ændring af suzuki GSX1100R
Fra : Bruno Lind

Dato : 24-02-03 19:38

En GSX1100R er en fed maskine, men ingen roser uden torne, kørestillingen er
lidt anstrengt hvis man er over 185 cm. Mcèn er meget lav fortil (og sådan
skal det jo nok være for at få de optimale køreegenskaber), men hvad vil der
ske hvis man HÆVER forenden. På nuværende tidspunkt rager forgaffelbenene
ca. 5 cm op over (jeg tror det hedder gaffelbroen men er ikke sikker)
Hvad vil konsekvensen være hvis jeg sænker gaffelbenene, så toppen af
gaffelbenene kommer ned i plan med gaffelbroen??? (det nuværende clipon styr
skal så ændres men her har jeg set flere brugbare løsninger).

Mvh BL

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 24-02-03 20:36

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
styr
> skal så ændres men her har jeg set flere brugbare løsninger).

At flytte dem 5 cm MÅ være alt for meget. Du ændrer køreegenskaberne
væsentligt hen imod en langsommere styrende mc, men virkningen kan vel være
ret uforudsigelig. Var det ikke mere fornuftigt med en "tysk
Superbike-lenker" ombygning, dvs. montering af et højere styr (sikkert ikke
billigt) ? Måske kunne andre clip-ons hjælpe ?
mvh Erland

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 24-02-03 21:39

> [...]
ikke
> billigt) ? Måske kunne andre clip-ons hjælpe ?

Hvad med at rykkke clip-on's'ne over på broen, kan det ikke lade sig gøre?
--
Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 24-02-03 21:58

"Rune (Bandit600R)" <REMOVETHISRune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> ikke
>
> Hvad med at rykkke clip-on's'ne over på broen, kan det ikke lade sig gøre?

Ja, du mener vel oven over broen. Selvfølgeligt, ved ikke lige hvad jeg
tænkte på. De sidder vel under broen originalt ?
Erland

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 24-02-03 22:16

> Ja, du mener vel oven over broen. Selvfølgeligt, ved ikke lige hvad jeg
> tænkte på. De sidder vel under broen originalt ?
> Erland

Ja det var lige præcis det jeg prøvede at komme frem til
evt. med nogle uoriginale clip-on's... der er hvist nok nogle originale der
ikke kan rykkes oven på???

Fra : Armand

Dato : 25-02-03 01:23

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> "Rune (Bandit600R)" <REMOVETHISRune.Romdal@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ja, du mener vel oven over broen. Selvfølgeligt, ved ikke lige hvad jeg
> tænkte på. De sidder vel under broen originalt ?

Eftersom at de skal modificeres hvis man sænker opstikket ned i niveau,
mener jeg at kunne læse imellem linierne at de sidder placeret over(!) :-/

Derved at kåbeudskæringen foran styret kun er til for styrets
bevægelsesfrihed, vil det givetvis gå i kåben ved fuldt styrudslag (eller
længe før?), hvis man omplacerer styret i forhold til gaffelbroen :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 24-02-03 23:03

Bruno Lind wrote:
> [...]
> ske hvis man HÆVER forenden. På nuværende tidspunkt rager forgaffelbenene
> ca. 5 cm op over (jeg tror det hedder gaffelbroen men er ikke sikker)

Du kan i princippet kompensere hævningen af forenden ved også at hæve
bagenden for at bevare den samme styrevillighed - i en eller anden
udstrækning. Det er fx ofte nødvendigt efter at hårdere fjedre er
monteret i forgaflen. Hvor meget du kan vinkle din baggaffel, afhænger
af kædens placering/forløb i forhold til baggaflen, idet kæden helst
skal være strakt mest, når cyklen er normalt læsset. På den måde kan
baggaflen bevæge sig både op og ned uden at strække kæden yderligere.

På klassiske baggafler med to dæmpere kan man montere længere fjederben;
til mange cykler med monogafler med udveksling fås andre mellemled, der
løfter bagenden. Ved ikke lige, hvad mulighederne er til din MegaGixxer.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Rune Larsen

Dato : 25-02-03 00:28

Richard wrote:

> På klassiske baggafler med to dæmpere kan man montere længere fjederben;
> til mange cykler med monogafler med udveksling fås andre mellemled, der
> løfter bagenden. Ved ikke lige, hvad mulighederne er til din MegaGixxer.

Hvis man skifter sine "dogbones" i linket til bagfjederen skal man så lige
være opmærksom på at man ændre på geometrien i affjedringen-systemet, og
derved får en anden udvæksling ml. svinger-vandring og fjeder-vandring.
Nogen gange er det gordt, og andre gange er det noget skidt.
Det er ikke engang sikkert ændringen er linær.

/Rune

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 25-02-03 00:00

> [...]
styr
> skal så ændres men her har jeg set flere brugbare løsninger).

Har selv haft sådan en sag, min var en årg.88, dvs mk.II udgave af Suzuki`er
hypersport`s maskine.
se evt: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=37&pid=271

Jeg mindes ikke at jeg tros min 181 cm syntes at styret sad for lagt nede,
jeg synes nærmere at der var for lidt benplads på modellen, fodhvilerne sad
simpelthen for højt oppe og (som Suzuki næsten alt gør) for langt fremme, så
hvis jeg skulle ændre på sådan en fætter skulle der et andet fodhviler
system på.
Jeg har også prøvet modellen 1991-93 og der syntes jeg på en kort prøvetur
at tendensen var den samme.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 56 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : Bruno Lind

Dato : 25-02-03 08:47

"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
styr
> skal så ændres men her har jeg set flere brugbare løsninger).

Faldt lige over denne beskrivelse fra Dansk Motorcyklisters Råd:

Kort fortalt vil en stejl forgaffel medføre stor styrevillighed, men en
nervøs styring, og eventuelt wobble-tendenser ved høj fart. Modsat vil en
flad forgaffel vinkel medføre en træg styrevillighed, men en god stabilitet
ved høj fart. Kronrørsvinklen kan stilles ved dels at ændre på preload for
og bag. Eks. hvis man giver megen preload foran (man skubber gaflen ud) og
lidt preload bagpå (eller megen last vægt på mc'en) så vil cyklen tippe
bagover og kronrørsvinklen vil stige. Med træg styring og god højfarts
stabilitet som resultat. For at bibeholde mc'ens styreegenskaber når man eks
kører 2 personer på mc'en bør man derfor øge preload bagpå, så affjedringen
står i samme højde som ved 1 person. Ønsker man at gøre cyklen lidt mere
styrvillig, kan man ofte sænke forenden ved at løsne gaffelbroerne og lade
forgaffelbenene glide 1-2 cm opad. Herved vil cyklen tippe mere forover og
kronrørsvinklen bliver stejlere. Dette har samtidig den fordel (til
sportslig kørsel) at man får mere vægt på forhjulet, hvilket forbedrer
følingen og vejkontakten.
Hvis mc'en er udstyret med fuldt justerbar affjedring (f.eks. en 97' ZX-9R)
hvor man kan justere ind/ud dæmpning, preload og ridehight (som at flytte
gaffelbenene) bør man altid starte med grundindstillingen fra
instruktionsbogen.

Som jeg opfatter det vil min plan om at skubbe fjederbenene ned i plan med
forgaffelbroen betyde at styringen bliver lidt træg men til gengæld mere
stabil, det kan vel ikke være så galt....: )

Mvh BL