Hej NG
Idag var det så store skrue dag på min VFR.
Jeg fik stillet mine ventiler (jeg havde sløset lidt med opmålingen, læs
fejlmålt de første 4 ventiler) Når men fik pudslespillet til at gå op.
Brugte kun 315,- på shims. Her er det endegyldige bevis på at suzuki er
dyrere i res dele. En Honda shim koster ca 60,- en suzuki koster ca 90,- I
samme størrelse, jeg køre blandet med suzuki og honda shims nu (eneste jeg
kunne få..) Nu må vi så håbe at de ekstra 30,- pr styk giver mig en meget
bedre kvalitet shim *LOL*
Ud over det, har en VFR400R en dejlig metode til at skifte shims med
(eftersigende skulle ZX9R havde det samme) Nu ventilen er i hvile pos (der
hvor man måler sluppet) kan man skyde en vippe arm til side, og tage shimen
ud. LÆKKERT system. Det eneste tidspunkt det er lidt besværligt er på de
foreste ventiler (udstødning på cyl 1&4) der vil de gerne smutte fra en, da
ventilen ligger næsten lodret.
Når men så er det klaret. Nu skal der skiftes kronrørsleje. Af med
indsugningsgummi til forreste cyl. Så kan der komme en 25*25 firkantrør
igennem stellet, og op på 2 bukke.. .tada fronten er hævet og cyklen står
stabilt.
Af med gaflerne, tømme for olie... what... den er klar og grumset sådan som
om det ikke ville emulgere... mystisk.. det lugter lidt grimt, ikke
frygtligt, men det trænger klar ttil udskiftning. Hælde nyt olie i, og de er
klar til at arbejde for mig
Løsner bolten til øverste gaffelbro... vil tage den af.. men,.... den sider
fast... mystisk. efter 713 slag med plastikhammer, så kommer den af...
damn... rust skulle forbydes
Den rykkede sig ca 0,1mm pr 10 slag(af de
gode) Det tog mig 10min... bugger
Af med låseblikket og møtrikken (et udstødningsspænde jern til en MZ klare
det flot) Leje skallerne i kronrøret kommer nemt ud, der er en god reces i
"stellet" der gør det nemt at tage dem ud.
Den der sidder på kronrørspinden? skulle skæres af, noproblemo igang med
dremellen. den kom smukt af. Når men over til mine ny indkøbte kronrørslejer
fra mc nøglen.... dum di dum di da.... DE PASSER IKKE... ARGH...
de var for små, og der var to forskellige størrelser, på min VFR skal der
være to ens... bittert.
Når men hvad har jeg af muligheder´? Måle mine nuværende lejer, og tage
numrene på dem, og så gå ned til en lejehandler (ved der ligger en i
ishøj).... måske en original honda (brr... lyder dyrt)
Desuden er der den tændingslås... den vil stadig ikke skyde palen til
ratlåsen ud. har prøvet at skille den så meget af jeg kan... lidt plastik
bustet... men hvad... enten skal den skiftes eller splittes
Har kontakten af, plastik coveret til den modsatte side af palen, og det
hjælper ikke at skubbe den på vej, den vil kun køre ca 4 mm ud...
Hvordan skiller man selv låsen ad? der er noget der ligner en kobber
split/nitte, på siden af "nøglehuset", skal man bore den ud?
Fik også modded mit speedometer. Skilte det ad, så at hastighedbegrænseren
lå i at en skive der drejer med nålen, går forbi en optokobler så den
aktivere en omdrejnings begrænsning. dvs når optokoblerens felt bliver
brudt, begrænserden vyklen. På nettet anbefales det at man bukker den her
plade, men syntes det var lidt dumt at "ødelægge noget" istedet har jeg
afmonteret printet med optokobleren, taget den ud af speedohuset, og vil så
ligge den i en lille kasse (sådan en til hjemmebyg elektronik) der kan den
så ligge og hygge sig indtil der kommer en plade forbi (ALDRIG!)
Når men det var dagens udrettelser.... og så lige hjem med dsb... det tager
så 55min kontra 15 min på mc....
mvh Tommy Fer
VFR400R fortiden uden front...