Kørekort <-> stort kørekort
Fra : Anders Christensen

Dato : 27-01-03 15:37

Hejsa Folkens
Nu har jeg efterhånden fulgt med her i et par år, og må hellere få taget mig
sammen til at få mig det pap til MC inden jeg bliver for gammel :)
Jeg er 19 år og har haft kørekort til personbil i 1½ år, så hvis jeg tager
MC kortet indenfor 2 år efter jeg tog mit personbilskørekort blive prisen
lidt mere overkommenlig for mit budget.
Nu er det så bare lige at jeg kommer til at tænke lidt på det med alder og
kørekort.
Jeg ved at man kan tage det store kørekort når man fylder 21, og man kan få
det store kørekort når man har haft lille kørekort i 2 år.
Men hvad så hvis jeg tager kortet som 20 årig, kan jeg så få det store kort
når jeg fylder 21, og hvordan foregår det så?
Skal man til en ny køreprøve, eller kommer det bare dumpende ind af
brevsprækken en dag?

Kan det mon betale sig at vente til jeg fylder 21, hvis jeg alligevel ikke
lige har råd til en mc det første års tid (håber nu jeg kan finde en fin
billig cykel til næste forår)

Og så et lille sidespørgsmål.
Kender i noget til en god kørelærer i Herning, da jeg skal derover for at
"afsone" min værnepligt de næste 6 måneder derovre fra på mandag af, så
kunne jeg jo passende tage kortet derovre hvis jeg har tid.

Mvh Anders Christensen

Fra : Ken Madsen

Dato : 27-01-03 15:50

"Anders Christensen" <mail@virtueltechnology.com> wrote in message
> [...]

> "afsone" min værnepligt de næste 6 måneder derovre fra på mandag af, så
> kunne jeg jo passende tage kortet derovre hvis jeg har tid.

Hej Anders, så vidt jeg husker, forholder det sig således. Hvis du tager
kortet nu kommer der automatisk et større dumpene ind ad brevkassen om 2 år.
Hvis du allerede fra den dag du fylder 21 år vil have stort kørekort og ikke
vil vente de måneder (eller hvor lang tid det nu er) til der er gået 2 år,
så skal du til køreprøve igen, vidst nok med alt hvad det indebære,
teorilektioner, køretimer und der ganze swainerai. Nogen må sige mig imod,
hvis de husker det anderledes!

Hilsen og god fornøjelse med køretimerne, Ken Madsen

ps. Til næste forår, kan du jo så prøve at finde en fin billig MC på
www.motorscout.dk, der er nok at vælge imellem derinde, næsten 400 på
nuværende tidspunkt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-01-03 16:12

> [...]
> nok med alt hvad det indebære, teorilektioner, køretimer und der
> ganze swainerai. Nogen må sige mig imod, hvis de husker det

Man skal kun op til en ny prøve, så det er ikke så slemt.
Det nemmeste er at tage kortet, når man er 21. Så kan man øve sig på en stor
cykel og tage det 'rigtige' kort med det samme.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-01-03 16:33

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
stor
> cykel og tage det 'rigtige' kort med det samme.

Bare i kan blive enige :)

Jeg vil da håbe jeg kan nøjes med at tage kortet en gang, og så købe en
cykel, og få den droslet ned til de famøse 34 hk, og så få det store
kørekort når jeg bliver 21, og så få fjernet droslingen igen :) (eller købe
en stor cykel)

Mvh Anders Christensen

Fra : Oros

Dato : 27-01-03 17:01

"Anders Christensen" <mail@virtueltechnology.com> skrev i en meddelelse
> Bare i kan blive enige :)

Så skal jeg da gøre forvirringen endnu større med hvad jeg synes at kunne
mindes om reglerne.

Når man bliver 18 år kan man starte med lille kørekort.

Når man så bliver 21 bliver det automatisk ændret til stort. (ingen prøve)

Hvis man når man er 20 år (og har kørt lille mc i 2 år) ønsker det store
kørekort kan dette erhverves ved en ny prøve på større cykel.

Ergo er min udredning at man kun skal til ny/ekstra køreprøve hvis man
ønsker det store kørekort inden de 21 år, når man i forvejen har det lille.

Jeg har ingen facitliste andet end min hukommelse. Den plejer dog at virke
tilfredsstillende, og jeg tog kortet sommeren 01 i en alder af 21 somre, så
jeg har ikke selv oplevet problemstillingen, kun fulgt med i undervisningen!
;)

Selv synes jeg det var fint at starte som 21-årig. Netop fordi reglen blev
indført dengang jeg var 17/18. Gad ikke rigtig det små-tjald til at starte
med. Desuden skal du nok også tage din modenhed i betragtning. Selv er jeg
nu 23½ og ikke engang flyttet hjemmefra. Hvis man er tidligt ude med at
stifte familie og den slags skal man nok starte hurtigst muligt så man kan
nå at få kørt inden man "bør" sætte hjelmen på hylden og tænke på Villa,
vovse og ... yrk... volvo.
Men da jeg ikke regner med at flytte hjemmefra før TIDLIGST de 30år har jeg
jo god tid! ;)

mvh
Rasmus Jensen
Øst, vest - hjemme bedst! (Ishøj)

Fra : Grunnet

Dato : 27-01-03 18:44

Der står følgende i kørekortbekendtgørelsens §13:

Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel er dog betinget af, at den
pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af
et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel
på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har
bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år
og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på
en stor motorcykel.

Det læser jeg således:
1) når du har haft kort til lille MC i 2 år får du automatisk ret til at
køre stor MC
2) har du haft kort til lille MC i under 2 år og er fyldt 21 kan du få kort
til stor MC ved at bestå en køreprøve (alternativt kan du vente til du
opfylder pkt. 1)
3) har du aldrig haft MC-kort men er fyldt 21 kan du tage kørekort til stor
MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du
opfylde pkt. 1)

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 18:57

Hejsa

> [...]
> MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du

Enig!

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Benz...

Dato : 28-01-03 08:28

> [...]
stor
> MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du

Ja men så er der vel ikke mere at diskutere.

mvh benz...

Fra : Thomas Makro

Dato : 28-01-03 20:28

On Mon, 27 Jan 2003 18:43:42 +0100, "Grunnet"
<steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote:

>Der står følgende i kørekortbekendtgørelsens §13:
<snip>

Det var jo dæææjligt konkret. Jeg har opdateret emnet på FAQen
(www.dmcn.dk)

--
M.v.h. Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F med varmehåndtag

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-01-03 19:42

Ken Madsen wrote:

> Hej Anders, så vidt jeg husker, forholder det sig således. Hvis du tager
> kortet nu kommer der automatisk et større dumpene ind ad brevkassen om 2
> år.

Der tror jeg du tager fejl, for mit kørekort voksede da for nogle måneder
siden, og jeg har ikke fået nyt pap :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 27-01-03 22:11

Nu har jeg snart haft det lille kort i 4 år og der er endnu ikke dumpet
noget nyt ind ad døren.

Men der står jo dato på så skulle man blive stoppet så har jeg altså ret til
at føre stor MC nu.. ;- ) YES....

MVH.

Jon Larsen

Fra : Benz...

Dato : 27-01-03 15:47

> [...]
> "afsone" min værnepligt de næste 6 måneder derovre fra på mandag af, så
> kunne jeg jo passende tage kortet derovre hvis jeg har tid.

Hej Anders.

Så vidt jeg ved så skal man til ny køre prøve når man bliver 21 (kun hvis
man fylder inden man har haft 2 års kørsels erfaring)

Og lige ledes mindes jeg at det er 1 år og ikke 2 der skal gå før at man
skal begynde på mc kortet (for at slippe for noget teori).

mvh Benzon

som har lidt travlt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-01-03 16:14

> Så vidt jeg ved så skal man til ny køre prøve når man bliver 21 (kun
> hvis man fylder inden man har haft 2 års kørsels erfaring)

- medmindre man godt kan vente til kortet automatisk bliver opgraderet til
et stort.

> Og lige ledes mindes jeg at det er 1 år og ikke 2 der skal gå før at
> man skal begynde på mc kortet (for at slippe for noget teori).

Det afhænger jo lidt af det sted, hvor han tog kørekortet. Det er ikke
sikkert, at det er teorilektionerne han sparer på, men enkelte køreskoler
giver teorien gratis inden for et tidsrum, når man har betalt for den en
gang.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 18:44

Hejsa

Jeg har taget mit kort for et år siden ca.

Reglerne er:

Hvis man er 18-20år kan man kun tage det lille kort!
Hvis man tager kortet til lille får man det store 2 år, EFTER
UDSTEDELSES dato'en. (Jeg mener faktisk, at man ikke får et nyt, men at
man bare kan regne med "at man har det", og kan betale for at få et
andet kort hvor det er trykt på at man har begge.) (Der står jo dato'en
for hvornår man har været til køreprøve til lille, og 2 år efter "har"
man så det store)

Hvis man tager det lille kort som 20årig, og vil have det store kort når
man bliver 21, skal man op til ny køreprøve. Det ved jeg ikke hvad
indebære af køre lektioner mm.. Ellers er det bare at vente til 2 år
efter kortets udstedelses dato!

Hvis man er 21 eller over kan man også nøjes med det lille kort, og så
senere tage en ny køre prøve eller bare vente 2år og få det automatisk.
Hvis man er 21 eller over kan man jo bare tage det store med det samme
og så er det det.

I dag spare man ikke rigtigt noget ved at tage Mc kort, inden for 2år
efter man har taget til bil. Det er meget få teori timer/køre lektioner
man spare, så det er oftest ikke en gang billigere!
Jeg var den eneste på holdet der havde taget bil kort inden for 2 år, så
jeg fulgte bare undervisningen sammen med de andre! (Jeg skulle give
det samme, om jeg tog alle timerne som de andre eller sparede de sidste)

Noget i er itvivl om?

Mvh Emil
p.s. Reglerne er ikke til at finde nogen steder på nettet. (min erfaring)

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-01-03 19:11

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Emil
> p.s. Reglerne er ikke til at finde nogen steder på nettet. (min erfaring)

Jeg har gjort samme erfaring som dig med det med at lede efter det på nettet
og spurgte derfor her :)

Jeg kan dog se at der er flere køreskoler der giver cirka 2000 kroner i
rabat til folk der har taget kørekort til bil indenfor to år, så det er der
jo nok et eller andet om alligevel
Men jeg kaster mig nu alligevel ud i at tage et lille i stedet for at vente
:)

Det bringer mig så frem til det med at finde en køreskole i Herning :)
Tak for jeres svar

Mvh Anders Christensen
Marin Nail Trail '98 m. rugbrødsmotor :)

Fra : Emil Gundersen

Dato : 27-01-03 19:32

Hejsa

> [...]
> jo nok et eller andet om alligevel
> Men jeg kaster mig nu alligevel ud i at tage et lille i stedet for at vente

Somregl er dem der giver rabat noget dyre end gennemsnitet. Jeg gav selv
6500,- for kortet, hvilket var det absolut billigste jeg kunne finde!
Der var prisen den samme uanset om jeg sparede et par timer eller lign.
Jeg tog hos: http://www.jensen1.dk

P.s. mange af kørelærenes sider er fulde af fejl, og somregl aldrig
opdateret! (Nogle er ikke opdateret siden reglerne med lille og stort kom!)

Mvh Emil

Fra : Thor

Dato : 27-01-03 20:47

> [...]
> 6500,- for kortet, hvilket var det absolut billigste jeg kunne finde!
> Der var prisen den samme uanset om jeg sparede et par timer eller lign.

jep. tog selv kortet ved jensen1 og har kun gode ting og sige om det....
6500 kr var også det billigste jeg kunne finde på det tidspunkt
Mvh TB

Fra : Jon Larsen

Dato : 27-01-03 19:22

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
> I dag spare man ikke rigtigt noget ved at tage Mc kort, inden for 2år
> efter man har taget til bil. Det er meget få teori timer/køre lektioner
> man spare, så det er oftest ikke en gang billigere!

Jeg tager kørekort til bil først og lige efter til mc. Kørekortet til bil
koster mig 10k mens mc-kortet koster 7k. Derved sparer jeg 3k. Så er han
også ligeglad med hvor mange timer der skal til, indenfor rimelighedens
grænser . Tager selvfølgelig det STORE med det samme .

V.H Ann-Rikka Olsen (kæresten)

Fra : Kai Thusgaard Anders~

Dato : 27-01-03 21:47

Tja - vent endelig til de 21 - så er det hele jo klaret på en gang :)

Godt nok er du normalt ikke en fartbølle, men Københavneren har ingen hjelm
og ordentligt tøj!!

Vi ses om et par uger :))))))

Svigerfar

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-01-03 21:54

"Kai Thusgaard Andersen" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> skrev i en meddelelse
> Tja - vent endelig til de 21 - så er det hele jo klaret på en gang :)
>
> Godt nok er du normalt ikke en fartbølle, men Københavneren har ingen
> [...]
Jamen dog...
Kan man nu ikke engang gemme sig for dig på nettet mere :)

Jeg ser frem til foråret og at du måske engang får lånt noget tøj + en hjelm
så jeg kan komme med ud en tur :)

Mvh Anders Christensen

Fra : Kai Thusgaard Anders~

Dato : 27-01-03 22:17

> [...]
> Kan man nu ikke engang gemme sig for dig på nettet mere :)
>
> Jeg ser frem til foråret og at du måske engang får lånt noget tøj + en

Nu må vi jo se - en ting er at trille i madkassen noget andet at nyde
naturen på CBR'ens 2 hjul :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))9

Kai