Billige Lejer?
Fra : Claus

Dato : 12-02-03 11:09

Hejsa

Hvor kan jeg købe billige std. lejer, 6203 ol.?

Hilsen Claus

Fra : SLP/JM

Dato : 12-02-03 11:14

"Claus" <gone@ofir.dk> skrev i en meddelelse >
> Hvor kan jeg købe billige std. lejer, 6203 ol.?

Prøv at henvende dig til http://www.danskkuglelejecenter.dk/

Jeg ved ikke, om de har lige præcis de lejer, du mangler, men jeg har sparet
en del penge på at handle hos dem frem for at købe originale lejer.

--
Susanne

Fra : Janus

Dato : 12-02-03 12:00

prøv www.thansen.dk der plejer de at være billige
eller rettere http://www.thansen.dk/products.asp?c=119991657&n=298199138#xy

mvh Janus
PS deres hp han være meget langsom for tiden

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-02-03 20:03

Janus wrote:
> prøv www.thansen.dk der plejer de at være billige
> eller rettere http://www.thansen.dk/products.asp?c=119991657&n=298199138#xy

Dengang jeg købte lejer hos THansen (i de gode gamle knallertdage)
havde de det vist meget med at sælge 2. sortering lejer.. det ved
jeg ikke om de stadig gør.. bare for at man lige skal være opmærksom
på det ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hekto

Dato : 12-02-03 20:16

In article <slrnb4l6ie.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> [...]
> havde de det vist meget med at sælge 2. sortering lejer.. det ved
> jeg ikke om de stadig gør.. bare for at man lige skal være opmærksom

Naaaah! .... jeg tvivler på at C3 lejer er 2. sortering!?
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - Who Knows?
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-02-03 20:21

Hekto wrote:
> Naaaah! .... jeg tvivler på at C3 lejer er 2. sortering!?

Hvad ved jeg om lejer .. :) jeg ved bare at dem jeg købte dengang
for 10 år siden fanme var pisse dårlige ...

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Emil Gundersen

Dato : 12-02-03 22:34

Hejsa

> Hvad ved jeg om lejer .. :) jeg ved bare at dem jeg købte dengang
> for 10 år siden fanme var pisse dårlige ...

I dag har de nogle Noname, FAG, og SKF.
Hvis man holder sig til SKF er der vel ingen ko på isen!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Henning

Dato : 12-02-03 22:18

"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.18b4bbbdd9483a96989722@news.inet.tele.dk...
> In article <slrnb4l6ie.6q.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...

> Naaaah! .... jeg tvivler på at C3 lejer er 2. sortering!?

C3 er ikke en kvalitetsangivelse. Se min post længere nede. (Eller oppe...)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Hekto

Dato : 12-02-03 22:37

In article <3e4abb38$0$137$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...
> C3 er ikke en kvalitetsangivelse. Se min post længere nede. (Eller oppe...)

Nej, det er en tolleranceangivelse; men C3 er den eneste sfvigelse der
ofte er tilladt på stad-motorer til race.

Fra : Henning

Dato : 13-02-03 12:35

"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.18b4dccd8acd975e989726@news.inet.tele.dk...

> Nej, det er en tolleranceangivelse;

Nej, det er en angivelse af spillerum ;)

> men C3 er den eneste sfvigelse der ofte er tilladt på stad-motorer til race.

Pudsigt. En del lejer rundt på en MC er allerede C3, da de er indpressede. Og lejer skal hverken være for stramme (giver ligesom sig selv) eller løse, da kuglerne da kan begynde at skride, i stedet for at rulle.

Grunden til, at jeg bliver ved med at prikke i det, er, at få lager ekspedienter og endnu færre hjemme-mekanikere er klar over betydningen af bogstaverne rundt om de fire 'størrelses-tal'.

Så hvis man ikke køber lejer i de dyre yamasuki poser, så vær sikker på, at alle koderne på de originale lejer er forstået. Og evt oversat til 'europæisk'.

SKF og FAG har nogle informative net-sider, og svarer på ePost. Ina (rulle- og nåle-lejer) er vist ikke på nettet, men har dog telefon.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-02-03 15:13

Henning wrote:

> [...]
>
> SKF og FAG har nogle informative net-sider, og svarer på ePost. Ina (rulle- og nåle-lejer) er vist ikke på nettet, men har dog telefon.

De har en tysk på: http://www.ina.de/

Har dog ikke besøgt den fornylig. Men der skulle være en del information.

Ib Jakobsen

Fra : Henning

Dato : 12-02-03 16:36

"Claus" <gone@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b2d6ft$6hg$1@abbeden.bunk.cc...

> Hvor kan jeg købe billige std. lejer, 6203 ol.?

Ved alle mc-forhandlere, som har Max' mc-nøgle.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Emil Gundersen

Dato : 12-02-03 18:29

Hejsa

> Ved alle mc-forhandlere, som har Max' mc-nøgle.

Hvad står de til der? De er da noget dyre end f.eks thansen (39,-), ik?

Mvh Emil

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-03 19:19

> Hvad står de til der? De er da noget dyre end f.eks thansen (39,-),
> ik?

Jo, 55,-.
Ellers skulle http://www.danskkuglelejecenter.dk som Susanne nævnte være ret
billig, og de har langt de fleste lejer på lager og leverer fra dag til dag.
På deres hjemmeside har de også nogle fine datablade, så man kan se
forskellen på de forskellige typer (ZZ,2RU,2RS,2RK,2RD osv.) og finde det
helt korrekte leje til formålet.

Er det f.eks. et 6203 leje til et hjul, ville jeg nok vælge et 6203-2RK
leje, da de er de bedste til at modstå skidt og vand, hvilket er af
betydning for et hjulleje.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Emil Gundersen

Dato : 12-02-03 20:31

Hejsa

> Er det f.eks. et 6203 leje til et hjul, ville jeg nok vælge et 6203-2RK
> leje, da de er de bedste til at modstå skidt og vand, hvilket er af
> betydning for et hjulleje.

Jeg kan ikke umildbart finde 6203, med 2RK, kun 2RS. Er det ikke ca det
samme? (Dete er under tekniks info bladet)

Mvh Emil

Fra : Henning

Dato : 12-02-03 19:13

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3E4A844F.5020005@tdcadsl.dk...

> Hvad står de til der? De er da noget dyre end f.eks thansen (39,-), ik?

Lidt dyrere, men det afhænger af størrelserne. Men de er af kendt kvalitet (Koyo), hvorimod tHansens er (var?) noname. Iøvrigt har Max alle de størrelser man normalt bruger på MC. Og hvis størrelsen ikke er på lager, skaffer pusheren SKF lokalt. (Til lavere pris end jeg giver som privat-kunde hos hans leverandør...#¤%#!!)

Forresten, fra SKF's elektroniske katalog:
Særligt Cx skal man være opmærksom på.

"
The designation suffixes used to identify certain features of SKF deep groove ball bearings are explained in the following.

CN Normal radial clearance; generally only used in combination with one of the following letters which indicate reduced or displaced clearance range
F reduced and displaced clearance range covering the upper most quarter of the actual clearance range plus the lowest quarter of the next greater clearance range

H reduced clearance range corresponding to the upper half of the actual clearance range

L reduced clearance range corresponding to the lower half of the actual clearance range

P displaced clearance range corresponding to the upper half of the actual clearance range plus the lower half of the next greater clearance range

The above letters are also used together with the following clearance classes: C2, C3, C4 and C5
C2 Radial internal clearance less than Normal
C3 Radial internal clearance greater than Normal
C4 Radial internal clearance greater than C3
C5 Radial internal clearance greater than C4
DB Two single row deep groove ball bearings matched for paired mounting in a back-to-back arrangement.The following letter combinations follow immediately after the DB and indicate the magnitude of the internal clearance or preload of the matched pair before mounting:
CA small axial clearance
GA slight preload

DF Two single row deep groove ball bearings matched for paired mounting in a face-to-face arrangement. The following letter combinations follow immediately after the DF and indicate the magnitude of the internal clearance or preload of the matched pair before mounting:
CA small axial clearance
GA slight preload

DT Two single row deep groove ball bearings matched for paired mounting in a tandem arrangement
E Reinforced ball set
ETN9 E + TN9
HT51 Polyurea base grease of consistency 2 to the NLGI Scale for temperature range -30 to +150 °C (normal filling grade)
J Pressed steel cage
LHT23 Lithium base grease of consistency 2 to the NLGI Scale for temperature range -40 to +150 °C (normal filling grade)
LT20 Lithium base grease of consistency 2 to the NLGI Scale for temperature range -50 to +110 °C (normal filling grade)
M Machined brass cage. Different designs and material grades are identified by a figure following the M, e.g. M2
MA Machined brass cage, outer ring centred
MAS Machined brass cage, outer ring centred with lubrication grooves in the guiding surfaces
MB Machined brass cage, inner ring centred
MBS Machined brass cage, inner ring centred with lubrication grooves in the guiding surfaces
MT33 Lithium base grease of consistency 3 to the NLGI Scale for temperature range -30 to +120 °C (normal filling grade)
MT47 Lithium base grease of consistency 2 to the NLGI Scale for temperature range -30 to +110 °C (normal filling grade)
N Snap ring groove in outer ring
NMA N + MA
NR Snap ring groove in outer ring, with snap ring
NRMA NR + MA
N1 One notch in outer ring side face (to enable stop to be used to prevent rotation of ring)
N1M N1 + M
N1MA N1 + MA
N1MAS N1 + MAS
N1MBS N1 + MBS
P5 Increased dimensional and running accuracy to ISO tolerance class 5 (better than P6)
P6 Increased dimensional and running accuracy to ISO tolerance class 6 (better than Normal)
P52 P5 + C2
P62 P6 + C2
P63 P6 + C3
RS1 Synthetic rubber seal (NBR rubbing seal) with sheet steel reinforcement at one side of bearing
RZ Low friction, synthetic rubber seal (NBR rubbing seal) with sheet steel reinforcement at one side of bearing
TB Two-part cage of fabric reinforced synthetic resin, inner ring centred
TH Injection moulded polyamide cage
TN Injection moulded polyamide cage
TN9 Injection moulded glass fibre reinforced polyamide 6,6 cage
Y Pressed brass cage
Z Pressed steel shield (non-rubbing seal) at one side of bearing
ZN Snap ring groove in outer ring and a pressed steel shield at opposite side of bearing
ZNR Snap ring groove in outer ring with snap ring, and a pressed steel shield at opposite side of bearing
ZTN Z + TN
ZTN9 Z + TN9
2RS1 RS1 seal at both sides of bearing
2RS1NR 2RS1 + NR
2RZ RZ seal at both sides of bearing
2Z Z shield at both sides of bearing
2ZN 2Z + N
2ZNR 2Z + NR
"

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Biker Mike

Dato : 12-02-03 21:48

Prøv SKF dem har jeg selv brugt med held flere gange.

Hilsen Michael