhjemme,og det
danske marked bliver derfor ret gråt og trist med masser af
GS500,Banditter og SV650'ere men med ret lille variationsbredde...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på :

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 14:44

> 1998.
> >
> Det er da vist at skyde med spredehagl. Der er intet i dit indlæg
> underbygger denne påstand.

Hvad er det lige du ikke forstår? at (164.995 - 158.378) / 164.995 = 4%
?!?!? Hvis du ikke forstår det, er det nok din matematiklærer du skal have
fat i - sorry, men jeg kunne ikke lade være.

Jeg ved udmærket det er en meget snæver indgangsvinkel jeg tager, men det
var også mest af nysgerrighed jeg undersøgte det.

> Jeg tror ikke at der er nogen af importørerne der spinder guld på at sælge
> nye mc'er.

Jeg er enig med dig i, at importørerne tjente (mange) flere penge tilbage i
1998-1999, men ikke fordi marginerne var højere dengang, men alene fordi
omsætningen var højere.

> Hver krone der tjenes på en mc af importør/forhandler skal
> tillægges afgift/moms.

Moms var vel også opfundet i 1998 ? ... moms er vel ingen hindring for at
tjene penge ?!?

Jeg tror nærmere problemet er, at da omsætningen faldt, blev importørerne
nødt til at hæve avancen på hver solgt mc, for bare at holde importørens
samlede indtjeningen tilnærmelsesvis intakt- der bliver jo ikke så mange
motorcykler at fordele de faste omkostninger over, hvilket meget vel kan
være de 4%... Det er der ikke noget galt med, bare lidt surt for dem som
køber ny mc.

Fra : Armand

Dato : 25-02-03 20:07

> Jeg tror nærmere problemet er, at da omsætningen faldt, blev importørerne
> nødt til at hæve avancen på hver solgt mc,

"Da omsætningen faldt"! ?

Hvornår er omsætningen da faldet?
Der er idag dobbelt så mange motorcykler på gaden som for blot 8-10 år
siden, så omsætningen er næppe faldet :-|

--
Armand.

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 20:36

Argh for h...... Armand, du ved sgu da godt, at der blev solgt mange flere
motorcykler i sæsonerne 98-99 end der gør i disse år. Naturligvis er
omsætningen faldet siden sidst-halvfemserne...

Hvis du ikke er klar over dette - hvilket jeg troede var hvermands viden -
så tror jeg da godt jeg kan frembringe et par statistikker.

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 21:09

-oxxxxxo- wrote:
> [...]
>
> Hvis du ikke er klar over dette - hvilket jeg troede var hvermands viden -
> så tror jeg da godt jeg kan frembringe et par statistikker.

Jo det er ganske sikkert hver mands viden, at *nyindregistreringen* er
faldet gennem et par år for så nu at stige igen i 2002 jvf tallene i TN
fornyligt. Men færre ved/tænker på, at registreringen af
brugtimporterede (og tidligere afmeldte) cykler er steget voldsomt og i
2001 lå på linie med nyindregistreringen, godt 2k hver. Derfor er
totalantallet af indregistreret cykler vokset hurtigere de seneste år,
end "salgstallet" = nyindregistreringstallet antyder.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 22:09

Hvem stiller priserne for nye motorcykler? Importører af brugte motorcykler
eller salget af nyindregistreringer?

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 22:22

-oxxxxxo- wrote:
> Hvem stiller priserne for nye motorcykler? Importører af brugte motorcykler
> eller salget af nyindregistreringer?

Sidsnævnte har sikkert en vis indflydelse på prisdannelsen på nye
cykler, men førstnævnte medvirker til væksten i bestanden, som var
pointen i denne forbindelse.

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 14:12

-oxxxxxo- wrote:
> [...]
> 124.915 fra ny. I dag koster den kr. 164.995 (en billig 600R-maskine). Den
> årlige gennemsnitlige stigning er dermed 5,7%.

Slog til sammenligning de tyske priser op - med forbehold for, at de
danske er samme årgang var de hhv ca. DKK 61.850 i '98 og DKK 69.920 dvs
en stigning på i alt 13 pct. eller 2,6 pct om året som gennemsnit...

> Hvad ligger bag denne stigning?

Ud over stigende valutakursudviklingen og stigende
produktionsomkostninger bestemmes prisen af mærkets og importørens
markedspolitik, altså hvordan den enkelte cykel profileres og prissættes
i markedet, og i det danske tilfælde især importørens mulighed for at
købe et restparti af tidligere års cykler.

Så hvis din '98-pris i virkeligheden er for en overgemt '96-model - et
helt igennem tænkt eksempel, men ikke uden fortilfælde - kan det være en
del af årsagen. Alternativt at Reinhardt/Suzuki Co. i '98 havde GSX600R
blandt deres slagtilbud/lavpriscykler, mens de i dag ønsker at
indkassere på modellens succes - forrige års model lå vist godt i
klassen, ikke?

> [...]
> anden måde, importørerne tjener 4% mere på en fabriksny MC i dag end i 1998.

Hmm, sjovt nok næsten lig den tyske prisudvikling

> Sjovt nok er Aprilia RSV Mille faldet med 0,5% pr. år i gens. Her er
> valutarisikoen naturligvis også minimal, men der sker da fortsat udvikling
> på cyklen.

Til gengæld har Pegasoen vist taget et ordentlig hop - måske inspireret
af BMW's prissætning på 650'en, der i D og vist også S har ligget kun
lidt over Pegasoens, mens diff. herhjemme har været nærmere 20-30 pct
svjh. ( Idag er diff i D vist snarere 15-20 pct). Blot som eksempel på
ovennævnte markedspolitik.

> Nå ja, det er bare lidt at tænke over, når I handler ny motorcykel....

Ja men det er vel også noget af det, der driver brugtimporten og -
indreg. som jo de seneste år har ligget på linie med indregistreringen
af nye cykler. I takt med, at markederne rundt omkring udvikler sig i
forskellig takt, opstår mulighederne for at gøre et fornuftigt brugtkøb,
for den der følger priserne rundt omkring.

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 14:45

> [...]
> blandt deres slagtilbud/lavpriscykler, mens de i dag ønsker at
> indkassere på modellens succes - forrige års model lå vist godt i

Rigtig godt argument ...!

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-02-03 15:23

On Tue, 25 Feb 2003 14:12:14 +0100, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

> Alternativt at Reinhardt/Suzuki Co. i '98 havde GSX600R
>blandt deres slagtilbud/lavpriscykler, mens de i dag ønsker at
>indkassere på modellens succes...

I så fald har de jo nok forregnet sig lidt med den nuværende
prissætning,eftersom at den helt nye Kawa er _billigere_ end den
"gamle" Gixxer ),som derfor får det mere end svært (ingen af dem
vil dog anyhoo sælge i rå mængder)

> - forrige års model lå vist godt i
>klassen, ikke?

Det var dengang .

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 15:33

Michael K. S. wrote:

> I så fald har de jo nok forregnet sig lidt med den nuværende
> prissætning,eftersom at den helt nye Kawa er _billigere_ end den
> "gamle" Gixxer ),som derfor får det mere end svært <snip>

Kawa's pris kender de næppe, når de skal sætte deres egen...

> Det var dengang .

....og succesen i div. test først i løbet af året, hvor prisen er
fastlagt. Så det kan de tidligst bruge året efter, alt andet lige

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-02-03 15:38

On Tue, 25 Feb 2003 15:33:18 +0100, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

>Kawa's pris kender de næppe, når de skal sætte deres egen...

Næh,men det siger jeg såmænd heller ikke - bare at de nok ikke kan
indkassere ret meget før de evt. sætter prisen ned...Som markedet ser
ud lige nu og her.

>...og succesen i div. test først i løbet af året, hvor prisen er
>fastlagt. Så det kan de tidligst bruge året efter, alt andet lige

Det er faktisk før set at en model ret hurtigt er kommet på
tilbud,efter at importøren har indset at den var urealistisk - FZS1000
er et af de nyere eks.

Skal der sælges nogle nye Gixxere (og Reinhardt vil jo gerne ha' nogle
modeller på gaden) så skal prisen helt klart ned...

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 15:47

Michael K. S. wrote:

> Næh,men det siger jeg såmænd heller ikke - bare at de nok ikke kan
> indkassere ret meget før de evt. sætter prisen ned...Som markedet ser
> ud lige nu og her.

Vi taler vist forbi hinanden Michael - jeg talte om importørens motiver
til at øge prisen, ikke om deres muligheder for at sælge noget nu og
her. Som sådan interesserer størrelsen af Suzuki's succes mig ikke, kun
de mekanismer de og de andre importører kan bruge i deres markedsføring.

> Det er faktisk før set at en model ret hurtigt er kommet på
> tilbud,efter at importøren har indset at den var urealistisk - FZS1000
> er et af de nyere eks.

Men det modsatte - at hæve prisen midt i sæsonen - er nok sværere; de
bliver nødt til at hænge den op på et eller andet, hvis de da ikke har
en ny model at hænge den op på. Ellers står de virkelig til klø i
markedet ;)

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-02-03 16:37

On Tue, 25 Feb 2003 15:47:21 +0100, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

>Vi taler vist forbi hinanden Michael

Det er muligt ,og så måske alliwl ikke helt.

> - jeg talte om importørens motiver
>til at øge prisen, ikke om deres muligheder for at sælge noget nu og
>her

Nej men det var sådan set heller ikke en anfægtning af det _kunne_ ha'
været deres motiver,blot en kommentar om at sådan noget kan være svært
og ikke altid falder heldigt ud,det samme skete med SV650S,som var
billig og solgte så mange første år at de blev revet væk,så røg prisen
op det næstflg. år (officiel grund Yen-kurs,mere uofficielt talte folk
om at der skulle høstes mens tid var) og pludselig gik salget næsten i
stå og der stod mange og samlede støv i lang tid,så måtte prisen ned
igen (ganske vist for de gamle årgange) men der var interessen
allerede kølnet noget for modellen,så man skal være varsom med sådan
noget - DK er utrolig følsom for selv ret små prisudsving.

Fra : Asger

Dato : 25-02-03 14:24

"-oxxxxxo-" <holst@indsæt_stofanet_her.dk> wrote in message
> [...]
>
> Af nysgerrighed har jeg regnet lidt på, hvad der er sket med
> motorcykelpriser i den periode jeg har været "hooked", hvilket vil sige
Prøv du at regne lidt længere tilbage - så bliver det meget værre. Da jeg
købte min første i '92 var priserne noget anerledes!

> [...]
> ligger i dag iflg. Nationalbanken på 5,8799, altså en stigning på 2,4% i
> gens. pr. år. Hmmm. Der er stadig lang vej.
Yen'ens himmelflugt var alvorlig i midthalvfemserne, den er noget mere
afdæmpet nu. Det var i perioden 91-97 det virkelig kunne mærkes.

> [...]
en
> anden måde, importørerne tjener 4% mere på en fabriksny MC i dag end i

Afgiftreglerne er vist også ændret, det skal du også regne med.

Asger
ZX-10 (der kunne købes ny for 130.000 kr. i '89)

Fra : CHN

Dato : 25-02-03 15:28

Har selv kigget på Gsx-r 600.

Forklaringen på den voldsomme prisstigning er at der i 2001 kom en ny
model....
Med forbedringer som fx. indsprøjtning, nyt desing og mindre vægt osv.

Prisen var i 1997 ca. 120.000,- mod ca. 130.000,- i 2000. hvilket ligger
meget tæt på de 2,4%

Mvh. Claus
Snarlig Gsx-r 600 ejer....

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-02-03 18:07

> [...]
på en
> anden måde, importørerne tjener 4% mere på en fabriksny MC i dag end i

Det kan ikke stille så firkantet op.

En prisstigning på 1000kr på den rå maskine bliver hurtigt til godt
2200kr i moms og afgift. Dvs på en cykel til ~100kkr i salgspris vil en
stigning på en 1% give sig udslag i en ~3% højere salgspris. Dette
bliver så tildels modvirket lidt af at afgiftssatsne også reguleres
hvert år (Beløbet uden beskatning og det med "kun" 125% sættes lidt op
hvert år)

/A

Fra : Richard

Dato : 25-02-03 19:45

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> [...]
> 2200kr i moms og afgift. Dvs på en cykel til ~100kkr i salgspris vil en
> stigning på en 1% give sig udslag i en ~3% højere salgspris.

Ahhmm, hvor lærte du procentregning Anders - din lyder som en sælgers
søforklaring på en større prisstigning ;)

Den procentvise stigning på salgsprisen bliver nu en gang den samme som
stigningen på kostprisen! - under den forudsætning naturligvis, at
markupfaktoren fra kost til salg ikke ændres i melemtiden. Prøv en gang
lommeregneren ;)

Fra : Armand

Dato : 25-02-03 19:25

> [...]
> 124.915 fra ny. I dag koster den kr. 164.995 (en billig 600R-maskine). Den
> årlige gennemsnitlige stigning er dermed 5,7%.

Prøv at regne på ZX6R, der kostede 140.000,- i '94

--
Armand.

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 25-02-03 20:34

Jeg tror flere her har misforstået min pointe... Eller jeg har været dårlig
til at pointere den...

Min pointe var blot, at korrigerer man for JPY-stigninger, så er
motorcykelpriserne stadig steget mere end priserne generelt..... That's all
folk's.....

Fra : wheeler

Dato : 25-02-03 21:38

I 2001/2002 kunne samme model den erhverves for lige godt 126 K

Og jer ærger mig den dag i dag jeg ikke slog til, så kunne man have kørt et
par år eller tre på den og sikkert stadig få 100K hjem på den

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Jonas Holt

Dato : 25-02-03 21:45

> [...]
> Min pointe var blot, at korrigerer man for JPY-stigninger, så er
> motorcykelpriserne stadig steget mere end priserne generelt..... That's all

Har du prøvet at indregne diverse fragtstigninger?

Hvis de tal ikke kan fremskaffes og den udregnede prisstigning også gælder for biler kunne pengene være
gået til rederiet A.P. Møller

BTW: God bedring

Jonas Holt & CBR600F2