Forgaffel - Nu er jeg i gang, men
Fra : Emil Gundersen

Dato : 11-02-03 18:32

Hejsa

Jeg har fået pillet kåben, forhjulet, og gaffelbenene af.
Jeg har fået skruet bundskruen (nr. 14-15) ud af, det ene ben, og tappet
olien af. (Hold da kæft hvor det stinker fælt!)

Jeg har pillet den øverste dæk kappe/simmerring (nr. 7), samt en
låsering (nr. 6) af, men hvad skal jeg så gøre?

Her er hvad jeg snakker om:
http://www.motofiches.com/fiches/SU/SU16/300/SU1638-1.gif

Jeg skal vel ned og have nr. 5 skiftet? (Det ligner umildbart meget dem
jeg har købt) Hvor kan jeg EVT købe nye af nr 7? (dækkappen?) Også fra
MC nøglen eller?

Nå, men hvordan får jeg det klaret nemmest?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit - Der lige nu er på operations bordet, og splittet

Fra : Bjørn S

Dato : 11-02-03 18:42

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev

> Jeg har pillet den øverste dæk kappe/simmerring (nr. 7), samt en
> låsering (nr. 6) af, men hvad skal jeg så gøre?

Nu var det smartest hvis den stod fast på cykkelen... men i praksis skal du
nu rykke ud det inderste stæmpel incl. pakninger ved hjælp af lidt fart på,
men pads på så du ikke får for meget kontakt mellem inder og ytterrør. En
Haynes eller orginal repmanual (kan skaffes hos forhandleren) er ikke
spildte penge !

/Bjørn

Fra : Emil Gundersen

Dato : 11-02-03 18:45

Hejsa

> [...]
> men pads på så du ikke får for meget kontakt mellem inder og ytterrør. En
> Haynes eller orginal repmanual (kan skaffes hos forhandleren) er ikke

Nej, men sådan en får jeg jo ikke her ved denne tid på dagen!

Jeg har sat gaffelbenet op i en skruestik, (ikke så det bliver risset og
ling.) Jeg har prøvet at hive/rykke lidt i det, men jeg turde ikke at
flå til. Men er det egentligt bare det jeg skal gøre?
Altså bare flå så lortet kommer med ud eller?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Bjørn S

Dato : 11-02-03 18:51

> [...]
> flå til. Men er det egentligt bare det jeg skal gøre?
> Altså bare flå så lortet kommer med ud eller?

Ja, det er pakningen som holder igen.
Pas nu på hvor du spænder fast røret ! Gør det der hvor hjulet er monteret,
så du ikke deformerer røret.
Når du genmonterer skal inderrøret først i, derefter skal den nye pakningen
slåes på plads med en dorn.

/Bjørn

Fra : Emil Gundersen

Dato : 11-02-03 18:54

Hejsa

> Ja, det er pakningen som holder igen.
> Pas nu på hvor du spænder fast røret ! Gør det der hvor hjulet er monteret,
> så du ikke deformerer røret.

Jeg har nu gjort det i Bremse ophænget, på siden af benet. Så det skulle
der ikke ske noget ved....

> Når du genmonterer skal inderrøret først i, derefter skal den nye pakningen
> slåes på plads med en dorn.

Ja, eller med den gamle pakning... :)

Mvh Emil
Der går igang med det samme
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-02-03 20:23

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Når du genmonterer skal inderrøret først i, derefter skal den nye
pakningen
> slåes på plads med en dorn.

En dorn?!? Så skal det sørme være forsigtigt, for du må hverken ridse
inderrøret eller deformere cimmeringen! Det er faktisk det suverænt værste
sted at ridse inderrøret.

Læg den gamle cimmering overpå, og slå på den i stedet. Eller brug en
træpind i stedet for en dorn, den ridser ikke.

Rittig

Fra : Bjørn S

Dato : 11-02-03 20:31

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
> [...]
>
> Læg den gamle cimmering overpå, og slå på den i stedet. Eller brug en
> træpind i stedet for en dorn, den ridser ikke.

Jeps, trækker de i mig, selv ville jeg gi den nogle kærlige klask med en
hammer.....regner med de er i ren gummi uden stålindlæg, så der skal vel
ikke så meget til for at få dem på plads.
Gliderørene skal man selvfølgelig padse på !
Nu har han heldigvis ikke nået at montere dem endnu

/Bjørn

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-02-03 20:39

> Jeps, trækker de i mig, selv ville jeg gi den nogle kærlige klask med en
> hammer.....regner med de er i ren gummi uden stålindlæg, så der skal vel
> ikke så meget til for at få dem på plads.

Der ER stål i dem, men det er ret tyndt. De kan let gå ganske stramt, derfor
ere en træpind under alle omstændigheder en god ting - fx. de der flade,
brede nogen man får nede ved farvehandleren til at røre rundt i malingen, de
er fine.

Rittig

Fra : Henning

Dato : 12-02-03 00:04

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e494c6b$0$9830$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Læg den gamle cimmering overpå, og slå på den i stedet.

Og hvis ringen sidder dybt, smutter man over i byggemarkedet og køber et plastik kloakrør (den slags der sidder under køkkenvasken), på 50 cm. Hellere lidt for stor diameter end for lille, da det skal ud og træde på metallet i simmerringen. Er diameteren for stor slidses røret op, og klemmes sammen, så det passer.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-02-03 20:20

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået skruet bundskruen (nr. 14-15) ud af, det ene ben, og tappet
> olien af. (Hold da kæft hvor det stinker fælt!)

Det er fordi det er længe siden den olie skulle have været skiftet. Den er
begyndt at rådne.

> Jeg skal vel ned og have nr. 5 skiftet? (Det ligner umildbart meget dem
> jeg har købt) Hvor kan jeg EVT købe nye af nr 7? (dækkappen?) Også fra
> MC nøglen eller?

Det er YDERST sjældent nødvendigt at skifte dækkappen (dustcover), så skidt
med den.

Rittig

Fra : Emil Gundersen

Dato : 11-02-03 21:18

Hejsa

> Det er fordi det er længe siden den olie skulle have været skiftet. Den er
> begyndt at rådne.

Det var endnu være i det andet ben, der var nogenlunde tæt!..... Der var
olien mere end sort, og stank så meget at jeg måtte åbne alle 5 vinduer
og 2 døre i værkstedet. Det var ligesom om at der var klumper i det.
Det var så slemt at jeg lige måtte ud en tur, og trække noget frisk
luft, for at undgå at jeg skulle af med noget den forkerte vej!

> Det er YDERST sjældent nødvendigt at skifte dækkappen (dustcover), så skidt
> med den.

Den ene var revnet, og metalringen var rustet, og boblet op, så den skal
jeg have skiftet. De holder heller ikke særligt tæt ope ved inderrørene,
så en udskiftning ville gøre underværker!

Fåes de i MC-Nøglen? Jeg har smidt den gamle ud, og ikke fået fat i en ny!

p.s. Jeg glemte at fortælle at jeg fik skifet olie og pakninger i begge
benene, helt smertefrit!.... Så det var jo godt nok! De virker allerede
100x gange bedre end før!......

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Armand

Dato : 11-02-03 22:57

Emil Gundersen wrote:

> p.s. Jeg glemte at fortælle at jeg fik skiftet olie og pakninger i
> begge benene, helt smertefrit!.... Så det var jo godt nok! De virker
> allerede 100x gange bedre end før!....

Huskede du så også lige at vurdere overfladen på de to glideringe (én
siddende løst omkring inder-røret (da den skal sidde i en reces i yderrøret
lige under pakdåsen), og én fastsiddende omkring bunden af inderrøret!) i
hvert teleskop?

Man må ikke kunne ane messing/bronze farve igennem "tin"(=hvidmetal)-laget
:-|

--
Armand.

Fra : Emil Gundersen

Dato : 12-02-03 10:19

Hejsa

> [...]
> hvert teleskop?

> Man må ikke kunne ane messing/bronze farve igennem "tin"(=hvidmetal)-laget

Hmm... Jeg synes godtnok at man kunne ane lidt messing farve igennem...
Hvor kan jeg evt få nogle nye? Ca. Pris?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk

Fra : Armand

Dato : 12-02-03 16:40

> Hejsa

> Hmm... Jeg synes godtnok at man kunne ane lidt messing farve igennem...
> Hvor kan jeg evt få nogle nye? Ca. Pris?

Det nemmeste er vel at checke om den deler gaffel med 600'eren og så købe
til sådan én.

Ellers ved jeg ikke hvor man får sager til sådan en import-400'er

--
Armand.
(ejer af en import-400, som der kan købes stumper til i .de og .uk, og