|
| Reducering af kædelængde ved gearing Fra : Thomas Jensen |
Dato : 26-01-03 09:57 |
|
Hejsa,
jeg overvejer at sætte et bagtandhjul på min XJ600s div, der er 2 tænder
mindre end originalt.
Er det så nødvendigt at reducere kædelængde, eller er diameterforskellen
ikke så stor at dette er nødvendigt ?
--
Mvh
Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Armand (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-01-03 15:10 |
|
Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
news:3e33a26e$0$205$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> jeg overvejer at sætte et bagtandhjul på min XJ600s div, der er 2
> tænder mindre end originalt.
> Er det så nødvendigt at reducere kædelængde, eller er
> diameterforskellen ikke så stor at dette er nødvendigt ?
Det skulle ikke blive nødvendigt!
Hvis man istedet for diameteren, ser lidt tørt på det:
- Så er det kun det halve tandhjul at kæden ligger an imod => tandhjulet
kræver ét kædeleds længde mindre på dette stykke!
- For at kompensere for dette ene kædeled skal bagakslen kun justeres
svarende til ½ kædeled (½ led både på bagudløbende og fremadløbende kæde
= 1 led!)!
- Eftersom at kæder leveres i længder á lige antal led, vil det ikke
engang kunne lade sig gøre at kompensere optimalt v.h.a. en anden
kædelængde!
--
Armand.
(der selv kørte med Z47 som alternativ til det originale Z49 på GPZ 900,
og dét uden at skifte kæde)
| |
Thomas Jensen (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 26-01-03 21:18 |
| | |
Fixer (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Fixer |
Dato : 20-02-03 12:19 |
|
hej
som nævnt i forbindelse med et tidligere indlæg, skal du måske overveje om
samme kædeled rammer samme tand, da en lille ujævnhed derved kunne blive til
en stor ujævnhed
hilsen keld
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:b11fmg$ros$1@sunsite.dk...
> > Det skulle ikke blive nødvendigt!
> >
>
> <snip>
>
> Hej Armand,
>
> tak for det gode svar
>
> mvh
> --
> Mvh
>
> Thomas Jensen
> XJ600s div ´96
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
>
>
| |
|
|