Trist Mc-lyd
Fra : Kim Nielsen

Dato : 07-02-03 20:26

Hej Ng.

Så skete det.Jeg solgte min elskede gamle XJ600,da jeg i flere år sukkede
lidt efter mere moment og hk.
Jeg har nu fået en FJ1200 fra 88.Desvære var den i temmelig dårlig stand da
jeg fik plastiken pillet af.

Efter at have læst
lidt her i NG.,tror jeg mere og mere på at min ønskekværn er en
gl.politimc.(hvilket åbenbart er lidt af et minus grundet dens hårde liv).
Nå men det skal så siges at jeg da sjældent har oplevet så megen,uden
sammenligning,fed og uovertruffen køreglæde.
Jeg nåede da også at køre 5000km før motoren lød som om der var fyldt søm
i.(skal lige siges at mc ved køb havde kørt 130kkm.)Mc-guruen "Briese"fandt
en håndfuld hærdede metalstykker i krumtappen.Sandsynligvis,(og håber
jeg),fra en tidligere reparation.Nu da jeg har fået mc'en hjem igen(og
glæder mig til at finde ud af om motoren stadig har sin berettigelse på
landevejen),kommer mit egentlige spørgsmål:
Jeg har ved at skifte min gamle mc,(xj600'eren) ud med en anden gammel
hund,(Fj1200)opnået det jeg drømte om.
Stort moment ved mellemacc.Desværre har jeg sjældent oplevet en mere "trist
og dæmpet" lyd end på FJ'eren.
Jeg savner vildt meget den rigtige lyd af min gamle XJ'er eller en hvilken
som helst rigtig mc-lyd,(Jeg tænker ikke på HD-buldren ),men en "alm.mclyd".

Hvad skal jeg gøre for at få lidt mclyd på sådan en "pæn" maskine?Kan man
fjerne mellempotten og bare erstatte den
med rør?Hvilke potter skal jeg købe for at få "rigtig lyd"? Skal jeg justere
noget hvis jeg monterer en anden udstødning?Hvad menes med Slipon-potter?

Ses snart på vejen!
Kim Fj1200

Fra : Megas

Dato : 07-02-03 21:04

Kim Nielsen wrote:
> [...]

> med rør?Hvilke potter skal jeg købe for at få "rigtig lyd"? Skal jeg
> justere noget hvis jeg monterer en anden udstødning?Hvad menes med

Starter bagfra, bare for at de vittige hunde har noget at kommentere også :)
Altså Slipon-potte er en "løs" lyddæmper (den bageste halvdel), i modsætning
til et komplet udstødnings-system, der også har for-rørene der sidder oppe
på topstykket med. Den eneste fordel der er ved slipon, er at du kan nøjes
met at købe en ny potte når den gamle er færdig.

Uden at ha´prøvet det på en FJ´er, vil jeg tro at et mere åbent luftfilter
fx. KN vil gi´lidt sjovere lyd, problemet er bare at man skal dysse
kaburatorerne om, når man skifter til KN luftfilter. Mht. udstødning så er
det jo svært at definere hvad der lyder godt.. Kan du lide den "rå" lyd af
de gamle 1000ccm´er fra 70 & 80érne ville jeg kigge efter en Marshall
Deeptone udstødning, men skal det være mere diskret så er mit yndlingsmærke
Sebring.

Held & lykke med "Dunder-projektet" ;-D

--
Megas