|
| re dlsk 1 og 2 Fra : Svend Brandt Jensen |
Dato : 24-01-03 00:33 |
|
Hej NG.
Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale GPS
pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret citeret:
....at DLSK 1 og 2 er ren underholdning og tidsfordriv til de lange
vinteraftener, og kan ikke bruges til en skid i det virkelige liv......det
skal blot betragtes som et multimedieprogram...."
"...Garmin software er baseret på internationale indkøbte søkort, og kan
regnes for nøjagtige...."
"....at når man forstørrer søkort på DLSK 1 og 2 kan de enkelte linier blive
op til 200 meter brede.....da man kun forstørrer indskannede kort, og ..det
kan man jo ikke regne med...."
"...jeg kan bevise at DLSK 1 og 2 viser vand ved Helsingør, hvor jeg står
200 meter inde på land..."
"...de kort fra DLSK er baseret på optil 100 år gamle søopmålinger......du
kan nok se at det er gammelt data...."
Så har jeg efterfølgende åbne spørgsmål til NG, Garmin og KMS mfl.
I Garmins danske katalog bruges følgende sætning: (klippet fra Garmins
hjemmeside)
BlueChart er en ægte kopi af de originale papirkort
Det betyder i al sin enkelthed, at du får alle de samme data og
informationer som findes på papirsøkortene - hverken mere eller mindre.
Kortene er fuldt digitaliserede, og du kan zoome ind og ud i dem, afhængig
af om du vil have flere eller færre detaljer.
Hov hov........jævnfør KMS har Garmin de samme data som der er på
DLSK......hvori består så forskellen....?????
Ny sætning fra Garmins hjemmeside:
Årsagen til at vælge et Svensk kort, er at det svenske kort for dette område
har en bedre skala (1:60.000) end det tilsvarende Danske kort nr. DK-131
(1:75.000). Her skal man jo i øvrigt huske, at alle data fra danske farvande
naturligvis er opmålt af Danske myndigheder - og det er således de samme
data der ligger til grund - hvad enten et kort udgives i Sverige eller
Danmark..........
Uanset hvad, er det stadig en dansk opmåling, der ligger til grund for
Garmins kort, og stadig i samme kvalitet som DLSK.
Sidste klippede sætning fra Garmins hjemmeside:
Søkortene er Garmin´s nye BlueChart, som er lavet med data fra de officielle
papirkort. Du ser altså præcis det samme som findes i papirkortene - hverken
mere eller mindre.
Det er faktisk sandt.....hverken mere eller mindre.
Mit spørgsmål til Garmin, KMS mfl. går i sin enkelthed udpå.
A. Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken mere eller
mindre ???
B. Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til Garmin ??
C. Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK til navigering
??
Jeg har sendt en kopi af denne mail til Garmin og KMS for svar.
/Svend
| |
Hans Olsen (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Hans Olsen |
Dato : 24-01-03 07:31 |
|
Hej
nedenstående beretning, magen til sludder skal
man lede længe efter, "salgskonsulenten"
er da vist ikke egnet som sælger.
DLSK er udemærket og meget nøjagtig hvad angår
selve kortet, jeg har utallige gange kontroleret
ved at sejle helt op til en afmærkning, mange forskellige
steder.
Hvis GARMIN er så langt ude, at de må bruge løgnhistorier
for at sælge deres L........ ja så ser det sgu´ skidt ud for dem.
MVH
Hans Olsen
"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
GPS
> pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
citeret:
>
> ...at DLSK 1 og 2 er ren underholdning og tidsfordriv til de lange
> vinteraftener, og kan ikke bruges til en skid i det virkelige liv......det
> skal blot betragtes som et multimedieprogram...."
>
> "...Garmin software er baseret på internationale indkøbte søkort, og kan
> regnes for nøjagtige...."
>
> "....at når man forstørrer søkort på DLSK 1 og 2 kan de enkelte linier
blive
> op til 200 meter brede.....da man kun forstørrer indskannede kort, og
...det
> kan man jo ikke regne med...."
>
> "...jeg kan bevise at DLSK 1 og 2 viser vand ved Helsingør, hvor jeg står
> 200 meter inde på land..."
>
> "...de kort fra DLSK er baseret på optil 100 år gamle søopmålinger......du
> kan nok se at det er gammelt data...."
>
> Så har jeg efterfølgende åbne spørgsmål til NG, Garmin og KMS mfl.
>
> I Garmins danske katalog bruges følgende sætning: (klippet fra Garmins
> hjemmeside)
>
> BlueChart er en ægte kopi af de originale papirkort
> Det betyder i al sin enkelthed, at du får alle de samme data og
> informationer som findes på papirsøkortene - hverken mere eller mindre.
> Kortene er fuldt digitaliserede, og du kan zoome ind og ud i dem, afhængig
> af om du vil have flere eller færre detaljer.
>
> Hov hov........jævnfør KMS har Garmin de samme data som der er på
> DLSK......hvori består så forskellen....?????
>
> Ny sætning fra Garmins hjemmeside:
>
> Årsagen til at vælge et Svensk kort, er at det svenske kort for dette
område
> har en bedre skala (1:60.000) end det tilsvarende Danske kort nr. DK-131
> (1:75.000). Her skal man jo i øvrigt huske, at alle data fra danske
farvande
> naturligvis er opmålt af Danske myndigheder - og det er således de samme
> data der ligger til grund - hvad enten et kort udgives i Sverige eller
> Danmark..........
>
> Uanset hvad, er det stadig en dansk opmåling, der ligger til grund for
> Garmins kort, og stadig i samme kvalitet som DLSK.
>
> Sidste klippede sætning fra Garmins hjemmeside:
>
> Søkortene er Garmin´s nye BlueChart, som er lavet med data fra de
officielle
> papirkort. Du ser altså præcis det samme som findes i papirkortene -
hverken
> mere eller mindre.
>
> Det er faktisk sandt.....hverken mere eller mindre.
>
> Mit spørgsmål til Garmin, KMS mfl. går i sin enkelthed udpå.
>
> A. Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken mere
eller
> mindre ???
> B. Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til Garmin ??
> C. Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK til
navigering
> ??
>
> Jeg har sendt en kopi af denne mail til Garmin og KMS for svar.
>
> /Svend
>
>
| |
Ole Pagh (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 24-01-03 10:56 |
|
"Hans Olsen" <ha.olsen@get2net.dk> wrote in message
news:3e30de30$0$209$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> nedenstående beretning, magen til sludder skal
> man lede længe efter, "salgskonsulenten"
> er da vist ikke egnet som sælger.
> DLSK er udemærket og meget nøjagtig hvad angår
> selve kortet, jeg har utallige gange kontroleret
> ved at sejle helt op til en afmærkning, mange forskellige
> steder.
Helt og aldeles enig !.
DLS er nøjagtig og præcist.
Så kan man mene om brugerfladen hvad man vil, men man skal ikke gøre skarn
uret.
mvh Ole
| |
Bjarke Christensen (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 24-01-03 19:18 |
|
Det var dog det mest dumme, for ikke at sige åndsforsnottede, jeg længe har
hørt.
Hvordan kan man dog tro, at der er nogen der er bedre til at lave danske
søkort, end den danske kort og matrikkel styrelse ?? Har han heller ikke
tillid til danske papirsøkort og derfor købt sine papirsøkort over de danske
farvande i Tyskland. -eller i USA ??
Han er endda så dum, at han ikke engang ved at DLSK kører med vektorkort og
ikke indscannede kort.
Hvis jeg var dig ville jeg blot konstatere at du har mødt en tåbe. - og så
ellers forsøge at glemme alt hvad han sagde.
Ikke et ondt ord om Garmin og deres produkter. Lad os blot håbe du har mødt
den eneste hjernedøde repræsentant for Garmin.
/Bjarke
"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> wrote in message
news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
GPS
> pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
citeret:
>
> ...at DLSK 1 og 2 er ren underholdning og tidsfordriv til de lange
> vinteraftener, og kan ikke bruges til en skid i det virkelige liv......det
> skal blot betragtes som et multimedieprogram...."
>
> "...Garmin software er baseret på internationale indkøbte søkort, og kan
> regnes for nøjagtige...."
>
> "....at når man forstørrer søkort på DLSK 1 og 2 kan de enkelte linier
blive
> op til 200 meter brede.....da man kun forstørrer indskannede kort, og
...det
> kan man jo ikke regne med...."
>
> "...jeg kan bevise at DLSK 1 og 2 viser vand ved Helsingør, hvor jeg står
> 200 meter inde på land..."
>
> "...de kort fra DLSK er baseret på optil 100 år gamle søopmålinger......du
> kan nok se at det er gammelt data...."
>
> Så har jeg efterfølgende åbne spørgsmål til NG, Garmin og KMS mfl.
>
> I Garmins danske katalog bruges følgende sætning: (klippet fra Garmins
> hjemmeside)
>
> BlueChart er en ægte kopi af de originale papirkort
> Det betyder i al sin enkelthed, at du får alle de samme data og
> informationer som findes på papirsøkortene - hverken mere eller mindre.
> Kortene er fuldt digitaliserede, og du kan zoome ind og ud i dem, afhængig
> af om du vil have flere eller færre detaljer.
>
> Hov hov........jævnfør KMS har Garmin de samme data som der er på
> DLSK......hvori består så forskellen....?????
>
> Ny sætning fra Garmins hjemmeside:
>
> Årsagen til at vælge et Svensk kort, er at det svenske kort for dette
område
> har en bedre skala (1:60.000) end det tilsvarende Danske kort nr. DK-131
> (1:75.000). Her skal man jo i øvrigt huske, at alle data fra danske
farvande
> naturligvis er opmålt af Danske myndigheder - og det er således de samme
> data der ligger til grund - hvad enten et kort udgives i Sverige eller
> Danmark..........
>
> Uanset hvad, er det stadig en dansk opmåling, der ligger til grund for
> Garmins kort, og stadig i samme kvalitet som DLSK.
>
> Sidste klippede sætning fra Garmins hjemmeside:
>
> Søkortene er Garmin´s nye BlueChart, som er lavet med data fra de
officielle
> papirkort. Du ser altså præcis det samme som findes i papirkortene -
hverken
> mere eller mindre.
>
> Det er faktisk sandt.....hverken mere eller mindre.
>
> Mit spørgsmål til Garmin, KMS mfl. går i sin enkelthed udpå.
>
> A. Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken mere
eller
> mindre ???
> B. Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til Garmin ??
> C. Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK til
navigering
> ??
>
> Jeg har sendt en kopi af denne mail til Garmin og KMS for svar.
>
> /Svend
>
>
| |
Bjarke Christensen (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 24-01-03 19:23 |
|
Og så lige et "hug" til:
Det er så derfor man betaler 20% mere for varene i bådshoppen (ift til
web-shops). - for at få kompetent vejledning.
Ha. Jeg dør af grin.
/Bjarke
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
news:b0s00u$3ff$1@news.cybercity.dk...
> Det var dog det mest dumme, for ikke at sige åndsforsnottede, jeg længe
har
> hørt.
>
> Hvordan kan man dog tro, at der er nogen der er bedre til at lave danske
> søkort, end den danske kort og matrikkel styrelse ?? Har han heller ikke
> tillid til danske papirsøkort og derfor købt sine papirsøkort over de
danske
> farvande i Tyskland. -eller i USA ??
>
> Han er endda så dum, at han ikke engang ved at DLSK kører med vektorkort
og
> ikke indscannede kort.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg blot konstatere at du har mødt en tåbe. - og så
> ellers forsøge at glemme alt hvad han sagde.
>
> Ikke et ondt ord om Garmin og deres produkter. Lad os blot håbe du har
mødt
> den eneste hjernedøde repræsentant for Garmin.
>
> /Bjarke
>
>
> "Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> wrote in message
> news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
> GPS
> > pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
> citeret:
> >
> > ...at DLSK 1 og 2 er ren underholdning og tidsfordriv til de lange
> > vinteraftener, og kan ikke bruges til en skid i det virkelige
liv......det
> > skal blot betragtes som et multimedieprogram...."
> >
> > "...Garmin software er baseret på internationale indkøbte søkort, og kan
> > regnes for nøjagtige...."
> >
> > "....at når man forstørrer søkort på DLSK 1 og 2 kan de enkelte linier
> blive
> > op til 200 meter brede.....da man kun forstørrer indskannede kort, og
> ..det
> > kan man jo ikke regne med...."
> >
> > "...jeg kan bevise at DLSK 1 og 2 viser vand ved Helsingør, hvor jeg
står
> > 200 meter inde på land..."
> >
> > "...de kort fra DLSK er baseret på optil 100 år gamle
søopmålinger......du
> > kan nok se at det er gammelt data...."
> >
> > Så har jeg efterfølgende åbne spørgsmål til NG, Garmin og KMS mfl.
> >
> > I Garmins danske katalog bruges følgende sætning: (klippet fra Garmins
> > hjemmeside)
> >
> > BlueChart er en ægte kopi af de originale papirkort
> > Det betyder i al sin enkelthed, at du får alle de samme data og
> > informationer som findes på papirsøkortene - hverken mere eller mindre.
> > Kortene er fuldt digitaliserede, og du kan zoome ind og ud i dem,
afhængig
> > af om du vil have flere eller færre detaljer.
> >
> > Hov hov........jævnfør KMS har Garmin de samme data som der er på
> > DLSK......hvori består så forskellen....?????
> >
> > Ny sætning fra Garmins hjemmeside:
> >
> > Årsagen til at vælge et Svensk kort, er at det svenske kort for dette
> område
> > har en bedre skala (1:60.000) end det tilsvarende Danske kort nr. DK-131
> > (1:75.000). Her skal man jo i øvrigt huske, at alle data fra danske
> farvande
> > naturligvis er opmålt af Danske myndigheder - og det er således de samme
> > data der ligger til grund - hvad enten et kort udgives i Sverige eller
> > Danmark..........
> >
> > Uanset hvad, er det stadig en dansk opmåling, der ligger til grund for
> > Garmins kort, og stadig i samme kvalitet som DLSK.
> >
> > Sidste klippede sætning fra Garmins hjemmeside:
> >
> > Søkortene er Garmin´s nye BlueChart, som er lavet med data fra de
> officielle
> > papirkort. Du ser altså præcis det samme som findes i papirkortene -
> hverken
> > mere eller mindre.
> >
> > Det er faktisk sandt.....hverken mere eller mindre.
> >
> > Mit spørgsmål til Garmin, KMS mfl. går i sin enkelthed udpå.
> >
> > A. Er DLSK kun et multimedia program til underholdning....hverken mere
> eller
> > mindre ???
> > B. Er data i DLSK fra KMS de samme som i "bluechart" kortene til Garmin
??
> > C. Er det mere pålideligt at bruge Garmin GPS end PC med DLSK til
> navigering
> > ??
> >
> > Jeg har sendt en kopi af denne mail til Garmin og KMS for svar.
> >
> > /Svend
> >
> >
>
>
| |
Peter Ingsø Laursen (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 26-01-03 00:03 |
|
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b0s00u$3ff$1@news.cybercity.dk...
> Han er endda så dum, at han ikke engang ved at DLSK kører med vektorkort
og
> ikke indscannede kort.
Det er i så fald første gang, jeg har set vektorbaseret grafik, der til
forveksling ligner bitmaps, når man zoomer ind!
---
Peter Ingsø Laursen
| |
Bjarke Christensen (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 26-01-03 14:13 |
|
Ja, ja, jeg har jo allerede "bidt i græsset" i et andet indlæg. Behøver i at
blive med at nævne det ....
<smile>
Bjarke
"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
news:_IEY9.45044$Hl6.5408608@news010.worldonline.dk...
> "Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> news:b0s00u$3ff$1@news.cybercity.dk...
>
> > Han er endda så dum, at han ikke engang ved at DLSK kører med vektorkort
> og
> > ikke indscannede kort.
>
> Det er i så fald første gang, jeg har set vektorbaseret grafik, der til
> forveksling ligner bitmaps, når man zoomer ind!
>
> ---
> Peter Ingsø Laursen
>
>
| |
Peter Ingsø Laursen (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 26-01-03 16:20 |
|
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b10mth$2o5$1@news.cybercity.dk...
> Ja, ja, jeg har jo allerede "bidt i græsset" i et andet indlæg. Behøver i
at
> blive med at nævne det ....
Hmmm, jeg så først din "dementerende" mail *efter*, jeg havde sendt min.....
---
Peter Ingsø Laursen
| |
Jan Rasmussen (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 25-01-03 07:50 |
|
Hej
Det er korrekt at DLSK ikke er baseret på vektor grafik, d.v.s. at jo mere
man zoomer ind, jo tykkere bliver stregerne, modsat et CAD tegne program,
som er baseret på vektor grafik, her forbliver stregerne lige tynde selv når
man zoomer ind på f.eks. 1/100.
Omvendt så er nøjagtigheden sikkert god nok alligevel, jeg mener... man har
jo vinduer i båden og kan tage sine pejliger m.v. for at kontrollere sin
position, man skal jo huske at GPS navigation skal betragtes som et
suplement/backup til den traditionelle navigation, jeg ved godt at mange nu
om dage blot tænder GPSén og så afsted.
Jeg forsvarer ikke garmin, idet eg aldrig har prøvet deres kort og
tilhørende plottere.
Men jeg vil referere til et citat fra DLSK under forbehold som følger:
CITAT: DLSK FORBEHOLD
Det levende Søkort er et godt og effektivt planlægningsværktøj. Det er ikke
et søkort i sig selv, men et supplement til de øvrige lovgivningsmæssige
navigeringsmidler.
Udskrift af søkort fra Det levende Søkort må således ikke anvendes til
navigationsbrug. Dansk Sejlunion/klubberne tager forbehold for oplysninger
vedr. positioner, turbeskrivelser o.lign. og påtager sig intet ansvar for
rigtigheden/aktualiteten af disse oplysninger. Dele af indholdet i Det
levende Søkort er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra andre firmaer,
foreninger etc.
Kort & Matrikelstyrelsen, Farvandsvæsenet, Søfartsstyrelsen, Søsportens
Sikkerhedsråd og Dansk Sejlunion påtager sig intet ansvar for rigtigheden og
aktualiteten af disse oplysninger.
--
Jeg hører germe kommentar til ovenstående.
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
GPS
> pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
citeret:
> /Svend
>
>
| |
Bjarke Christensen (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 25-01-03 10:54 |
|
Ja, det er jo pineligt at man siger noget forkert, når man er så skarp i
kritikken som jeg var. Jeg beklager at jeg fejlagtig skrev det var vektor
kort. Jan (og den tåbelige Garmin konsulent) har ret i det er scannede kort.
Grunden til man ikke bemærker dette når man bruger dlsk er, at den er meget
god til skifte til et mere detaljeret kort når man zoom'er ind og stregerne,
der så ellers ville blive tykke, forbliver i acceptabel og læsbar bredde.
Teoretisk må man vel sige, at det er en "halv-god" løsning der ligger mellem
"hjemmescannede kort i OZI" og "Rigtige vektor kort"
Den citerede tekst opfatter jeg mere som en disclaimer eller
ansvarfraskrivelse end som egentlig vejledning i brugen af DLSK. Det gælder
jo ETHVERT navigations hjælpe middel, at de *aldrig* må stå alene og at man
aldrig bevæger sig på søen uden et vis minimum af navigations evner og nogle
papir søkort (minimum oversigtskort over det farvand man sejler i). Alt kan
jo svigte.
Mht udskrifter fra DLSK, så giver det sig selv. Størrelsen og kvaliteten af
det der kommer ud på printeren er så ringe, at de ikke tjener til andet, end
at vise vennerne eller svigermor, hvor man har været (eller skal hen). Det
er hævet over enhver diskussion. Hvis der er nogle der tager på søen med
dem, så er de selv uden om det, hvis de aldrig kommer tilbage.
/Bjarke
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
news:b0tbpb$3ar$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej
>
> Det er korrekt at DLSK ikke er baseret på vektor grafik, d.v.s. at jo mere
> man zoomer ind, jo tykkere bliver stregerne, modsat et CAD tegne program,
> som er baseret på vektor grafik, her forbliver stregerne lige tynde selv
når
> man zoomer ind på f.eks. 1/100.
>
> Omvendt så er nøjagtigheden sikkert god nok alligevel, jeg mener... man
har
> jo vinduer i båden og kan tage sine pejliger m.v. for at kontrollere sin
> position, man skal jo huske at GPS navigation skal betragtes som et
> suplement/backup til den traditionelle navigation, jeg ved godt at mange
nu
> om dage blot tænder GPSén og så afsted.
>
> Jeg forsvarer ikke garmin, idet eg aldrig har prøvet deres kort og
> tilhørende plottere.
>
> Men jeg vil referere til et citat fra DLSK under forbehold som følger:
>
> CITAT: DLSK FORBEHOLD
>
> Det levende Søkort er et godt og effektivt planlægningsværktøj. Det er
ikke
> et søkort i sig selv, men et supplement til de øvrige lovgivningsmæssige
> navigeringsmidler.
>
> Udskrift af søkort fra Det levende Søkort må således ikke anvendes til
> navigationsbrug. Dansk Sejlunion/klubberne tager forbehold for oplysninger
> vedr. positioner, turbeskrivelser o.lign. og påtager sig intet ansvar for
> rigtigheden/aktualiteten af disse oplysninger. Dele af indholdet i Det
> levende Søkort er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra andre firmaer,
> foreninger etc.
> Kort & Matrikelstyrelsen, Farvandsvæsenet, Søfartsstyrelsen, Søsportens
> Sikkerhedsråd og Dansk Sejlunion påtager sig intet ansvar for rigtigheden
og
> aktualiteten af disse oplysninger.
>
> --
>
> Jeg hører germe kommentar til ovenstående.
>
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
> Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
>
>
> "Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
> GPS
> > pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
> citeret:
>
> > /Svend
> >
> >
>
>
| |
Jan Rasmussen (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 25-01-03 11:53 |
|
Så så.... Bjarke, mit indlæg var ikke ment som at dunke nogen i hovedet, men
blot konstateringer...
Og hvad DLSK angår... Tja... så skriver de jo faktisk selv i deres program,
at DLSK IKKE er et søkort, men blot et multimedie program...
Og der har du jo ret.... alt ansvar er hermed afskrevet... så kommer man
galt afsted og har brugt DLSK og ikke kan godtgøre at man har planlagt sin
tur, haft gyldige papirkort med, samt det minimale nødvendige og lovmæssige
navigations udstyr... tja, så hænger man jo på den...
Men lur mig... mon ikke også Garmin og alle de andre har en lignene
bemærkning stående... der ligeledes fra skriver dem ethvert ansvar for
brugen af deres apperater...
Konklution:
Lige meget hvad man benytter, SKAL man have gyldige papirkort, kompas og
andet udstyr der gør at man på forsvarligvis kan navigere sikkert i havn,
endvidere skal det udstyr der er monteret, uanset om det bruges eller ej
være funktionsdygtigt...
--
Så burde alt tvivl være ubegrundet
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b0tmr8$2cbc$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det er jo pineligt at man siger noget forkert, når man er så skarp i
> kritikken som jeg var. Jeg beklager at jeg fejlagtig skrev det var vektor
> kort. Jan (og den tåbelige Garmin konsulent) har ret i det er scannede
kort.
> Grunden til man ikke bemærker dette når man bruger dlsk er, at den er
meget
> god til skifte til et mere detaljeret kort når man zoom'er ind og
stregerne,
> der så ellers ville blive tykke, forbliver i acceptabel og læsbar bredde.
> Teoretisk må man vel sige, at det er en "halv-god" løsning der ligger
mellem
> "hjemmescannede kort i OZI" og "Rigtige vektor kort"
>
> Den citerede tekst opfatter jeg mere som en disclaimer eller
> ansvarfraskrivelse end som egentlig vejledning i brugen af DLSK. Det
gælder
> jo ETHVERT navigations hjælpe middel, at de *aldrig* må stå alene og at
man
> aldrig bevæger sig på søen uden et vis minimum af navigations evner og
nogle
> papir søkort (minimum oversigtskort over det farvand man sejler i). Alt
kan
> jo svigte.
>
> Mht udskrifter fra DLSK, så giver det sig selv. Størrelsen og kvaliteten
af
> det der kommer ud på printeren er så ringe, at de ikke tjener til andet,
end
> at vise vennerne eller svigermor, hvor man har været (eller skal hen). Det
> er hævet over enhver diskussion. Hvis der er nogle der tager på søen med
> dem, så er de selv uden om det, hvis de aldrig kommer tilbage.
>
> /Bjarke
| |
Bjarke Christensen (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 25-01-03 12:01 |
|
Hvis du nærlæser det, så vil du se, at mine udtalelser var møntet på mit
eget tidligere indlæg, og ikke på dit.
Helt enig, i garmins forretningsbetingelser står der sikkert også, at hvis
man spiser søkortplotteren og derved pådrager sig gener, så kan man ikke
holde garmin ansvarlig. - det er jo et amerikansk produkt ....
Vi er helt på linie. Vi mangler bare lige at nævne det sædvanlige: "Husk at
tage på et navigationskursus", så man kan læse søkortene rigtigt, uanset om
de er på papir eller elektroniske
/Bjarke
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
news:b0tq0h$gqp$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Så så.... Bjarke, mit indlæg var ikke ment som at dunke nogen i hovedet,
men
> blot konstateringer...
> Og hvad DLSK angår... Tja... så skriver de jo faktisk selv i deres
program,
> at DLSK IKKE er et søkort, men blot et multimedie program...
>
> Og der har du jo ret.... alt ansvar er hermed afskrevet... så kommer man
> galt afsted og har brugt DLSK og ikke kan godtgøre at man har planlagt sin
> tur, haft gyldige papirkort med, samt det minimale nødvendige og
lovmæssige
> navigations udstyr... tja, så hænger man jo på den...
>
> Men lur mig... mon ikke også Garmin og alle de andre har en lignene
> bemærkning stående... der ligeledes fra skriver dem ethvert ansvar for
> brugen af deres apperater...
>
> Konklution:
> Lige meget hvad man benytter, SKAL man have gyldige papirkort, kompas og
> andet udstyr der gør at man på forsvarligvis kan navigere sikkert i havn,
> endvidere skal det udstyr der er monteret, uanset om det bruges eller ej
> være funktionsdygtigt...
> --
> Så burde alt tvivl være ubegrundet
>
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
> Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
>
>
| |
Svend Brandt Jensen (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Svend Brandt Jensen |
Dato : 25-01-03 10:54 |
|
Hej Jan, Bjarke mfl.
I har bekræftet mig i mine egne antagelser omkring DLSK.
KMS har videresendt mit mail til "kortafdelingen" og jeg har ikke hørt fra
Garmin endnu.
Med hensyn til forbeholdet på DLSK, er det min overbevisning af det
forbehold med udskrift betyder at man ikke skal stole målestokmæssigt på
egne udskrevne kort fra programmet på en eller anden dårlig printer.
Da de maritime kort fra KMS og informationerne på DLSK er de SAMME, skulle
man jo kunne bruge DLSK som navigationshjælpemiddel, og blot have papirkort
med som backup..............I siger det samme blot omvendt..ikk?? eller
hvad.
Mit spørgsmål simplificeres lidt her:
Kan man stole på en Garmin eller en anden mærke plotter, der er baseret på
"blue-chart" eller C-map og kun have papirkort med som backup ????
Hvis svaret er JA, så kan man også stole på DLSK......for det er de samme
data.....(!!??)
/Svend
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
news:b0tbpb$3ar$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej
>
> Det er korrekt at DLSK ikke er baseret på vektor grafik, d.v.s. at jo mere
> man zoomer ind, jo tykkere bliver stregerne, modsat et CAD tegne program,
> som er baseret på vektor grafik, her forbliver stregerne lige tynde selv
når
> man zoomer ind på f.eks. 1/100.
>
> Omvendt så er nøjagtigheden sikkert god nok alligevel, jeg mener... man
har
> jo vinduer i båden og kan tage sine pejliger m.v. for at kontrollere sin
> position, man skal jo huske at GPS navigation skal betragtes som et
> suplement/backup til den traditionelle navigation, jeg ved godt at mange
nu
> om dage blot tænder GPSén og så afsted.
>
> Jeg forsvarer ikke garmin, idet eg aldrig har prøvet deres kort og
> tilhørende plottere.
>
> Men jeg vil referere til et citat fra DLSK under forbehold som følger:
>
> CITAT: DLSK FORBEHOLD
>
> Det levende Søkort er et godt og effektivt planlægningsværktøj. Det er
ikke
> et søkort i sig selv, men et supplement til de øvrige lovgivningsmæssige
> navigeringsmidler.
>
> Udskrift af søkort fra Det levende Søkort må således ikke anvendes til
> navigationsbrug. Dansk Sejlunion/klubberne tager forbehold for oplysninger
> vedr. positioner, turbeskrivelser o.lign. og påtager sig intet ansvar for
> rigtigheden/aktualiteten af disse oplysninger. Dele af indholdet i Det
> levende Søkort er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra andre firmaer,
> foreninger etc.
> Kort & Matrikelstyrelsen, Farvandsvæsenet, Søfartsstyrelsen, Søsportens
> Sikkerhedsråd og Dansk Sejlunion påtager sig intet ansvar for rigtigheden
og
> aktualiteten af disse oplysninger.
>
> --
>
> Jeg hører germe kommentar til ovenstående.
>
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
> Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
>
>
> "Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e307c38$0$13217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg talte med "salgs"konsulenten fra Garmin den anden dag hos den lokale
> GPS
> > pusher nede på havnen, og denne konsulent fortalte følgende, ordret
> citeret:
>
> > /Svend
> >
> >
>
>
| |
Jan T Pharo (25-01-2003)
| Kommentar Fra : Jan T Pharo |
Dato : 25-01-03 14:28 |
|
Sat, 25 Jan 2003 10:53:51 +0100, Svend Brandt Jensen;
<3e325f52$0$13204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:
>Kan man stole på en Garmin eller en anden mærke plotter, der er baseret på
>"blue-chart" eller C-map og kun have papirkort med som backup ????
>
Ja. Hvilke af delerne, der er backup, bli'r vel et spørgsmål om at
definere...
>Hvis svaret er JA, så kan man også stole på DLSK......for det er de samme
>data.....(!!??)
Nuja.
For vores del af Skagerrak benytter Garmin Mapsource's Bluechart (helt
inde i mellem øerne) delvis svenske, delvis norske, delvis tyske, og
delvis russiske kort - jeg vilde have ventet, at det kun var svenske og
norske kort her i grænseområdet. Så jeg regner med, at flere måler op og
distribuerer kortene.
Hvis de tyske kort over danske farvande er baserede på de samme
opmålninger som KMS' kort, så skulle de jo også have samme kystkontur og
de samme dybdetal.
Men for min del er det driftstekniske sider ved DLSK som gør, at jeg
ikke benytter det ombord (jeg har kun det dasnke, ikke de svenske eller
norske DLSK). Jeg kan ikke have en laptop oppe i cokcpit - det er for
vådt. Laptopen vil også være _meget_ i vejen når man skal finde sit
papirkort frem.
--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E
< http://home.online.no/~janpharo>
| |
|
|