Manualer og lovgivning
Fra : Karsten Bo Malten

Dato : 12-03-01 22:28

Hej NG,

Nu hvor sæsonen er åbnet igen, så kom jeg til at tænke på et problem
jeg havde sidste år, da jeg købte ny MC: Jeg fik en manual på tysk. Nu
er det lige nogle år siden jeg havde tysk i skolen, så der er ret
mange ting jeg ikke oversætter korrekt. Så tænkte jeg, at det kunne
man vel lave om på - i henhold til gældende dansk lov, skal man have
manualer på dansk (eller et "forståeligt sprog").

Jeg spurgte forhandleren, der henviste til at sådan var det bare. Så
ringede jeg til importøren (BMW import), der gav mig en noget
mistænkelig forklaring om, at de havde fået dispensation fra
ombudsmanden, da de ikke solgte særligt mange cykler. Nu mener jeg
ikke lige, at ombudsmanden i det hele taget kan det, men kan det i
øvrigt være rigtigt??

Mvh. Karsten
K1200RS

Fra : Søren L Hansen

Dato : 12-03-01 22:56

"Karsten Bo Malten" <malten@sex.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ombudsmanden, da de ikke solgte særligt mange cykler. Nu mener jeg
> ikke lige, at ombudsmanden i det hele taget kan det, men kan det i

hm, jeg har læst om det en gang, lige netop med BMW men jeg kan ikke huske
hvad det endte med. Prøv at ringe til forbrugerstyrelsen.

Søren

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 14-03-01 14:13

"Karsten Bo Malten" <malten@sex.dk> wrote in message
> [...]
> ombudsmanden, da de ikke solgte særligt mange cykler. Nu mener jeg
> ikke lige, at ombudsmanden i det hele taget kan det, men kan det i

Hej Karsten,

Jeg købte også sådan en cykel sidste år og har det med den tyske manual på
samme måde som du. Jeg fik samme forklaring om, hvorfor instruktionsbogen
ikke findes på dansk.

Jeg bad forhandleren skaffe mig en instruktionsbog på engelsk eller fransk,
som jeg forstår uden problemer.
Jeg fik en engelsk og var tilfreds.

Men selvfølgelig er det for dårligt, at man ikke kan få en instruktionsbog
på dansk - det er jo ikke alle her i Dannevang, som er lige
fremmedspogskyndige.

Mvh
Carsten

Fra : Karsten Bo Malten

Dato : 14-03-01 18:19

Hejsa,

Nåda! Jeg er blevet nægtet en på engelsk (hvilket er fint nok
egentligt) - med mindre jeg ville betale for det. Fandme nej, man må
da forvente et vist niveau af service til den høje pris (der jo så
spises primært af staten).

Jeg købte min cykel i Rødovre - hvor købte du din?

Mvh. Karsten
PS: Hvad har du af udstyr på?

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 15-03-01 10:18

> [...]
> spises primært af staten).
>
> Jeg købte min cykel i Rødovre - hvor købte du din?

snip

Hej Karsten,

Vedr. instruktionsbog:
Jeg købte min MC hos Søren Hvalsø og fik efterfølgende en instruktionsbog på
engelsk fra dem.
Se min anmeldelse af BMW Service på http://www.dmcn.dk/, så ved du hvorfor
jeg købte hos Hvalsø.

Vedr. udstyr på/til modellen:
Varmehåndtag,

og følgende, til feriekørsel med den bedre halvdel:
sidetasker + indertasker, tanktaske, softcase med tilhørende bagageplade,
komfortsæde, komforthåndtag.

Køb gerne dit udstyr i BMW Tyskland (Bremen) til ca. halv pris af de danske
BMW tilbehørspriser, som er lodret uanstændige. Mail mig for nærmere
details!

Mvh
Carsten