Starter ikke ( typisk )
Fra : Jon Larsen

Dato : 29-01-03 09:42

Hejsa i NG'en.

Prøver lige igen

Arrghh.. skod.. Motoren vil ikke starte, men det havde jeg heller ikke
regnet med

Oven i hatten så har smeden fået lavet en ordenlig revne i samlingen af de 4
forrør ( dvs. et af forrørene truer med at knække af i samlingen ), men lige
nu skal jeg bare have motoren igang....

Er der nogen der såen ca. ved hvor lang tid en habil mekaniker er om at
justere en motor ??
Altså ikke noget med at åbne den.. kun blandingsjustering.

Eller er der nogen i Odense/ Fyn omegnen der frivilligt vil melde sig til at
hjælpe mig??? , mod en passende betaling naturligvis... Helst en med
værktøjet i orden
Nogen synes jo det er nemt, så de må da kunne hjælpe mig... ))))))))))))

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-01-03 10:10

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
4
> forrør ( dvs. et af forrørene truer med at knække af i samlingen ), men

Hej Jon

ER der fin gnist på tændrørne?

Har du tømt / renset karburatorene?

Sidste ting... prøv med lidt start gas og et frisk opladet batteri.

mvh Tommy Fer

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-01-03 13:44

> Hej Jon
>
> ER der fin gnist på tændrørne?
>
> Har du tømt / renset karburatorene?
>
> Sidste ting... prøv med lidt start gas og et frisk opladet batteri.
>
> mvh Tommy Fer
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Masser af gnist på rørene. karburatorer er renset og tømt, alt er blæst
igennem, har prøvet start gas og en bilbatteri, den kom lige lidt til live
igår men døde hurtigt, og forblev død.

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 12:32

det der med justering af blandingen det gør man ikke bare, den skal på
bænken osv.

Janus

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> værktøjet i orden
> Nogen synes jo det er nemt, så de må da kunne hjælpe mig...
))))))))))))

Fra : Moller

Dato : 29-01-03 12:44

"Janus" <janusz(fjernmig)@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> det der med justering af blandingen det gør man ikke bare, den skal på
> bænken osv.

???? nå, lyder nu underligt.... Man kan justere blanding osv... ud fra
tændrørs udsende, gas position vs. opførsel osv... ting som ikke kræver
bænk, men en bænk vil være det letteste.

VH
Lars Molnit

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 13:38

jaja karlsmart det kan du gøre på din mz'ter men prøv at gøre det på en 2
eller 4 cyl. motor, hvor den så osse bagefter kan køre. Spør' Bager hvor
lang tid det tog ham og hvordan den så kørte bagefter. Der er simpelthen for
mange justeringsparametre og man kan jo hverken høre eller mærke om den gå
godt på alle 4, jo lidt kan man nok godt med det trænede øre

få den justeret på et værksted koster ca 1200kr + at man får et hk-udskrift

Janus

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-01-03 13:48

> få den justeret på et værksted koster ca 1200kr + at man får et
hk-udskrift

> Janus
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvad er så ideen med de råd om at købe en vaccummålertingest, hvis man ikke
selv kan stille det ???

Er der i øvrigt heller ikke "kun" 2 parametre ?? Luft og benzin ???

Fra : Moller

Dato : 29-01-03 14:13

> hk-udskrift

> xxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Hvad er så ideen med de råd om at købe en vaccummålertingest, hvis man
ikke
> selv kan stille det ???

Det kan man udemærkede godt.... bænken bruger du til at få de sidste få
procent ud af maskinen...

> Er der i øvrigt heller ikke "kun" 2 parametre ?? Luft og benzin ???

jo... men de skal stilles i tomgangs området (tomgangsdyse + luftskrue)
.... mellemområdet (nålen) og Fuld hane (hoved dyse)...

Og at man ik kan se om den køre på alle Cyll... er noget fis, man kan
udemærkede føle det, og hvis man virkelig ik kan det, så afsløre tændrørs
testen den lige med det samme, om den for benz eller ej på alle, eller kun
noge cyll.

VH
Lars Molnit

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 14:32

læs nu hvad jeg skriver. Jeg skrev ikke om den gå eller ej på alle cylinder,
men at hvis den går godt på alle. Og det kan du ikke mærke!!!

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 14:28

"vaccummålertingest" er noget helt andet, det er for at synkronisere dine
karburatorer, det har intet med selve blandingen at gøre. Med andre ord er
det ensbetydende med at du synkroniserer (stiller) tomgang på 2 - 4
karburatorer således at de står ens, derfor vil det være meningsløst at
bruge synkroniseringsværktøjet på et-cylinders motor.

Det jeg mente med flere parametre var følgende:
luft- blandingsskruerne (som normalt er forseglede, noget med det
tilladelige kulilte emission at gøre), nåle som styrer mellemgassen, og
naturligvis dyserne som styrer når der er fuld spade på.

så der er sq lidt at gå i gang med, nu er det lidt nemmere at indstille dine
karburatorer fordi de er vaccumstyret. Var det derimod ikke vacummstyrede
karburatorer (kan ikke lige huske hvad de hedder ), kunne du justere dem i
det uendelige

jeg kan se at du har renset dine karburatorer, og der er gnist på. Er
gnisten blå? Er det frisk benzin du har fået på? fungere spjældene på
karburatorerne? få de benzin? det er nok i Karburatorerne du skal søge efter
fejlen!!!

mvh Janus

Fra : Moller

Dato : 29-01-03 14:10

> [...]
> mange justeringsparametre og man kan jo hverken høre eller mærke om den gå
> godt på alle 4, jo lidt kan man nok godt med det trænede øre

Nu køre jeg jo som så på andet end kun MZ'en...

Og man kan tage et godt exempel, f.eks. Tommy Fer's GSX-R 250'er ... den
er IKKE stillet ind efter bænk, inden den blev målt til de 36Hk, som efter
hva man læser er næsten den eneste herinde fra som har kunne yde så godt...
og det som han fik ud af at få den 1 gang på bænken var at det som fjolset
sagde til Tommy han skulle gøre for at få den bedre, virkede lige modsat...
hvor meget tiltro ha man så...

> få den justeret på et værksted koster ca 1200kr + at man får et
hk-udskrift

Det afhænger meget omkring sted til sted, for der er flere steder hvor
de måler, og kigger lidt i bogen, og så er det det....

Men en hel anden ting, er at hvis den slet ikke kan starte motoren som
jon siger, så er der nok en hel anden grund end om den er stillet godt....
så mon ik bare Jon skal finde grunden til hvorfor den ikke starter, inden du
sender ham unødigt i byen for at betale 1200Kr... + det ekstra værkstede
skal bruge på at finde fejlen først.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
Ex. Suzuki GT-380 ... kom lige og sig den er let at stille... NOT

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-01-03 14:30

> [...]
du
> sender ham unødigt i byen for at betale 1200Kr... + det ekstra værkstede

Sys jeg lyder mest fornuftigt 1200,- bobs er mange penge for en på SU
!!
Jeg har nu også de samme problemer hvert forår, men et par nye tændrør
plejer at gøre tricket..
Denne gang har jeg dog startet med nye rør, men hvis jeg bliver ved længe
nok, så kommer den vel tilsidst.

Fra : Moller

Dato : 29-01-03 14:53

> Sys jeg lyder mest fornuftigt 1200,- bobs er mange penge for en på SU
> !!

Samme her :) er en fattig studerende :(

> Jeg har nu også de samme problemer hvert forår, men et par nye tændrør
> plejer at gøre tricket..

Det ville jeg ikke kunne leve med :( ... gå i gang med at finde grunden
til det :)

> Denne gang har jeg dog startet med nye rør, men hvis jeg bliver ved længe
> nok, så kommer den vel tilsidst.

Start som det allerførste at få opladet dit batteri... er det ikke i
sund stand... køb et nyt hurtigst muligt.

Derefter... med det friske batteri på, tjek gnist på ALLE tændrør...
hvis der er 2 som ik har det godt... og det er samme tændspole de for fra...
:(

Er der go gnist på dem alle... tøm svømmerhusende, så du for go frisk
benzin, i stedet for noget der har ligget...

stadig ikke... så tjek dine tændrør, er de gnastøre, eller plaskvåde....

Nå du har tjekket tingende, vend tilbage, og vi hjælper gerne med at
vudere hva der er galt...

VH
Lars Molnit

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 15:09

> Nå du har tjekket tingende, vend tilbage, og vi hjælper gerne med at
> vudere hva der er galt...

eller forvirrer dig på et endnu højere plan end du er på nu

mvh Janus

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 17:03

> [...]
> plejer at gøre tricket..
> Denne gang har jeg dog startet med nye rør, men hvis jeg bliver ved

Ikke hvis det er NGK'ere og de er druknede :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 17:03

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> Men en hel anden ting, er at hvis den slet ikke kan starte motoren
> som jon siger, så er der nok en hel anden grund end om den er stillet
> godt....

Hørt!

> så mon ik bare Jon skal finde grunden til hvorfor den ikke starter,

Jup!

Elektrisk fejlmulighed: Tændkabler forkert monteret (hvis det er med to
tændspoler med hver to tændkabler, skal den ene spoles kabler gå til de
yderste cylindre og den anden til de inderste cylindre!)?

Og så er der lige klassikeren med vand/snavs i svømmerhuset og/eller
hængende svømmernåle :-/

Hvis da ikke det bare er den gamle banale historie med GSXR'ere og NGK

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 29-01-03 14:43

"Janus" <janusz(fjernmig)@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
> godt på alle 4, jo lidt kan man nok godt med det trænede øre
>
> få den justeret på et værksted koster ca 1200kr + at man får et

Ja ja, det er jo fint nok for dem der ikke vil skrue selv.
Jeg både vil og kan selv. Og det handler ikke om penge,
men om glæden ved at få'en til at gå godt.
Og så er det ligegyldigt om det er 2- eller 4 takt, om der
er en eller flere/mange cylindre, glæden er det samme.
I øvrigt skal den kunne starte før man kan fyre op for'en
på bænken.
Så tilbage til udgangspunktet. Hvorfor starter den ikke ?

--
Jørgen, Brøndby
CB550F, den fine årgang 1975 , syyhhe, den sover !

Fra : SLP/JM

Dato : 29-01-03 16:10

"Janus" <janusz(fjernmig)@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> jaja karlsmart det kan du gøre på din mz'ter men prøv at gøre det på en 2
> eller 4 cyl. motor, hvor den så osse bagefter kan køre.

I vores familie har vi ellers en mc-mekaniker, der kan justere blandingen på
gehør, så det er marginalt, hvor meget den derefter skal justeres, når han
måler efter, så det kan godt lade sig gøre.

--
Mvh Susanne

Fra : Janus

Dato : 29-01-03 16:22

ja det kan jeg sq osse, men du ved jo bedst selv hvad en dårlig justeret
motor betyder ; ) en regning på hvad 7 - 8kilo?

Janus

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-01-03 17:04

> ja det kan jeg sq osse, men du ved jo bedst selv hvad en dårlig justeret
> motor betyder ; ) en regning på hvad 7 - 8kilo?

> 2

> på

Jeg tror ikke I lægger helt samme betydning i vendingen "dårligt justeret".

Btw, så burde en af jer også øve sig lidt i citatteknik.

Rittig

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-01-03 17:02

> [...]
> ja det kan jeg sq osse, men du ved jo bedst selv hvad en dårlig justeret
> motor betyder ; ) en regning på hvad 7 - 8kilo?

JA.. men kigger man på tændrørene efter tændrørstesten er der ingen tvivl
om, om den for for mager eller for fed blanding, og den test tager max den
tid motoren er om at blive driftsvarm !!!! Skulle der mangle eh hk eller 2
betyder det ikke en døjt for mig.. så præcist behøves det ikke være...

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-01-03 21:39

> [...]
> godt på alle 4, jo lidt kan man nok godt med det trænede øre
>
> få den justeret på et værksted koster ca 1200kr + at man får et

Tjae, jeg gjorde det på min GXR250????

Det tog lidt klub hygge.. men det lykkedes.... i forhold til at give f.eks.
1500,- hos en forhandler, tror jeg at jeg havde en timeløn over 100,-

mvh Tommy Fer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 17:45

> Eller er der nogen i Odense/ Fyn omegnen der frivilligt vil melde sig til
at
> hjælpe mig??? , mod en passende betaling naturligvis... Helst en med
> værktøjet i orden

Det lyder jo som en kontakt annonce for Honda ejere

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 20:26

> [...]

> justere en motor ??
> Altså ikke noget med at åbne den.. kun blandingsjustering.

Nu en ting af gangen. Først skal du have den startet.

Med Wheeler i tankerne, så spørger jeg dig lige om følgende først:
Er der vand på køleren?
Er der olie i motoren? Hvor gammel er olien i motoren?
Du har monteret luftfilterboksen, selv om den kan drille lidt ikke?

Det er altid lykkedes mig at starte en MC med følgende midler:
Masser af strøm, evt. statshjælp fra en bil i tomgang.
Nye tændrør
Frisk benzin
Opmærksomhed på at den ikke drukner. dvs. ingen gas fuld choker, eller ingen
choker lidt gas.

Du skal også have fjernet fejlkilder, så som falsk luft og overløb i
svømmehus. Nye svømmehusnåle er billige til en Minigixxer, så dem synes jeg
da du skal købe. Tændrør koster 20kr stk. ved www.louis.de Svømmehus nåle
koster 35 kr. stk., du skal bruge to. Et nyt batteri koster 150Kr. Rigtig
god fuldsyntetisk 10W50 olie koster 185kr for 4L samt et nyt olie filter
koster 30kr. Et indkøb hos Louis kan altså anbefales!

Med nye tændrør og nye svømmehus nåle, og evt. nyt batteri er du godt på
vej.

CO. skruer er ikke noget man lige justerer selv. De skal have 1½ omgang ud,
som begyndelsesudgangspunkt for justering.

Karburatorsynkronisering er ikke så vigtig. Du kan justere spjældene på
karburatorsynkroniseringsskruen mens du har karburatorerne af. Sørg for
spjældene står ens hele vejen hen. Dette er ikke den korrekte måde, da hver
cylinder ikke trækker vejret ens, men du er sikker på de ikke er helt i
skoven, og du kan bekymre dig om synkroniseringen senere.

Rens dit skumluftfilter helt rent med f.eks sulfo og olier det med rigtigt
filterolie (ikke KN olie). Sørg for at presse så meget af det nye
filterolie ud som muligt når du oliere det igen.

Gå dine ledninger og stik igennem. Det er så let, koster så lidt, og sparer
dig for så mange ærgrelser. Adskil alle stik enkeltvis. Rens stikket med
kontakt spray sørg for at skoene klemmer godt om spaderne og at den
afisolerede del af ledningen er i god stand uden ir. Fyld herefter stikket
op med vaseline. Der skal så meget vaseline i stikket, at det bliver mast ud
af bagsiden du samler stikket igen (Vaseline er godt. Hurra for Honda). Jo,
mere strøm der passerer igennem et stik, jo større er chancen for det irrer.
På min CBR var stikket ved hovedsikringen irret.

Udmål dine ventilspillerum. Jeg har smidt et par sider fra en CBR 400 Haynes
manual. Fremgangsmåden er præcis den samme.

Har du en brugerhåndbog til en gixxer 250? Jeg har en kopi jeg kan smide ud
på binaer hvis du mangler.

Fra : wheeler

Dato : 29-01-03 23:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i

> [...]
> Nye tændrør
> Frisk benzin
> Opmærksomhed på at den ikke drukner. dvs. ingen gas fuld choker, eller

[CUT]
Bla. bla....

Jeg tror man skal passe på med sammenligne Jons "banale (?)"
startsproblemer, med de problemer jeg havde (måske fortsat har), med at
motoren ved driftstemperatur konsekvent gik/går ud ved 2700 rmp

Men takker for de gode fif - jeg har i min søgning efter fejlen overset at
gammel motorolie/for lidt vand på køleren kunne være årsag til RD'erens
underlige opførsel. Men Hekto det nævnte du da ikke noget om eller?

Selvom det rammer bredt, er det jo et udemærket skrift Jens Jacob Bager
Jensen, der har forfattet

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Hekto

Dato : 29-01-03 23:42

In article <9BYZ9.21$j72.4@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> [...]
> underlige opførsel. Men Hekto det nævnte du da ikke noget om eller?
>
> Selvom det rammer bredt, er det jo et udemærket skrift Jens Jacob Bager

He ... He ... et nyt ord i det danske sprog!!!
En Wheeleeee = en gammel motorcykel, der trækkes frem fra
pulterkammeret, startes og kastes op på motorvejen for fuld skrue!

Av! Av! Av! .... nu er det vist mig der skylder iS!!

Naaarj, jeg tror godt vi kan udelade vand og olie i den sammenhæng.

Men! ... jeg fik lige en idé!!!!! ... det hænder af og til, sådan lige
pludselig!
Når nu den sætter ud, når den er varm, hvorfor så ikke fatte en
hårtørrer og varme de enkelte komponenter op og så se hvornår fejlen
opstår? Varme på Pick-up'en, så varme på tændspolen , så varme på ....
o.s.v.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 23:25

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> [...]
> hårtørrer og varme de enkelte komponenter op og så se hvornår fejlen
> opstår? Varme på Pick-up'en, så varme på tændspolen , så varme

Eller modsat:
Køle ned stk for stk v.h.a. kølespray, når den strejker !

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 30-01-03 00:54

In article <b19p8k$h3c$7@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...
> Eller modsat:
> Køle ned stk for stk v.h.a. kølespray, når den strejker !

.... også en klar mulighed!!!

Fra : wheeler

Dato : 30-01-03 09:36

Hekto wrote:

> In article <b19p8k$h3c$7@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
> says...
> >
> .... også en klar mulighed!!!

Det med varmepistol er afprøvet på pick-up og stator - uden resultat

Jeg fik derefter et godt fif af en RD-mekanikker i Viborg..."prøv at kør
uden sideskjoldet v/ svinghjulet"....det gjorde jeg så onsdag den 6.
november 2002...50 km med fuld skrue på motorvejen ...resten af historien
kender I jo ( jeg fik dermed aldrig verificeret 100% om det hjalp med
afmonteret svnghjuls-skjold , men noget tyder på at problemet skal findes
i dette område...

Om det så er stator eller pick-up der ændrer modstand, er egentlig
underordnet (her kunne kølespray måske være en mulighed - hvor køber jeg
det billigst?), idet disse er integreret og ikke fås i løsdele

Wheeler...

Mon der er nogle RD/2T's (har jo stadig min gode gamle TDR'er kører
der skal med ud og åbne bakken den 27/3??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-01-03 10:05

wheeler wrote:
> Mon der er nogle RD/2T's (har jo stadig min gode gamle TDR'er kører
> der skal med ud og åbne bakken den 27/3??

Well, ikke sammen med flokken, men jeg kører nok derind og venter på de
kommer.. (RD'en bryder sig absolut ikke om at køre langsomt).

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 30-01-03 13:24

wheeler wrote:
> Mon der er nogle RD/2T's (har jo stadig min gode gamle TDR'er
> kører der skal med ud og åbne bakken den 27/3??

Hvis jeg er færdig med projektet, så skal jeg da.

Jens
RD puslespil

Fra : Hekto

Dato : 30-01-03 13:45

In article <b1ao4s$a5m$1@abbeden.bunk.cc>, wheeler@wheeler.com says...

> [...]
>
> Wheeler...
>
> Mon der er nogle RD/2T's (har jo stadig min gode gamle TDR'er kører
> der skal med ud og åbne bakken den 27/3??

Jeg kommer på Nørrebrogade d. 27/3 .... spørgsmålet er bare om T&S har
'stjålet' modellen inden! :0( ... så må jeg nøjes med en kigger!
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : wheeler

Dato : 30-01-03 09:59

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-01-03 16:56

> [...]
> Er der olie i motoren? Hvor gammel er olien i motoren?
> Du har monteret luftfilterboksen, selv om den kan drille lidt ikke?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Har fyldt helt frisk vand og kølervæske på køleren.. Der er frisk olie i
motoren og den lave fint olietryk ( lampen går i hvert fald ud når jeg køre
med starteren )
Jeg har monteret alt på nær kåbedelene...

Jeg bruger et startbatteri med masser af strøm på, og startgas.

Jeg har idag tjekket alle tændrør, målt mellemrummet i boostergabet brændt
skidt af med en varmepistol, renset den og blæst dem rene med trykluft, og
der kommer store fede klare blå gnister i alle 4 tændrør.

Når den har kørt lidt med starteren og laver små prutte lyder, kommer der
som afslutning en fed flamme ud af udstødningen, og synes også jeg kan høre
den slå tilbage gennem karburatorene !?!?

Ventiler ??????

Jeg har den brugerhåndbog der fulgte med, med de mest banale ting man kan
ordne..

Jeg har snakket lidt med mine forældre, og de vil gerne sponsorer lidt til
et værkstedsbesøg, så det bliver nok det næste. Hvis jeg endelig skal skrue
i nogen motor så bliver det den aflagte derhjemme som alivl er slidt.. Når
jeg har lært det kan turen komem tiul " den rigtige" motor

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-01-03 18:04

> [...]
> der kommer store fede klare blå gnister i alle 4 tændrør.
>
> Jeg har snakket lidt med mine forældre, og de vil gerne sponsorere lidt

Hej Jon

Nu ikke gi op så hurtigt. Man kan ikke se på et tændrør om det er færdigt.
Det er ikke sikkert de kan gnistre når de kommer under tryk. De koster 80kr
i alt. Spænd hjelmen! Straks at sende den på værksted ved det første tegn på
modstand er da for tyndt!

At prøve udmåle ventilerne på den gamle motor kan du da godt. Det er ret
nemt. Pil ventildækslet at og mål spillerummet på de ventiler der ikke
bliver påvirket af knastakslen. Burde tage dig 10 minutter i alt.

At udmåle ventilerne er meget nemt. Prøv at læs de CBR 400 sider jeg har
lagt ud til dig. Har du fået dem?
Kort fortalt går det ud på at måle de ventiler hvor knasterne peger lige væk
fra hinanden. Drej motoren med en topnøgle på krumtappen så et sæt knaster
peger lige væk fra hinanden. Som regel kan man komme til bolten på
kastakslen via et rundt dæksel på højre side af motoren. Så stikker du et
søger blad på f.eks 0.1mm ind mellem knastakslen og spanden som vender på
hovedet, som er det øverste af ventil arrangementet. Kan den let gå igennem,
så prøv med en 0,15mm. Kan den let gå igennem, så prøv med en 0,2mm. Når du
når til et søgerblad der ikke kan gå igennem (søgerblade koster 35kr hos
www.louis.de) ved du at spillerummet er mellem det sidste søgerblad der gik
igennem og dette der ikke kan gå igennem. Lad være med at mase søgerbladet
igennem, det skal gå let. Søg for sørgerbladene er let olierede hele tiden,
så du ikke ridser dine knaster. Skriv ned hvad du finder frem til for hver
ventil. Du har 16, så det er ikke noget man lige kan huske.

Når du er færdig med alle 16 har du målt dine ventiler.

Indsugning skal stå mellem 0,17mm og 0,27mm
Udstødning skal stå mellem 0,2mm og 0,3mm

Mit forslag til din fremgangsmåde er således:
Adskil dine karburatorer helt og rens dem. Helst med trykluft. Gasspjældene
kan ikke komme ud.
Undersøg dine membraner for huller.
Monter nye svømmehusnåle. Den fejl den har nu kunne godt tyde på overløb.
Monter nye tændrør
Stil dine CO skruer til 1½omgang ud. CO skruerne skal kun skrues i til de
lige sætter sig.
Mål din svømmehøjde. Husk det altid er uden pakning. Svømmehøjden skal være
20,5mm
"klamp" indstil synkroniseringsskruen med karburatoren af.
Udmål dine ventiler
Mål din kompression, hvis du kan få fat i en kompressionsmåler. Den er
billig hos www.louis.de
Gå dit ledningsnet som jeg beskrev i min tidligere mail.
Skal det være helt fint, så skifter du dine to hoveddyser. De koster 20kr
stk. Det betyder intet for dine startchancer, men de kan slides. Når du
alligevel har karburatorerne af.... Du skal bruge str. 92,5.
Pris 200kr. og kan klares på en lørdag.

Kan den stadig ikke starte efter denne tur kan du sende den til forhandler
med god samvittighed.

Hvis du har spørgsmål til noget, så spørg. Bare at sende den på værksted er
en fallit erklæring og ender med at koste dig mange $$$$. Jeg kunne da
heller ikke stikke pind i en lort uden at ødelægge begge dele, da jeg
startede med at skrue i min XJ 600, men man bliver hurtigt bedre.

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-01-03 18:42

> At udmåle ventilerne er meget nemt. Prøv at læs de CBR 400 sider jeg har
> lagt ud til dig. Har du fået dem?
xxxxxxxxxxxxxx

Nix.. har ikke fået siderne...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-01-03 18:54

> xxxxxxxxxxxxxx
>
> Nix.. har ikke fået siderne...

Hej Jon

Så kig på dk.binaer.motor under "Klip fra CBR 400 værkstedmanual". Her kan
du bl.a. se hvordan man udmåler ventiler og synkroniserer karburatorer.

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-01-03 19:55

"> Nu ikke gi op så hurtigt. Man kan ikke se på et tændrør om det er
færdigt.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

De var da helt spritnye dem jeg satte i... så de burde ikke fejle noget..
med mindre det er en fabrikationsfejl....

Tjekkede svømmerhusnåle sidst jeg havde det hele skilt ad. de så meget fine
ud ( man burde vel kunne se op pakningen på dem er slidt og færdig ?!?!? )

Inden jeg fik at vide at den gamle motor var død, fik jeg det hele
justeret.. ( Det var samme sted, og foregik i samme omgang ) så egentlig
burde der ikke være noget at stille ??? eller ???

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-01-03 20:58

> Tjekkede svømmerhusnåle sidst jeg havde det hele skilt ad. de så meget
fine
> ud ( man burde vel kunne se op pakningen på dem er slidt og færdig ?!?!? )

Toppen af dem består af en gummi kegle. Der må ikke være det mindste tegn på
mærker på dem. Gummiet skal også virke blødt. Det sidste tvivler jeg på dine
gør efter som de er 17-18år gamle. Er en Gixxer 250 ikke officielt
produceret i Japan i 1986?

Lad os lave et scenarie: Jon sætter nye tændrør i sin minigixxer og får
druknet NGK skidtet før han får ordentlig strøm til dyret. Jon prøver
herefter 689timer at starte sin maskine med defekte tændrør.

Det er let at måle svømmehøjden. Det er let at stille spjældene så de står
ens når karburatoren er pillet af (fusk synkroniseret). Det er let at
stille CO skruen til 1½ omdrejning ud.. Det er let at sætte nye tændrør i.
Det koster kassen at smide den hen til en forhandler med ordene: "Den kan
ikke starte". Hvorfor ikke lave de lette ting før du tager din (dine
forældres) pung op ad lommen?

Altså min handlingsplan for dig ser således ud:

1. Adskil dine karburatorer helt og rens dem. Pust trykluft ind i ALLE
huller når karburatrorene er helt adskilt. Gasspjældene kan ikke komme ud.
Der er til gengæld tre bitte små huller oppe under gasspjældet. Dem skal du
også puste i.
2. Undersøg dine membraner for huller. De skal være hele og bløde.
3. Monter nye svømmehusnåle. Den fejl du har nu kunne godt tyde på
overløb?
4. Mål din svømmehøjde. Husk det altid er uden pakning. Svømmehøjden skal
være 20,5mm
5. Stil dine CO skruer til 1½omgang ud. CO skruerne skal kun skrues i til
de lige sætter sig.
6. Justere spjældene på karburatorsynkroniseringsskruen mens du har
karburatorerne af. Sørg for
spjældene står ens hele vejen hen. Dette er ikke en synkronisering, men en
grundindstilling den med garanti kan køre med.
7. Udmål dine ventiler
8. Monter nye tændrør
9. Mål din kompression, hvis du kan få fat i en kompressionsmåler. Den er
billig hos www.louis.de
10. Adskil alle stik enkeltvis. Rens stikket med kontakt spray sørg for
[...]
11. Rens dit skumluftfilter helt rent med f.eks sulfo og olier det med
rigtigt filterolie (ikke KN olie). Sørg for at presse så meget af det nye
filterolie ud som muligt når du oliere det igen.

Prøv herefter at starte den igen efter følgende retningslinie:
Masser af strøm, evt. starthjælp fra en bil i tomgang.
[...]

med god samvittighed. Så skal der større hokus pokus til at starte den.

Læs i en tilfældig værkstedsmanual. Der er flere af skridtene beskrevet. Jeg
har en original værkstedsmanual til en GS250FWS som pdf. Det er en vandkølet
250cc 4 cylindret Suzuki. Den er kun 2 ventilet hvor din gixxer er 4
ventilet, men den har "shim under bucket", så ventilerne skal stilles på
præcis samme måde på en Gixxer 250. Der er bare dobbelt så mange ventiler.
Den fylder 25Mb. Jeg har modem, så gider kun smide den op hvis du vil LÆSE i
den!

Kom ikke her og sig du ikke får hjælp. Du bliver faktisk taget ved hånden
hele vejen. Er der nogen af skridtene du ikke er helt med på, så spørg igen.

Fra : Jon Larsen

Dato : 31-01-03 12:03

Nu tror jeg liiige jeg skynder mig ud til mine forældre og viser dem din
handlingsplan, inden den bliver sendt afsted

Jeg tror nok jeg har GSXF 250 servicemanualen liggende... og har fået de
sider du sendte mig..

Takker

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-01-03 18:35

> [...]
> handlingsplan, inden den bliver sendt afsted
>
> Jeg tror nok jeg har GSXF 250 servicemanualen liggende... og har fået de

Hej Jon

Jeg har smidt værkstedsmanualen til den GS 250 jeg snakkede om i
dk.binaer.motor

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-01-03 18:06

Jeg har forresten smidt et datablad i dk.binaer.motor
Det hedder datablad på GSXR 250

Fra : Poul Dam

Dato : 31-01-03 05:37

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:eYc_9.79$3g4.9@news.get2net.dk...
> Jeg har forresten smidt et datablad i dk.binaer.motor
> Det hedder datablad på GSXR 250
> Jeg kan ikke lade værer med at tænke på da vi lagde en anden motor i
lillebrors Kawa, da have vi nosset et eller andet med gaskablet så den ikke
kunne gå helt tilbage i tomgang. Den kunne heller ikke starte og det er ikke
det første man ser.
Held og lykke
PD CBR1100 Odense

Fra : Jon Larsen

Dato : 31-01-03 17:56

For Fa...... hvor føler jeg mig dum..... arrgghhhh......

Satte lige tændrørsledningerne rigtigt idag og vupti.... så startede
skidtet... meeeeeeeeen helt godt køre den nu ikke.....

Fandt ved den lejlighed ud af at forrøret på den ene cylinder ikke sidder
ordenligt, men det er også lige meget har bestilt en brugt ved MC-Huset...

Min far vil åbenbart hellere smide den på værksted nu med det samme, end at
tage det lidt roligt og prøve at indstille den lidt selv...

Jeg synes da selv det kunne være sjovt, og prøve at indstille den selv. Jeg
kan jo bare gå ud fra standard indstilligerne i første omgang, men overvejer
lidt da det jo ikke er en original dæmper jeg køre med...

Men lige nu er jeg bare gald.. og fik trillet en lille tur op og ned af
vejen.. Det var fa.. koldt, så sidder nu bare og venter på godt vejr og at
salten skal blive skyllet af vejen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-03 18:10

Jon Larsen wrote:
> Fandt ved den lejlighed ud af at forrøret på den ene cylinder ikke sidder
> ordenligt, men det er også lige meget har bestilt en brugt ved MC-Huset...

Hmm, var det til en rimelig pris? de ville jo fanme' ha' 1000kr for en
brugt højrepotte til min RD... Tror ikke lige de er de første jeg
spørger i fremtiden.. ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : wheeler

Dato : 31-01-03 19:01

.... de ville jo fanme' ha' 1000kr for en brugt højrepotte til min RD... Tror
ikke lige de er de første jeg spørger i fremtiden.. ;)

Du siger bare til, når du vil ha hjælp mht. brugt potte i fornuftig stand -
både den med ovale blanke potter og den gammeldavs -type....jeg har
kontakten til sælger i Holbæk!

Wheeler

Jeg har evt. et par Sebring (staves det sådan?). Tunpotter i overordentlig
god stand til en RD'er, men har ikke lige haft overskudet til at montere
dem selv (der er jo så meget andet med min RD'er at tage sig til!)
Du skal få dem til den samme pris jeg gav (billigere, end det du alene skal
gi for den højre potte

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-03 19:03

wheeler wrote:
> Du siger bare til, når du vil ha hjælp mht. brugt potte i fornuftig stand -
> både den med ovale blanke potter og den gammeldavs -type....jeg har
> kontakten til sælger i Holbæk!

Hmm, jeg tror måske det var dér jeg købte den der har vist sig at være
defekt, er det sådan et skummelt garage-skur han har tingene i ?

> [...]
> dem selv (der er jo så meget andet med min RD'er at tage sig til!)
> Du skal få dem til den samme pris jeg gav (billigere, end det du alene skal

Jeg nu hellere jeg vil holde den originalt .. :) jeg har måske et sæt
på hånden (har dog ikke hørt fra sælgeren efter mit sidste bud)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : wheeler

Dato : 31-01-03 22:56

> Hmm, jeg tror måske det var dér jeg købte den der har vist sig at være
> defekt, er det sådan et skummelt garage-skur han har tingene i ?

Jepper, sjov/frisk fyr, som engang imellem får en skør idee efter at have
orienteret sig på www.ebay.de -> lejer en lastbil og køber 10-15 mere eller
mindre totalskadede RD'ere + det løse.....

Måske skummel "garage" -> men priserne er ikke så skumle endda

wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 01-02-03 00:28

wheeler wrote:

> [...]
> RD'er at tage sig til!)
> Du skal få dem til den samme pris jeg gav (billigere, end det du

Hov, det kan da være jeg er interesseret. Hold dem pæne så må vi lige
snakkes ved om et par uger, når jeg har overblik over projektet.

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 01-02-03 12:04

"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev

> Hov, det kan da være jeg er interesseret. Hold dem pæne så må vi lige
> snakkes ved om et par uger, når jeg har overblik over projektet.

Hej jens, det er noteret!

Bernhard

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-01-03 19:00

> Satte lige tændrørsledningerne rigtigt idag og vupti.... så startede
> skidtet... meeeeeeeeen helt godt køre den nu ikke.....

*LOL* Sådan noget gør man kun en gang. Jeg har en gang brugt et par dage på
at få min tidligere XJ'er til at gå ordenligt, indtil jeg kom i tanke om at
undertryksslangen til ventilhanen ikke var monteret, og den trak falsk luft
ind her.... Mand jeg følte mig dum

> [...]
overvejer
> lidt da det jo ikke er en original dæmper jeg køre med...

Lav de nemme service jeg anbefalede dig.
Der er ingen grund til at betale en mekanikker 400kr i timen for f.eks at
rense dit luftfilter.

Jeg ville gøre følgende. Lav følgende selv:

1. Adskil dine karburatorer helt og rens dem. Pust trykluft ind i ALLE
huller når karburatorene er helt adskilt. Gasspjældene kan ikke komme ud.
[...]
6. Adskil alle stik enkeltvis. Rens stikket med kontakt spray sørg for at
[...]
7. Rens dit skumluftfilter helt rent med f.eks sulfo og olier det med
rigtigt filterolie (ikke KN olie). Sørg for at presse så meget af det nye
filterolie ud som muligt når du oliere det igen.
8. Få fixet din udstødning, så det bliver en holdbar løsning.

Send derefter din Gixxer på værksted med en seddel om hvad der er lavet og
bed dem om at lave følgende:
Stil ventiler
Synk karbs
Juster CO skruer (hvis nødvendigt). Svømmehøjden skal være korrekt før man
justerer CO skruer! Det kan ikke betale sig at få en mekanikker til 400kr i
timen til at justere dine CO skruer hvis ikke du får skiftet dine
svømmehusnåle (80kr). Den skal være 100% tæt!
Mål kompression, så du ved hvor du står med den nye motor.
Få den bænket og justeret ordentligt ind.
Pris 3-4000kr

Når du så får den hjem igen kan du rode med følgende for sjov
Adskille og rense kalibre.
Adskille, rense og smøre bagsvinger og links.
Smøre kronrørslejer. De er sikkert færdige. Det er de altid hos folk der
ikke smører dem.
Skifte forgaffelolie. Jeg gætter på den trænger voldsomt.
Kontrollere hjullejer og ladesystem og batteri.

Fra : Jon Larsen

Dato : 31-01-03 21:33

> 8. Få fixet din udstødning, så det bliver en holdbar løsning.
>xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Lapper ikke mere på det gamle l... ,, har bestilt en "ny" brugt, det hele
samlet for 2000,-

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> [...]
> svømmehusnåle (80kr). Den skal være 100% tæt!
> Mål kompression, så du ved hvor du står med den nye motor.
> Få den bænket og justeret ordentligt ind.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kompressionen fik jeg målt inden jeg satte den i stellet ,-) så den skulle
være fjong.
Der er heller ikke nogen grund til at stille på noget før jeg får den anden
udst.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-03 08:28

> Der er heller ikke nogen grund til at stille på noget før jeg får den
anden
> udst.

Det eneste der ændrer sig ved at montere en andne udstøædning er CO
blandningen og synkroniseringen
Få nu sorte fingre!

Fra : Armand

Dato : 01-02-03 10:02

> Det eneste der ændrer sig ved at montere en andne udstøædning er CO
> blandningen og synkroniseringen

Synkroniseringen vedrører karbunadernes indbyrdes(!) justering, så
hvorfor skulle den gå tabt ved at man roder med udstødningen (læs: Det
gør den ikke!!)?

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-03 10:04

> Synkroniseringen vedrører karbunadernes indbyrdes(!) justering, så
> hvorfor skulle den gå tabt ved at man roder med udstødningen (læs: Det
> gør den ikke!!)?

Hej Armand

Du har ret, og så alligevel ikke helt. Synkronisering ligger tæt op ad
tomgangs indstillingen. Hvis Jon går fra en racerpotte tilbage til den
originale, kan man godt forestille sig den skal stilles i tomgang, og så kan
man være uheldig at synkroniseringen bliver skæv. Nu kører en Gixxer 250
std. med en tomgang på 17-1800 rpm, så chancen for den ryger er, som du jo
også mener, lille.

Fra : Jon Larsen

Dato : 01-02-03 16:53

.. Hvis Jon går fra en racerpotte tilbage til den
> originale,

Jeg forsætter med racerpotten, men laver den originale til så den også kan
sættes på ...

Fra : Jon Larsen

Dato : 01-02-03 09:16

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message

xxxxxxxxxxxxxxxx

Ok.. så prøver jeg med de sorte fingre.. om ikke andet så kan jeg da altid
få at vide af mekanikeren at jeg er en lidt for stor pilfinger ! he he

Batteriet tjekker jeg ikke.. det er kun 3 mdr gammelt og der er masser af
vand og strøm på ( har ladet på det ind i mellem )
Men jeg får sikkert af vide af min far, at jeg ikke aner hvad jeg stiller
på.

Har lige et par spørgsmål....

Hvad hak skal nålen stå i som standard ??

Er CO-skruerne de samme som stiller højden på gasspjældende ??? ( der sidder
en skrue på gaskabelbeslaget som henholdsvis åbner og lukker mere for alle
gasspjæld samtidig. )

Kan jeg evt. bruge søgerblade til at tjekke om gasspjældende står i samme
højde ???

Hvordan tjekker man om svømmerhus nålen er i orden ?? gummiet i toppen skal
være blødt og smidigt ikke ?? samt uden hakker og kuller og slidmærker !?!??

det var vist det hele

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-03 10:38

> Batteriet tjekker jeg ikke.. det er kun 3 mdr gammelt og der er masser af
> vand og strøm på ( har ladet på det ind i mellem )

Et batteri er let at teste. Lad det fuldt op. Efter 6-8 timers ro måler man
på det. Viser det 12,8V er det som nyt. Viser det under 12,5 ville jeg
skifte det. Dette er et hint om batteriets tilstand. Det er ikke den fulde
sandhed. Skal man gøre det ordenligt kræver det en batteritester til 20kr
fra en tankstation.

> Hvad hak skal nålen stå i som standard ??

Spørg en Gixxer 250 kyndig som f.eks Tommy Fer.

> Er CO-skruerne de samme som stiller højden på gasspjældende ??? ( der
sidder
> en skrue på gaskabelbeslaget som henholdsvis åbner og lukker mere for alle
> gasspjæld samtidig. )

Nej. Hvis du leder efter en værkstedsmanual vil du kunne læse sådanne ting.
CV karburatorer ligner for det meste hinanden ret meget. Hvis skruen løfter
alle spjældene er det tomgangsskruen, hvis den kun løfter nogen af dem er
det synkroniseringsskruen. Har du hentet den GS 250 manual jeg har lagt ud
til dig på binaer? Der er der beskrevet hvordan man synkroniserer dine
gixxer 250 karbs. Der er to vaccumstudser på cyl. 1 og 4 og en
synkroniseringsskrue mellem karb 2 og 3. Jeg smider lige et billede af en
synkroniseringsskrue i dk.binaer.motor.

> Kan jeg evt. bruge søgerblade til at tjekke om gasspjældende står i samme
> højde ?

Nej. Det gør du bare på øjemål. Det er alligevel med
synkroniseringsværktøjet til ca. en plov der er det rigtige værktøj. Du skal
bruge den med to søjler fra www.carbtune.com. Hvis du køber en med 4 søjler
er du "fremtidssikret", da den så kan bruges til alle 4 cyl. maskiner.

> Hvordan tjekker man om svømmerhus nålen er i orden ?? gummiet i toppen
skal
> være blødt og smidigt ikke ?? samt uden hakker og kuller og slidmærker
!?!??

Absolut ingen mærker. Overløb i svømmehuene er noget lort! Jeg ville købe
nye, som jeg nu har skrevet 20 gange. Vi er ude i du prøver at spare 2X40kr,
fordi du håber 18 år gammlet gummi stadig har nogle kilometer tilbage! Hvis
fejlen ligger her, koster det dig 1000kr at få mekanikkeren til at fixe det
for dig. Originale Suzuki svømmehusnåle koster 500kr stk. Prøv lige at slå
"misforstået nærrighed" op i ordbogen Jeg taler lidt hårdt til dig, men
nogle af tingene har jeg gentaget mange gang uden det lyder som om de fiser
ind. Hvis du lægger alle de ting sammen der skrevet i denne tråd har du en
bunke værdifuld info, og tips til hvordan du får din gixxer til at spinde
som ny.

Fra : Jonas Holt

Dato : 01-02-03 10:45

> Originale Suzuki svømmehusnåle koster 500kr stk. Prøv lige at slå
> "misforstået nærrighed" op i ordbogen

Det kan han ikke finde, for nærighed sdawes kun med et 'r'

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-02-03 11:27

> Det kan han ikke finde, for nærighed sdawes kun med et 'r'

Fordømt! Jeg må finde mig et keyboard med indbygget stavekontrol og "få
genial idé" knap...

Fra : Armand

Dato : 31-01-03 21:44

> For Fa...... hvor føler jeg mig dum..... arrgghhhh......
>
> Satte lige tændrørsledningerne rigtigt idag og vupti.... så startede
> skidtet... meeeeeeeeen helt godt køre den nu ikke.....

Tjaeh :-/
Når man ikke læser de høflige svar man får på en simpel forespørgsel, så
må man jo lide!

--
Armand.
(der således sparede sig for at scanne og indsende knast-timing til

Fra : wheeler

Dato : 31-01-03 22:21

Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> svarede i en meddelelse

Tjaeh :-/
Når man ikke læser de høflige svar man får på en simpel forespørgsel, så må
man jo lide!

[SNIP]

Ja, Jon den uskrevne regel er at følge de - relevante - anvisninger man
modtager, ellers er videre fejldiagnosticering jo ikke muligt....;-(

Wheeler
RD 3½
TDR 125R
Som sidder og lurer på om det brændte hul i stemplet på RD'eren ved
motorvejskørsel v/170 km/t kunne skyldes manglende benzintilførsel - skulle
man bore hanen op - hvordan??

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 01-02-03 00:31

wheeler wrote:

> Som sidder og lurer på om det brændte hul i stemplet på RD'eren ved
> motorvejskørsel v/170 km/t kunne skyldes manglende benzintilførsel -
> skulle man bore hanen op - hvordan??

Det tror jeg godt du kan udelukke. Det var jo venstre side der røg hos dig.
Der vil den få alt det benzin den kan, det er den højre der er problemet.

Jens
RD-Der selv lige vil teste hvor hurtigt det løber ud af tanken. ½l/min
regner jeg med er målet.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 19:19

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-01-03 22:24

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:nXUZ9.186$JA6.111@news.get2net.dk...

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

A hva? Hvorfor ikke filterolie til Kn-filter?

Det var det jeg fik stukket i hånden ude ved den lokale, da jeg skulle rense
mit! !?!?

MVH Mads Stetter
RF400R (Håber ikke den har lidt last)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-01-03 00:21

> A hva? Hvorfor ikke filterolie til Kn-filter?
>
> Det var det jeg fik stukket i hånden ude ved den lokale, da jeg skulle
rense
> mit! !?!?

Hej Mads

Til de tynde KN bomuldsfiltre bruger man et (meget) tyndt lag KN filterolie
på spray.

De tykke skumfiltre som der bl.a. sidder på en Gixxer 250 bruger man
filterolie på dunk. Det hælder man over det helt rene luftfilter, trykker
det godt igennem (ikke vride!) så man får så meget filterolie ud igen som
muligt og hele filteret er olieret ind. Så kan man køre igen.