DLS + touchscreen
Fra : co

Dato : 20-01-03 01:21

Jeg har en motorbåd med en ældre indbygget kortplotter ( Eagle ultramap ) og
købte
sidste år så det DLS ( ver.1) og en bærbar PC'er, med en USB GPS ( Haicom)
som
har den fordel at den strømfødes fra computeren, hvilket vil sige du har en
backup løsning
uanset hvad der sker.

Og jeg må indrømme at jeg er faldet for DLS grundet en større skærm, og at
det er det samme
kort som på papir, det er nemt at bruge, også for konen.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at udbygge systemet, da den bærbare fylder
en del, og bruger en del
strøm, med følgende løsning, under forudsætning at det kan lade sig gøre
inden for et rimeligt prisleje.:

At montere en LCD Touch screen i loften i styrhuset, (har fundet en del i
USA i prisleje 6.000 - 10.000 dkr.)
der kan vippes ned efter behov, og gerne skulle slukke når man vippede den
på plads, jeg forestiller mig en micoswizt eller lignende.

Systemet skulle så have den fordel at du kan gemme den bærbare PC.er væk og
betjene den direkte på
skærmen, samt via et trådløst tastaur og mus, når der planlægges ruter.

Skulle gerne bruge minimal strøm, som fødes gennem det indbyggede batteri,
der lades af bådens batteri, så man selv uden strøm på båden vil kunne se
hvor man er.

Men da jeg ikke er en ørn til elektronik
Vil jeg høre om der evt. er andre i denne gruppe der har efaring med noget
lignende eller tilsvarende ?

Er der nogen der har kendskab til nogen Danske leverandøre af TFT LCD touch
screen 10" - 12" i et
prisleje omkring 6.000 - 10.000 kr. ?

Kan det overhovedet lade sig gøre at sætte en ekstern skærm på en bærbar, og
så slukke den ??

Eller er der andre forslag til en sådan løsning ??

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-03 13:24

"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e2b40c3$0$83831

> [...]
> hvor man er.

> Kan det overhovedet lade sig gøre at sætte en ekstern skærm på en bærbar,

Om der er ekstern skærm eller ej, har ingen indflydelse på, om du kan slukke
den. Hvis skærmen overholder standarden for strømstyring skal den nok slukke
af sig selv. Men jeg tvivler meget på, at du får en skærm, der er
berøringsfølsom og som kan kører på 12 volt. Det findes muligvis, men du kan
ikke strømføde den gennem en bærbar, det bruger den for meget strøm til, og
jeg har endnu ikke set en bærbar med eksternt strømudtag til den slags. Jeg
kan naturlig ikke afvise, at det findes, men din batteritid vil blive
*voldsomt* reduceret, fordi en sådan skærm næppe er produceret med henblik
på at spare så meget strøm som muligt.

Angående leverandører må du ringe rundt, de kan sagtens fås i danmark. Man
kan bl.a. se en i funktion på Apotekerne, de er ret sjove at lege med..

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : co

Dato : 20-01-03 14:30

> [...]
> kan naturlig ikke afvise, at det findes, men din batteritid vil blive
> *voldsomt* reduceret, fordi en sådan skærm næppe er produceret med henblik

De fleste af de LCD skærme jeg har set arbejder da på spændinger omkring
10 - 15 volt,
( men jeg vil undersøge de amerikanske endnu engang og se hvilke spændínger
de arbejder på )

Med hensyn til at spare strøm, havde jeg forstillet mig det således:

Jeg forestiller mig at når man sejler er den bærbare konstant tændt ( uden
skærm ) og når du har
brug for informationer vipper du blot lcd skærmen ned, og da det er den
store strømtyv, vil det
jo betyde at forbruget vil blive minimeret til hvor meget skærmen bruges ! -
og den bruges jo primært
kun til at checke at du nu er på rette kurs på vej mod næste waypoint.

Min bærbare kan gå i dvale, men det tager syv år og syv lange at genstarte
den fra dvale, hvorfor det
ikke har været så effektivt i sidste sæson.

Jeg antager at den indbyggede LCD skærm i den bærbare strømfødes igennem
kablet, og at man blot
kunne montere en afbryder på det strømførende kabel til skærmen, så opdager
den bærbare ikke at skærmen er slukket og sender stadig informationer til
den, og når du tænder for den vil du promte have informationerne, og
have sparet strømmen på den strømslugende LCD skærm, har jeg ret i den
antagelse ?? - og vil man ikke kunne gøre det samme med en ekster skærm ??

Og tak for besvarelsen

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 20-01-03 15:34

Hej Claus

Jeg har ikke set nogen ekstern skærm til bærbar der strømfødes gennem vga
signalet.

Jeg har derimod set adskellige industriskærme, der kan opfylde dine
behov.....

10", 12" og 15" tft skærme, med eller uden touch, vandtætte eller
stænktætte, front monterbar (til undersænkning i skot eller i egen chassis,
12V, 110 V eller 230 V osv osv

De findes desuden typisk i 3 forskellige lysstyrker, således de kraftigste
kan bruges udendørs i sollys !!!

En typisk 12-13" skærm, uden touch, frontmonterbar, vandtæt fra front, 12V,
koster omkring kr. 8.000,00 ecxl. moms.

Typisk strømforbrug er 30-32 watt (max) og 5-7 watt i dvale.

Mht til dvale er der flere løsninger.....istedet for at afbryde for
strømmen.....du kan blandt andet opsætte din bærbare pc til at slukke for
vga signalet til skærmen feks. 2 min efter du sidst har brugt musen.

Alle bærbare har den funktion, at enten bruges den interne skærm, eller den
eksterne skærmudgang (VGA) eller dem begge......dvs at hvis du bruger
ekstern skærm kan du trække strømforbruget fra den interne, og så går det
næsten lige op igen.

Håber at ovenstående giver mening

/Svend
MAXI77

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 20-01-03 15:59

Hej igen

Her følger link til omtalte produkt
http://en.ieiworld.com/products/pdf-lcd-series/dm-series.pdf

Fra : Hans Olsen

Dato : 20-01-03 18:24

Hej
prøv at se på denne side:
http://www.danbit.dk/kat2002/1600.phtml

MVH
Hans Olsen

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 20-01-03 18:43

Hej Hans.

I princippet kan det lade sig gøre at lave et VGA signal om til et video
signal....men det er ikke godt....langt fra godt....

Jeg arbejder til daglig med videokonvertere i 20.000 kr klassen, og de er
endda ikke gode nok.
Prøv selv at regne opløsningen 1024*768 om til 470 video linier på et
TV...det dur ikke...

Ideen er iorden, men holder ikke i virkeligheden.

/Svend

Fra : co

Dato : 20-01-03 19:19

Jeg har selv fundet følgende links i norge og sverige på http://www
..aurora.se/lcd/index2.htm og
http://www.touch-it.no/touchskjerm.htm#LCD-Touchskjerm

og flere af dem arbejder på 12 volt, så det skulle ikke være noget problem
de bruger i snit mellem 25 og 40 watt gerne afhængig af størrelsen, mit
problem
er bare at jeg helst så en mindre skærm end 12"

Men spørgsmålet er om man teoretisk kan sende strøm fra den bærbare til
skærmen,
jeg tænker at eksempelvis 36 watt er jo 3 amp, eller man skal have en anden
strømforsyning
til skærmen, ( det var for at få den med på backup batteriet i den bærbare i
tilfælde af strømsvigt )

Dernæst er det essensielt at skærmen kun tændes når jeg vipper den ned, så
den kun bruger strøm
når jeg skal kikke på den, derfor mit spørgsmål om at afbryde for strømmen
til skærmen, mens den
bærbare er tændt.

med venlig hilsen
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-03 23:15

"co" <claus10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e2c3d69$0$83836

> [...]
> strømforsyning
> til skærmen, ( det var for at få den med på backup batteriet i den bærbare

Jeg vil mene nej. At trække så meget strøm, kan de elektroniske komponenter
i den bærbare ikke tåle. Hvorfor vil du også trække strøm fra den bærbare,
den vil jo alligevel bare dræne batteriet temmelig hurtigt. Samtidig skal du
afbryde den indbyggede, og det bli'r noget fusk. Det er nogle specielle
flade, filmkabler, som sidder i hængslerne, og det er ikke noget, man lige
roder med.

Hvorfor ikke bare lave et dedikeret batteri udelukkende til skærm og pc. Du
kan få to batterier for under kr. 700,- og så har du strøm nok..

Claus

Fra : co

Dato : 21-01-03 00:37

> Hvorfor ikke bare lave et dedikeret batteri udelukkende til skærm og pc.
Du
> kan få to batterier for under kr. 700,- og så har du strøm nok..

Ja du har ret, det er nok løsningen

Claus Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-01-03 11:40

her lige set, Harald Nyborg har tilbud, 60 ah til 189,-
Claus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 21-01-03 20:32

Hej Claus,

Er de batterier du taler om startbatterier, er de ikke velegnet til
forbrugsbatteri, da de er konstrueret til at yde en høj strøm i kort tid, og
ikke en lav strøm gennem længere tid......

Der er væsenlig forskel på startbatteri og et forbrugsbatteri...

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-01-03 21:25

"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> ikke en lav strøm gennem længere tid......
> Der er væsenlig forskel på startbatteri og et forbrugsbatteri...

Joh, det er startbatterier. Jeg har aldrig haft andet end startbatterier i
de både, jeg har haft, og jeg har *aldrig* haft problemer i nogen retning.
Blot man har en ordentlig lader, der ikke ødelægger batterierne, og så
naturligvis kun sætter batterier, der er ens og af samme alder, sammen.

Claus

Fra : OK

Dato : 21-01-03 23:51

> [...]
og
> ikke en lav strøm gennem længere tid......
>
> Der er væsenlig forskel på startbatteri og et forbrugsbatteri...

Hej Svend

Du nævner denne forskel, kender/ved du, eller andre, hvad den reelle forskel
er, altså rent opbygningsmæssigt/teknisk ?
Ved eftertanke kan jeg mindes jeg også har benyttet statbatterier som
forbrugsbatterier, og godt vist at det ikke var optimalt, men aldrig vist
hvorfor.

Mvh
Lars Elmkjær

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 22-01-03 17:46

Hej Lars

Den korte version er:

Startbatterier er batterier der kan give store strømme i kortere perioder
f.eks. til at starte en motor, og forbrugsbatterier er batterier der kan
give "små" strømme i længere perioder og er bygget til at kunne tåle mange
dybde afladninger.

Typisk "startbatteri" levetid på båd med afladning på 30-40% hver gang og
100-200 opladninger på en sæson/år, er 1-3 år........men havde det været et
"forbrugsbatteri" kunne det holde i minimum 10 år......

Prisen på et start

Afladningen på de 30-40% anses af flere sejlere for at være normalt, og
laderen sættes til skibet hver gang det er i havn, dvs ca 200 gange på en
sæson.

Den specifikke tekniske forskel undersøges og jeg kommer tilbage med et
indlæg.

/Svend
Maxi 77

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-03 00:18

Sikke en masse komplicerede ide'er. Bare husk at få tid til at nyde
sejlturen.

På mange nye bærbare, er det meget nemt at slukke skærmen, med et enkelt
tryk. - det er lige så nemt (eller nemmere) som at vippe skærmen ned.

Hvis tastaturet irriterer dig, kan du bare vælge en bærbar pc'er uden
tastatur (=med løst tastatur). Fx enten en gammel Panasonic
(http://www.panasonic.nl/pdf/cf-07.pdf) eller en af de nyere tabletpc'ere
(http://www.hp.dk/tabletpc/)

Iøvrigt bruger skærmen (afhængig af lysstyrken) kun mellem 10 og 30% af
strømmen i PC'en, så måske er det slet ikke umagen værd at slukke den. Se
evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm

/Bjarke

Fra : co

Dato : 23-01-03 12:23

> Sikke en masse komplicerede ide'er. Bare husk at få tid til at nyde
sejlturen.
Ja, men når man først er på søen, og det hele vipper op og ned, og du
virkelig har brug
for DLS eller kortplotteren, er det rart at det er nemt at betjene !

> På mange nye bærbare, er det meget nemt at slukke skærmen, med et
enkelt
> tryk. - det er lige så nemt (eller nemmere) som at vippe skærmen ned.
Korrekt, men det tager tid at vågne fra dvaletilstand, under normale
omstændigheder, er
det ikke noget problem, men i lidt hård vejr og i nærheden af farlige rev
med mere, er
det vigtigt at kunne informationer med det samme, og helst uden brug af mus
tastatur m.m.
og så fylder en bærbar op uanset hvad, hvorfor en fastmonteret skærm var at
foretrække.

> Hvis tastaturet irriterer dig, kan du bare vælge en bærbar pc'er uden
> tastatur (=med løst tastatur). Fx enten en gammel Panasonic
> [...]
Waaauv - det er sandsynligvis løsningen, her er de muligheder jeg
efterlyste, på en
lille skærm fra 8,4 til 10" og så med indbygget PC, ved du om man skal bruge
en pen,
eller man kan bruge fingerne ( knapper i DLS er forholdvis store ) - og så
er jeg i tvivl
om DLS 2, som beskrevet i en anden tråd kræver at CD'en sidder i og læses
hver
14 dag. - Men det ser godt nok attraktiv ud på alle måde, dog er priserne
fra 18K til 24K
lidt peberet !!

> [...]
af
> strømmen i PC'en, så måske er det slet ikke umagen værd at slukke
Ja jeg har været inden på siden, og jeg forstår ikke helt fordi min egen (
billige bærbare Topnote F
fra TDC ) bruger ca. 30W - men den skal nok også udskiftes inden længe, og
så vil jeg klart se på
strømforbrug, hvis ikke det bliver en Tablet pc !

..... Savnede dog informationen fra hvor der står ( fortsættelse følge ) det
bliver spændende at se !

Sidst men ikke mindst tusind tak for dit svar, og det gælder og andre i
tråden der har været behjælpelige
med forslag og løsninger !

med venlig hilsen
Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-01-03 23:07

Tablet PC'erne fungerer med en "pen". Det er integreret i operativsystemet
(Win XP) og derfor vil det virke i DLSK.

Bemærk at "sleep" (som du nævner, hvor det tager tid at vågne igen) ikke kan
anbefales til DLSK da den så ikke logger informationer fra GPS'en.
Ordentlige bærbare PC'ere har herudover en "skærm sluk" funktion, hvor
"hjernen" i maskinen kører videre, men strømmen til skærmen spares.

/Bjarke