Bremsevæske
Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-03 20:05

Jeg skal snart til at skifte klodser og bremsevæske på min forbremse, så der
er lige nogle spørgsmål, nu når jeg ikke har prøvet det før.

Jeg er godt klar over at sådan noget bremsevæske kan opløse lak, men hvor
skadeligt er det at få på huden? Når det kan opløse lak, lyder det da som om
det er også kan være skadeligt at få på huden. Der står ikke noget på den
dunk DOT4 bremsevæske jeg har købt, om at det er skadeligt.

Hvis man får det på fingrene, skal de så skylles med samme, eller kan man
nøjes med at tørre det af, som jeg f.eks. også gør med motorolie?

Det er vel ikke nødvendigt at skille hele kaliberen ad, jeg kan vel fint
nøjes med at skifte klodser + væske? Hvad skulle argumentet være for at
skille det hele fra hinanden?

Jeg har en udluftningsventil, så jeg håber ikke at udluftning af bremserne
bliver det store problem.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 20:25

> Hvis man får det på fingrene, skal de så skylles med samme, eller kan man
> nøjes med at tørre det af, som jeg f.eks. også gør med motorolie?

Du skal vaske dine fingre hvis du få det på huden. Det samme skal du gøre
med motorolie. De er begge hundhedsskadelige. Men det er ikke "instant
death", hvis det er det du spørger om.

> Det er vel ikke nødvendigt at skille hele kaliberen ad, jeg kan vel fint
> nøjes med at skifte klodser + væske? Hvad skulle argumentet være for at
> skille det hele fra hinanden?

Hvis dine stempler kan trykkes ind med fingrene behøver du ikke adskille
dine kalibre. Hvis dine stempler sidder godt fast vil jeg anbefale at få
renset dine kalibre.

Husk kun at løsne for udluftningsskruen når der er tryk på. Ellers kan der
komme luft ind i kaliberne fra neden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-03 20:49

> Du skal vaske dine fingre hvis du få det på huden. Det samme skal du
> gøre med motorolie. De er begge hundhedsskadelige. Men det er ikke
> "instant death", hvis det er det du spørger om.

Ja, det er det. Jeg vasker skam også motorolie af fingrene, men jeg går ikke
konstant ind og vasker fingre hver gang jeg får noget olie på mig. Så kunne
man jo ikke lave andet.

> Hvis dine stempler kan trykkes ind med fingrene behøver du ikke
> adskille dine kalibre. Hvis dine stempler sidder godt fast vil jeg
> anbefale at få renset dine kalibre.

Jeg tvivler på at de kan trykkes ind med fingrene, da det garanteret er
meget længe siden det sidst er blevet skilt ad.
Men det får jeg at se når jeg kommer så langt.

> Husk kun at løsne for udluftningsskruen når der er tryk på. Ellers
> kan der komme luft ind i kaliberne fra neden.

Hvad mener du med dette? Skal jeg ikke dræne hele systemet for bremsevæske,
inden jeg fylder nyt på?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thor

Dato : 29-01-03 20:40

så skal du bare til at lufte den ud og genfylde den med ny bremsevæske..
lad være med at skille kaliberen af medmindre der er en utæthed i systemet..
bare skift klodser og fyld bremsevæske på..
Mvh Thor bych

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 20:55

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> [...]
man
> nøjes med at tørre det af, som jeg f.eks. også gør med motorolie?

Omend nogle vil kunne få udslet af sagerne, er det ikke fysisk kritisk
at få på fingrene; men det forhøjer risikoen for at man uforvarande får
afsat nogle varige fingeraftryk på diverse lakdele!
Vær forøvrigt opmærksom på at bremsevædske er ligeså kritisk på
plastdele, idet den medfører at plasten hærder hårdt op og sprækker
DE flerfoldige tilfælde af sprækket/uklar speedo og rpm.tæller -glas jeg
har set, er jeg overbevist om skyldes "parkering" af kluden, brugt til
aftørring af bremsevædske, ovenpå instrumenterne :-/

> [...]
fint
> nøjes med at skifte klodser + væske? Hvad skulle argumentet være for

At stemplet ikke lader sig trykke tilbage uden vold! => Ir under en af
pakningerne, som presser den hårdt imod stempel-siden!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-03 21:13

> [...]
> -glas jeg har set, er jeg overbevist om skyldes "parkering" af
> kluden, brugt til aftørring af bremsevædske, ovenpå instrumenterne :-/

Ok, det skal jeg selvfølgelig lige være opmærksom på. Når jeg har brugt en
klud til at tørre noget af med, så smider jeg den ofte fra mig på sadlen
eller tanken..

> At stemplet ikke lader sig trykke tilbage uden vold! => Ir under en af
> pakningerne, som presser den hårdt imod stempel-siden!!

Så skifter man vel også pakninger og o-ringe?

Iflg. min manual, så skal man tage stemplet ud vha. trykluft, men hvordan
klarer man det, hvis man ikke har det?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kim Olsen

Dato : 29-01-03 21:46

Hej Martin

Du behøver ikke trykluft.

Afmonter derimod kaliberen INDEN du afmonterer hydralikslangen, så kan du
bare trykke på bremsen indtil stemplet er kommet ud.

Og jo, det sviner med bremsevæske over det hele, så læg enheden i en spand
imens med en klud over.

PS. Jeg plejer i øvrigt (på bilen) at nøjes med at motionere stemplet, ved
at afmontere kaliberen, presse den lidt ud med bremsen, og trykke det ind
igen med en vandpumpetang.
Når det er gjort nogle gange kører det mange gange som nyt igen.
Men men kan altså risikere at der er rust eller en dårlig gummiring, og så
bliver det utæt og må skilles ad.
For øvrigt er det ikke halvt så besværligt som det lyder. Jeg har gjort det
tit og jeg er absolut ikke fagmand.

Og til sidst et råd om udskiftning af bremsevæske, hvis du vælger ikke at
skille det hele ad:

1) Monter et styk slange fra udluftningsskruen og ned i et glas med
bremsevæske.
2) løsne luftskruen
3) tryk langsom bremsen i bund nogle gange

Husk hele tiden at fylde frisk bremsevæske i beholderen. Hvis den løber tom
får du luft i systemet, og slipper ikke for at lufte ud.
4) gentag 3) indtil du har skiftet alt væsken.

hilsen
Kim Olsen

Fra : Carsten

Dato : 29-01-03 23:23

....eller endnu nemmere - køb en stor engangssprøjte på apoteket og sug
bremsevæsken ud mens du hele tiden fylder i beholderen så den *aldrig*
løber tør (få en kammi til at hjælpe). På den måde får du skiftet væsken
uden at skulle lufte og lufte og lufte og lufte (ret meget) ud.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 23:23

> [...]
> 2) løsne luftskruen
> 3) tryk langsom bremsen i bund nogle gange
> 4) gentag 3) indtil du har skiftet alt væsken.

½): Køb dig et par stykker af de der stutse med indbygget ventil (v:
sayjes?), alternativt har Louis en til montering på enden af
udluftningsslangen!

--
Armand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-01-03 02:43

> ½): Køb dig et par stykker af de der stutse med indbygget ventil (v:
> sayjes?), alternativt har Louis en til montering på enden af
> udluftningsslangen!

Sådan en købte jeg engang sidste år i forventning om at jeg fik brug for den
i år.
Det skal så vise sig, om den virker efter hensigten.

Jeg piller altså bare klodserne ud og prøver om jeg kan trykke stemplet ind
(med fingrene?) uden at trække i bremsegrebet? Hvis jeg kan, så er der ingen
grund til at skille mere ad, men hvis ikke, så skal pakningerne skiftes.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-01-03 16:41

> Jeg piller altså bare klodserne ud og prøver om jeg kan trykke
stemplet > ind (med fingrene?) uden at trække i bremsegrebet?

Vær lige opmærksom på at ligesåsnart at du belaster bremsegrebet det
mindste vil der være lukket af for returløb af vædske til reservoiret!
Trykkes stemplerne tilbage, flytter de jo en del vædske, og dén skal
gerne kunne flyde frit tilbage i reservoiret :-|

Og så aprospos bremsevædskes fatale virkning på plast og lak:
lad ikke reservoiret være uden låg - flow'et tilbage kan ligefrem skabe
en stråle fra bunden og op igennem vædskeindholdet. Og hvor dén ender
er lidt tilfældigt =

> Hvis jeg kan, så er der ingen grund til at skille mere ad, men hvis
> ikke, så skal pakningerne skiftes.

Jup!
- - - og stempel hhv. paknings-spor renses godt af :-|

-- Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 23:24

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> Så skifter man vel også pakninger og o-ringe?

Jup!
Er det tlfældet at ir klemmer dem, så er de også enten slidte eller
trykkede/vredne. Og de er alligevel billige når man anskuer risikoen for
efterarbejde i tilfælde af at de gamle lækker (og nyd så at det ikke er
to seksstemplede calibre at du har!)!

> Iflg. min manual, så skal man tage stemplet ud vha. trykluft, men
> hvordan klarer man det, hvis man ikke har det?

Tag den med i hånden og ind forbi den nærmeste cykelsmed eller
autoværksted. husk at have en stor klud til at "fange" både stempel og
luft-overtrykket - og pas på fingrene!!!

--
Armand.