/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
luftpumpe - justering af forgaffel.
Fra : vmx


Dato : 19-01-03 12:04

På min lille maskine er der mulighed for
justering af lufttrykket i forgaflen.

Men: Hvor kan man købe en "luftpumpe" med
manometer, der er anvendelig indenfor det
"trykområde" der er brug for:

Std. air pressure:
39.2 kPa / 0.4 kg-cm² / 5.7 psi

Min. to Max. pressure:
39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi

Nogen gode forslag ?

Mvh
Robert ~ vmx1200



 
 
Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 13:00

vmx wrote:
> Men: Hvor kan man købe en "luftpumpe" med
> manometer, der er anvendelig indenfor det
> "trykområde" der er brug for:

Dengang jeg kørte med overtryk i forgaflen - det var før jeg skiftede
til progressive fjedre, brugte jeg en lille kompakt håndpumpe beregnet
til mountainbikes til at pumpe med og min dæktrykmåler til at måle
trykket. Det går an. Luftmængden i gaffelbenet er godt nok så lille, at
du vil tabe relativt meget tryk, når du fjerner trykmåleren, men prøv et
par gange, så ved du, hvor meget højere tryk, du skal måle, for at det
passer.

Dæktrykmålere er normalt ikke så præcise ved dette lave tryk, men det
betyder ikke så meget, for i den sidste ende skal du prøve dig frem til
det tryk, der passer til din vægt og kørsel. Det vigtigste er, at
trykket er ens i begge gaffelrør.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


iddqd@worldonline.dk (19-01-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 19-01-03 15:28

Richard wrote:
> Dengang jeg kørte med overtryk i forgaflen - det var før jeg skiftede
> til progressive fjedre, brugte jeg en lille kompakt håndpumpe beregnet
> til mountainbikes til at pumpe med og min dæktrykmåler til at måle
> trykket. Det går an. Luftmængden i gaffelbenet er godt nok så lille, at
> du vil tabe relativt meget tryk, når du fjerner trykmåleren, men prøv et
> par gange, så ved du, hvor meget højere tryk, du skal måle, for at det
> passer.

Man kan godt få affjedringspumper til mountainbikes der har indbygget
tryk målere, men vær også opmærksom på at der findes forskellige ventil
typer.

For at finde en cykelbutik der har den slags så se efter om de har
mountainbikes i prisklassen 15-40.000, luftaffjedring sidder ikke på de
"såkaldte" mountainbikes de sælger alle steder.

Mvh

Bruno


Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 16:34

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Man kan godt få affjedringspumper til mountainbikes der har indbygget
> tryk målere, men vær også opmærksom på at der findes forskellige ventil
> typer.

Tror min var en alm. pumpe til dæk med autoventil, som mountainbikes
ofte bruger. Den var bare så kort - 12-15 cm, at den snildt kan ligge i
handske rummet bag sædet på VefFeren.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


wheeler (19-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-01-03 18:39


"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse


Dæktrykmålere er normalt ikke så præcise ved dette lave tryk
Men det betyder ikke så meget, for i den sidste ende skal du prøve dig frem
til det tryk, der passer til din vægt og kørsel.

(KLIP)
Nope...max specifikationerne skal overholdes - pakdåserne kan ikke tåle
højere tryk end det max-tilladte



Det vigtigste er, at trykket er ens i begge gaffelrør.

(KLIP)
Nej det næst-vigtigste - det vigtigste, er (jf. ovenstående) at der ikke er
overtryk i nogen af rørene!


Wheeler
RD 350 Ypvs med luft i benene
TDR 125 R




vmx (19-01-2003)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 19-01-03 19:05

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:rnBW9.97$eI3.49@news.get2net.dk...
>
> Nope...max specifikationerne skal overholdes - pakdåserne kan ikke tåle
> højere tryk end det max-tilladte

Netop !!!, samt de andre detaljer

>
> Wheeler
> RD 350 Ypvs med luft i benene
>


og hvor / hvem / hvad justerer du luften hos / med på RD -en ??

Tak for de andre forslag, men de er alle prøvet, uden held.
Endda den med pumpen til M.Biken ( som jeg allerede har, men
disse gafler anvender langt højere tryk ) Hvor opdriver man
en pumpe med måler til disse "lave" tryk ? Det er spørgsmålet.

Robert
vmx1200



Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 21:35

vmx wrote:
> Tak for de andre forslag, men de er alle prøvet, uden held.
> Endda den med pumpen til M.Biken ( som jeg allerede har, men
> disse gafler anvender langt højere tryk ) Hvor opdriver man
> en pumpe med måler til disse "lave" tryk ? Det er spørgsmålet.

Undskyld at jeg i din mangel af en sådan pumpe at foreslå et alternativ,
der har virket udmærket for mig og ud fra de forbehold, jeg nævnte. God
jagt, hvis du absolut vil skyde gråspurve med kanoner.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


wheeler (19-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-01-03 21:46


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev


> og hvor / hvem / hvad justerer du luften hos / med på RD -en ??

Med en 12V kompressor (ja kompressor...min bare røv " - tilsluttet
cigarettænderen e.lign. Der sidder et fint og sikkert hel unøjagtigt lille
ur på sådan en satan (med måleskala i både Psi og Bar). Jeg giver den et
lille pift. Jeg har efterfølgende kontrolleret trykket med en trykmåler (den
til en 20'er hos bildillen). problemet er bare, at selve kontrollen gør
resultatet ubrugeligt (idet der lukkes luft ud i denne forbindelse). Men
øvelse gør mester...jeg Bildillens dæktryksmåler er mere valid end skalaen
på pumpen!


Hvor opdriver man en pumpe med måler til disse "lave" tryk ? Det er
spørgsmålet.


Faldt over en sådan sjover i Fakta forleden (Hillerødgade v/ Nørrebro) den
kostede vist en 50'er. Problemet med skalaen er, at den vist begynder på 10
Psi ;-( men da viseren starter ved minus 10 Psi kan man sjusse sig frem til
det ønskede tryk!

Alternativ - hvorfor triller du ikke maskinen ned til den nærmeste
dæk-pusher?

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65



Claus Rittig (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 19-01-03 23:58

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:s6EW9.908$UF4.12@news.get2net.dk...

> Hvor opdriver man en pumpe med måler til disse "lave" tryk ? Det er
> spørgsmålet.

Og hvorfor hulen anvender man luft i sin forgaffel? Det er næsten et endnu
bedre spørgsmål.
"Luftunderstøttede" forgafler var det store hit i starten af 80'erne, og på
nogle modeller overlevede det helt op i slutningen af 80'erne. Som så meget
andet affjedringsrelateret stammer det fra motocross. På min Honda XL600 er
der i instruktionsbogen angivet at der kan bruges tryk op til ca. 3 psi.
Motorcyklen er fra '86. På min 1985 XR500 var det tilladt med tryk helt op
til (hold nu fast) 25 psi. Det stod der i instruktionsbogen. XR500 forgaflen
var af noget kraftigere dimensioner end XL gaflen. På mange nyere Hondaer
sad der sidst i 80'erne stadig ventiler, men nu var de til at lukke tryk UD
af gaflen. På alle motocross motorcykler af nyere årgange er ventilerne
erstattet af en lille skrue med en O-ring pakning, for da "ventilen" kun
skal bruges til at lukke luft UD af gaflen, er der ingen grund til at bruge
en egentlig ventil.
Problemet her er - som jeg også erfarede med min XL600 i '87-'88 - at der
opbygges overtryk i gaflen ved brug, og jævnligt er man nødt til at udligne
trykket, da forgaflen ellers kommer under tryk, og ødelægger cimmeringene.
Klart, hvis der er 5-6 psi i gaflen i forvejen, så skal der ikke opbygges
tryk nær så længe, før der opstår et problem. "Luftunderstøttelse" er noget
fanden har skabt, fordi han ikke gad lave forgafler med justerbar
fjederforspænding, noget mange moderne racere og sportscykler har idag.
Har man ikke en forgaffel med justerbar fjeder, så er der en meget bedre
løsning end lufttryk: en kraftigere fjeder! Et progressivt fjedersæt fra fx.
White Power koster omkring 800kr og fås i den hårdhed man ønsker. Der er
også husmandsløsningen som jeg ofte bruger i mine off-roadere: Et
afstandsstykke ovenpå fjederen. Start med et afstandsstykke lavet af et
stykke rør i ca. samme diameter som fjederen på fx. 3-4 cm i længden, og
find ved prøv-og-se metoden den perfekte længde til dit kørselsmønster.
Fjederen bliver ikke progressiv af metoden, men den bliver hårdere, og det
er jo det du ønsker, og det opnås uden det permanente bøvl med at justere
lufttryk og skifte pakdåser. I instruktionsbogen til mine sidste 5
motocross-racere har man anbefalet at udluftning af forgaflen foretages
efter HVER KØRSEL.

Rittig



Armand (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-03 00:56


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e2b2c51$0$75293$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Og hvorfor hulen anvender man luft i sin forgaffel? Det er næsten et
endnu
> bedre spørgsmål.
> "Luftunderstøttede" forgafler var det store hit i starten af 80'erne,
og på
> nogle modeller overlevede det helt op i slutningen af 80'erne. Som så
meget
> andet affjedringsrelateret stammer det fra motocross. På min Honda
XL600 er
> der i instruktionsbogen angivet at der kan bruges tryk op til ca. 3
psi.
> Motorcyklen er fra '86. På min 1985 XR500 var det tilladt med tryk
helt op
> til (hold nu fast) 25 psi. Det stod der i instruktionsbogen. XR500
forgaflen
> var af noget kraftigere dimensioner end XL gaflen.

Ligesom man kan justere ved at hæve oliestanden i teleskopet, er
oliestanden vel bestemmende for hvor højt et "for-tryk" at teleskopet
kan tåle :-/
Er det ikke tænkeligt at crossere/off-roadere har en rimeligt høj
oliestand, dels p.g.a fjerderunderstøtningen (sammentrykning af luft =
en meget progressiv fjeder), og dels p.g.a. kølingen (mere olie er
sværere at varme op)?
Modsat kan XR'eren have en væsentlig lavere oliestand (måske direkte
designet med lavere oliestand p.g.a. luftunderstøtningen?), der medfører
at et betragteligt højere "for-tryk" ikke udvikler sig kritisk under
brug :-/

Jvf. min tidligere forklaring omkring lufttrykkets understøtning af
pakdåsens funktion, vil et højt "for-tryk" medføre relativ høj friktion
imellem teleskop og pakdåse, hvilket til gengæld ikke er en fordel :-|

--
Armand.



Claus Rittig (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-01-03 22:47

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b0i8pp$1s61$3@news.cybercity.dk...

> Er det ikke tænkeligt at crossere/off-roadere har en rimeligt høj
> oliestand, dels p.g.a fjerderunderstøtningen (sammentrykning af luft =
> en meget progressiv fjeder), og dels p.g.a. kølingen (mere olie er
> sværere at varme op)?
> Modsat kan XR'eren have en væsentlig lavere oliestand (måske direkte
> designet med lavere oliestand p.g.a. luftunderstøtningen?), der medfører
> at et betragteligt højere "for-tryk" ikke udvikler sig kritisk under
> brug :-/

Næh, sådan forholder det sig ikke! Tværtimod vil olien på enduro-cykler
typisk blive varmere end på off-roadere, men lige XR og XL (og CR op til
'89) har forgafler der er meget lig hinanden. XR og CR gaflerne er stort set
ens. Nej der er simpelthen tale om at luftrykket i gaffelbenene allerede
efter een tur på endurosporet eller motocross banen vil være så uens og
ændret at det skal justeres igen, og det øgede tryk vil også medføre nedsat
levetid på cimmeringene. Lufttryk var en fin teori, men der er noget
skrammel i praksis.

> Jvf. min tidligere forklaring omkring lufttrykkets understøtning af
> pakdåsens funktion, vil et højt "for-tryk" medføre relativ høj friktion
> imellem teleskop og pakdåse, hvilket til gengæld ikke er en fordel :-|

Nemmerlig.

Rittig



Armand (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-03 01:22


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3e2dbec2$0$75294$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b0i8pp$1s61$3@news.cybercity.dk...
>
> ............... og det øgede tryk vil også medføre nedsat
> levetid på cimmeringene.
>
> > Jvf. min tidligere forklaring omkring lufttrykkets understøtning af
> > pakdåsens funktion, vil et højt "for-tryk" medføre relativ høj
> > friktion imellem teleskop og pakdåse, hvilket til gengæld ikke er en
fordel

> Nemmerlig.

Og samme er ligeledes årsag til ovennævnte nedsatte levetid (hvad jeg
glemte i farten)!

> Lufttryk var en fin teori, men der er noget skrammel i praksis.

Jup!

--
Armand.







Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 21:33

wheeler wrote:
> Dæktrykmålere er normalt ikke så præcise ved dette lave tryk
> Men det betyder ikke så meget, for i den sidste ende skal du prøve dig frem
> til det tryk, der passer til din vægt og kørsel.

>> Nope...max specifikationerne skal overholdes - pakdåserne kan ikke tåle
>> højere tryk end det max-tilladte

Hvis det bedst passende tryk skulle vise sig at være i overkanten, af
hvad pakdåserne kan holde tilbage, vil det undslippe - jo højere, jo
hurtigere. Det tryk, pakdåserne kan holde tilbage, vil kunne holde i
længere tid.

> Det vigtigste er, at trykket er ens i begge gaffelrør.

>> Nej det næst-vigtigste - det vigtigste, er (jf. ovenstående) at der ikke er
>> overtryk i nogen af rørene!

Helt uenig jvf ovenfor.

Morale: Er køreren i tvivl om, hvad hans/hendes pakdåser kan udsættes
for, bør han/hun skifte til hårdere fjedre i stedet.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


wheeler (19-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-01-03 21:57


"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse


> Hvis det bedst passende tryk skulle vise sig at være i overkanten, af
> hvad pakdåserne kan holde tilbage, vil det undslippe - jo højere, jo
> hurtigere. Det tryk, pakdåserne kan holde tilbage, vil kunne holde i
> længere tid.

> > Det vigtigste er, at trykket er ens i begge gaffelrør.



Wheeler wrote:

> >> Nej det næst-vigtigste - det vigtigste, er (jf. ovenstående) at der
ikke er
> >> overtryk i nogen af rørene!


> Helt uenig jvf ovenfor.
>

(SNUP)

Sludder

"On no account inflate the forks to more than the maximum pressure or the
seals may be damaged" page 123 Haynes, RD 350 YPVS 1983 - 1991

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65





Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 21:58

wheeler wrote:
> "On no account inflate the forks to more than the maximum pressure or the
> seals may be damaged" page 123 Haynes, RD 350 YPVS 1983 - 1991

Ja, hvad skulle de ellers skrive??? Men hvis du virkelig tror på - og
går så højt op i - det, hvor sikker er du så egentlig, når:

<klip fra anden mail>
> Problemet med skalaen er, at den vist begynder på 10
> Psi ;-( men da viseren starter ved minus 10 Psi kan man sjusse sig
> frem til det ønskede tryk!

....


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


wheeler (19-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-01-03 22:17


"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3E2B1165.50708@mail.dk...
> wheeler wrote:
> > "On no account inflate the forks to more than the maximum pressure or
the
> > seals may be damaged" page 123 Haynes, RD 350 YPVS 1983 - 1991
>
> Ja, hvad skulle de ellers skrive??? Men hvis du virkelig tror på - og
> går så højt op i - det, hvor sikker er du så egentlig, når:
>
> <klip fra anden mail>
> > Problemet med skalaen er, at den vist begynder på 10
> > Psi ;-( men da viseren starter ved minus 10 Psi kan man sjusse sig
> > frem til det ønskede tryk!
>
> ...
>
(snup)

Nu er det jo ikke Haynes eller for den sag andres skyld, at man er så
fornæret, at man kun vil smide en flad 50'er efter en pumpe hos Fakta

Men jeg holder bestemt på, at det er bedre med et for lavt tryk end et tryk
ud over max-spec. Derefter er det vigtigt for at få de rette køreegenskaber
ved at sikre sig at trykket er ens i de to ben.

Richard, jeg savner en "" i dine indlæg..eller er det mig der har
misforstået noget? Jeg synes tonen på dfm plejer at være mere sober, selvom
vi (og ikke mindst undertegnede kan tage fejl og være uenige

Wheeler
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65



wheeler (19-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 19-01-03 22:24


>
> "Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3E2B1165.50708@mail.dk...

> > Ja, hvad skulle de ellers skrive??? Men hvis du virkelig tror på - og
> > går så højt op i - det, hvor sikker er du så egentlig, når:
> >
> > <klip fra anden mail>
> > > Problemet med skalaen er, at den vist begynder på 10
> > > Psi ;-( men da viseren starter ved minus 10 Psi kan man sjusse sig
> > > frem til det ønskede tryk!


Jeg nævner jo netop, at Bildillens dæktryksmåler til en 20'er virker valid,
nå man skal efterkontrollere...gaflen kan nok godt klare at stå 3 sek. uden
belastning med et lille overtryk.


fejl og være uenige
>
> Wheeler
> --
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65
>
>



Richard (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 19-01-03 23:03

wheeler wrote:
> Richard, jeg savner en "" i dine indlæg..eller er det mig der har
> misforstået noget? Jeg synes tonen på dfm plejer at være mere sober, selvom
> vi (og ikke mindst undertegnede kan tage fejl og være uenige

Tonen i svaret på mit velmente indlæg undrede mig ærlig talt også. Men
alt forladt.

For nu at lukke den, mener jeg blot, at en smule snusfornuft er godt,
når man læser specs som dem, du nævner. Hver enkelt må gøre op, hvor
stor indsatsen skal være i forhold til det opnåelige resultat. Og i
dette tilfælde bør man holde prisen på - og tiden det koster at finde -
en nøjagtig lavtryksmåler op mod det ultimative, nemlig et sæt
progressive fjedre til 700 kr. IMHO =Ifølge Min Høviske Overbevisning ;)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Henning (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 20-01-03 01:16

"Richard" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3E2B2091.5080503@mail.dk...

> en nøjagtig lavtryksmåler op mod det ultimative, nemlig et sæt
> progressive fjedre til 700 kr. IMHO =Ifølge Min Høviske Overbevisning ;)

Når nu gaflen er udlagt til overtryk, var det så ikke en ide at eksperimentere med højere oliestand?

(Det kan man også med måde og godt resultat gøre på en gaffel 'uden turbo')


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Armand (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-01-03 00:19


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E2B0B6D.3010601@mail.dk...
>
> Hvis det bedst passende tryk skulle vise sig at være i overkanten, af
> hvad pakdåserne kan holde tilbage, vil det undslippe - jo højere, jo
> hurtigere. Det tryk, pakdåserne kan holde tilbage, vil kunne holde i
> længere tid.

Nope!
En pakdåse er således konstrueret at det indre tryk øger pakdåsens tryk
imod (i dette tilfælde) det indre teleskop-rør og derved understøtter
(pak-)arbejdet imod sig selv (=trykket).
Højt tryk vil medføre bedre pakning p.g.a. højere tryk imod teleskopet,
hvorimod for(!) højt tryk er når pakdåsen ikke længere kan klare det
indre tryk og vender vrangen ud: *PFFFTT* > kaput

Under drift opstår der forøget tryk indvendigt i teleskopet, og dét kan
pakdåsen fint klare, man det er det faktiske max-tryk under
brug/sammenpresning at man ikke må overstige.
Derved er der lidt respit til for meget tryk under påfyldningen, blot
man lukker det ud inden videre kørsel !!

--
Armand.






Richard (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 20-01-03 19:34

Armand wrote:
> Højt tryk vil medføre bedre pakning p.g.a. højere tryk imod teleskopet,
> hvorimod for(!) højt tryk er når pakdåsen ikke længere kan klare det
> indre tryk og vender vrangen ud: *PFFFTT* > kaput

Så når grænsen mellem højt og for højt tryk må antages at være flydende
eller i det mindste ikke nærmere bekendt, må det være sikrest at lægge
en usikkerhed ind, der svarer til præcisionen i den anvendte trykmåler.

> Under drift opstår der forøget tryk indvendigt i teleskopet, og dét kan
> pakdåsen fint klare, man det er det faktiske max-tryk under
> brug/sammenpresning at man ikke må overstige.

Hmm, det foreskrevne max-tryk skal jo måles, når gaflen er i hvile, og
da køremønstrene for selv samme maskine - her taler vi som udgangspunkt
om en roadster, ikke en terræncykel - med forskellige kørere,
temperaturer og betingelser iøvrigt er vidt forskellige, er det lidt
svært at tro, at fabrikken skulle fastlægge et mål- og kontrollerbart
maxtryk IMHO.

Det er lettere at tro på, at gaflen er konstrueret til at lade et evt.
overtryk slippe ud - min erfaring med luften i Vefferens forgafler var
da også, at det skulle vedligeholdes hyppigere, hvis jeg kørte med et
tryk i den højere ende af skalaen. På den anden side husker jeg aldrig
at have haft behov for at lukke et overtyk ud, så gaflerne kan ikke have
opbygget mere tryk, end det der undslipper, når jeg satte trykmåleren til.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Armand (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-03 02:12


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3E2C410F.7050708@mail.dk...
> Armand wrote:
> >
> > Under drift opstår der forøget tryk indvendigt i teleskopet, og dét
kan
> > pakdåsen fint klare, man det er det faktiske max-tryk under
> > brug/sammenpresning at man ikke må overstige.
>
> Hmm, det foreskrevne max-tryk skal jo måles, når gaflen er i hvile, og
> da køremønstrene for selv samme maskine - her taler vi som
udgangspunkt
> om en roadster, ikke en terræncykel - med forskellige kørere,
> temperaturer og betingelser iøvrigt er vidt forskellige, er det lidt
> svært at tro, at fabrikken skulle fastlægge et mål- og kontrollerbart
> maxtryk IMHO.

At der under kørsel opstår endda meget højere tryk end det statisk
målte, var jo også kun et argument for at man under justering skal noget
højt over angivne mål for at risikere at blæse pakdåsen!

--
Armand.






Megas (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Megas


Dato : 21-01-03 03:28

Jeg havde i slutningen af 80´erne en Kawasaki Gpz1000RX der også skulle
bruge sådan en speciel pumpe til forgaflen.. Dengang kunne man bestille den
hos MC-Hjørnet på Roskildevej i Valby.. Det var måske et forsøg værd at
kontakte dem..?


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b0e0r6$2bve$1@news.cybercity.dk...
> På min lille maskine er der mulighed for
> justering af lufttrykket i forgaflen.
>
> Men: Hvor kan man købe en "luftpumpe" med
> manometer, der er anvendelig indenfor det
> "trykområde" der er brug for:
>
> Std. air pressure:
> 39.2 kPa / 0.4 kg-cm² / 5.7 psi
>
> Min. to Max. pressure:
> 39.2 - 98.1 kPa / 0.4 - 1.0 kg-cm² / 5.7 - 14.2 psi
>
> Nogen gode forslag ?
>
> Mvh
> Robert ~ vmx1200
>
>



Allan Bojesen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 21-01-03 22:21


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b0e0r6$2bve$1@news.cybercity.dk...
> På min lille maskine er der mulighed for
> justering af lufttrykket i forgaflen.
>
> Men: Hvor kan man købe en "luftpumpe" med
> manometer, der er anvendelig indenfor det
> "trykområde" der er brug for:

Har ingen anelse om hvor en sådan pumpe kan købes, men får lige en anden
ide!

Det vil være eminent at tage en slange og montere ventiler i begge ender der
passer på ventilerne på forbenene. Når benene hver for sig er trykket op til
det man mener er korrekt, monteres slangen og trykket udlignes i begge ben.
Det må være muligt hurtigt at sjusse sig frem til hvor meget overtryk der
skal være i benene for at kompensere for det der går tabt under
"synkroniseringen".

En udbygning kan så være at montere en T-stykke og på det 3. ben montere en
slange samt en ventil således at begge ben pumpes ens op. En yderligere
forfining kan så være at montere et præcist manometer i grenrøret også. Så
er det til for menigmand at køre med korrekt lufttryk i forbenene.

Man skal så bare lige have naboen til at lave instrumentet

Allan Bojesen



wheeler (21-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 21-01-03 22:47


"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2db8cf$0$131
>
> Har ingen anelse om hvor en sådan pumpe kan købes


Øjede lige Harald Nyborgs' nye katalog igennem - de har en pumpe med
nanometer til et par hundrede - godt nok 4 gange dyrere end pumpen hos
Fakta - men så er der også både arbejdslys og indbygget nødlys

Wheeler

--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65



wheeler (21-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 21-01-03 23:02


"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2db8cf$0$131
>
> Har ingen anelse om hvor en sådan pumpe kan købes


Øjnede lige Harald Nyborgs' nye katalog for 2003 igennem s. 78 - har de en
"kompressor" - Ja, jeg kalder det nu mere for en pumpe med manometer til et
par hundrede - godt nok 4 gange dyrere end pumpen hos Fakta - men så er der
også både arbejdslys og indbygget advarselsblink

Wheeler

--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=65





Armand (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-03 01:21


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:2qjX9.2807$ZJ3.1338@news.get2net.dk...
>
> "Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2db8cf$0$131
> >
> > Har ingen anelse om hvor en sådan pumpe kan købes
>
>
> Øjnede lige Harald Nyborgs' nye katalog for 2003 igennem s. 78 - har
de en
> "kompressor" - Ja, jeg kalder det nu mere for en pumpe med manometer
til et
> par hundrede - godt nok 4 gange dyrere end pumpen hos Fakta - men så
er der
> også både arbejdslys og indbygget advarselsblink

Fordelen ved håndpumpen er den direkte montering.
Modsat er bagdelen ved tankstationernes den lange slange som alene ved
monteringen på niplen æder det meste af den sparsomme luftlomme i
teleskopet - Og dét gælder også HN's multipumpe!

--
Armand.





wheeler (22-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 22-01-03 10:01

Armand wrote:



> Fordelen ved håndpumpen er den direkte montering.
> Modsat er bagdelen ved tankstationernes den lange slange som alene ved
> monteringen på niplen æder det meste af den sparsomme luftlomme i
> teleskopet - Og dét gælder også HN's multipumpe!

> --
> Armand.


Sikker??
HN's pumpe (i lighed med den fra Fakta til en 50'er) fastgøres med en
klemmmeanordning på ventilniplen, herefter tændes "kompressoren".
Problemet med at luften slipper ud opstår alene ifm. afmontering af denne
klemmeanordning...sådan opleves det af undertegnede

Men hvis man nu giver et lille overtryk og efterkontrollerer med en
dæktryksmåler fra Bildillen til en 20'er, kan man med lidt øvelse godt
ramme det ønskede tryk (for ja, dæktryksmåleren lukker som nævnt også luft
ud - her sker det dog ifm. påsætningen)


Wheeler

RD 350 Ypvs
TDR 125R


Hekto (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-01-03 10:55

In article <b0lmjt$n0j$1@abbeden.bunk.cc>, wheeler@wheeler.com says...
> Armand wrote:
>
>
>
> > Fordelen ved håndpumpen er den direkte montering.
> > Modsat er bagdelen ved tankstationernes den lange slange som alene ved
> > monteringen på niplen æder det meste af den sparsomme luftlomme i
> > teleskopet - Og dét gælder også HN's multipumpe!
>
> > --
> > Armand.
>
>
> Sikker??
> HN's pumpe (i lighed med den fra Fakta til en 50'er) fastgøres med en
> klemmmeanordning på ventilniplen, herefter tændes "kompressoren".
> Problemet med at luften slipper ud opstår alene ifm. afmontering af denne
> klemmeanordning...sådan opleves det af undertegnede
>
> Men hvis man nu giver et lille overtryk og efterkontrollerer med en
> dæktryksmåler fra Bildillen til en 20'er, kan man med lidt øvelse godt
> ramme det ønskede tryk (for ja, dæktryksmåleren lukker som nævnt også luft
> ud - her sker det dog ifm. påsætningen)
>

Da jeg havde en RD'er med luft i forgaflen, brugte jeg den alm. åumpe
på tankstationen, og pumpede til 1,8 uden belastning, på begge rør.
Jeg har ikke oplevet problemer, når mare der var den korrekte mængde
olie i rørene, og så lidt luft oven på.
Ved for meget olie, virker luften overhovedet ikke, fordi der er for
lidt af den.

De gange hvor jeg har kontrolleret trykket har det ligget på 1,5 i
begge rør.
Som Rittig har påpeget, så pumper gaflen sig selv op, under kørslen.

De fleste, Guzzi og Kawa har et udligningsrør imellem rørene, så de
har ens tryk; men det er der ikke på RD'eren.

Hvad med de 'dimser' man kan sætte på bilventiler, så man kan se
trykket? Så kunne man jo hurtigt se om det var korrekt og ens?


--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-01-03 16:53


wheeler <wheeler@wheeler.com> skrev i en
news:b0lmjt$n0j$1@abbeden.bunk.cc...
> Armand wrote:
>
>
>
> > Fordelen ved håndpumpen er den direkte montering.
> > Modsat er bagdelen ved tankstationernes den lange slange som alene
ved
> > monteringen på niplen æder det meste af den sparsomme luftlomme i
> > teleskopet - Og dét gælder også HN's multipumpe!
>
> Sikker??
> HN's pumpe (i lighed med den fra Fakta til en 50'er) fastgøres med en
> klemmmeanordning på ventilniplen, herefter tændes "kompressoren".
> Problemet med at luften slipper ud opstår alene ifm. afmontering af
denne
> klemmeanordning...sådan opleves det af undertegnede
>
> Men hvis man nu giver et lille overtryk og efterkontrollerer med en
> dæktryksmåler fra Bildillen til en 20'er, kan man med lidt øvelse godt
> ramme det ønskede tryk (for ja, dæktryksmåleren lukker som nævnt også
luft
> ud - her sker det dog ifm. påsætningen)

Jup!

Men håndpumpen kom ind i snakken på baggrund af al fifleriet ved brug af
tanstationernes anlæg, og dér er HN's de andre op ad dage!

--
Armand.



Armand (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-03 01:24


Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3e2db8cf$0$131$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ..........får lige en anden ide!
> Det vil være eminent at tage en slange og montere ventiler i begge
ender der
> passer på ventilerne på forbenene. Når benene hver for sig er trykket
op til
> det man mener er korrekt, monteres slangen og trykket udlignes i begge
ben.
> En udbygning kan så være at montere en T-stykke og på det 3. ben
montere en
> slange samt en ventil således at begge ben pumpes ens op. En
yderligere
> forfining kan så være at montere et præcist manometer i grenrøret
også. Så
> er det til for menigmand at køre med korrekt lufttryk i forbenene.

Min tidligere GPZ 900 R havde kun stuts i det ene teleskop - Lige over
nederste forgaffelbro var der et lille hul ind i teleskoprøret og
derover var skubbet er par bøsninger, blot pakket med O-ringe og
indbyrdes forbundet med et tyndt ("bremse"-)rør!!

Jeg har tillige set eftermonterings-sæt, der netop havde én nippel og et
T-stykke med gummislange til den anden side!

Så: Godt tænkt - Blot 20 år for sent!

--
Armand.





Allan Bojesen (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 22-01-03 21:29


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b0kp1n$29ar$4@news.cybercity.dk...
> Så: Godt tænkt - Blot 20 år for sent!

Jaa - men vil stadig være en god ting i.f.m med min CBR1K. Det kan vel ikke
koste mange 50'ere at lave en sådan fidus.

Allan Bojesen



Claus Rittig (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-01-03 23:32

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2efe35$0$142$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > Så: Godt tænkt - Blot 20 år for sent!
>
> Jaa - men vil stadig være en god ting i.f.m med min CBR1K. Det kan vel
ikke
> koste mange 50'ere at lave en sådan fidus.

Hvis det alligevel skal koste penge, hvorfor hulen køber du så ikke bare en
fjeder der passer? Den kan ovenikøbet være progressiv.

Rittig



Henning (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-01-03 14:42

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e2f1aee$0$13482$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Hvis det alligevel skal koste penge, hvorfor hulen køber du så ikke bare en fjeder der passer? Den kan ovenikøbet være progressiv.


En luftfjeder er også progressiv. Men progessivitet er ikke nødvendigvis en fordel, det vil afhænge af cykel og kørestil. Og dæmperens karakteristik.

Foresten, hvorfor opbygger gaflen altid _overtryk_? Jeg kan ikke mindes nogensinde at have oplevt undertryk. Og jeg 'nulstiller' ellers ofte DT'en på ventilerne (to skruer i proppenerne i toppen af gaflen). Det må være noget med simmerringene, der virker som envejsventiler og suger luft ind ved temp skift...

--
Who, what, where: http://move.to/henning




Claus Rittig (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-01-03 18:35

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:3e2ff172$0$83829$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> > Hvis det alligevel skal koste penge, hvorfor hulen køber du så ikke bare
en fjeder der passer? Den kan ovenikøbet være progressiv.

> En luftfjeder er også progressiv. Men progessivitet er ikke nødvendigvis
en fordel, det vil afhænge af cykel og kørestil. Og dæmperens karakteristik.

Nah, det tror jeg ikke rigtig på. Progressivitet må da altid være at
foretrække, så små påvirkninger dæmpes lidt, og store (lige før man bunder)
meget?

> Foresten, hvorfor opbygger gaflen altid _overtryk_? Jeg kan ikke mindes
nogensinde at have oplevt undertryk. Og jeg 'nulstiller' ellers ofte DT'en
på ventilerne (to skruer i proppenerne i toppen af gaflen). Det må være
noget med simmerringene, der virker som envejsventiler og suger luft ind ved
temp skift...

Hvordan ved du det er overtryk? Du kan jo ikke høre hvilken vej luften
hvisler?
Seriøst: jeg ved det ikke, men det er ALDRIG undertryk. Du har nok ret, det
må være noget med cimmeringene. (Jeg har udluftningsskrue på et par af
cyklerne, og skruen skydes altid op af hullet den sidder i.)

Rittig



Michael K. S. (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 23-01-03 20:57

On Thu, 23 Jan 2003 18:34:38 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Nah, det tror jeg ikke rigtig på. Progressivitet må da altid være at
>foretrække, så små påvirkninger dæmpes lidt, og store (lige før man bunder)
>meget?

Øhhh næh til RR foretrækkes lineære fjedre afstemt til ens vægt af de
fleste, da det giver mere præcist feedback,til gadekørere derimod er
prog. at foretrække for de fleste - hvorfor skriver du dæmpes,det er
da fjederen du snakker om ikke ?? .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Claus Rittig (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-01-03 22:57

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
news:nqh03vg9pievs7ig918832l2aci9ehf7ch@4ax.com...

> Øhhh næh til RR foretrækkes lineære fjedre afstemt til ens vægt af de
> fleste, da det giver mere præcist feedback,til gadekørere derimod er
> prog. at foretrække for de fleste

Hmmm. Nå.
I off-road miljø er alt andet end progressivt uanvendeligt.

> - hvorfor skriver du dæmpes,det er
> da fjederen du snakker om ikke ?? .

Jo, men jeg kunne ikke lige finde et bedre ord. Det kan jeg egentlig stadig
ikke.

Rittig



Michael K. S. (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 23-01-03 23:09

On Thu, 23 Jan 2003 22:56:59 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:


>Jo, men jeg kunne ikke lige finde et bedre ord. Det kan jeg egentlig stadig
>ikke.

Tjah et enkelt ord beskriver det vel heller ikke men dæmpning er det
givetvis ikke ,men for den progressive har man relativt større
vandring for små belastninger,eller om man vil fjederen bliver stivere
jo mere den sammentrykkes (variabel fjeder-"konstant" ).Problemet
med det til race er bl. a ,at hvis en progressiv fjeder skal afstemmes
bare nogenlunde præcist til en given vægt,bane m.m. får man for stor
vandring i starten (små belastninger),lidt slasket kort sagt.Til RR
og meget ambitiøse gadekørere foretrækkes lineære....

Fjederen bestemmer vandringen - Dæmpningen (olien m.v.) bestemmer
hastigheden af affjedringsbevægelserne

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Henning (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-01-03 19:30

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3e30269f$0$13488$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Nah, det tror jeg ikke rigtig på. Progressivitet må da altid være at
> foretrække, så små påvirkninger dæmpes lidt, og store (lige før man bunder)
> meget?

Jeg har ikke selv haft problemet, så...: Nogle cykler født med progressiv fjeder skifter ejerne til lineær (eller mindre progressiv) fjeder for at få en mere kontant 'følelse' ved normal kørsel, og/eller mindre stemplen ved opbremsning. Men altså, for mig selv har det bare haft teoretisk interesse.


> Hvordan ved du det er overtryk?

Du svarer selv længere nede. (*)

> Du kan jo ikke høre hvilken vej luften hvisler?

Med lidt erfaring... :)

> ... (Jeg har udluftningsskrue på et par af cyklerne, og skruen skydes altid op af hullet den sidder i.)

(*) - Plus jeg får en kvart dråbe olie med ud.


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Allan Bojesen (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 23-01-03 22:52


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e2f1aee$0$13482$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hvis det alligevel skal koste penge, hvorfor hulen køber du så ikke bare
en
> fjeder der passer? Den kan ovenikøbet være progressiv.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, kan jeg blive fri for at bekymre mig om
lufttryk i forbenene ved at udskifte fjedrene til progressive, og derefter
blot finde den rette oliemængde/viskositet.
Er det WP der leverer fjedre efter chaufførens vægt og kørestil?

Allan Bojesen



Claus Rittig (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-01-03 23:24

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e306328$0$141$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis jeg forstår dig rigtigt, kan jeg blive fri for at bekymre mig om
> lufttryk i forbenene ved at udskifte fjedrene til progressive, og derefter
> blot finde den rette oliemængde/viskositet.

Næsten - det vigtigste er stadig at fjederen er afpasset til din vægt.
Det du bruger lufttrykket til, er jo at lave en hårdere fjeder - men
luftfjederen påvirker sliddet af cimmeringene, og skal iøvrigt nok justeres
meget tit. Hvis du istedet skifter til en fjeder i den ønskede hårdhed, så
skal den fjeder aldrig justeres, og den påvirker heller ikke sliddet af
cimmeringene.

Sidst jeg købte WP fjedre havde de et sæt fjedre og forgaffelolie (også i
min ønskede viskositet) til 800,- men det er nok steget lidt siden. Men så
er det en effektiv og pålidelig løsning.

> Er det WP der leverer fjedre efter chaufførens vægt og kørestil?

Ja. Andre gør også, men WP er ret billige og af høj kvalitet.

Rittig



Allan Bojesen (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 23-01-03 23:37


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3e306a58$0$13481$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Sidst jeg købte WP fjedre havde de et sæt fjedre og forgaffelolie (også i
> min ønskede viskositet) til 800,- men det er nok steget lidt siden. Men så
> er det en effektiv og pålidelig løsning.

Var lige inde på en hjemmeside med WP produkter og på trods af det
hollandske kunne jeg se at prisen ligger på 100 - 120 Euro, så det er ikke
meget det er steget Det er da en relativ billig form for optimering.

Allan Bojesen



Richard (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-01-03 09:07

Allan Bojesen wrote:
> Var lige inde på en hjemmeside med WP produkter og på trods af det
> hollandske kunne jeg se at prisen ligger på 100 - 120 Euro, så det er ikke
> meget det er steget Det er da en relativ billig form for optimering.

Og i MCNøglen 2002 står Wirth-fjedrene til 856,- for et sæt til en Vmax,
så det er samme pris på nær olien, men den er vel ikke meget dyrere end
fragten.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste