flydende pakning og toppakning
Fra : KB

Dato : 20-01-03 21:07

Hej

Er det rigtig eller forkert at smøre et meget tyndt / fint lag flydende
pakning på en ny toppakning og så montere.
Fladerne på cylindre og topstykke er planet - men ved tidligere forsøg uden
den flydende svedte den svag olie.
Denne gang ønskes den tæt.
Seriøse forslag modtages gerne.

bedste hilsner:

KB

Fra : Peter Aagaard

Dato : 20-01-03 21:32

KB wrote:
> Hej
>
> Er det rigtig eller forkert at smøre et meget tyndt / fint lag
> flydende pakning på en ny toppakning og så montere.

Det er ikke andet end få uger siden at emnet sidste var oppe her i gruppen,
og der blev det anbefalet IKKE at bruge det da man, når man spænder kunne
risikere, at den flydende pakning løb indenbords og herved kunne ødelægge et
eller andet i motoren. (Da jeg er nybegynder kan jeg ikke give yderligere
teknisk forklaring)

Der var også et link med et billed, desværre er den tidligere sag ikke
længere at finde på min pc, men det kan være der er andre der har gemt
linket ?

> bedste hilsner:
>
> KB

Mvh. Peter

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 20-01-03 21:46

"KB" <kenneth.bruun@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pakning på en ny toppakning og så montere.
> Fladerne på cylindre og topstykke er planet - men ved tidligere forsøg

Jeg bruger heller ikke flydende pakning. Men har efter råd fra en gammel
erfaren knark brugt at smøre pakningerne i lidt fedt. Det har virket
udmærket i mine 20 år med motorer. Måske heldigt. Og det eneste jeg
nogensinde har planslebet var topstykket på mine knallerter. Men de fik så
osse grovfilen.

Fra : Bjørn S

Dato : 20-01-03 22:02

> [...]

> pakning på en ny toppakning og så montere.
> Fladerne på cylindre og topstykke er planet - men ved tidligere forsøg

Der hvor du fik den planet..hvis det var på et motorværksted har de måske
noget egnet ?
Jeg så ikke den anden tråd om ødelagte motorer grundet pakningsstof, men det
RIKTIGE pakningsstof smurt på i et TYNDT !!! lag bør ikke gøre nogen skade.
Hylomonar er det mærke jeg kan komme på, men Wurth - og dem som handler med
dem har noget blåt pakningsstof som minder om det i lugt og konsistens, det
har jeg brugt mange gange på dieselmotorer uden problemer. Trods alt er
kompresjonen noget højere her end i en MC !

/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 21-01-03 02:08

KB <kenneth.bruun@get2net.dk> skrev i en

> Fladerne på cylindre og topstykke er planet - men ved tidligere forsøg
> [...]

Kenneth!
Vi to har ellers endevendt den sag flere gange efterhånden; men lige i
dette øjeblik slår endnu en ting mig:
Er det lukkede "topmøtrikker" at du bruger til cylinderboltene?
Ifald kan planingen have medført at cylinderboltene nu stikker længere
op end før, og at de derved bliver så lange at de går i bund på
møtrikkerne
Derved er det ikke imod topstykket; men derimod bolt-enden imod
møtrikkens indre at momentet bliver spændt

Følgelig bliver topstykket/cylinder langtfra spændt tilstrækkeligt !!!

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 21-01-03 08:46

Jeg har prøvet et par gange med flydende pakning (noget blå stads jeg ikke
husker navnet på).

Det er jeg holdt op med at bruge! Jeg synes rent ud sagt det er noget PIS at
arbejde med og det er meget svært at få et godt resultat ud af det.

Hvis toppen er nyplanet skulle det heller ikke være noget problem at få den
tæt, når blot du sørger for at holde delene panisk rene. Dvs. det er ikke
nok at tørre dem af med en klud. Der skal noget fedtfjerner til så der
absolut ikke er noget snavs imellem. (Så der skal fluekneppes!).
Pakning og top lægges forsigtigt på og boltene spændes i den rigtige
rækkefølge (jfr. Haynes) en lille smule ad gangen.

Med den fremgangsmåde fik jeg min gamle Honda samlet så den i det mindste
ikke sveder fra toppen.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-01-03 09:32

KB wrote:

> [...]
> pakning på en ny toppakning og så montere.
> Fladerne på cylindre og topstykke er planet - men ved tidligere forsøg uden

Normalt bruger man ikke noget. Men på visse køretøjer ses det ofte at de
sveder. Skal man endelig bruge noget, så laver Permatex andet end den kendte
bla silikonefugemasse. Nøjagtig hvad den hedder kan jeg ikke huske. Men den
fåes i en lille plastbøtte med skrueåg. I låget er der en pensel. Det kan
fortyndes/afrenses med sprit. Og et ganske tyndt lag skader garanteret ikke.

Ib Jakobsen