Honda FT 500
Fra : Kresten Buch

Dato : 13-02-03 01:40

Fra : Maria & Anders

Dato : 13-02-03 06:59

Hejsa.

Der er nu ikke meget offroad over en ft500.

Hvis du leder efter noget mere offroad skulle du måske overveje en yamaha
xt500 eller xt550. De er begge encyldrede og fås I alle prisklasser og er
nemme at vedligeholde. Der er jo så bare lige det med HK, jeg er faktisk
ikke klar over hvor meget en xt550 har, men jeg kunne forestille mig at
xt500 holder sig under det den må have. Er det ikke 34 hk, eller rettere
25kw?

Med Højt hævet forhjul og venlig hilsen

Anders Ziegler

Yamaha xt600e (2000), Laser ProDuro.

e.dk...

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-03 19:35

"Maria & Anders" <maria_og_anders@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo så bare lige det med HK, jeg er faktisk
> ikke klar over hvor meget en xt550 har

38hk.

Tjek lige op på din Quote teknik.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 07:52

In article <Pine.LNX.4.44.0302130022001.1623-100000@
0x50c63b5d.hrnxx6.adsl-dhcp.tele.dk>, krestenbuch@mail.tele.dk says...
> [...]
> køre på en lille maskine. Jeg ved godt at næsten alt kan drosles ned, men
> jeg synes det er spild af motorcykel at købe noget der er alt for

Det er svært at finde ud af om det skal være sport, flyder eller X?

Få penge, ikke for meget power (evt. droslet)?
Så ville jeg se mig om efter en Suzuki GS500, der var droslet.

Der er stor forskel på 34 og 35 HK ;0)
Det er en overtrædelse af bestemmelserne, og ikke noget man kan gøre
halvt. Man kan heler ikke være død eller gravid 'halvt'.

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-02-03 00:23

Hekto wrote:

> Man kan heler ikke være død eller gravid 'halvt'.

Jeg har nu følt mig halvdød hele dagen, men jeg tager åbenbart fejl

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R - nu med adsplittet motor og snart nye hovedlejer

Fra : Richard

Dato : 13-02-03 11:47

Kresten Buch wrote:
<Snip> > Så har jeg
> [...]
> nemlig 35. <Snip>

> Er der nogen der kan give mig nogle input på den Honda? Eller fortælle mig

Ja, jeg har selv en af efterfølgerne til FT'en, en GB500 Clubman fra
'89, og ad den kanal lidt viden om FT500 og kan hjælpe dig lidt videre.
Det er en udmærket allround- gadecykel; offroad-looket ved jeg nu ikke?
Dog, modellen blev født som en gadeversion af Honda XL500S, som den
deler motor med. Og i sammenligning med Yamaha's SR500, som blev til på
samme måde, er FT'en måske optisk tættere på sit offroad-ophav.

Der blev vist ikke solgt mange FT500 i DK, men i D kører endnu ca. 2.000
stk, så nye og brugte reservedele findes i EU. I en brugtsammenligning
med SR500 skriver det tyske Mopped 2002, at FT'en har bedre stel, motor
og bremser end SR'en. Til gengæld er FT lidt tørstig, skulle kun holde
18km/ mod SR'ens 21 (og XBR/GB500s 26km/l). Mopped priser FT'ens
kørestilling, som skulle passe alle mellem 1,65 og 1,95 og bagsædet
skulle også være bekvemt. Motorgangen er meget jævn qua de to balanceaksler.

Mopped angiver FT'ens svage punkter som: startbesvær ved varm motor,
startrelæ og -frembringer svage, utætheder ved ventildækslet og
toppakning, skøre gevind i topstykket, tendens til gennemtæring af
udstødning. Ved 40kkm må ofte regnes med rep af cylinder/stempel,
knastaksel og knastkæde.

Så vidt Moppeds artikel. Du finder en FAQ og meget mere på Thumper Pages
www.thumperpage.com - se efter FT500 Ascot - eller på en af de mange
tyske sider om FT500. Bemærk at de (fleste) tyske FT500 er solgt i en
27Hk-udgave, hvor bl.a. udstødningen er ændret ifht 35Hk-udgaven.

Mht prisen - til 25kkr skal den altså være i flot og god stand IMHO.
Nyere Honda XBR500, der har mere "krop", sælges til et par og 30. Yamaha
SR 500's brugtpriser kender jeg ikke; men det er nok den cykel, der
kommer tættest på FT'en, så du bør prøve dem begge, inden du bestemmer
dig. SR'en må også findes i droslet udgave.

God jagt - og giv gerne lyd fra dig, når du har valgt.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-02-03 12:10

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> writes:

> [...]
> som den deler motor med. Og i sammenligning med Yamaha's SR500, som
> blev til på samme måde, er FT'en måske optisk tættere på sit

Men med 25K at gøre godt med kunne man måske også kigge andre steder?
Hvis det er offroad kunne man sikkert finde en fin XT350.

Er der mere gadejern kunne man måske finde en ældre GS500 (måske en
450?) som foreslået andetsteds. Man kan faktisk finde mange fine
maskiner til 25K, hvis man ikke lige går op i at ting skal være
"cutting edge". Endda noget nyere end den FT Kresten har kig på.

Selv ville jeg nok ihvertfald ikke købe en GN250...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Richard

Dato : 13-02-03 18:39

Mikkel Christensen wrote:
> [...]
> maskiner til 25K, hvis man ikke lige går op i at ting skal være
> "cutting edge". Endda noget nyere end den FT Kresten har kig på.

Ja sikkert mange fine cykler til den pris; men som jeg læste Krestens
inlæg, virker det som om han gerne vil undgå stangjernene - dem vi ser
på hvert andet gadehjørne. Men lad os høre hans kommentar.

Fra : Hekto

Dato : 13-02-03 19:42

In article <3E4BD829.6070900@mail.dk>, richardPUNKTUMpade@mail.dk
says...
> stangjernene

*LOL* ... en hylde-cykel!
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-02-03 19:37

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse
> Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> writes:

> Men med 25K at gøre godt med kunne man måske også kigge andre steder?
> Hvis det er offroad kunne man sikkert finde en fin XT350.

Jah, man kan sikkert finde en der er forgyldt?
De handles vist tyoisk til omkring 17-18K for tiden.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-02-03 10:39

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Jah, man kan sikkert finde en der er forgyldt?
> De handles vist tyoisk til omkring 17-18K for tiden.

Jaja, men så er der jo også råd til et par ordentlige støvler, benzin
og måske en is til sommer.

Fra : Kresten Buch

Dato : 14-02-03 02:11

Fra : Hekto

Dato : 14-02-03 02:07

In article <Pine.LNX.4.44.0302140040320.2871-100000@
0x50c63b5d.hrnxx6.adsl-dhcp.tele.dk>, krestenbuch@mail.tele.dk says...
> Suzuki GS 450 S '84. Der er mange af jer der har anbefalet den model. Den
> er tocylindret. For mig at se har det den umiddelbare ulempe at hvis noget
> går i stykker i motoren så koster det dobbelt så meget at lave som hvis
> den kun havde en. Der må fordele, kan jeg ikke få dem forklaret?

GS450 er stort set en GS750, hvor de yderste cylindere er savet af!
Resten er bibeholdt, og derfor er den rimeligt kraftigt dimensioneret.
Motoren anvendes stort set uændret i GS500e, undtaget en mindre
opboring.
Motoren er særdeles slidstærk, og der er rigtig mange af dem.
Reservedele, eller hele ombytningsmotorer skulle ikke være det store
problem. De dele der slides, knastkæde, ventiler (2x2 istedet for 1x4
på den eencylindrede)vippetøj, er nemt at gå til og der er som sagt
ikke flere dele end i en moderne eencylindret.
Afjedringen er simpel. Ikke noget med en dyr monodæmper; men tilgengæld
styrer den dog nogenlunde, uden at give sig ud for at være en racer.
Bremserne er tilstrækkelige; men det er alt.
Hvis jeg var dig, hvad jeg ikke er; men jeg gjorde det selv (fik du
den?) ... så ville jeg gå efter en af de sidste E-modeller hvis det
skal være spory, og en L'er hvis det skal være choppet. De sidste kom i
'89, og var amerikanere der blev omdirigeret til Suzukiglade danskere
(der jo køber alt, bare det er billigt!). Se dig godt for, og vær ikke
så bange for kilometer, som for dårlig vedligeholdelse. Der er nogle
eksemplarer 'der ude', der bare er i så flot stand, at de de reterende
(til samme pris) fuldstændig blegner.
Jeg har lige indkøbt/været med til at købe 2 stk. og er på udkig efter
en 3., som skal være en L'er!
Begge er ualmindeligt pæne, godt vedligeholdt, og med extra dele. Pris
16.500 og 17.000 Kr.

Hvad du skal kigge efter, er nævnt i en tidligere tråd i dag, hvor en
spurgte til en GS500e.

--
/Hekto - der faktisk har to GS450E på lager!!! (nej! ... ikke til salg)

Fra : Armand

Dato : 14-02-03 18:54

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en

> GS450 er stort set en GS750, hvor de yderste cylindere er savet af!

Helt korrekt må det vel være de to yderste den mangler/bruger idet det er en
180°
parallel-twin!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-02-03 15:08

> Yamaha XS 400 '83, er en jeg faldt over til billige penge. Den ligher
> FT'en, men er tocylindret. Kender i ellers noget til den?

Jeg kører rundt på en XS400 Seca '83. Det mest 'specielle' jeg kan komme på,
er at den har dobbelt overliggende knastaksel, hvilket der vist ikke er så
mange modeller fra den årgang der har. Ventilerne justeres med shims,
hvilket gør at de ikke skal indstilles ret ofte.
Derudover har den mono-bagdæmper, hvilket gør at bagstøddæmperen er gemt af
vejen under sædet/tanken. Personligt synes jeg det er pænere end synlige
støddæmpere, men det er selvfølgelig en smagssag.

Motoren er simpelt opbygget med to ventiler pr. cylinder, så den er også
kendt for at være en meget stabil cykel.

Der er også et rimeligt godt udvalg af dele, både nye og brugte, dog ikke så
stort som til GS450/500.

Umiddelbart vil jeg sige at et valg mellem XS400 og GS450 må bunde i hvilket
cykel du bedst kan lide designet på.

Lige gyldigt hvilken model du vælger så gå efter en pæn, velkørende og godt
vedligeholdt maskine, da kilometertallene på en 20 år gammel cykel kan være
meget misvisende. Der kan sagtens have været skiftet motor, speedometer osv.
i dens levetid.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 14-02-03 23:07

Kresten Buch wrote:
> Hej allesammen og tak for svarene. Jeg er overvældet.

Nå, det kan godt lade sig gøre? ;)

> Jeg har kigget viddere de sidste par dage. (pr. net)
> Honda XL 500 '82
> Yamaha SR 500 '83
> Yamaha XS 400 '83
> Suzuki GS 450 S '84
> Dem har jeg i sinde at kigge på i de næste par dage.

Jeg tager lige og pløjer samme Mopped 2002 igennem og refererer deres
+/- for de nævnte modeller, nu du har fået dem for FT'en. Så kan du
holde brugerudsagnene op mod det. Det bliver en gang i morgen.

Fra : Kresten Buch

Dato : 15-02-03 13:32

Fra : Richard

Dato : 15-02-03 14:00

Kresten Buch wrote:
> [...]

Desværre var hverken Yamaha XS 400, Suzuki GS 450 S eller Honda XL 500
ikke med i Moppeds hefte 100 Gebrauchthits, men SR 500 var, så jeg håber
dette hjælper dig videre.

Om Yamaha SR 500 skriver Mopped:
Positivt: Enkel og overskuelig teknik, god siddeposition for førere
mellem 1,65 og 1,85, langt og bevemt sæde, motor uden balanceaksler er
nem at reparere.
Negativt: Mærkbare vibrationer pga 0 balanceaksler, for- og
baglygtepærer går tit pga vibrationer, hyppigt startbesvær ved varm
motor, model 2J4 til og med '83 havde stort olieforbrug allerede fra
15kkm pga dårlig olietilførsel til toppen og derfor stort slid på
knastaksler, (olietilførsel forbedret ab '84 = model 48T),
motoroverhaling må påregnes ved 40kkm (alle år), svage tromleforbremser
(valgfrie ab 1988, standard ab '92).

Vi tager lige FT'en med igen for overblikkets skyld:
> [...]

> toppakning, skøre gevind i topstykket, tendens til gennemtæring af
> udstødning. Ved 40kkm må ofte regnes med rep af cylinder/stempel,

Hvis målet er en cykel, der først og fremmest er enkel at vedligeholde
og hovedreparere og ikke for hysterisk at køre på til hverdag, vile jeg
ikke være bange for at vælge en FT, SR (efter 1984) eller XL 500, - men
XL'en har som offroader ret så anderledes køreegenskaber - og fremtræder
ofte "mere brugte" - så sørg for at komme ud at køre dem, inden du
bestemmer dig.

Fra : Armand

Dato : 15-02-03 22:23

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
> [...]
> 15kkm pga dårlig olietilførsel til toppen og derfor stort slid på
> knastaksler, (olietilførsel forbedret ab '84 = model 48T),

Hvordan f..... kan slidte knaster/knastaksel-lejer påvirke
olieforbruget??????

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 15-02-03 23:27

Armand wrote:
> Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
>
> Hvordan f..... kan slidte knaster/knastaksel-lejer påvirke
> olieforbruget??????

Du skal se, det er nok den dårlige olietilførsel, der giver de slidte
knastaksellejer, knaster, ventilstyr etc

Fra : Armand

Dato : 15-02-03 23:30

> Du skal se, det er nok den dårlige olietilførsel, der giver de slidte
> knastaksellejer, knaster, ventilstyr etc

Er det så den dårlige olietilførsel der medfører et højt forbrug???

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-03 11:02

> Er det så den dårlige olietilførsel der medfører et højt forbrug???

Ha, ha, ha - så må tilførslen da være god nok ET eller andet sted?

Spøg til side, uden overhøvedet at være på familiær fod med problemet, så
kan dårlig olietilførsel vel give hurtigt slidte ventil-hætter, og det kan
let give højt olieforbrug.

Jeg plejer at teste 4-takt off-roadere sådan her:
Varm motoren godt op. Få en kammy til at køre bagved. (Han kan nemlig se
røgudvikling føreren ikke kan se)
Fyr modellen af med bundgas op gennem et par gear. Ryger den under kraftig
acceleration? Så er det slidt stempel/cylinder/ringe.
Fra jævn fart i 5te, motorbrems ned gennem et par gear. Ryger den under
motorbremsning? Så er ventilhætterne færdige, og der kan også være slid på
ventilstyr og ventilsæder.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-02-03 13:42

Claus Rittig wrote:
> Jeg plejer at teste 4-takt off-roadere sådan her:
<Snip>
> Fra jævn fart i 5te, motorbrems ned gennem et par gear. Ryger den under
> motorbremsning? Så er ventilhætterne færdige, og der kan også være slid på
> ventilstyr og ventilsæder.

Har du skilt ad og kigget efter, Claus? Jeg ville forvente, at røg også
i den situation primært kommer fra slidt cylinder/stempelringe. I gamle
dage gav mc-kørere på langfart regelmæssigt deres stempler en gang
ekstra smøring på den måde; det skulle skulle trække olie op om og under
stemplerne. Moderne motorers udluftning af krumtaphus giver muligvis en
anden situation her, men hvorfor skulle det trække olie ned langs
ventilstyrene?

Et tegn på slidte ventilstyr og deres olieafviserringe (ikke ventilsæder
vel, den er ikke smurt) kunne være olierøg fra lydpotten ved start efter
længere tids stilstand, hvor olien er trukket ned mellem de slidte
olieafviserringe og ventilstyret.

Fra : Armand

Dato : 16-02-03 13:07

> Har du skilt ad og kigget efter, Claus?
>................. hvorfor skulle det trække olie ned langs ventilstyrene?

Fordi der er et stort vacuum imellem indsugningsventilen og det lukkede
karburatorspjæld ved motorbremsning!
Når "ventiler" bruger olie, er det af samme grund oftest
indugningsventilerne der har eller i det mindste indikerer problemet igennem
voldsom tilkoksning!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-03 15:32

> [...]

Ja, flere gange.

> [...]
> Når "ventiler" bruger olie, er det af samme grund oftest
> indugningsventilerne der har eller i det mindste indikerer problemet

Lige præcis. Og tilkoksning gennem længere tid kan give skader på
ventilsæderne. Jeg ved ikke noget videre teoretisk, den viden jeg har er
udelukkende baseret på mange år (snart 20 faktisk) med 4-takt singles.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-02-03 16:16

Claus Rittig wrote:
> Jeg ved ikke noget videre teoretisk, den viden jeg har er
> udelukkende baseret på mange år (snart 20 faktisk) med 4-takt singles.

20 år - så må du have set lidt af hvert! Hvad synes du, er den største
forandring på den type motorer og deres driftsikkerhed?

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-03 18:31

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 20 år - så må du have set lidt af hvert! Hvad synes du, er den største
> forandring på den type motorer og deres driftsikkerhed?

Åh jo, jeg har da set lidt af hvert. Noget af det har været ret dyrt :-|

Største forandring? Driftssikkerhed?

Tjoh. Det kunne jeg skrive en hel novelle om. Her er den ultrakorte version:

Yamaha.
Skide god XT500 motor. Stabil og solid, og solgtes i mange år. Enkel og
overskuelig. Dejlig motor! Men konkurrencen puster en i nakke, og hvad gør
man så? Udvikler XT550 som har meget mere bundtræk! Og så er den endda endnu
mere solid, nog en af de mest slidstærke motorer der nogensinde er kommet
fra Japan. Utroligt!
Nå, Honda laver noget der yder mere. Så laver vi XT600. Trækker som en bjørn
i både top og bund, men lidt på bekostning af slidstyrken. Den er ikke
skrøbelig, langtfra, den er bare ikke helt så uopslidelig som XT550. De
næste 500 års udvikling flytter kun kommaer, XT600 er kommet for at blive.
Den afslutter en æra, afløserne er XTZ660 i den tunge ende og WR400F i den
lette, og de er begge af mere moderne tilsnit. Vandkøling, elektronisk
styret karburator osv.

Honda.
XL og XR500 kom lige lidt for sent til at tryne Yamaha, men holde, det ku
de! De havde ikke samme bundtræk, men mærkbar bedre topydelse. Men Yamaha
kom først, og så må man ty til andre midler. XL og XR600. Vi putter alt hvad
vi kan finde på i dem, for at yde mere og bedre end Yamaha. Og det virker!
Især XR sælger voldsomt meget bedre end Yamaha's TT modeller, men holdbare,
det er de altså ikke. Jeg mener - simpelt holder, avanceret yder. Simpelt,
det er 2 ventiler. Avanceret, det er 4 ventiler aktiveret af otte vippearme,
automatisk ventilløfter på knastakslen og den slags. Næh, slidstyrke og
driftssikkerhed er kun blevet ringere og ringere siden XT500, men vi
forbrugere vil jo have 45 heste og bundtræk som var det en 1000cc, og så er
det jo den vej det går.
Ikke uventet er det toppen på Hondaerne der er lidt skrøbelig, men også 2.
gearet er lidt underdimensioneret og kan volde problemer. Yamaha har også
deres småproblemer i gearkassen, men på dem er det mere cylinder/stempel der
slides.

Kawasaki.
Nåede ikke toget. KLR600 kom alt for sent, og selvom motoren var vandkølet
og ret slidstærk, var cyklens funktionalitet mere gade en off-road, men
designet var "høj forskærm". I nyere tid prøvede de med KLX600 og
KLX250/300, men de er bare ikke gode nok til at konkurrere med Yam og Hon. I
erkendelse heraf har de nu kastet håndklædet i ringen og klistret kawasaki
mærker på Suzuki DR400Z.

Suzuki.
De gamle DR250 og DR380 var skrøbelige og havde elendige køreegenskaber.
Ligesom Kawa, havde Suzuki deres succes'er med 2-taktere, og DR500 - DR600 -
DR650 generationen blev heller aldrig nogen stor succes. Hvorfor de ikke er
holdbare ved jeg ikke rigtig. De er enkle i design, men alligevel er der for
mange ting der er underdimensioneret og let går i stykker, både i motor og
på cykel. Uheldig vægtfordeling, elendig affjedring og for høj vægt banede
vejen for en ... betinget succes. Først med DR350 viste de at de faktisk
godt kan. Bevares, der var da et par mindre designfejl, men alt i alt en
rigtig god motorcykel. Og DR400Z er klart en værdig arvtager, men den har
jeg desværre kun andenhåndskendskab til.

Europæerne.
Dem fik jeg først stiftet bekendtskab med sent i tilværelsen, for som fattig
off-rod var japanerne mere opnåelige. Det retter jeg så op på nu, hvor jeg
er i stand til at se hvad man får for sine ekstra kroner. Ikke flere
japanere til mig. Men det er pudsigt at se hvor mange old-gamle KTM LC4 der
stadig handles i Dyskland, og til ret høje priser.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-02-03 20:54

Claus Rittig wrote:

> Åh jo, jeg har da set lidt af hvert. Noget af det har været ret dyrt :-|
>
> Største forandring? Driftssikkerhed?
>
> Tjoh. Det kunne jeg skrive en hel novelle om. Her er den ultrakorte version:

Tusind tak for din udredning. Pointen med enkelhed og slidstyrke kontra
avanceret teknik og topydelse kan man sikkert overføre på resten af
cyklerne, men den kommer nok klarest til udtryk på en (relativt) simpel
motortype, som den etbenede. Jeg gemmer din udredning.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-02-03 22:48

Richard
skrev i news:3E4FEC42.1030301@mail.dk

snip( ultrakort novelle )

> cyklerne, men den kommer nok klarest til udtryk på en (relativt)
> simpel motortype, som den etbenede. Jeg gemmer din udredning.

Også gemt her, må man glæde sig til den hele novelle ?

--
Mvh - Arne Lorenzen - FZS 600
MC Touring West Senior 98 (www.senior98.dk)

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-02-03 18:22

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Også gemt her, må man glæde sig til den hele novelle ?

Jada!
(Man siger jo at forventningens glæde er den største

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-02-03 16:10

Armand wrote:
> Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> Fordi der er et stort vacuum imellem indsugningsventilen og det lukkede
> karburatorspjæld ved motorbremsning!

Det gi'r god mening - sikkert en noget mere præcis indikation end at
kigge efter olierøg i udblæsningen ;)

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-02-03 17:55

> Det gi'r god mening - sikkert en noget mere præcis indikation end at
> kigge efter olierøg i udblæsningen ;)

Den forstod jeg ikke rigtig. Kan du fortælle hvordan man får denne mere
præcise indikation?
(Olierøgen er ellers en ret god indikator, men hvis der er en der er
bedre...)

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-02-03 23:41

Richard wrote:

> Det gi'r god mening - sikkert en noget mere præcis indikation end at
> kigge efter olierøg i udblæsningen ;)

Hvis modellen tydeligvis oser specifikt ved hver motorbremsning, så ér det
da en fin indikation på at ventilstyrspakningerne er færdige! At man så kan
få syn for sagen under adskillesen qua tilkoksede indsugningsventiler er da
kun godt for Ahaa-oplevelsens(tm) skyld, derved at der er betragteligt
længere dérind for at at checke for olieforbrug, end ved en simpel vurdering
af
forekommende os under drift :-|

Forøvrigt er der også stort vacuum på indsugnings-porten under tomgang,
hvorfor forekommende os under længere tids tomgang, eller umiddelbart efter
igangsætning derefter, ligeledes er en indikering på færdige
ventilstyrs-pakninger!

Under en tur igennem Givskud Løvepark frembragte min olieforbrugende Peugeot
så meget os at kolonnen igennem området formedelst lignede en østtysk
grænseovergang (= kø af trabanter) - Gæt lige hvor det plejer at være at
Peugeot'erne bruger olie!?

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 17-02-03 00:01

In article <b2p4ej$a14$3@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Peugeot'erne bruger olie!?

I motoren? ... eller i Givskud Dyrepark?

(Sorryyyyy? ... tak for sidst! 80) )

Fra : Richard

Dato : 17-02-03 09:44

Armand wrote:

> Hvis modellen tydeligvis oser specifikt ved hver motorbremsning, så ér det
> da en fin indikation på at ventilstyrspakningerne er færdige!

Ja, undskyld, sætningen var hentet fra mit tidlige indlæg i tråden, men
der manglede sådan ca. "når man starter motoren efter længere tids
stilstand" i slutningen af sætningen. Vi er enige.

> Under en tur igennem Givskud Løvepark frembragte min olieforbrugende Peugeot
> så meget os at kolonnen igennem området formedelst lignede en østtysk
> grænseovergang (= kø af trabanter)

Man ser det for sig ;)