Valg af dæk til FZS 600?
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-01-03 21:05

Hey på NGén.
Har rodet rundt og prøvet at blive klogere på dæk, og er blevet ret
forvirret, på et(håber jeg)bare lidt højere plan Vil gerne finde
dæk - begge skal skiftes - der har et rimeligt kompromis mellem grip og
kilometer. Kiggede indenom http://www.pmc.dk/daekguide.htm og har
derefter så fundet:

http://www.motorradtechnik.de
110/70 ZR 17 TL MEZ4 (54W) ME 119 32 104,95 E
160/60 ZR 17 TL MEZ4 (69W) ME 094 83 137,45 E
1747.74

110/70 ZR 17 TL BT57F (54W) BS 761 08 106,65 E
160/60 ZR 17 TL BT57R (69W) BS 751 33 140,15 E
1784.00 kroner

og prøvede også at kigge efter Dunlop i den nævnte type D220, men ikke
fundet dem nogen steder.
Hvis det skal være Dunlop er det så dem her der kan anbefales:
Dunlop 110/70ZR17 54W TL D207F DUNLOP [3291954]... 140,35 E
Dunlop 160/60ZR17 69W TL D207J DUNLOP [3262924]... 211,13 E
2545.46 kroner (mange penge)

Har jeg fat i den lange ende, eller hvad?
Det ville være dejligt at få et par kommentarer til det, og meget gerne
andre konkrete forslag til en bestykning.

--
Mvh - Arne Lorenzen
-der ikke kan finde ud af hva´dæk -

Fra : Anet

Dato : 18-01-03 21:25

Da vi havde en Fazer 600 kørte vi på Metzler dæk og det gik fint. En gang
kørte jeg på den igennem Sverige i styrtende regnvejr med lynene blitzende
ned over os med 140 km/t. Den har altid stået godt fast og i det hele tiden
var det en kanon cykel.

hilsen

Anet
Fazer 1000

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 01:09

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
> Da vi havde en Fazer 600 kørte vi på Metzler dæk og det gik fint. En
< gang kørte jeg på den igennem Sverige i styrtende regnvejr med lynene
> blitzende ned over os med 140 km/t.

140km's lyn? Er det ikke langsom for et lyn??

Anyhow, så kan man konstantere at Metzeler er gode lynfaste dæk!

--
Armand.

Fra : Anet

Dato : 19-01-03 01:26

hahaha, ja den er god med dig. Det var nu bare for at fortælle at jeg på min
gamle mc kørte i et helvedes vejr med masser af vand på vejen og i god fart
og dækkene bed godt nok fat.

hilsen

Anet
Fazer 1000

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-01-03 22:42

Arne Lorenzen
skrev i news:3e29b34a$0$71707$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

snip

> Har jeg fat i den lange ende, eller hvad?
> Det ville være dejligt at få et par kommentarer til det, og meget
> gerne andre konkrete forslag til en bestykning.

Kiggede videre og har ærgret mig over at bestykningen:110/70 ZR17 54W /
160/60 ZR17 (69W) ikke er særlig gængs.
Hvad sker der ved at bruge eks: 120/60 ZR17 (55W) / 160/60 ZR17 (69W)
eller 120/60 ZR17 (55W) / 170/60 ZR17 (72W) - hvor der er noget mere at
vælge imellem?

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 00:45

Arne Lorenzen <alonospam@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> forvirret, på et(håber jeg)bare lidt højere plan Vil gerne finde
> dæk - begge skal skiftes - der har et rimeligt kompromis mellem grip

Med forekommende dækpriser vil man oftest føle at dækkene er slidt for
hurtigt ned => ønske om dæk med flere km i: Men det vil næsten
uværgeligt medføre et ringere grib i asfalten, hvad der kan medføre dels
en irriterende usikkerhedsfølelse, men også deciderede "smuttere" hvor
man troede at dækket ville stå bedre fast.
De fleste kører dog langtfra deres dæk til grænsen, så det gør du næppe
heller ikke :-/

Hvis du modsat er ude efter blødere dæk (sportslige ambitioner?), bliver
du nødt til at gå på kompromis med kilometrene :-|
Også omkring dette ønske gælder det at de fleste dæk har langt større
rescourser end den almene bruger udnytter (= dine hidtidige dæk er nok
bedre end du regner dem for)!

Klemt inde imellem disse to konstanteringer, og især hvis du ikke på
noget tidspunkt har følt dig svigtet af de dæk der har været monteret
hidtil, så er det dem der er bedst anbefalelsesværdige!!

--
Armand.
(skeptiker af high-end brugere)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-01-03 02:37

Armand
skrev i news:b0cqfg$1alc$5@news.cybercity.dk
> Arne Lorenzen <alonospam@esenet.dk> skrev i en

snip
> De fleste kører dog langtfra deres dæk til grænsen, så det gør du
> næppe heller ikke :-/

Nøh, jeg kan bare ikke finde ud af hvilke af de nyere dæk vil være
passende. Er ikke i tvivl om, at et (standart?)touring/sportdæk vil være
fint til mig.

> Hvis du modsat er ude efter blødere dæk (sportslige ambitioner?),

nej - ikke i den grad, så ikke blødere

snip

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-01-03 02:53

Arne Lorenzen wrote:

> Nøh, jeg kan bare ikke finde ud af hvilke af de nyere dæk vil være
> passende. Er ikke tvivl om, at et (standart?)touring/sportdæk vil være
> fint til mig.

'Alle' er glade for Michelin Pilot Sport, de giver et, ifht. hvad jeg har
prøvet, eminent godt vejgreb... altså sådan noget med stoppies på våd
halvdårlig asfalt uden problemer. Holdbarheden er måske lidt under det
gennemsnitlige, men nu har jeg da alligevel kørt 15k km på fordækket (skal
vist også snart skiftes). Bagdækket holdt kun 3-4 kkm, men det var jeg vist
selv ude om
Jeg gav 1700,- for et sæt hos reifenversand.com
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R (smellystyle) ________________________________________

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 12:55

> [...]
>
> Nøh, jeg kan bare ikke finde ud af hvilke af de nyere dæk vil være
> passende. Er ikke i tvivl om, at et (standart?)touring/sportdæk vil

Jamen, er det ikke muligt at skaffe samme dæk som de der sidder monteret
nu?

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-01-03 14:21

Armand
skrev i news:b0e4t8$2gqr$1@news.cybercity.dk
> Arne Lorenzen <alonospam@esenet.dk> skrev i en

snip

> Jamen, er det ikke muligt at skaffe samme dæk som de der sidder
> monteret nu?

Jo, er monteret med macadam 90X, og ellers er der i manualen anført
BT57, D207 og MEZ1. Med mac90X har jeg nogen gange mærket lettere
småsmuttere i vådt føre, og tænkte at nogle af de nyere dæk kunne være
en forbedring?

Eksempler for dækstr. 110/70ZR17 - 160/60 ZR17 :

Michelin Pilot Road (efterfølger for de 2 næste)
http://www.reifenversand.com 1667.96
Michelin Macadam 100X
http://www.reifenversand.com 1421.39
http://www.motorradtechnik.de 1711.47
Michelin Macadam 90X
http://www.motorradtechnik.de (fører ikke for)
http://www.reifenversand.com 1566.43

Metzeler ME Z4
http://www.motorradtechnik.de 1747.74
http://www.reifenversand.com 1827.51
http://www.motorradversand.de 1754.99

Så det ?

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Armand

Dato : 18-01-03 16:40

> [...]
> BT57, D207 og MEZ1. Med mac90X har jeg nogen gange mærket lettere
> småsmuttere i vådt føre, og tænkte at nogle af de nyere dæk kunne være

OK så!

På en måde så vil reg regne oplevede "småsmuttere" i regn for at være et
kvalitetstegn: Hvis man kan få bid i dækket igen efter en påbegyndt
blokering/skrider, kan vedhæftningen ikke være helt slem :-|
Jeg havde engang et Pirelli med "sportscomp"-gummi monteret, og dét stod
udemærket fast, også under våde forhold - Men når det ikke længere
hængte i våd vejbane og blokerede, så var det glat som is =
Dét dæk turde jeg overhovedet ikke køre med: Tænk om man lokkedes til at
udnytte vedhæftningen i vådt føre og så kom "over stregen" i en kurve -
fatal udskridning øjeblikeligt ville sikkert være resultatet!
Efter at have været forbi Metzeler og Yokohama endte jeg ved et af
Bridgestones første radialere (BT36?), hvormed jeg sidenhen oplevede, og
overlevede "småsmuttere" i flere tilfælde, og som iøvrigt havde den
kvalitet at de ikke blev kantede (og derved begyndte at vride
motorcyklen over langsgående vognbanestriber) under nedslidningen.

Ved at bremse blødt med baghjulet til blokadegrænsen i vådt føre, er det
let at
erfare dels hvor længe/meget dækket bider og dels hvor meget det bider
under blokering - Dette er en simpel øvelse som jeg anbefaler alle der
har blind tillid til deres dæks regnvejrs-egenskaber!!!

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 20-01-03 12:52

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> wrote in message news:<3e2aa61a$0$71662$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> en forbedring?
>
> Eksempler for dækstr. 110/70ZR17 - 160/60 ZR17 :

[SNIP]

Hej Arne,

Jeg vil foreslå at du sætter Michelin's Pilot Road (eller Macadam 100x
hvis det skal være billigere) eller Bridgestone's BT020 på din Fazer.
Jeg har ikke personlig erfaring med dem, men ville selv vælge imellem
de to hvis jeg skulle have et sæt dæk med kilometer i.

Min far har en Fazer med et nyt Macadam 100x bag og et slidt BT57
foran. Den kører fint, men der kommer også et 100x på foran til
foråret.

Anyway - hold gummiet nedad!

Niels
SV650 *Pilot Sport*

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-01-03 16:44

RacerNiels
skrev i news:1c7345a0.0301200351.5bb391b8@posting.google.com
> [...]

> Jeg vil foreslå at du sætter Michelin's Pilot Road (eller Macadam 100x
> hvis det skal være billigere) eller Bridgestone's BT020 på din Fazer.

BT020 er udelukket, da de ikke leveres i 010/70
Så nu nærmer jeg mig da kraftigt en beslutning

Michelin Pilot Road
http://www.reifenversand.com 1667.96 + fors.
(koster over 3000,- herhjemme hos den lokale pusher)

Michelin Macadam 100X + fors.
http://www.reifenversand.com 1421.39

Hvem er en nærigrøv - ikke mig? (snakker med mig selv,hehe)
De par hundrede skal sq ikke få mig til at vakle, folk får jo våde øjne,
når de snakker om Pilot Road

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-01-03 17:51

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Michelin Pilot Road
> http://www.reifenversand.com 1667.96 + fors.
> (koster over 3000,- herhjemme hos den lokale pusher)

Der er noget der ikke stemmer med den pris hos din lokale. Sidste efterår
gav jeg kr. 1.600,- for Pilot Road i størrelsen 150/60x17 ved Mc-Touring i
Viby v. Århus. Nummeret større kan da ikke koste det dobbelte!!!

Allan Bojesen

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 20-01-03 17:51

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e2c280b$0$139$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er noget der ikke stemmer med den pris hos din lokale. Sidste efterår
> gav jeg kr. 1.600,- for Pilot Road i størrelsen 150/60x17 ved Mc-Touring i
> Viby v. Århus. Nummeret større kan da ikke koste det dobbelte!!!

prisen er sikkert incl. både for og bagdæk )

Allan(fzr600us)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 20-01-03 18:07

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk.> skrev i en
meddelelse news:qPVW9.41027$Hl6.4900351@news010.worldonline.dk...

> prisen er sikkert incl. både for og bagdæk )

Shit du har selvfølgelig ret. Til mit forsvar skal siges at jeg lige er
kommet hjem fra arbejde og automatisk kobler hjernen totalt fra den første
time.

Allan Bojesen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-01-03 10:31

> Vil gerne finde dæk - begge skal skiftes -
> der har et rimeligt kompromis mellem grip og kilometer.
> Kiggede indenom http://www.pmc.dk/daekguide.htm

Hej Arne

Jeg har opdateret http://www.pmc.dk/daekguide.htm for din skyld

Jeg har kigget på www.reifenversand.com under 110/70-17 og jeg vil sige "tør
øjnene" Du kan få fine dæk i din størrelse. Jeg så følgende
touring/hverdagsdæk: Michelin Macadam 100X (det var endda billigt). Det helt
nye og moderne Pilot Road (ligger et andet sted på hjemmesiden) som har fået
rigtig gode anmeldelser samt Metzeler Z4 som er et udmærket touringdæk,
desværre i den dyrere ende. Jeg synes ikke det er merprisen værd .

Der var også masser af sportsdæk: F.eks. Pilot Sport. Metzeler Sportec M1,
Dunlop D07, Pirelli Dragon Evo MTR21, og Bridgestone BT010.

Lad være med at sætte et 120/60 på. Den er født med 110/70. En af grundende
til den styrer bedre end en Honda CB 600 Hornet er at den har fornuftigt
dimensionerede dæk. Lad være med at ødelægge det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-01-03 11:36

Jens Jacob Bager Jensen
skrev i news:rfuW9.20$uc.13@news.get2net.dk

> Hej Arne
>
> Jeg har opdateret http://www.pmc.dk/daekguide.htm for din skyld
>klip

Jeg bukker og takker for svarene - og er længe holdt med at hulke

--
Mvh - Arne Lorenzen
mctws98 No.36 - fzs600