DK skilt ved kørsel i udlandet
Fra : Pcman

Dato : 19-01-03 01:33

Hej DFM.

Faldt lige over den her i dk.fritid.bil:

[Klip]
> For år tilbage havde næsten alle biler et DK skilt bag på bilen, nu ses
det
> ikke ret tit. Vi tænker på at køre fra Danmark til Spanien med
campingvognen.
> Er der et krav om at bilen skal være forsynet med et DK skilt ???

Jep - jvf. FDM:

Hvilke krav er der til DK-skiltet?
Danskregistrerede køretøjer skal være forsynet med godkendt DK-skilt ved
kørsel i
udlandet. Kører man både med bil og campingvogn skal begge være forsynet med
skiltet. Bogstaverne på skiltet skal være mindst 8 cm. høje, og stregbredden
mindst 1 cm. Bogstaverne skal være malet med sort på en hvid bund, og
skiltet skal
være ovalt.
[Klip igen]

Gælder det også for motorcykler og ville i sætte sådan et stort DK skilt på
jeres motorcykler, når i skal til udlandet?

Med venlig hilsen

Jarl Olsen
--
Er køber til en gammel motorcykel til max 15000 kroner
MB 207

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-01-03 15:33

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder det også for motorcykler og ville i sætte sådan et stort DK skilt

> jeres motorcykler, når i skal til udlandet?

Størrelseskravene er en del mindre til mc, men ja, der skal vistnok stadig
være skilt på. Læg mærke til at mange nye biler sælges med DK skilt på, der
ikke overholder kravene til størrelse og farve - og jeg har aldrig hørt om
nogen der har haft problemer af den grund, ligesom jeg har kørt en del
touring uden DK skilt på motorcyklen problemfrit.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 16:41

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
har aldrig
> hørt om nogen der har haft problemer af den grund,

Jeg kommer lige i tanke om:
Har EU's "oprettelse" ikke gjort noget ved subj.?
Jeg mener: Jeg har da noteret at ovale blå/guldstjernede skilte bliver
brugt i udbredt grad af alle europæiske trafikanter!?

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 19-01-03 20:07

Armand wrote:

Hej Armand - dit PC-ur går da vist ikke helt præcist - vi andre er nået til
den 19/1 og klokken er mere end 16.40

--

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84

---

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 22:46

Grunnet <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en
> Armand wrote:
>

> Hej Armand - dit PC-ur går da vist ikke helt præcist - vi andre er
nået til
> den 19/1 og klokken er mere end 16.40

Jup!
Der er gået kuk i min pc (efter ibrugtagning af trådløst tastatur og
mus??), så den flipper bl.a. ved at springe tilbage i tiden - Og
desværre når jeg ikke lige at stille den hver gang

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 20-01-03 08:37

Når du nu sådan kan "rejse i tiden", kan du så ikke lige rejse 5 år tilbage
og sørge for at jeg idag har råd til at købe mig en bulldog ?

Eller bare sørg for at de danske afgifter bliver lige som de tyske... i
Tyskland koster de kun 8800 Euro... *SNØFT*

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 19-01-03 19:02

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej DFM.

> Gælder det også for motorcykler og ville i sætte sådan et stort DK skilt

> jeres motorcykler, når i skal til udlandet?

Tjah man skal, men gør man det? Jeg har aldrig hørt om nogle der har fået en
bøde for ikke at have et. I Tyskland har de hvis ikke engang lignende regl
mere, eftersom deres nye nr. plader er forsynet med et EU skilt, hvor der
står D. Emnet var oppe at vende i en række aviser sidste år, nemlig fordi
mange bilforhandlere sender splinternye biler på gaden, med ikke gyldige DK
skilte. Undskyldningen var, at det jo bare var en reklame (der står typisk
forhandlerens navn i bunden), og det var op til den enkelte ejer at forsyne
sin bil med et skilt der var gyldigt. Enkelte forhandlere vidste dog ikke
engang , at kravende var som tidligere nævnt.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Grunnet

Dato : 19-01-03 20:03

> [...]
> fået en bøde for ikke at have et. I Tyskland har de hvis ikke engang
> lignende regl mere, eftersom deres nye nr. plader er forsynet med et

Jeg har på sommerturene gennem Tyskland, et par gange mødt danskere der - på
rastepladserne - havde fået besøg af tysk politi, der udskrev en bøde for
manglende DK skilt på f.eks camplet eller campingvogn, og med besked på ikke
at køre videre før de havde været oppe i rastepladsens kiosk for at købe et
skilt og sætte det på køretøjet.
(man skulle tro Polizei har en aftale med bestemte rasteplads-kiosker om at
de har DK-skilte på lager )

Fra : Pein

Dato : 20-01-03 00:51

"Pcman" skrev ...

> Gælder det også for motorcykler og ville i sætte sådan et stort DK
skilt
> på jeres motorcykler, når i skal til udlandet?

Nul. Har sat et noget mindre skilt på, været i udlandet på 6 ture, og
aldrig hørt noget for det.

Men sidste gang kom vi tilfældigvis gennem Monaco (og skulle
selvfølgelig lige prøve nogle af de sving man ser F1 bilerne snegle sig
igennem), og der kunne jeg ikke lade være med at købe et par
nationalitetsmærker: "MC".

/Niels

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 20-01-03 17:35

> [...]

> Jarl Olsen
> --
> Er køber til en gammel motorcykel til max 15000 kroner

Jeg har i mange år kørt med sorte 13 mm høje "DK" bogstaver i hjørnet af
pladen inden for den røde ramme.
Det er jo hammer smart, og jeg har aldrig hørt for det (har vel kørt 30.000
i udlandet, ok nok de 12.000 i Norge).
En mc betjent stoppede mig dog d. 3 marts 99, mellem Herning og Give, ved at
køre op på siden bagfra og prikke mig på skulderen !!!!
Jeg spurgte den spejlsolbrillleklædte betjent om jeg havde kørt for stærkt,
men hans kommentar var at det måtte jeg jo bedst selv vide. Det mente jeg jo
så ikke (kørte vel 120 ved prikket). Han tjekkede dæk, konstaterede den
manglende stænkklap, og studsede lidt over nummerpladen. Det havde han sku'
aldrig set før.
Og så var jeg ellers på farten igen, uden bøde eller reprimande : - )
mvh Erland, mc-løs siden juni 2001 : - (

Fra : Pcman

Dato : 21-01-03 00:04

Hej NGére.

Interessant at læse jeres erfaringer og viden. Selv har jeg efter 11 år mc
kørsel endnu ikke været i udlandet på mc. Hvis alt går vel, bliver det
første gang i år. Og jeg vil jo nødig rende ind i nogle af de emsige toldere
eller politibetjente, der også er i udlandet: Dem vi kender fra bilturene.
De kan nemlig finde ud af, at stikke bøder ud over hvad som helst ;-(

Jeg vil nu finde det mindste skilt at sætte på min mc, når jeg begiver mig
afsted til forår/sommer. Regner med at køre et par dage til Amsterdam og
hjem over Berlin. Jeg tager selvfølgelig konen med bagpå :o

Med venlig hilsen og gode forventninger om et tidligt forår.

--
Yamaha RD 350 LC - solgt
Honda cb 550, Honda 350 K