Dæk og afballancering
Fra : aprilia Per

Dato : 16-02-03 20:35

Hvor mange gram??
Efter at have fået monteret et nyt fordæk på min Pegaso 650, prøver
forhandleren at bilde mig ind at de 120 gram der nu skal til for at
afballancere - ikke er usædvanligt ! Det tidligere dæk klarede sig med 30
gram. Fælgen er selv 20 gram skæv, og jeg har bedt ham smide dækket tilbage
til importøren. MEN - hvad skal man max. acceptere af gram i alt og er der
"regler" for dette område. Som kunde har jeg ikke rigtig argumenter overfor
en "fagmand". Håber I har et par vise ord på området.
(- og nu skal vi meget snart ud igen)
Hilsen Per

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-03 21:05

"aprilia Per" <aprilia@fleinert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overfor
> en "fagmand". Håber I har et par vise ord på området.

Jeg forstår ikke rigtig dit problem?
Er hjulet ikke ordentligt afbalanceret? Hvis det slår/ryster bare det
mindste, så bed ham lave det om, ellers ... Jamen jeg forstår det ikke! Jeg
sidder og forestiller mig at du siger "120g? Det er for meget, jeg vil højst
have 60g!" Og så piller han 60g af, og så kører du rundt med et ustabilt og
rystende hjul hele næste sæson. Men det er jo nok ikke sådan det hænger
sammen...

Rittig
(Som aldrig tjekker hvor mange gram jeg bruger til afbalancering, men kun om
hjulet er i balance)

Fra : wheeler

Dato : 16-02-03 21:29

> [...]
"regler" for dette område. Som kunde har jeg ikke rigtig argumenter overfor
en "fagmand". Håber I har et par vise ord på området.

[KLIP]
Kender problemet fra mine unge dage som dæk-mand - dog primært inden for
landbrugskøretøjer
Men selv nye alufælge til mange tusinde kroner kan drille.

Hvis dækket ikke er smuttet helt på plads, er det noget skidt. De fleste
gange er der dog alene tale om et kosmetisk "problem"(?) forbundet med de
store blyklodser.

Recepten er imidlertid klar ->den hedder "Forfra" (dækket skal ikke af,
blot "løsnes" fra fælgkanten, have en ny gang sæbe, drejes en 1/4 omgang
e.lign og så ellers have en ordentlig gang overtryk).

Du skriver at fælgen er 30 g. skæv....slår den sig, så det er synligt, eller
er der blot tale om "normal" ubalance..? det er vigtigt at skelne mellem
disse to ting, idet en decideret skævhed i fælgen vil betyde, at der skal
bruges temmeligt meget bly i kompensation

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : wheeler

Dato : 16-02-03 22:40

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com

Ps. mit indlæg forudsætter naturligvis, at dækket som sådan er i balance
dvs. uden VÆSENTLIGE støbefejl. Med det udgangspunkt kan en videre (positiv)
dialog med forhandleren indledes/fortsættes(?)

Fra : Armand

Dato : 16-02-03 23:43

wheeler wrote:

> [...]
> Recepten er imidlertid klar ->den hedder "Forfra" (dækket skal
> ikke af, blot "løsnes" fra fælgkanten, have en ny gang sæbe, drejes

Derved at dækkets ubalance og fælgens ubalance kan forestille sig at
doublere hinanden, vil ½ omgang vel være det fornuftigste :-/

Dæk har oftest en markering af hvor de er tungest, hvilket man kan udnytte
ved at placere ventilhullet (= fælgens formodentlig letteste punkt) udfor
dette punkt; men hvis man er bekendt med en anden ubalance i fælgen (á de
omtalte 20 gram), vil det være fornuftigt at markere dette tydeligt på
fælgen (hvad betyder en diskret kørnerprik midt på fælgen?) således at dæk
fremover kan blive monteret derefter!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 17-02-03 08:01

Armand wrote:

ventilhullet (= fælgens formodentlig letteste punkt)

Armand.

Tjahhh...men det er vel planen, at komme luft i dækket på et tidspunkt(?)

Wheeler ;-/

Fra : Armand

Dato : 17-02-03 16:32

wheeler <wheeler@wheeler.com> skrev i en
> Armand wrote:
>
> ventilhullet (= fælgens formodentlig letteste punkt)
>
> Tjahhh...men det er vel planen, at komme luft i dækket på et tidspunkt(?)

Men man regner ikke en ventil for at veje mere end hullet!
Eller også er historien modsat: man regner ventilen for at være tungere end
hullet, hvorfor mærket på dækket bliver afsat ved det letteste punkt, som
skal matche ventilen(!) ved montering :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-02-03 18:22

Armand wrote:

> [...]
> hullet, hvorfor mærket på dækket bliver afsat ved det letteste punkt, som
> skal matche ventilen(!) ved montering :-/

Hvad vejer et et hul?.
Og vejer et stort mere end et lille?.

Ib Jakobsen

Fra : wheeler

Dato : 17-02-03 21:53

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vejer et et hul?.
> Og vejer et stort mere end et lille?.
>
>[KLIP]
Og hvad vejer mest et kilo bly eller et kilo fjer eller hvordan graver man
et ½ hul?

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-02-03 23:39

wheeler wrote:

> Og hvad vejer mest et kilo bly eller et kilo fjer eller hvordan graver man
> et ½ hul?

...... og kan man slå et herresving på en damecykel?.

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 17-02-03 23:50

In article <3E516476.9A7C927D@post.tele.dk>, senator@post.tele.dk
says...
> ..... og kan man slå et herresving på en damecykel?.

Lave et ½ glasskår?
Smække med en svingdør?
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 18-02-03 00:57

> Hvad vejer et et hul?.
> Og vejer et stort mere end et lille?.

Slig morskab viser kun at jeg er blevet forstået

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 17-02-03 17:59

> Men man regner ikke en ventil for at veje mere end hullet!
> --
> Armand.

*lol*
Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-02-03 21:39

aprilia Per wrote:

> Hvor mange gram??
> Efter at have fået monteret et nyt fordæk på min Pegaso 650, prøver
> forhandleren at bilde mig ind at de 120 gram der nu skal til for at
> afballancere - ikke er usædvanligt !

Hvis det er en spansk Pegaso lastbil, så er det ikke usædvanligt.

> [...]
> "regler" for dette område. Som kunde har jeg ikke rigtig argumenter overfor
> en "fagmand". Håber I har et par vise ord på området.

Jeg ville ikke acceptere det. Er dækket rundt?. Kan du mærke at den "bumper",
når du bare lige ruller med 20-30 km/t?. Begge dele kan indikere at der er
fabrikationsfejl. End ikke russiske dæk kræver så meget. 120 gram er for meget.
Det halve vil jeg mene er toppen.

Ib Jakobsen

Fra : aprilia Per

Dato : 16-02-03 23:29

Tak for indlæg, nej (eger)fælgen er fingod og med det nye dæk er det også i
ballance men med 120 g klistret på fælgen ! nixen det ser sku´ for grimt ud
og min fornemmelse af at 120 g er alt for meget lader jo til at holde stik.
Så dækket (Metzler Tourance) må være fejlstøbt - hvordan overbeviser man så
lige en uvillig fagmand om det ??

Per

Fra : Armand

Dato : 17-02-03 00:32

> [...]
stik.
> Så dækket (Metzler Tourance) må være fejlstøbt - hvordan overbeviser man

Ved at forslå ham at dreje dækket f.eks. 1/4 omgang og derved få bekræftet
at de 120g (eller mestedelen deraf) følger med når der efterfølgende atter
bliver
afbalanceret!

Om(!) 100 gram er for meget, og/eller hvor grænsen ligger finder man vel
lettest ud af ved at kigge FAQ hhv. forespørge på fabrikantens hjemmeside
:-/

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 17-02-03 08:08

> [...]

> ud og min fornemmelse af at 120 g er alt for meget lader jo til at holde

[KLIP]

Hvis nu forhandleren tilbyder en gratis efterafbalancering - kan det
snildt tænkes, at en del af blyet kan pilles af/omplaceres!

At hjulbalancen som oftest ændrer sig efter en vis tilkøring, kan man så
tænke lidt over

Wheeler