Lille kørekort...stor motorcykel
Fra : Nicolai Lønne

Dato : 27-01-03 07:36

Jeg er lige ved at købe en Suzuki GS500E. En virkelig lækker cykel,
men desværre lidt for stor til mit kørekort.

Jeg kan seelvfølgelig drosle den, men 3000 for at gøre noget
mindre...nejtak.

Spørgsmålet er bare mht. et møde med politiet. Hvordan kan de se om
jeg har droslet dyret?
Får man et eller andet bevis man skal trille rundt med, eller har de
en database hvor de kan slå det op i? eller hvordan fungerer det?

Findes der i øvringt andre steder på nettet end dba.dk hvor man kan
finde brugt mc tøj til salg.

Fra : Benz...

Dato : 27-01-03 08:03

> [...]
> en database hvor de kan slå det op i? eller hvordan fungerer det?
>
> Findes der i øvringt andre steder på nettet end dba.dk hvor man kan

Hej Nicolai...

Så vidt jeg er indformeret får man en TÜV godkendelse når man køber
droslings kittet, med stelnr. mærke osv...
DVS: Du behøver ikke sætte det på for at have papir på det.
Så er bare det spørgsmålet om det er til at se at den er droslet.. Kender
ikke noget til det, da det jo også afhænger af motorcyklen, mærke, model,
årg.
Ned droslings kittet koster da vel ikke 3000 kr? vel?
Jeg står nemlig i sammen situation med en ZX-6R. Og prisen på kittet koster
1500kr.

mvh Benzon.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-01-03 08:58

> Jeg kan seelvfølgelig drosle den, men 3000 for at gøre noget
> mindre...nejtak.

Hej Nicolai

En lille historie:

Fritz på 18 køber sig en nyere brugt CBR 600. Forsikrer den (As if!) og får
den indregistreret i eget navn. Endnu har han ikke gjort noget ulovligt selv
om den har 110HK og han kun må køre en 34Hk maskine (25Kw). Maskinen er
under 5 år gammel og skal ikke synes ved omregistrering.

Her kommer balladen:
Maskinen skal nu monteres med et droslingskit og den skal synes igen, hvor
man medbringer papirene fra droslingskittet. Det er papirerne til
droslingskittet der er de vigtigste. Ved synet kontrollerer de ikke om
droslingskittet er monteret, men om papirerne der fulgte med droslingskittet
er i orden. Maskinen bliver nu synet og opgivet som værende med 34HK i
indregistreringsattesten. Fritz må nu gerne køre på sin CBR fuldt lovligt.

Forsikringsselskabet vil meget gerne sælge en forsikring til Fritz, selv om
han ikke har kørekort til køretøjet. Ingen problemer der. De vil bare ikke
dække, hvis han bruger køretøjet, da han jo ikke har kørekort dertil.

Hvis man forestillede sig at Fritz, i et anfald af ungdommelig gå på mod,
købte verdens dårligste CBR, der på trods af at være opgivet til 110Hk, kun
lagde 30HK på baghjulet før monteringen af droslingskittet da motoren var
defekt, må han stadig ikke køre på den, selv om han kunne fremvise en
rullefeltsmåling fra anerkendt forhandler. Det er hvor mange heste den er
opgivet til at yde på krumtappen fra fabrikken der tæller.

Hvis Frits til gengæld købte en GN 250 opgivet til 21HK, og derefter fik den
portet, blueprintet, større karbs, lettet krumtappen og fik monteret turbo
og fnisegas så den lavede 37HK på baghjulet, så vil han formodentlig aldrig
få en bøde for at føre et køretøj han ikke har kørekort til.

Fritz får monteret droslingskittet og hans CBR bliver synet som værende en
34HK model. Alt er i den skønnest orden og Fritz kører to dage. På tredje
dagen er han er verdensmester og vil lære at stejle inde ved rådhuspladsen i
KBH. Fritz synes det er svært at stejle og giver de 34HK skylden.
Droslingskittet bliver afmonteret og CBR'en har nu 110HK. Fritz kan stadig
ikke stejle, men kører nu 250Km/t på motorvejen.

Fritz bliver stoppet af politiet med 185Km/t. Betjenten synes det er
mærkeligt en 34HK maskine kan køre 185Km/t (210km/t indikeret). Fritz bliver
kaldt til syn. Synsfolkene finder at droslingskittet er afmonteret. Fritz
får en bøde for at køre uden kørekort. Alm. bøde for at køre uden kørekort
er 5000kr. Da Fritz har kørekort til "lille MC" er det en formildende
omstændighed og bøden bliver nedsat til 3000kr.

Fritz kører stadig rundt på sin 110HK CBR. Fritz kører op bag i en
pensionist, kommer ikke selv til skade, men invaliderer enke fru Hansen.
Fritz får skylden. Fritz's motorcykel bliver undersøgt igen. Fritz får
dobbelt bøde (6000Kr) for stadig at køre uden kørekort. Fritz's
forsikringsselskab betaler 100.000kr for rep. at enke fru. Hansens Polo og
1,2 Mill i erstatning til enke fru Hansen for invaliditet. Nu går det
rigtigt galt for Fritz. Forsikringsselskabet finder ud af Fritz ikke har
kørekort til det køretøj han førte under uheldet. Selskabet kører regres mod
Fritz, der ender med at skylde forsikringsselskabet 100.000kr rep af Polo,
1,2Mill for invaliditet og 100.000kr i sagsomkostninger. Fritz har nu ikke
råd til en Maxi "pollestyle".

Morale: "lad være med at snyde med forsikringen". Det koster rundt regnet
uendeligt hvis det går galt.

Historien er opdigtet og enhver forbindelse til virkelige sager er rent
tilfældige.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 27-01-03 09:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message

> Hej Nicolai
>
> En lille historie:
>
> Fritz på 18 køber sig en nyere brugt CBR 600. Forsikrer den (As if!) og
får

snip en masse spændende og fornuftigt.

Det er sq en god historie, virker i hvert fald skræmmende på mig.

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Hekto

Dato : 27-01-03 10:04

In article <3e34e8c5$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, jon-
soegaard@larsen.tdcadsl.dk says...
> Det er sq en god historie, virker i hvert fald skræmmende på mig.

Det burde den egentlig også! ;0)
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Benz...

Dato : 27-01-03 09:55

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Ja der er der skoen trykker!!!
Jeg har heller ikke truffet min beslutning endnu...

Fra : Armand

Dato : 27-01-03 20:51

Benz... <jezzuz@yahoo.com> skrev i en

> Ja der er der skoen trykker!!!
> Jeg har heller ikke truffet min beslutning endnu...

Alene bødens størrelse ligger højere end hvad droslingen koster, så
alene dér er der (allerede ved første bøde) ingen balance!

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 28-01-03 08:13

> Alene bødens størrelse ligger højere end hvad droslingen koster, så
> alene dér er der (allerede ved første bøde) ingen balance!
>
> --
> Armand.

Næææ... Det er ikke det det kommer an på for mig.
Jeg skal ha droslingskittet!!
Ved bare ikke om jeg gider montere det!

Des uden er det "kun" 3 måneder fra jeg køber den til at fylder.

mvh Benz...

Fra : Nicolai Lønne

Dato : 27-01-03 10:54

Jens Jacob Bager Jensen <bager1@get2net.dk> (--fjern--) skrev:
> [...]
>under uheldet. Selskabet kører regres mod
>Fritz, der ender med at skylde
>forsikringsselskabet 100.000kr rep af Polo,

Det med politiet og at man kan blive kaldt til syn har jeg tænkt
på, men en forhandler oplyste mig om at de KUN kan kalde en til
syn og at det jo ikke sker med det samme, så man kan jo nå at få
sat droslingssættet på...

MHT. forsikring har jeg hørt fra en uvildig forsikringsmægler at
kun hvis forsikringsselskabet direkte kan gå ind og bevise at jeg
var skyld i ulykken FORDI jeg kørte en for stor mc kan de holde
mig ansvarlig og tilmed kun for en tredjedel af erstatningssummen.

Det der er vigtigst for mig at vide er hvordan politiet, hvis de
stopper mig, kan se at cyklen er droslet.
Får man et bevis eller noget hos synskontrolen eller er det blot
noget der står på indreg. attesten som man jo ikke skal have på
sig under kørsel.

Hilsen

Nic

Fra : lange

Dato : 27-01-03 12:27

> [...]
> på, men en forhandler oplyste mig om at de KUN kan kalde en til
> syn og at det jo ikke sker med det samme, så man kan jo nå at få

Hvis de standser dig og de har mistanke om at der er ugler i mosen, kan de
transportere mc'en til synspladsen med det samme. De behøver ikke at
indkalde til normalt syn.

Det korte af det lange er: Lad være med det. Det er simpelt hen for dumt.
Hvis du ikke gider at drosle, så køb en mc der ikke skal drosles.

Lange

Fra : Armand

Dato : 27-01-03 19:42

lange <morten.lange@postman.dk> skrev i en

> Hvis de standser dig og de har mistanke om at der er ugler i mosen,
kan de
> transportere mc'en til synspladsen med det samme. De behøver ikke at
> indkalde til normalt syn.

Hvis man er impliceret i et uheld med personskade er bilinspektionen
også interesseret i køretøjet!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-01-03 08:48

> [...]
> var skyld i ulykken FORDI jeg kørte en for stor mc kan de holde
> mig ansvarlig og tilmed kun for en tredjedel af erstatningssummen.

Hej Nic

På min police står der forsikringen kun gælder hvis jeg har førerbevis til
det forsikrede køretøj! Hvad står der på din police?

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 17:29

Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en

> På min police står der forsikringen kun gælder hvis jeg har førerbevis
til
> det forsikrede køretøj! Hvad står der på din police?

Hvis du(!) har kørekort?
Vil det sige at den ikke dækker hvis du låner den ud til en kammerat der
har kørekort, hvis ikke du selv har? :-/

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 09:05

> Vil det sige at den ikke dækker hvis du låner den ud til en kammerat der
> har kørekort, hvis ikke du selv har? :-/

Så Så, Nu ikke ord knixxe. Det er selvfølgelig føreren af køretøjet jeg
mener.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-01-03 08:55

> [...]
> på, men en forhandler oplyste mig om at de KUN kan kalde en til
> syn og at det jo ikke sker med det samme, så man kan jo nå at få

Dette er korrekt hvis man bliver stoppet for en almindelig trafik fortelse
f.eks at overskride hastighedsgrænsen. Er man indblandet i et færdselsuheld
kan de finde på at "holde vagt" ved køretøjerne til de slæber dem med på
stationen hvor de står indtil syn. Her i gruppen har der være en historie om
en Nimbus der kørte en gammel mand ned der gik lige ud i den forbikørende
Nimbus. Her holdt politiet vagt over køretøjet, da de ville undersøge om
Nimbussen var i synsmæssig forsvarlig stand (e.g. om den kumme bremse).

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-01-03 15:42

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Nimbus. Her holdt politiet vagt over køretøjet, da de ville undersøge om
> Nimbussen var i synsmæssig forsvarlig stand (e.g. om den kumme bremse).

Hehe, det er fanme da unfair overfor en Nimbus, og især hvis det er et
kakkelovnsrør der er tale om ;)

// Hans, der har prøvet at bremse på en Nimbus, i synsmæssig forsvarlig
stand )

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-01-03 12:34

> [...]

> mod Fritz, der ender med at skylde forsikringsselskabet 100.000kr rep af
> Polo, 1,2Mill for invaliditet og 100.000kr i sagsomkostninger. Fritz har

Spørgsmålet er bare om forsikringsselskabet overhovedet kan det. Iflg.
<http://groups.google.com/groups?selm=m51y6.12939%24o4.629077%40news010.worldonline.dk>
kan de ikke, men så er der jo også andre der siger det modsatte. Men ingen
har lagt beviser på bordet.
Nå pyt, nu er det ved at være et stykke tid siden jeg blev 20, så jeg slap
jo godt fra det
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Rasmus B. Nielsen

Dato : 27-01-03 13:16

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har lagt beviser på bordet.
> Nå pyt, nu er det ved at være et stykke tid siden jeg blev 20, så jeg slap

Jes, det er ved 21, hvor du kan får kørekort til stor mc. .-)

Mvh.
Rasmus B. Nielsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-01-03 13:32

> Jes, det er ved 21, hvor du kan får kørekort til stor mc. .-)

Ja hvis det skal tages som "nyt", men 2 år med lille giver også lov til
at køre stor mc. Så som 20årig kan man sagtens være "gammel nok" til at
køre stor mc.

/A - gammel nok, men med "mc" med noget under 34hk - som jeg har kørt
over 50Mm på siden 8/98.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-01-03 13:31

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Ja hvis det skal tages som "nyt", men 2 år med lille giver også lov til
> at køre stor mc. Så som 20årig kan man sagtens være "gammel nok" til at
> køre stor mc.

Lige præcis - og rigtige mænd (knajter tager jo mc-kort som 18-årig

> /A - gammel nok, men med "mc" med noget under 34hk - som jeg har kørt
> over 50Mm på siden 8/98.

Ja, det er mig lidt en gåde at du ikke har skiftet den ud med en 'rigtig'
mc for længe siden. Den er selvfølgelig billig, men det er der jo så mange
rigtige mc'er der også er

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-01-03 12:42

> [...]
'rigtig'
> mc for længe siden. Den er selvfølgelig billig, men det er der jo så

Ja den var billig i indkøb. Jeg har kun brugt godt 52kkr incl noget
ordenligt sikkerhedsudstyr og diverse extra udstyr som alarm,
bagagebærer.

Men samlet har jeg brugt 20kkr benzin, 46kkr service/rep (autoriseret
service, dyrt og stumper fra TMP meget dyre og når dæk /bremseklodser
kun holder 5-6000km tæller det hurtigt*1), 15kkr forsikring (hvor topdk
fik godt 11kkr for de 2 første år)

Så fratrukket en smule "rest værdi" er jeg brugt ca. 120000kr på at køre
500000km - og har i samme periode modtaget ca. 35000kr i
kørselsgodtgørelse. De giver jo et lille bidrag til at holde prisen
nede, men jeg ender alligevel på 2,30kr/km alt inklusivt. Det ville helt
sikkert have været billigere for en GS500 over samme distance.

Mht til at skifte den ud så kniber det bare lidt med
"prioriteterne"...Den gjorde det rigtigt godt mens jeg boede i
københavn, men den er for lille på motorvej. Der kan det endda knibe med
at holde lastbilerne stangen når det går opad bakke i modvind

/A

*1 Dæk er billige, men når man betaler en værkstedstime for at få
skiftet et bagdæk løber det hurigt op. Udstødningen skal afmonteres for
at komme til bagdækket....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 18:52

> 'rigtig'
> mange

Psst, tjek lige linket i min signtur!

> Ja den var billig i indkøb.......................
> Så fratrukket en smule "rest værdi" er jeg brugt ca. 120000kr på at køre
> 500000km -

En halv million?!?

> ....................Det ville helt
> sikkert have været billigere for en GS500 over samme distance.

Og mere 'rigtigt' ...og praktisk.

> Mht til at skifte den ud så kniber det bare lidt med
> "prioriteterne"...

Ja, sådan en er vel ikke meget værd brugt, så der skal jo penge til for at
skifte den :-/ Men igen, en 'rigtig' mc er jo også et meget federe køretøj

> Den gjorde det rigtigt godt mens jeg boede i
> københavn, men den er for lille på motorvej. Der kan det endda knibe med
> at holde lastbilerne stangen når det går opad bakke i modvind

*gyyys* :-/

> *1 Dæk er billige, men når man betaler en værkstedstime for at få
> skiftet et bagdæk løber det hurigt op. Udstødningen skal afmonteres for
> at komme til bagdækket....

Underligt design :-/ På almindelige mc'er med centralfod tager det jo kun 5
minutter at hive hjulet af.

Fra : Armand

Dato : 28-01-03 23:03

wrote:

> Underligt design :-/ På almindelige mc'er med centralfod tager det jo
kun 5
> minutter at hive hjulet af.

Ìkke mindst når man tager udskiftningskvoten for bagdæk (som overrasker
mig meget, og nærmest må være et tungt argument imod de småhjulede
scootere!) i betragtning :-|

Til sammenligning:
Var det ikke et par og tyve tusinde km's at den tidligere ejer havde
kørt på det originale bagdæk på din 95 hk's Fazer600??

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-01-03 23:38

Armand wrote:

> [...]
> Var det ikke et par og tyve tusinde km's at den tidligere ejer havde
> kørt på det originale bagdæk på din 95 hk's Fazer600??

Jo, han havde kørt 19k og jeg kørte 4k mere derefter. Det samme for
fordækket. Nu har jeg da også selv kørt 10k km på et fordæk (pilot sport)
med masser af bremse/stoppie-øvelser, men det er også efterhånden ved at
være nedslidt. Jeg har også kørt 8k km på det nuværende bagdæk (pilot road)
og der er da et par tusinde km tilbage.
Nåja, jeg sled også et pilot sport bagdæk ned på 3k km, men der var vist
lidt hooliganisme indblandet
Den tidligere ejer var forresten politimand - det er sikkert også derfor at
han kunne få dækkene til at holde dobbelt så længe
Et sæt Pilot Sport koster jo også kun 1700,- hos dæktyskerne, og når jeg så
får sat dem på gratis, så klager jeg ikke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-03 23:43

> Underligt design :-/ På almindelige mc'er med centralfod tager det jo
> kun 5 minutter at hive hjulet af.

Min XS400 synes jeg er en almindelig MC anno '83, men der skal man tage
udstødningen af for at tage baghjulet af. Akslen kan ikke komme ud, da den
vil ramme potten.

Det kan også ske, at det er fordi det ikke er en original udstødning der
sidder på. Den er muligvis en anelse mindre, da den originale ikke er en
2-1.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Poul Dam

Dato : 29-01-03 06:54

> [...]
>
> Det kan også ske, at det er fordi det ikke er en original udstødning der
> sidder på. Den er muligvis en anelse mindre, da den originale ikke er en

Hej
Hvad med at monter akslen fra den anden side næste gang du har hjulet af.

Hygge PD CBR1100

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 29-01-03 09:07

> Det kan også ske, at det er fordi det ikke er en original udstødning der
> sidder på. Den er muligvis en anelse mindre, da den originale ikke er en
> 2-1.

Hej Martin

Det er klart fordi du har uorg udstødning! Sådan var RacerNiels's ikke.

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 17:00

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> [...]
ud,
> da den vil ramme potten.
> Det kan også ske, at det er fordi det ikke er en original udstødning

Det er da kun fordi at boltens indstiknings-retning er forkert!
Næste gang du genmonterer hjulet, vender du blot indstiknings-retningen
på bolten, således at det er møtrkken der sidder ved udstødningen!
Sådan kneppes den ged!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-03 18:46

> [...]
> indstiknings-retningen på bolten, således at det er møtrkken der
> sidder ved udstødningen! Sådan kneppes den ged!!

Tja, det har du jo ret i.
Baghjulet er pillet af i øjeblikket, så jeg må lige huske at vende akslen
rigtigt, når jeg genmonterer det.

Originalt sidder der en potte på hver side, så spørgsmålet er så, om bolten
så vil gå fri.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 21:14

> Tja, det har du jo ret i.
> Baghjulet er pillet af i øjeblikket, så jeg må lige huske at vende
akslen
> rigtigt, når jeg genmonterer det.

Det kan hænde at gennemstikningen foretages lettest fra hidtidige side,
og at det er derfor at den er monteret fra dén side på fabrikken :-/
Men alt andet lige, så vil det ikke være så meget mere besværligt at
montere den modsat, som en afmontage af potten medfører!
Endelig er modellen så gammel at tidligere ejere sagtens kan have
forbyttet retningen engang :-/

> Originalt sidder der en potte på hver side, så spørgsmålet er så, om
bolten
> så vil gå fri.

På billeder af Seca'en:
http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/yamaha/xs400se/rod-bakhjul.gif
er det tydeligt at akslen ligger under(!) udstødningerne!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-03 21:28

> [...]
> fabrikken :-/ Men alt andet lige, så vil det ikke være så meget mere
> besværligt at montere den modsat, som en afmontage af potten medfører!

Det tager nu ikke mere end 5 min. at afmontere potten, så det betyder ikke
alverden.
Men jo, jeg tror at det er nemmest at montere fra højre side, da man i
venstre side først skal igennem navkoblingen som af gode grunde ikke sidder
fast på hjulet.

> Endelig er modellen så gammel at tidligere ejere sagtens kan have
> forbyttet retningen engang :-/

Ja, den har nok været adskilt snart 10 gange, hvilket betyder 7500km pr.
bagdæk.

> På billeder af Seca'en:
> http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/yamaha/xs400se/rod-bakhjul.gif
> er det tydeligt at akslen ligger under(!) udstødningerne!

Ja, det gør den jo også.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 29-01-03 23:25

> Ja, det gør den jo også.

Fabrikken bør også være opmærksom på sligt*!
På mine første XS'ere fra slutningen af 70'erne sad bagakslen ud for
potterne; men i det originale værktøjssæt fandtes en kort wire med et
øje i hver ende, og med svigermor i sadlen kunne man med den fixere
svingeren i en højde så akslen kunne trækkes hen over udstødningen!
Sidenhen har sportsligheden stedse løftet potterne mere og mere op, så
akslen idag stikker ud langt under potterne!

*)
På den ande side, så sælges en stor del af dagens modeller uden
centralben

--
Armand.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 27-01-03 17:53

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> lagde en arm i news:b138v8$hd0$1@sunsite.dk:

> /A - gammel nok, men med "mc" med noget under 34hk - som jeg har kørt
> over 50Mm på siden 8/98.

50 Millimeter siden 8/98. Der er ikke meget ryk i den "mc"

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 27-01-03 17:57

On Mon, 27 Jan 2003 16:52:48 GMT, "Rune D. Jørgensen"
<RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

>50 Millimeter siden 8/98. Der er ikke meget ryk i den "mc"

Årh joh ,det gælder bare om at kunne sine præfixer

M ~ mega
m ~ mili

Så det er nu slet ikke så ringe endda med 50.000 km.....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 27-01-03 21:19

> [...]
orldonline.dk>
> kan de ikke, men så er der jo også andre der siger det modsatte. Men

Tænk sig:
Dén streng blandede jeg mig kun i én gang!

Da jeg i slutningen af 70'erne tog kørekort hed det sig at havde man
blot kørt på egen mc i selv kortere tid regnedes dette for at gøre det
ud for den daværende temmeligt lemfældige undervisning, hvorfor man ikke
skulle frygte regres!

Men sidenhen er der jo sket et og andet:
Forsikringsselskaberne er blevet vildt pengefixerede (= større tendens
til regreskrav?) og undervisningen strammet op (så egenerfaring ikke
længere matcher den obligatoriske lærdom i samme grad!). Endvidere er
der kommet en mindre "begynder-klasse", som man kan formode virke
indskærpende overfor (mis)brugere af store motorcykler :-/
På den anden side, så må forekomsten af ØV'erter trække den anden vej
for den der uden kort kører på "lille mc" (á: når bilister må køre uden
mc-kort, hvor galt er dét så?) :-/

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 27-01-03 09:13

Nicolai Lønne <loenne@QFMH8privat.dk> (slet QFMH8) wrote:

>Spørgsmålet er bare mht. et møde med politiet. Hvordan kan de se om
>jeg har droslet dyret?
Måske politiet ikke lige kan, men hvis du bliver indblandet i en
ulykke, og din ansvarsforsikring skal af med en stor erstatning til
andre, så kunne det jo være, at forsikringsselskabet vil kigge nærmere
på din motorcykel.
Og når de opdager at du ikke har kørekort til den, så ricikerer du, at
de kræver erstatningen betalt af dig...

--
Kåre