|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Fastspænding af bremseskiver ?? Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 17-02-03 17:09 |
|
Davs i gruppen
Jeg har lige haft mine bremseskiver foran af, og det var _meget_ tæt på at
der var røget et par gevind, men ud kom boltene da efter stort besvær. Mit
spørgsmål er så, hvad jeg skal smøre boltene ind i igen, inden montering...
Loctite eller kobberfedt, eller evt. andet ?
Mine argumenter for og imod er:
_Loctite_ holder helt sikkert boltene på plads, men er de så til at få af
igen ?
_Kobberfedt_ er godt for gevindene, og boltene er til at få af næste gang,
men løsnes boltene så ud under kørsel ?
Hvad siger I ?
Psycho Cowboy
Babygixxer
| |
Martin L. Johansen (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 17-02-03 17:42 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> _Kobberfedt_ er godt for gevindene, og boltene er til at få af næste gang,
> men løsnes boltene så ud under kørsel ?
Tja, jeg vil mene nej, mens andre mener ja. Lad mig sige det på den her
måde.. i alle de år jeg har kørt bil har alt hvad der kunne skrues af og på
været smurt ind i kobberfedt for ikke at ruste fast.
Intet har nogen sinde løsnet sig.
--
Martin L. Johansen
| |
Claus Rittig (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 17-02-03 18:14 |
|
"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3e510908$0$24694$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har lige haft mine bremseskiver foran af, og det var _meget_ tæt på at
> der var røget et par gevind, men ud kom boltene da efter stort besvær. Mit
> spørgsmål er så, hvad jeg skal smøre boltene ind i igen, inden
montering...
Grunden til at de var svære at få af, er at de fra fabrikken er monteret med
Loctite.
> _Loctite_ holder helt sikkert boltene på plads, men er de så til at få af
> igen ?
De vil være lige så svære at få af som de var denne gang.
> _Kobberfedt_ er godt for gevindene, og boltene er til at få af næste gang,
> men løsnes boltene så ud under kørsel ?
Helt rigtigt, kobberfedt er godt for gevindene.
Piller du tit dine skiver af? Hvorfor?
Nu er det så den store afvejning kommer: Er besværet med at få dem af (og
måske udgiften til et par nye bolte) tungere på vægtskålen end de
omkostninger et stensikkert styrt (når en skive rykkes af fælgen pga. løse
bolte) vil give?
Der er jo en grund til at fabrikkerne monterer skiver med loctite.
Jeg har helt personligt opdaget en løs caliper i tide (man kan ikke mærke
noget, men jeg SÅ pludselig at den hang og dinglede i kun een bolt) og fået
et træls styrt, da en bolt til bageste kædehjul var gået løs, og løb så
langt ud at den fik fat i kanten af bagsvingeren. (På de mest hardcore
off-roadere er bagkædehjulet ikke gummiophængt, så der skal kædehjulet
jævnligt efterspændes).
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.
Rittig
| |
Psycho Cowboy (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 17-02-03 21:50 |
|
Claus Rittig wrote:
> Piller du tit dine skiver af? Hvorfor?
> Nu er det så den store afvejning kommer: Er besværet med at få dem af
> (og måske udgiften til et par nye bolte) tungere på vægtskålen end de
> omkostninger et stensikkert styrt (når en skive rykkes af fælgen pga.
> løse bolte) vil give?
____________________________
Nej, jeg piller ikke tit mine skiver af. Havde bare hjulene af cyklen for at
få skiftet dæk, og så syntes jeg godt nok at forfælgen trængte til den helt
store rensning inde mellem skiverne... Dette kunne kun udføres med skiverne
afmonteret, og så kunne jeg jo benytte lejligheden til at få renset /
efterset bolte og gevind.
Jeg er helt klart imod styrt, specielt af denne art - prøvede det engang på
min Yamaha 4 gear knallert, hvor en bolt fra forskiven hoppede ud i
gaffelbenet = grimt styrt! :o/
Psycho Cowboy
Babygixxer
| |
Søren Johansen (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Søren Johansen |
Dato : 17-02-03 18:13 |
|
"Psycho Cowboy" skrev:
....SNIP
> _Loctite_ holder helt sikkert boltene på plads,
> men er de så til at få af igen ?
>
> _Kobberfedt_ er godt for gevindene, og
> boltene er til at få af næste gang,
> men løsnes boltene så ud under kørsel ?
>
> Hvad siger I ?
Locktite er ikke bare Locktite, men findes i forskellige typer til
forskellige formål!
Til bremseskiver bruger jeg selv den blå Locktite (nr. 243) som er beregnet
til skruer der skal ud igen.
Hvis du vælger ikke at bruge locktite, så må du hellere checke skruerne hver
gang du skal ud at køre!
Mvh
Søren
888
| |
Anders Majland \(Rep~ (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 17-02-03 18:24 |
|
> Hvis du vælger ikke at bruge locktite, så må du hellere checke
skruerne hver
> gang du skal ud at køre!
Af erfaring vil jeg også anbefale den rigtige locktite. Har bla. knækket
en bremsekaliber på den konto ...
/A.
| |
D@n Dethlefsen (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : D@n Dethlefsen |
Dato : 17-02-03 18:40 |
|
> Til bremseskiver bruger jeg selv den blå Locktite (nr. 243) som er
beregnet
> til skruer der skal ud igen.
>
> Hvis du vælger ikke at bruge locktite, så må du hellere checke skruerne
hver
> gang du skal ud at køre!
>
Jeg anvender samme blå locktite til bl.a mine skiver.
Normalt kan bolten løsnes med det lille slag.
Jeg turde ikke kører uden at mine bremseskive skruer var limet med Locktite
--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 56 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm
| |
Hekto (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-02-03 20:00 |
|
In article <3e511843$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
soren@SLETducati.dk says...
> Locktite er ikke bare Locktite, men findes i forskellige typer til
> forskellige formål!
>
> Til bremseskiver bruger jeg selv den blå Locktite (nr. 243) som er beregnet
> til skruer der skal ud igen.
>
> Hvis du vælger ikke at bruge locktite, så må du hellere checke skruerne hver
> gang du skal ud at køre!
>
Yep! Loctite 243.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Psycho Cowboy (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 17-02-03 21:51 |
|
Tak for erfaringerne alle sammen... Loctite it is!
Psycho Cowboy
Babygixxer
| |
Richard (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Richard |
Dato : 17-02-03 22:51 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> Tak for erfaringerne alle sammen... Loctite it is!
- og hvad fedtet angår, så ville jeg under alle omstændigheder spare
kobberfedtet til de gevindsamlinger, der bliver rigtig varme - som fx
tændrør - og til kanterne på bremseklodserne, hvis du vil smøre dem i
stedet for blot at holde dem rene. Og bruge grafitfedt til alle andre
gevindsamlinger, men kun en tynd hinde, det er grafitpulveret, der gør
arbejdet, ikke fedtet det er rørt op i.
Happy screw'ing (undskyld altså ;)
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
![](/images/tree/0.gif) Psycho Cowboy (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 18-02-03 11:03 |
|
Richard wrote:
> - og hvad fedtet angår, så ville jeg under alle omstændigheder spare
> kobberfedtet til de gevindsamlinger, der bliver rigtig varme - som fx
> tændrør - og til kanterne på bremseklodserne, hvis du vil smøre dem i
> stedet for blot at holde dem rene. Og bruge grafitfedt til alle andre
> gevindsamlinger, men kun en tynd hinde, det er grafitpulveret, der gør
> arbejdet, ikke fedtet det er rørt op i.
_____________________________
Nu ved jeg ikke med dig, men _mine_ skiver bliver edderhylme godt nok
gloende, når man har været ude og køre lidt raskt, så jeg vil nu stadig
mene at alm. fedt ikke er nok i denne sammenhæng. :o/
Psycho Cowboy
Babygixxer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) N/A (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-02-03 12:24 |
|
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ib Jakobsen (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 18-02-03 12:24 |
|
Richard Pade wrote:
> > Nu ved jeg ikke med dig, men _mine_ skiver bliver edderhylme godt nok
> > gloende, når man har været ude og køre lidt raskt, så jeg vil nu
> > stadig mene at alm. fedt ikke er nok i denne sammenhæng. :o/
>
> Nej, har aldrig set mine skiver gloende; så hårdt kører jeg ikke til.
>
> Men det er ikke en god idé at blande Loctite og kobberfedt på samme
> gevind. Loctite forudsætter svjh helt rene, affedtede anlægsflader.
>
> Så til bremseskivebolte udelukker brugen af Loctite på boltene fedt - og
> omvendt hvis du foretrækker kobberfedtet alene ;)
En anden mulighed er at bruge selvlåsende møtrikker. Af den model der er
klemt. Eller bruge Nordlock skiver i hver skrueende.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Psycho Cowboy (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 18-02-03 14:08 |
|
> Nej, har aldrig set mine skiver gloende; så hårdt kører jeg ikke til.
__________________________
Ej, okay rødglødende bliver de dog ikke, men de bliver _meget_ varme!
__________________________
> Men det er ikke en god idé at blande Loctite og kobberfedt på samme
> gevind. Loctite forudsætter svjh helt rene, affedtede anlægsflader.
>
> Så til bremseskivebolte udelukker brugen af Loctite på boltene fedt -
> og omvendt hvis du foretrækker kobberfedtet alene ;)
__________________________
Ja, selvfølgelig er det dumt at blande produkterne, men jeg tror nu nok at
loctite bliver mit valg... Det er sq ærgeligt, hvis det en dag skulle gå
galt! :o/
Psycho Cowboy
Babygixxer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Richard (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Richard |
Dato : 18-02-03 16:00 |
|
Psycho Cowboy wrote:
>>Men det er ikke en god idé at blande Loctite og kobberfedt på samme
>>gevind. Loctite forudsætter svjh helt rene, affedtede anlægsflader.
>>
>>Så til bremseskivebolte udelukker brugen af Loctite på boltene fedt -
>>og omvendt hvis du foretrækker kobberfedtet alene ;)
>
> Ja, selvfølgelig er det dumt at blande produkterne, men jeg tror nu nok at
> loctite bliver mit valg... Det er sq ærgeligt, hvis det en dag skulle gå
> galt! :o/
Ja, absolut - dit kommentar lød blot som om, du ville bruge begge dele.
Jeg vil naturligvis ikke afvise, at man kan rense begge gevind
omhyggeligt, smøre den nederste - fx 1/3 - af det indvendige gevind med
kobberfedt og komme Loctite på den øverste 1/3 af boltens gevind om
samle skiven. Men jeg tror ikke, det er optimalt - og det er i hvertfald
ret besværligt ;)
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2
| |
finn sander (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : finn sander |
Dato : 17-02-03 22:54 |
|
Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e514b02$0$24710$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Tak for erfaringerne alle sammen... Loctite it is!
----------------------
Tja jeg har aldrig tabt "noget" bruger fedt, spænder moment, og et rent
underlag så falder de ingen steder.
jeg tror der er for mange "amatør-mek´er"
FS aut. mek.,
med en generel faglig kunnen / service skal ingen komme og fortælle mig at
dit og dat falder af!! nu bliver folk nok sure men sådan er det bare.....
| |
![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 17-02-03 23:10 |
|
"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:b2rm3j$ppf$1@sunsite.dk...
> FS aut. mek.,
> med en generel faglig kunnen / service skal ingen komme og fortælle mig
at
> dit og dat falder af!! nu bliver folk nok sure men sådan er det bare.....
Ha, ha, nej det tror jeg ikke. På den anden side, så er selverkendelse nu
heller ikke så ringe - og jeg har for længst erkendt at jeg ikke er uddannet
mekaniker, derfor er jeg Loctite-typen.
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hekto (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-02-03 23:15 |
|
In article <3e515c99$0$6621$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
ClausRittig@Hotmail.Com says...
> Ha, ha, nej det tror jeg ikke. På den anden side, så er selverkendelse nu
> heller ikke så ringe - og jeg har for længst erkendt at jeg ikke er uddannet
> mekaniker, derfor er jeg Loctite-typen.
>
Tjaaaa ... og når de nu har gjort sig den ulejlighed og lade en
bemærkning falde om det, i den originale værkstedshåndbog, så vil jeg
da ikke være uvillig til at give det en dråbe aller to ... Loctite,
al'så!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
![](/images/tree/0.gif) John Jensen (17-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 17-02-03 23:20 |
|
Hej Finn,
Til din aut. mek. visdom kan jeg kun citere fra min originale HONDA Workshop
manual hvor der
under montage af bremseskiver står. " Clean and apply locking agent to the
mounting bolt threads.
Tighten the bolts to the specified torque in a crisscross pattern in 2 or 3
steps." Citat slut.!
Det er der nok en grund til de foreskriver. !
JJ hjemme mek.
"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:b2rm3j$ppf$1@sunsite.dk...
> > ----------------------
> Tja jeg har aldrig tabt "noget" bruger fedt, spænder moment, og et rent
> underlag så falder de ingen steder.
> jeg tror der er for mange "amatør-mek´er"
> FS aut. mek.,
> med en generel faglig kunnen / service skal ingen komme og fortælle mig
at
> dit og dat falder af!! nu bliver folk nok sure men sådan er det bare.....
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Armand (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-02-03 00:58 |
|
John Jensen <John-G-J@Jensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3e515ef7$0$13222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hej Finn,
>
> Til din aut. mek. visdom kan jeg kun citere fra min originale HONDA
Workshop
> manual hvor der under montage af bremseskiver står:
> " Clean and apply locking agent to the mounting bolt threads.
> Tighten the bolts to the specified torque in a crisscross pattern in 2 or
3
> steps." Citat slut.!
> Det er der nok en grund til de foreskriver. !
På baggrund af dette indlæg måtte jeg lige dobbeltchecke:
Ingen af mine forhåndenværende tre originale manuals til Kawasaki (GPZ1100,
GPZ 900R og ZXR 400) er det nævnt at skivebolte skal låses. Det gør den
originale til RGV'en derimod!
Til sammenligning skal pin-boltene til fastgørelse af bag-tandhjulet låses
med gevindlim jvf. Kawa!
Det er svært at blive enige her i gruppen, når ikke engang fabrikanterne kan
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) finn sander (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : finn sander |
Dato : 18-02-03 09:22 |
|
John Jensen > Hej Finn,
>
> Til din aut. mek. visdom kan jeg kun citere fra min originale HONDA
Workshop
> manual hvor der
> under montage af bremseskiver står. " Clean and apply locking agent to
the
> mounting bolt threads.
> Tighten the bolts to the specified torque in a crisscross pattern in 2 or
3
> steps." Citat slut.!
>
> Det er der nok en grund til de foreskriver. !
--------------------------
Jeg har aldrig påstået det ikke står i nogle bøger ,det står sikkert i din
,men jeg kan nævne de første 4-5 org Honda( bøger hvor det ikke
står............
LIGEGYLDIG FOR min pointe var egentlig at det drejer sig om at værre
omhyggelig, for min skyld må man låse alt det man vil , MEN man skal ikke
skrive til folk at ens skriver -næsten med sikkerhed falder af, det er noget
sluder........
FS
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin L. Johansen (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 18-02-03 10:47 |
|
finn sander wrote:
> omhyggelig, for min skyld må man låse alt det man vil , MEN man skal ikke
> skrive til folk at ens skriver -næsten med sikkerhed falder af, det er
> noget sluder........
Det er også min erfaring. Har aldrig haft noget som har løsnet sig, hverken
på mine forhenværende biler eller den 2-hjulede.
--
Martin L. Johansen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Claus Rittig (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 18-02-03 20:30 |
|
"finn sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:b2sqtn$oii$1@sunsite.dk...
> LIGEGYLDIG FOR min pointe var egentlig at det drejer sig om at værre
> omhyggelig, for min skyld må man låse alt det man vil , MEN man skal ikke
> skrive til folk at ens skriver -næsten med sikkerhed falder af, det er
noget
> sluder........
Det er der da heller ingen der har skrevet?
Rittig
| |
![](/images/tree/0.gif) Anders Majland \(Rep~ (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 18-02-03 18:22 |
|
> jeg tror der er for mange "amatør-mek´er"
> FS aut. mek.,
> med en generel faglig kunnen / service skal ingen komme og fortælle
mig at
> dit og dat falder af!! nu bliver folk nok sure men sådan er det
bare.....
Det plejer at være efter autoriseret service at jeg taber
bolte/møtrikker ...
/A (der dog også har et par stykker på samvittigheden selv)
| |
Armand (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-02-03 00:10 |
|
Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en
news:3e510908$0$24694$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Davs i gruppen
>
> Jeg har lige haft mine bremseskiver foran af, og det var _meget_ tæt på at
> der var røget et par gevind, men ud kom boltene da efter stort besvær. Mit
> spørgsmål er så, hvad jeg skal smøre boltene ind i igen, inden
montering...
> Loctite eller kobberfedt, eller evt. andet ?
> _Loctite_ holder helt sikkert boltene på plads, men er de så til at få af
> igen ?
> _Kobberfedt_ er godt for gevindene, og boltene er til at få af næste gang,
> men løsnes boltene så ud under kørsel ?
I den orignale værkstedsmanual til Lillefrøen står intet nævnt omkring brug
af gevindlim - Kun tilspændingsmomentet!
Af mulige gevind-smøremidler vil kobberfedt (alternativt zinkfedt) tillige
stå for en forbedret varmeoverførelse* imellem skive og fælg, så dét vil
være en klar fordel!
(*)
Smør tillige den afrensede kontaktflade mellem skive/fælg!!
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-02-03 07:28 |
|
> Smør tillige den afrensede kontaktflade mellem skive/fælg!!
Jeps!. Den der er vigtig. Anlægget på fælgen skal renses helt ren for ir!
Hvis du skaffede dig hvilken som helst værkstedsmanual på nettet ville
sådanne ting være nævnt. Selv om manualen ikke er MC specifik vil der stadig
være mange generelle tips du kan bruge.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hans Paulin (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 18-02-03 10:57 |
|
Armand wrote:
> (*)
> Smør tillige den afrensede kontaktflade mellem skive/fælg!!
....værkføreren ved Opel her i byen anbefalede mig at bruge brun tectyl i
stedet for kobberfedt (på min bil), da sidstnævntes mangel på
varmeledende egenskaber skulle kunne medføre skæve skiver!?...
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82
| |
![](/images/tree/0.gif) Soren Lindholt (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 18-02-03 12:58 |
|
Hans Paulin <his@it.dk> wrote in article <b2svvq$jm4$1@sunsite.dk>...
> ...værkføreren ved Opel her i byen anbefalede mig at bruge brun tectyl i
> stedet for kobberfedt (på min bil), da sidstnævntes mangel på
> varmeledende egenskaber skulle kunne medføre skæve skiver!?...
Kobberfedt? Mangel på varmeledende egenskab?? Om igen, Opelværkfører
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg os 15.3 på Herning Stumpemarked, bliv snydt og fornærmet på samme
tid.
Se også film med de glade motortosser (gratis), og Jes Snapsevang (entré)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin L. Johansen (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 18-02-03 13:22 |
|
Soren Lindholt wrote:
> Kobberfedt? Mangel på varmeledende egenskab?? Om igen, Opelværkfører
Den har jeg hørt mange andre steder fra. Kobberfedt skulle være en ringe
varmeleder.
--
Martin L. Johansen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Soren Lindholt (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 18-02-03 14:29 |
|
Martin L. Johansen <ares@c.dk> wrote in article
<Pzp4a.90094$Hl6.8363526@news010.worldonline.dk>...
> Soren Lindholt wrote:
>
> > Kobberfedt? Mangel på varmeledende egenskab?? Om igen, Opelværkfører
>
> Den har jeg hørt mange andre steder fra. Kobberfedt skulle være en ringe
> varmeleder.
>
Det er muligt det ikke er på niveau med ren kobber, men at det ligefrem
skulle kunne isolere varmen fra bremseskiven til navet mener jeg er uden
realitet. Så skulle de nok ha brugt kobberfedt på undersiden af rumfærgen ,
i stedet for de der fine kakler
Kobberfedt er godt fordi det bliver på plads, selvom der bliver varmt, og
alm. fedt (eller tectyl) vil blive tyndt og forsvinde/fordampe...
Og en anden ting, har al den varme overhovedet GODT at at komme ind til
hjullejet?
--
Søren
http://motortosse.dk
Besøg os 15.3 på Herning Stumpemarked, bliv snydt og fornærmet på samme
tid.
Se også film med de glade motortosser (gratis), og Jes Snapsevang (entré)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin L. Johansen (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 18-02-03 14:57 |
|
Soren Lindholt wrote:
> Det er muligt det ikke er på niveau med ren kobber, men at det ligefrem
> skulle kunne isolere varmen fra bremseskiven til navet mener jeg er uden
> realitet. Så skulle de nok ha brugt kobberfedt på undersiden af rumfærgen
> , i stedet for de der fine kakler
He he, jamen det er altså hvad jeg har hørt fra folk med erhverserfaring og
uddannelse inden for den verden (biler+MC) - alle helt neutrale over for
emnet.
> Kobberfedt er godt fordi det bliver på plads, selvom der bliver varmt, og
> alm. fedt (eller tectyl) vil blive tyndt og forsvinde/fordampe...
Enig.
> Og en anden ting, har al den varme overhovedet GODT at at komme ind til
> hjullejet?
Tja, i teorien ikke, men om det gør noget aner jeg ikke.
--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.
| |
![](/images/tree/0.gif) Armand (18-02-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-02-03 18:53 |
|
Hans Paulin <his@it.dk> skrev i en news:b2svvq$jm4$1@sunsite.dk...
>
>
> Armand wrote:
> > (*)
> > Smør tillige den afrensede kontaktflade mellem skive/fælg!!
>
> ...værkføreren ved Opel her i byen anbefalede mig at bruge brun tectyl i
> stedet for kobberfedt (på min bil), da sidstnævntes mangel på
> varmeledende egenskaber skulle kunne medføre skæve skiver!?...
Olie, fedt eler tectyl vil alle havde den positive virkning at det hæmmer
ir, som dels isolerer og dels udsætter kontaktområdet for store
påvirkninger; men KOBBER-fedt må(!) have større varmeledende egenskaber end
tectyl :-/
Hvis ikke at dét skulle være tilfældet, så er det ihvertfald tilfældet for
det af mig tillige nævnte zink-fedt, som netop bruges til varmeoverførsel
imellem emne og køleplade i elektronikbranchen :-|
--
Armand
| |
|
|