> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:98u9kf$l0j$10@news.cybercity.dk...
> > Knud Jacobsen <dagskolen@paradis.dk> skrev i en
> > news:98t72q$1bv$1@news.inet.tele.dk...
> > >
>
> > Du finder næppe en tysk test uden at det er ABE (Algemeine betriebs
> > Erlaubniss) -godkendte udstødninger, og dermed syns-duelige, der
> > testes - Genlæs evt. for at finde ABE-omtalen!?
> Her hedder det "EWG-Betriebserlaubnis", men du har ret.
> Udstødningerne er omtalt som godkendte af myndighederne.
EG = EF i tyskland!
EWG må være en fælles Europæisk (gade-)godkendelse!?
> Øverst på ønskesedlen står forresten "SINUS TDM 850 Silent Force"
> - "satter, sehr schöner und sonorer Sound". Pris incl. passende
> jetkit 2199,00 DM - og uden TüV!
Og nu ville jeg lige sikre mig at have den rigtige opfattelse af ordet
"sonor":
Tænk - Det er ikke at finde i min tysk/danske ordbog
Til gengæld står det så at finde i min danske fremmedord-bog: =
Klangfuld
Hvilket forøvrigt fint dækker min opfattelse.
Eftersom tyske køretøjer skal medbringe deres registreringsattest hvori
påtegnelserne for de eftermonterede godkendte enkeltdele* er af se, er
det i Tyskland vanskeligt at argumentere for en ulovlig skraldebang'er
Af samme grund er de vildeste udstødninger heller ikke så eftertragtede
syd for grænsen, hvilket presser prisen!
* eftermonterede stumper, som for os er simple reservedele og
almindeligt tilbehør, skal indeholde enten en enkelt-godkendelse på at
de
overholder lovens krav efter montering (f.eks. tilstrækkeligt styrudslag
efter montering af uoriginalt styr), eller en ABE, som er en almen
typegodkendelse.
Dette gælder såvel nævnte styr og udstødninger; men bl.a. også dæk skal
være godkendte (af mc-fabrikant eller dækfabrikant) til brug på den
specifikke model
Anekdote:
Under vores tidligere nævnte "det gik ikke stærkt, men det var
sjovt -ferie", hvor jeg kørte på min "flere karbunader/færre lydpotter
samt lettere topstykke" -tilriggede Benelli, fulgtes vi over et længere
stræk i Frankrig med et typisk(!) tysk par i ens læderdress og med en
meterhøj tanktaske på en Z650. Efter at vors flok havde anløbet og
samledes på en tankstation landede tyskerne også efter nogle minutters
tid, og piloten kiggede ved passage på vej til kassen
undrende(respektfyldt?) på det sortsodede hul i enden af Benelli'ens
Marving-udstødning:
"Hat Ihr bei euch doch kein TÜV" spurgte han mistroisk, som
understregning af at han havde noteret sig Db-mængden der fulgte
6-1'eren
Note: TÜV (Technische Überwachungs Verein) er de tyske synsmyndigheder,
opg derfor også indbegrebet af periodisk syn!
Forøvrigt tog han logså ige et par runder om Gunnars CX 500 med høj
Rickmann-3/4 kåbe. Tilsyneladende undrende over hvilken motor der var
skovlet i stellet eftersom at den med to mand på ikke havde været til at
ryste af Z650'eren!!
--
Armand.