"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Nu hvor vi (hovedsageligt ved Claus indlæg) er blevet orienteret om
> "teorien" bag epoxy, polyester, gel- og topcoat anbefaler jeg hermed en ny
> tråd om den praktiske anvendelse af disse "stoffer" til reparationer på
> båden.
Epoxygelcoat er et specialprodukt og det kan ikke købes i almindelig handel.
Det er hovedsagligt beregnet til vacumstøbte letvægtsbåde. Så det er ude af
billedet for de fleste.
Almindelige gelcoatskader kan reparares på flere måder. Hvis gelcoaten
*ikke* er malet, gøres det bedst med indfarvet gelcoat. Langt de fleste
værfter har indfarvet gelcoat på lager i base farverne, ligesom de har
farveblandingsanlæg, så farven kan tilpasses. Ridsen og området omkring,
renses af for skidt og voks og der affedtes. Der matslibes (og affedtes!!)
og ridsen spartles ud med passende mængder gelcoat. Når det så er hærdet
tilstrækkeligt kan man begynde at slibe og polerer.
(husk at affedte, før man sliber, mange glemmer det, men det er altså
vigtigt!)
Kan man ikke få fat i farvet gelcoat, kan man lave det selv. I polyester kan
man sagtens iblande almindelig tonepasta (jeg har sågar en gang fusket med
at iblande alm. alkydmaling). Måske kan man få en farvehandler til at bruge
tid på at blande en korrekt farve. Der skal også tilsættes et fortyknings,
og dette må *ikke* være microballoner, de er alt for store og grovkornet, da
de er beregnet til at lave spartelmasse af. Proceduren er den samme..
Den sidste løsning kunne være Hempels unifiller. Den er styren baseret og
kan også indfarves med alm tonepasta. Den hæfter dog knap så godt som
ovenstående.
Endelig er der epoxy. Det er det, som vil hæfte bedst. Desværre er det lidt
vanskeligere at farve. Der findes noget farvepasta i grundfarverne, men det
er jo sjældent den rigtige farve. Man kan sikkert godt bruge diverse tonere,
blot skal man være helt sikre på, at de *ikke* er oliebaserede. Jeg har
fusket en del med almindelig toningsfarver og det er gået udmærket. Men man
får ikke den samme glans, som man kan opnå med polyester.
Topcoat kan ikke anbefales til reparationer. Det er hundesvært at arbejde
med og egner sig bedst til påføring på nye emner.
Hvis gelcoaten er malet, er det bare at slibe malingen væk, påføre en god
epoxy spartelmasse og så efterfølgende male med en passende maling. Hvis man
kan finde farvekoden, kan en autolakerer sælge en slat maling tonet i en
passende farve. Der findes tabeller, som kan tage højde for ælde og
solblegning. De virker dog kun optimalt i teorien
Problemet er bare, at mange bådlakker ikke har et internationalt eller
standardiseret farvesystem....
Når Bjarke skriver, at han sjældent synes, at det bliver godt, så er det,
fordi det er svært - også for en fagmand. Men bruger man den tid, det ta'r,
kan man godt opnå et hæderligt resultat. men det kræver som oftest en
rimelig erfaring med maling osv.
Når det går galt for folk, er det ofte i spartlingen. At slibe og spartle er
noget, der kræver erfaring og navnlig håndelag. Mange bruger deres øjne til
at kigge med, men når man spartler skal man bruge sine bløde kontorfingre
til at mærke med. Selv om en spartling synes pæn, når man kigger på den, vil
malingen ofte afsløre alle fejl, især hvis der er tale om mørke farver.
(fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber?
)
Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
**********
http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
******************
www.rydstroem.com *******************