apropos batterilader.. igen
Fra : vmx

Dato : 09-02-03 21:25

Hvad skyldes det, at mange anbefaler en meget
langsom/forsigtig opladning af batteri ( 500 mA ) ?

Ifølge tekniske specifikationer til min maskine
leverer generatoren 14V , 25A v/ 5000 rpm

Ok, de forskellige lygter og andet udstyr
forbruger vel ca. 160 W = ca. 13A
( endda en smule overdrevet ), tilovers
er stadig mindst 10A til at "lade" med ?

De fleste alm. bilbatteriopladere "kan" lade
med 6A, faldende til 0-1A ved fuld opladning.

Påfører det batteriet skade at bruge sådan en
lader ? Jeg har efterhånden den erfaring med
batterier, bil såvel som MC, at den længste
"sunde" levetid opnås ved jævnlig kontrol
af væskestand, samt kontinuerlig belastning
( forbrug ) - specielt når maskinen er opstaldet
over en længere periode.

Comments ?

Mvh
Robert

Fra : Richard

Dato : 09-02-03 23:57

vmx wrote:
> Hvad skyldes det, at mange anbefaler en meget
> langsom/forsigtig opladning af batteri ( 500 mA ) ?

En gylden regel har altid været en ladestyrke i mA på 10pct. af
bat-kapaciteten i Ah - dvs ca. 1,2 mA til et 12 Ah batt.

Men til vinteropladning er det nok vigtigst, at laderen slår over i
vedligeholdelsesladning, så snart bat'et er fuldt opladet. Gør den ikke
det, koger den lyt'en af, og så er det bat slut.

Bruger selv Optimate II med 0,6 A til at vedligeholde begge mine bat'er
her i vinter (12 hhv 14 Ah dvs 26Ah i alt, parallelkoblet). Det går helt
fint.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 10-02-03 00:30

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> En gylden regel har altid været en ladestyrke i mA på 10pct. af
> bat-kapaciteten i Ah - dvs ca. 1,2 mA til et 12 Ah batt.

Dét svarer da til 0,1promille!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 10-02-03 13:01

Armand wrote:

> Dét svarer da til 0,1promille!

Ja, ja - 1,2 A skulle der have stået, dårlig stavekontrol...

Fra : Armand

Dato : 10-02-03 18:48

Richard wrote:

> Ja, ja - 1,2 A skulle der have stået, dårlig stavekontrol...

GRILL

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-02-03 23:19

vmx <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
> Hvad skyldes det, at mange anbefaler en meget
> langsom/forsigtig opladning af batteri ( 500 mA ) ?

batteriet har ikke godt f en ladestrøm på mere end højest 10% af
kapaciteten (i Amperetimer)!
Derved at de fleste mc-batterier er på imellem 11 og 14 Ah bør en
mc-lader således ikke overstige 1A!
Hvis vi går helt ned på 500mA (½A), kan et batteri jo stadig nå at blive
fuldt opladet indenfor et døgns tid og det kan man vel godt klare sig
med :-/

> De fleste alm. bilbatteriopladere "kan" lade
> med 6A, faldende til 0-1A ved fuld opladning.

Bilbatterier er også mere end 4 gange så store

> [...]
> forbruger vel ca. 160 W = ca. 13A
> ( endda en smule overdrevet ), tilovers
> er stadig mindst 10A til at "lade" med ?

Jup!
Men modellens laderelæ skruer alligevel gevaldigt ned for strømmen når
den måler at batteriet ikke tager imod (p.g.a. varmeopbygningen
forårsaget af den voldsomme ladning!
Men kan man løbe motorcyklen igang og efterfølgende køre sig en god lang
tur er det nok den hurtigste og alligevel skånsomste metode at
gennemoplade batteriet!!

> Påfører det batteriet skade at bruge sådan en
> lader ?

Hvis du lader kortvarigt og under stedse kontrol (af at batteriet ikke
blot koger), så går det vel; men hvorfor ikke anskaffe sig det rette
værktøj når nu det kan fås for omkring en hund ?!

Helt rigtigt!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-02-03 01:37

For akkumulatorer gælder det der skrives af Armand og andre, men ikke for
batterier. Jeg bruger selv batteri på min BMW. Batterierne koster vist i
Danmark 2.400 Kr.; jeg har begge gange købt fra England.Batterier er bruges
jo i racer biler og er udviklet til rumfart, luftfart og militær. Og for et
nykøbt batteri skal man give den den første opladning på 5 - 10 Amp for at
den fremover skal være bedst! Og fremtidige opladninger - som jo er sjældne
og korte - med mere end 1 Amp.

Gert Thorgersen

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

Fra : Henning

Dato : 10-02-03 00:13

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b26dl1$5du$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> De fleste alm. bilbatteriopladere "kan" lade med 6A, faldende til 0-1A ved fuld opladning.
>
> Påfører det batteriet skade at bruge sådan en lader ?

Nej. Problemet er, at en bly-akku lades spændingsstyret, og mange ladere er ikke fine nok, hvorfor der efter fuld opladning stadig fyldes på. Sådan en bil-lader kan derfor finde på at 'vedligeholdelseslade' med meget mere end de få milliampere en MC-akku typisk ønsker. Derfor enten:

Brug en ordentlig lader.

Brug en svag lader. (Selv en 0,5A MC-lader kan koge et batteri!).

Brug en bil-lader en time eller to som starthjælp på et afladet batteri. Hold øje med _spændingen_.

> ... samt kontinuerlig belastning ( forbrug ) - specielt når maskinen er opstaldet over en længere periode.

Næeh, en bly-akku har det bedst, når den holdes fuldt ladet hele tiden. Når den er 5-10% afladet begynder nedbrydningen at accelerere.

--
Who, what, where: http://move.to/henning