Rensning af tank med Oxalsyre...
Fra : Henrik

Dato : 19-01-03 11:43

Hejsa !

Pga. rust har jeg nu haft min nye "gamle" tank til at stå natten over, med
en let Oxalsyre blanding. Jeg synes stadig at der rust at spotte - kan man
forvente at den kan blive helt "blank" eller tager syren bare det løse rust
?

Jeg har overvejet at give den en tur til med en kraftig blanding - men hvor
længe kan den tåle at stå ?

Pfht, Henrik

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 19-01-03 16:32

> [...]
> syren bare det løse rust ?
>
> Jeg har overvejet at give den en tur til med en kraftig blanding -

______________________________

Prøv evt. noget helt andet... Nemlig at proppe en go' omgang perlesten,
eller lign. ned i tanken og ryst, til dine arme når jorden!
Husk så bagefter at skylle tanken rigtig godt igennem for snavs!
Dét er noget der virker, hvis man ellers har lidt tålmodighed.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 16:42

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en

> Prøv evt. noget helt andet... Nemlig at proppe en go' omgang
> perlesten, eller lign. ned i tanken og ryst, til dine arme når jorden!

Dette er næsten til en FAQ!?

Lad være at bruge småsten!!!
Småsten kan ikke garanteres ikke at indeholde flint.
Flint + jern = gnister og gnister er dét man mindst ønsker i sin tank
uanset hvor godt den er ud- skyllet/luftet =

Brug istedet glasskår - De smarteste er de små kubiske fra hærdet glas
(autoglas!), som dels er små og homogene og dels ikke skærer dig til
blods!

Bruger man istedet små kugler/klumper af zink vil disse have en svag
galvaniserende virkning p tankens indre!

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 20-01-03 01:28

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:b0es0u$cbh$3@news.cybercity.dk...

> Lad være at bruge småsten!!!

Det vil jeg nu også mene.

Og hvorfor så ikke bruge fosforsyre istedet for oxalsyre(?). Fosforsyren angriber (næsten) kun rusten, og passiverer det rå jern (sikkert noget med jern-fosfat), så det ikke flash ruster.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-01-03 17:46

"Henning" <henning@see.sig> wrote:

>Og hvorfor så ikke bruge fosforsyre istedet for oxalsyre(?). Fosforsyren angriber (næsten) kun rusten, og passiverer det rå jern (sikkert noget med jern-fosfat), så det ikke flash ruster.

Er det måske noget, som også kan bruges på ydersiden af SuperTenereens
lidt rustne udstødningspotte? Der er nemlig en masse små 'huller',
hvor det er svært at få rusten væk mekanisk.

Bagefter er planen så, at den skal have et lag varmefast maling.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Hekto

Dato : 20-01-03 18:43

In article <fn9o2v0hlhsc2a5cju0mb2a52ptuem2rp0@4ax.com>, post@kan.dk
says...
> [...]
> hvor det er svært at få rusten væk mekanisk.
>
> Bagefter er planen så, at den skal have et lag varmefast maling.

Oxalsyre kan ihvertfald sagtens bruges.

Du kan evt. få den matalliseret, og så give den vandglas.
Vandglas suger ind i porrerne i metalliseringen, og varmen giver så en
næsten keramisk overflade, som er temmelig vejrbestandig.

--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Henning

Dato : 20-01-03 20:07

"Hekto" <bs@NOSPAMhekto.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.189653a42c6a9b45989687@news.sunsite.dk...

> Du kan evt. få den matalliseret, og så give den vandglas.

Jeg ville også få den sandblæst og metaliseret. Det koster 'ingenting'. Men spørg sandblæseren om hans metalisering kan holde til varmen.

> Vandglas suger ind i porrerne i metalliseringen, og varmen giver så en næsten keramisk overflade, som er temmelig vejrbestandig.

Altid på udkig efter noget der kan holde på udstødningen. Men vandglas? I mit tidligere arbejde brugte vi en del vandglas, men jeg kan ikke lige forestille mig det som maling på metal. Har du nogen kilder? Bruges det rent? skal det 'brændes'? Jeg har dog set vandglas som en del af noget murværksmaling.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Hekto

Dato : 20-01-03 21:18

In article <3e2c57b7$0$83827$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...
> Har du nogen kilder? Bruges det rent? skal det 'brændes

Nej, jeg snakkede med en gut der havde gjort det på sin udstødning.
Det brænder sig selv fast p.gr.a. varmen.
Metalliseringen giver en lidt porøs, 'nupret' overflade, som
vandglas'en trænger ind i.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 20-01-03 09:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<b0es0u$cbh$3@news.cybercity.dk>...
> Bruger man istedet små kugler/klumper af zink vil disse have en svag
> galvaniserende virkning p tankens indre!

Endsige blyhagl, bare køb et par æsker af de alm. 4.5 mm til luftgeværet.

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 21-01-03 02:13

Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
> <b0es0u$cbh$3@news.cybercity.dk>...
>
> Endsige blyhagl, bare køb et par æsker af de alm. 4.5 mm til
> luftgeværet.

Jeg ved ikke om man kan tale om gavanisk effekt omkring bly; men der er
indiskutabelt mest "slag" i bly når man ryster tanken !!

--
Armand.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 21-01-03 10:16

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<b0i8r5$1s61$10@news.cybercity.dk>...

> Jeg ved ikke om man kan tale om gavanisk effekt omkring bly; men der er
> indiskutabelt mest "slag" i bly når man ryster tanken !!

Jaja, man behøver jo ikke sætte den i den der rystedims som farvehandleren
bruger, man kan jo vugge den forsigtigt så partiklerne sliber i stedet for
at piske rundt som projektiler og lave mikrobuler i den fine tank hehe
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Hekto

Dato : 19-01-03 16:54

In article <b0dvse$mt9$1@sunsite.dk>, hekrefjern@wmdata.com says...
> [...]
> forvente at den kan blive helt "blank" eller tager syren bare det løse rust

Oxalsyren tager den 'røde' rust d.v.s. jern-ilten.
Tilbage bliver der nogen mørkegrå pletter, der hvor rusten sad.
Oxalsyren angriber også det rene metal; men ætser dog hurtigere rusten
væk.

De gange jeg har brugt det, har det ikke taget mange øjeblikke, før den
røde rust var væk. Opløsningen har været ca. 1 spsk. pr ½l vand.
Det går hurtigere med varmt vand.
Inden du gør det, skal du sikre dig at metallet er fedtfri, så syren
kan komme i kontakt med jernet.

Da syren angriber hele tanken, ville jeg nok ikke 'bare lade den stå'.

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 20-01-03 22:43

Henrik wrote:
> [...]
> syren bare det løse rust ?
>
> Jeg har overvejet at give den en tur til med en kraftig blanding -

Jeg har med held brugt 5 liter 30% saltsyre til 2 tanke (20 år i mellem).
Det virker !

Nej det tager ikke metallet medmindre du lader det stå i dagevis. Men hvis
tanken i forvejen er rustet igennem ...

En time eller to skulle være nok. Hvis vejret er koldt længere. (skvulpe
rundt så det kommer til overalt)

Herefter skylle

og netralisere med natriumhydroxid (ætsnatron) opløsning. Fyld tanken helt
og lad stå i nogle timer.

Skylle meget grundigt.

Tørre så hurtigt som muligt.

Sprøjte med WD40 for at fortrænge evt væde i samlinger (ellers ruster det
bare igen)

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT
1992 Golf TD(i)
bmt@poet.dk

Fra : Armand

Dato : 21-01-03 02:14

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en

> [...]
> - Skylle meget grundigt.
> - Tørre så hurtigt som muligt.
> - Sprøjte med WD40 for at fortrænge evt væde i samlinger (ellers

WD40?
Karburator-sprit opløser forekommende restvand og bringer det med ud!
Alt efter efterfølgende opbevaring/brug, er en tur med alm. tynd
motorolie fornuftigt at konservere den nøgne overflade med.

--
Armand.