Reparation af plast i båd
Fra : Johnny Sørensen

Dato : 20-01-03 19:46

Hej, er der nogle her der ved hvad man kan bruge til reparation af et
dobbelt sæde det er støbt i plast og som er revnet , findes der noget Epoxy
som kan binde på plast ?.
Min plan var at lægge en glasfibermåtte på bagsiden som forstærkning.

MVH.
Johnny.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-03 23:19

"Johnny Sørensen" <jvs@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e2c43a8$0

> [...]
Epoxy
> som kan binde på plast ?.
> Min plan var at lægge en glasfibermåtte på bagsiden som forstærkning.

Der findes ingen epoxy, der kan binde på plast. Plast er et olieprodukt, og
det kan epoxy ikke binde på. Du kan prøve med almindelig polyester, men
forvent ikke, at det holder.

Men kan du finde noget lim specielt til plastik, kan du måske lime med det,
og så forstærke med et eller andet på bagsiden. Alternativt kan det måske
smeltes sammen...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-01-03 16:05

Du skal givet bruge "tagrende-lim"! Det har jeg brugt med suces til
plasprodukter, men husk alligevel forstærkning på bagsiden.
hilsen
Steffen
Maxi 68, Århus
Jeg gider ikke spam-mail, så
slet "X" i min email-adresse
xsskov@vip.cybercity.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-03 22:57

Ingenting ?? Kan sådan noget "fanden-edeme"-lim ikke holde ??

Cyanoacrylat hedder det vist. Det i de små dyre tuber ...

/Bjarke

Fra : jørn larsen

Dato : 24-01-03 09:50

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Ingenting ?? Kan sådan noget "fanden-edeme"-lim ikke holde ??
>
> Cyanoacrylat hedder det vist. Det i de små dyre tuber ...
>
> /Bjarke
---------------------------
Måske. Indtil du sætter dig på reparationen, det er sprødt, og springer
ved selv små stød. Anvendes nok mest til fixering af emner, indtil anden
sammenføjning er udført.

mvh Jørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 21-01-03 18:02

Hej
det afhænger helt af, hvad den er fremstillet af, PLAST
er mange ting, hvis den er lavet af polyetylene, er der
INTET der kan "binde" på materialet, men dette materiale
kan derimod meget fint svejses, såfremt der ikke er
tilsat for meget regenerat.
hvor bor du ?
MVH
Hans Olsen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 24-01-03 09:58

Mange er begyndt at bruge PE til tagrender og især til kloakrør fremfor pvc.
Selvom det er 20% dyrere. Det holder nemlig bedre, da det ikke er sprødt som
pvc. Og det er mere miljøvenligt.

Måske kan en kloak-entreprenør hjælpe med at finde noget lim til det.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Hans Olsen

Dato : 24-01-03 11:06

Hej
måske dit og måske dat, jeg arbejder med alle former for plast
hver eneste dag, og har gjort det siden 1987, PEHD kan
IKKE limes.
MVH
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-03 18:30

> Hej, er der nogle her der ved hvad man kan bruge til reparation af et
> dobbelt sæde det er støbt i plast og som er revnet , findes der noget
Epoxy
> som kan binde på plast ?.

Jeg er måske kommet i tanke om en måde, hvorpå du kan reparere dit sæde...

I selve revnen fræser/sliber du en lille fordybning, ca. 1mm. Så borer du en
række små huller på begge sider af revnen, og så syr du den sammen med
kobber eller ståltråd. Brug ikke een lang tråd, fordi det så går op, hvis
den knækker.

Så fylder du det hele op med sikaflex, det er det, jeg tror vil binde bedst
(det lort sidde sgu allevegne, navnlig de steder, det ikke burde sidde).

Så tager du et stykke tynd plastik, f.eks. låget fra en sildebøtte eller en
remouladespand eller lignende. Rids den godt på klæbesiden med en kniv og så
limer du den oven på revnen. Husk også at ridse den del af stolen, du limer
oven på. Husk at hjørnerne skal klippes rundt, ellers går de op. Du skal nok
lave nogle eksperimenter med, hvilken type plastik, du bruger, den skal
helst være så ru på klæbesiden som det nu er muligt, og helst ikke så glat.
Der vil sikker være noglle typer, hvor sikaflexen slet ikke vil hænge fast.
Heldigvis er der jo plastik allevegne!

På bagsiden af stolen kan du jo forstærke med hvad som helst, som sikaflex
kan lime på. Husk at rense godt, inden du limer. Når du har syet revnen, kan
du forsøge, om du måske kan blødgøre plastsædet med acetone, inden du limer.
Hvis det lykkedes, så lade den bare få en masse, så den bli'r så blød, som
muligt. På den måde kan du måske være heldig, at plasten er så blød, at den
bedre går i forbindelse med sikaflexen.

Jeg ved ikke om det virker, men sådan ville jeg selv prøve at lave
reparationen...

Held og lykke

Claus