Hjælp - Bandit affjedring
Fra : Janhp

Dato : 20-02-03 09:47

Hej!

Min Bandit 98'er, knejser med nakken

Så, jeg vil lige høre jer bandit eksperter om, det skal være sådanne at
affjedringen på forgaflen skal være så blød at den, uden større besvær, kan
trykkes næsten i bund (mangler ca. 5 cm), ligesom den, når man køre over
bund - går den helt i bund. Hvad er jeres erfaring?

Sker dæmpningen kun ved fjedre og olie eller er der også lufttryk i?

Kan man selv (ja - selvfølgelig) men er det rimelig nemt at tjekke olie i
forgaflen evt. påfylde olie?

Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig en hårde affjedring fortil - har du et
godt råd vedr. dette? (anbefaling af fjedre m.m.)

Tak for svar!

...hygge!

...Jan

Fra : Moller

Dato : 20-02-03 10:37

> Sker dæmpningen kun ved fjedre og olie eller er der også lufttryk i?

Kun fjedre og olie..

> Kan man selv (ja - selvfølgelig) men er det rimelig nemt at tjekke
> olie i forgaflen evt. påfylde olie?

Med det spørgsmål, vil jeg næsten gætte/formode at du aldrig har skiftet
olie på din forgaffel, og derved er din olie blevet slatten.

Så find din værksteds bog frem og bestil 1 sæt pakdåser + forgaffel olie
fra louise af :) og så læs på hvordan man skifter olien mens du vendter på
du for dine ting... og når det er skiftet, så vil du føle at din kære bandit
er næsten som ny :)

> Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig en hårde affjedring fortil -
> har du et godt råd vedr. dette? (anbefaling af fjedre m.m.)

racetech gold valve kit, er typisk det der blir anbefalet til
banditterne.

VH
Lars Molnit
Bandit 1200 S
MZ ETZ 251 CDi...
Ja, valget er ik så svært når man tager på arbejde... med 25km/L vs.
14km/L.....

Fra : Kenneth S

Dato : 20-02-03 16:05

-snip-

> [...]
et
> godt råd vedr. dette? (anbefaling af fjedre m.m.)

Hvis ikke din forgaffel er indstilbar (det går jeg ikke ud fra den er), kan
du øge forspændingen således.

Støt din cykel så den ikke støtter på forhjulet (eller afmonter
forgaffelben), løsn den øverste bolt, vær forberedt på at bolten bliver
skudt lidt af når den slipper gevindet, så hold lidt fast. Læg nu et lille
stykke rør, en stor møtrik, store spændeskiver, hvad der nu passer oven på
fjederen, og sæt bolt på igen. så har du øget forspændingen.

...ellers køb et par (mere) progressive fjedre og smid i.

Kenneth
R1

Fra : Moller

Dato : 20-02-03 16:57

> Hvis ikke din forgaffel er indstilbar (det går jeg ikke ud fra den
> er), kan du øge forspændingen således.

der er Pre-load justering på 1200 modellerne, så der tror jeg ik det er
så snedigt med den klods, måske en støre spacer, end den der er i
forvejen... men det kræver man kan få fikset sådan en.

Men derimod 600 modellerne har ikke justering, og der kan jeg se på
tegningerne i hayens, at der er plads til en klods :)

På den anden side, inden dette trick gøres, bør olien skiftes osv... og
se om det ik bare er forsømt service :) på forgaflen.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi... med 3cm metalklods til at stramme fjedrene, pga.
nærighed.
Suzuki GSF 1200 S, som skal ha det store gold valve kit i år :) med
prograsive fjedre fra racetech.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-02-03 18:14

Moller wrote:
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi... med 3cm metalklods til at stramme fjedrene, pga.
> nærighed.

Du vil ikke ofre ny olie ? )

// Hans, der ikke ville ofre meget på sådan en MZ ;)
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Moller

Dato : 20-02-03 19:21

Hans Joergensen wrote:

> Du vil ikke ofre ny olie ? )

nopes, netto er blevet for dyr med Raps olien :)

> // Hans, der ikke ville ofre meget på sådan en MZ ;)

hæ :) ku være jeg skulle føre regnskab over hva der købes til den :)

El-delen alene koster det samme som maskinen kan sælges for :) ... og så
har jeg et givi rack til den også :) jo jo....

--
Best Regards
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 20-02-03 17:49

Janhp <janhp@post11.tele.dk> skrev i en

> [...]
> trykkes næsten i bund (mangler ca. 5 cm), ligesom den, når man køre over
> bund - går den helt i bund. Hvad er jeres erfaring?

Fjedre bliver slappe med tiden, og Bandit'en ér blør fra ny af, så det er da
tænkeligt at et sæt friske fjedre vil gavne sagen!
Køb IKKE de originale, men derimod et sæt progressive fra f.eks. Wirth,
eller WP!

> Sker dæmpningen kun ved fjedre og olie eller er der også lufttryk i?

Hov!
Her skal vi lige have fat i definitionerne:
Dæmpningen(!) sker kun ved hjælp af olie.
Affjedringen(!) kan være v.h.a. fjedre, eller både fjedre og luft!

Husk det:
Dæmpning og affjedring er to vidt forskellige faktorer!!

--
Armand.

Fra : Danteknik

Dato : 20-02-03 22:49

"Janhp" <janhp@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> godt råd vedr. dette? (anbefaling af fjedre m.m.)

Hej Jan.

Jeg har monteret Wirth fjedre og 15-20 olie i min Bandit 600.

Den har gjort, at cyklen er blevet væsentligt fastere i forenden.

Sayjes sælger Wirth-fjedre til kr. 800 for et sæt.

Det er en god idé at skifte forgaffelolie en gang om året.

Mvh

KD Bandit 600 S

Fra : Janhp

Dato : 21-02-03 09:01

<klip>

> [...]
>
> Sayjes sælger Wirth-fjedre til kr. 800 for et sæt.
>
> Det er en god idé at skifte forgaffelolie en gang om året.

<klip>

Jamen takker.. jeg vil straks estille et sæt fjedre og noget olie -
'starten' går jo snart

...hygge!
...Jan