Hvad koster det at køre for stort?
Fra : Kresten Buch

Dato : 17-02-03 16:47

Fra : Thomas

Dato : 17-02-03 15:55

"Kresten Buch" <krestenbuch@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.LNX.4.44.0302171543180.1404-100000@0x50c63b49.hrnxx6.adsl-dhcp.tel
e.dk...
> Hej Eksperter.
>
> Er der nogen der ved hvad det koster at blive stoppet på en stor MC når
> man kun må køre en lille?
>
> Det koster omkring 2500 kr. at få sat en prop i, så hvis bøden er 500 kr.
> kan det jo ikke rigtig betale sig da jeg bliver 'stor' om et >år.

Hvad mon prisen er hvis du kører nogen ned, eller på ande måde forvolder
skade på andre mennesker.
Uden at være alt for meget inde i forsikringregler, vil jeg tro at du ene og
alene hæfter for de skader du forvolder, da du fører et køretøj du ikke har
fornøden tilladelse til at føre.

Blot en tanke, der godt kan overstige den udgift der er forbundet med at
blive stoppet unde korrekt førebevis.

venligst

Thomas

Fra : Kresten Buch

Dato : 17-02-03 17:16

Fra : Moller

Dato : 17-02-03 16:41

Kresten Buch wrote:
> Ja, det er selvfølgelig korrect, men vel et forsiikringsspørgsmål.

men med et simpelt svar... alt hvad der sker af uheld er for din egen
regning, eftersom forsikringen på et hvilket som helst tidspunkt kan sige du
ik havde kortet til det pågældene køretøj.

Det vil sige dyrt for dig, og selv med bøden på de 5000Kr. første gang
(stiger med 1000Kr. pr. gang) for at køre et køretøj du ik har kort til, er
de 2500Kr. peanuts...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=86

Fra : Morten dahl

Dato : 17-02-03 16:51

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det vil sige dyrt for dig, og selv med bøden på de 5000Kr. første gang
> (stiger med 1000Kr. pr. gang) for at køre et køretøj du ik har kort til,

Det er ikke helt korrekt, i forsikringsverdenen skelner man mellem om man
har pap, og om man vitterligt kan føre køretøjet. Og der er truffet indtil
flere afgørelser der danner præsedens for dette. Ved det fra en god bekendt
der arbejder indenfor branchen. Men det er selvfølgelig ikke noget der
snakkes om offentligt.

Sagerne har som regel vedrørt personer med ubetinget frakendelse af pappet,
som så har været indblandet i et uheld. Og at de har mistet pappet har jo
ikke taget deres erfaring fra dem.. Men der har også været sager hvor
personer f.eks har kørt mc i 10år uden pap og så bliver indblandet i en
ulykke..

-
Morten Dahl

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 17-02-03 17:13

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> [...]
gang
> (stiger med 1000Kr. pr. gang) for at køre et køretøj du ik har kort

Uden at opfordre til at køre uden tilstrækkeligt førerbevis (..da det er
meget dumt ), vil skylden ikke pr automatik falde på denne. Situationen
vil altid blive vurderet objektivt med en trafikal synsvinkel. Det skal
så siges at hvis man så får skylden, vil din ansvarsforsikring gælde,
til dækning af modpartens skader/erstatning, du vil så evt. bagefter
blive opkrævet pengene af dit forsikringsselskab (regres..hedder det
vist, eller noget i den stil).

mvh
Kenneth S

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-02-03 17:30

Moller wrote:

> men med et simpelt svar... alt hvad der sker af uheld er for din egen
> regning, eftersom forsikringen på et hvilket som helst tidspunkt kan sige
> du ik havde kortet til det pågældene køretøj.

Hvordan kan du vide det når ingen andre gør? Desuden kommer det jo helt an
på policen.
Hvis man vil være så skråsikker som du tilsyneladende er, så skal man imo
have noget at have det i! :-|
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Hekto

Dato : 17-02-03 16:17

In article <Pine.LNX.4.44.0302171615030.1404-
100000@0x50c63b49.hrnxx6.adsl-dhcp.tele.dk>, krestenbuch@mail.tele.dk
says...
> Ja, det er selvfølgelig korrect, men vel et forsiikringsspørgsmål.

Det bliver nok mere en sag imellem dig og din bank! ;0)
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 * ??? GS450 m 2-1 ???
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Dan Eckberg

Dato : 17-02-03 23:18

> Det bliver nok mere en sag imellem dig og din bank! ;0)

Jeps..... og hvis du kører en eller anden tilfældig person ned, blir det
også en sag mellem dig og din samvittighed
(Ikke for at være lyseslukker !!!)
Få en prop i maskinen og få noget god erfaring
Du ku' måske evt. undersøge det der med dispensation... man ku' måske også
argumentere for at hvis cyklen har 1 heste for meget på papiret så har den
højst sandsynligt 2 FOR LIDT når det kommer til en måling på baghjulet
(men det er jo ikke sikkert at den holder i retten...)

Go' fornøjelse !

Fra : FooBar

Dato : 17-02-03 23:17

> Ja, det er selvfølgelig korrect, men vel et forsiikringsspørgsmål.

I første omgang klarer forsikringen at holde den skadelidte skadesfri - men
lige så snart de er færdige med det, så kommer de og ringer på din dør og
vil ha' hver en krone tilbage. Det hedder "regres"..!

/Claus

Fra : Eddy Folder

Dato : 17-02-03 16:15

"Kresten Buch" <krestenbuch@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det koster omkring 2500 kr. at få sat en prop i, så hvis bøden er 500 kr.
> kan det jo ikke rigtig betale sig da jeg bliver 'stor' om et år.

Hey

Prisen mener jeg er 5000, ligesom når man ikke har kortet. Men som Thomas
holder moralprædiken om her , så skal du tænke på at du hæfter for evt.
uheld, også selv om det ikke er dig der laver fejlen...

Hygge og pas på vejene der ude

Eddy Folder

Fra : Thomas

Dato : 17-02-03 16:27

"Eddy Folder" <chill@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hey
>
> Prisen mener jeg er 5000, ligesom når man ikke har kortet. Men som Thomas
Moralprædiken.. he he....jeg ved ikke helt.... lidt er det vel, men kun i
god mening

Venligst

Thomas

Fra : Kresten Buch

Dato : 17-02-03 18:31

Fra : Moller

Dato : 17-02-03 17:39

Kresten Buch wrote:
> Tak, det var lige det jeg skulle bruge. Jeg havde håbet på at få at
> vide at det var 500 kr. det kostede, men når vi snakker 5000 kr. er
> det udelukket.
> Nu skal i ikke frygte at møde en fartgal nybegynder på en 1000ccm
> racer sager er blot at jeg overvejer at købe en maskine der har en
> hestekraft for meget. Det synes jeg var lidt lidt at neddrosle for.

kun 1 ???? hva er det for en maskine om jeg må spørge ??? for i det
tilfælde ku det være man ku søge dispensation, f.eks. ved at love at man ik
vejer under 100Kg når man køre eller noget :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi...
Suzuki GSF 1200 S Bandit

Fra : Ken Madsen

Dato : 18-02-03 15:05

> [...]
ik
> vejer under 100Kg når man køre eller noget :)

Det kunne være en v35 Imola....... nårh nej, den har 2 for meget (uha
uha)

Ken

Fra : Hekto

Dato : 17-02-03 15:57

In article <Pine.LNX.4.44.0302171543180.1404-
> [...]
> Det koster omkring 2500 kr. at få sat en prop i, så hvis bøden er 500 kr.
> kan det jo ikke rigtig betale sig da jeg bliver 'stor' om et år.

Biletten til at køre 'stort' (hvor det dog lyder!), kan konverteres
til en indbetaling hos politimesteren på 5.000 Kr. første gang!
2. gang 7.500,- og 3. gang 10.000,-. (www.politi.dk)
Hvornår man bliver anset for uegnet til at erhverve kørekort, ved jeg
ikke; men mon ikke man skal op på mere end 3. gang?

Ovenstående er så kun dækkende, hvor man stoppes af en venlig betjent,
uden at have forvoldt skade på andres ejendom, liv eller førelighed!!!
Forsikringsselskabet kan sikkert finde eet eller andet de gerne vil
have penge for bagefter!

Som det umiddelbart ser ud, kan der være lidt håndører at spare ved at
købe en drosling!? ;0)

Fra : Frank

Dato : 18-02-03 09:03

det koster 5000 kr at blive stoppet på/i et køretøj man ikke har kørekort
til, loven er fra 2000 og anvendes flittigt.

Fra : bo-gsx-R

Dato : 19-02-03 14:45

> Er der nogen der ved hvad det koster at blive stoppet på en stor MC når
> man kun må køre en lille?

så vidt jeg ved ( hørt fra andre + personlig erfaring )
så er det kotyme at man gir ½ bøde, da man har kørekort
i forvejen, men ikk til den pågældende kategori.
jeg selv fik 1500 i bøde for dette

bo-gsxR