/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gelcoat reparationer
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 16-01-03 22:10

Nu hvor vi (hovedsageligt ved Claus indlæg) er blevet orienteret om
"teorien" bag epoxy, polyester, gel- og topcoat anbefaler jeg hermed en ny
tråd om den praktiske anvendelse af disse "stoffer" til reparationer på
båden.

Det mest almindelige problem mange har (inden for dette område) er:
Reparation af halvdybe ridser (for dybe til at de kan slibes/poleres væk) og
lukning af gamle huller.

Det "stads" man får pranget på i bådshoppen er noget 2-komp "spartel", men
er det det bedste materiale ?? jeg tvivler. Baseret på Claus indlæg ville
jeg tro, at svaret ville være en epoxy gelcoat, men jeg ved faktisk ikke
hvad der er i de ubrugelige tuber. Hvor køber man noget ordentligt (i mindre
en 1 kg bøtter) til dette ??

Og hvordan får man fat i den rigtige farve? Jeg kan nok regne ud at det skal
tones ligesom maling, men hvordan får man praktisk gjort dette og hvor køber
man varerne ??

Jeg har prøvet det nogle gange, men det bliver ikke pænt nok (synes jeg).

/Bjarke



 
 
OK (16-01-2003)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 16-01-03 22:55


"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b0773v$1ed9$1@news.cybercity.dk...
> Det mest almindelige problem mange har (inden for dette område) er:
> Reparation af halvdybe ridser (for dybe til at de kan slibes/poleres væk)
og
> lukning af gamle huller.
>
> Hvor køber man noget ordentligt (i mindre
> en 1 kg bøtter) til dette ??
>
> Og hvordan får man fat i den rigtige farve? Jeg kan nok regne ud at det
skal
> tones ligesom maling, men hvordan får man praktisk gjort dette og hvor
køber
> man varerne ??
>
> Jeg har prøvet det nogle gange, men det bliver ikke pænt nok (synes jeg).
>
> /Bjarke

Godt spørgsmål Bjarke - Jeg tror vi er mange som med glæde hører nogle
kvalificerede bud på løsning af dette problem!
Mvh
Lars E.



Palle Klintrup (16-01-2003)
Kommentar
Fra : Palle Klintrup


Dato : 16-01-03 23:57

Hej.
Hos AL både mellem Ølstykke og Roskilde kan man købe små dåser ca. 1/8 L +
hærder i næsten alle gelcoat farver til ca. 80 til 100 kr. har du en lille
prøve med har han et farvekort som du kan sammenligne med.
jeg har lavet en skade på en LM 22, ejeren kunne slet ikke se hvor skaden
havde været da jeg havde lavet den farven passede perfekt.
Spøg hos jeres lokale bådebygger, det findes, det kan jo godt være at de
ikke vil tage det hjem.

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b0773v$1ed9$1@news.cybercity.dk...
> Nu hvor vi (hovedsageligt ved Claus indlæg) er blevet orienteret om
> "teorien" bag epoxy, polyester, gel- og topcoat anbefaler jeg hermed en ny
> tråd om den praktiske anvendelse af disse "stoffer" til reparationer på
> båden.
>
> Det mest almindelige problem mange har (inden for dette område) er:
> Reparation af halvdybe ridser (for dybe til at de kan slibes/poleres væk)
og
> lukning af gamle huller.
>
> Det "stads" man får pranget på i bådshoppen er noget 2-komp "spartel", men
> er det det bedste materiale ?? jeg tvivler. Baseret på Claus indlæg ville
> jeg tro, at svaret ville være en epoxy gelcoat, men jeg ved faktisk ikke
> hvad der er i de ubrugelige tuber. Hvor køber man noget ordentligt (i
mindre
> en 1 kg bøtter) til dette ??
>
> Og hvordan får man fat i den rigtige farve? Jeg kan nok regne ud at det
skal
> tones ligesom maling, men hvordan får man praktisk gjort dette og hvor
køber
> man varerne ??
>
> Jeg har prøvet det nogle gange, men det bliver ikke pænt nok (synes jeg).
>
> /Bjarke
>
>



Claus Tersgov (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-01-03 09:07

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> Nu hvor vi (hovedsageligt ved Claus indlæg) er blevet orienteret om
> "teorien" bag epoxy, polyester, gel- og topcoat anbefaler jeg hermed en ny
> tråd om den praktiske anvendelse af disse "stoffer" til reparationer på
> båden.

Epoxygelcoat er et specialprodukt og det kan ikke købes i almindelig handel.
Det er hovedsagligt beregnet til vacumstøbte letvægtsbåde. Så det er ude af
billedet for de fleste.

Almindelige gelcoatskader kan reparares på flere måder. Hvis gelcoaten
*ikke* er malet, gøres det bedst med indfarvet gelcoat. Langt de fleste
værfter har indfarvet gelcoat på lager i base farverne, ligesom de har
farveblandingsanlæg, så farven kan tilpasses. Ridsen og området omkring,
renses af for skidt og voks og der affedtes. Der matslibes (og affedtes!!)
og ridsen spartles ud med passende mængder gelcoat. Når det så er hærdet
tilstrækkeligt kan man begynde at slibe og polerer.

(husk at affedte, før man sliber, mange glemmer det, men det er altså
vigtigt!)

Kan man ikke få fat i farvet gelcoat, kan man lave det selv. I polyester kan
man sagtens iblande almindelig tonepasta (jeg har sågar en gang fusket med
at iblande alm. alkydmaling). Måske kan man få en farvehandler til at bruge
tid på at blande en korrekt farve. Der skal også tilsættes et fortyknings,
og dette må *ikke* være microballoner, de er alt for store og grovkornet, da
de er beregnet til at lave spartelmasse af. Proceduren er den samme..

Den sidste løsning kunne være Hempels unifiller. Den er styren baseret og
kan også indfarves med alm tonepasta. Den hæfter dog knap så godt som
ovenstående.

Endelig er der epoxy. Det er det, som vil hæfte bedst. Desværre er det lidt
vanskeligere at farve. Der findes noget farvepasta i grundfarverne, men det
er jo sjældent den rigtige farve. Man kan sikkert godt bruge diverse tonere,
blot skal man være helt sikre på, at de *ikke* er oliebaserede. Jeg har
fusket en del med almindelig toningsfarver og det er gået udmærket. Men man
får ikke den samme glans, som man kan opnå med polyester.

Topcoat kan ikke anbefales til reparationer. Det er hundesvært at arbejde
med og egner sig bedst til påføring på nye emner.

Hvis gelcoaten er malet, er det bare at slibe malingen væk, påføre en god
epoxy spartelmasse og så efterfølgende male med en passende maling. Hvis man
kan finde farvekoden, kan en autolakerer sælge en slat maling tonet i en
passende farve. Der findes tabeller, som kan tage højde for ælde og
solblegning. De virker dog kun optimalt i teorien

Problemet er bare, at mange bådlakker ikke har et internationalt eller
standardiseret farvesystem....

Når Bjarke skriver, at han sjældent synes, at det bliver godt, så er det,
fordi det er svært - også for en fagmand. Men bruger man den tid, det ta'r,
kan man godt opnå et hæderligt resultat. men det kræver som oftest en
rimelig erfaring med maling osv.

Når det går galt for folk, er det ofte i spartlingen. At slibe og spartle er
noget, der kræver erfaring og navnlig håndelag. Mange bruger deres øjne til
at kigge med, men når man spartler skal man bruge sine bløde kontorfingre
til at mærke med. Selv om en spartling synes pæn, når man kigger på den, vil
malingen ofte afsløre alle fejl, især hvis der er tale om mørke farver.

(fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************



jetp (17-01-2003)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 17-01-03 15:01


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )

Det er rart at blive lidt oplyst af en erfaren mand!

Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er det
også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg fik det
at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )

Mvh Jens, Randers




Claus Tersgov (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-01-03 20:19

"jetp" <jetp@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:b092b5$rnl$1@sunsite.dk...

> Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er det
> også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
> affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg fik
det
> at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )

Den har jeg godt nok aldrig hørt før? Hvorfor må man ikke affedte efter, man
har slebet? Man skal da være helt sikker på, at man ikke har skidt og fedt i
det område, der skal bearbejdes. Man skal naturligvis være sikker på, at
affedteren er fordampet, og er det på træ, skal man vente med at arbejde
videre indtil årene har lagt sig. Bruger man acetone og lignende på træ, vil
årene rejse sig.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************



Bjarke Christensen (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-01-03 20:27

aha. Hvorfor ikke ??

Bjarke

"jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message news:b092b5$rnl$1@sunsite.dk...
>
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > (fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )
>
> Det er rart at blive lidt oplyst af en erfaren mand!
>
> Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er det
> også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
> affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg fik
det
> at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )
>
> Mvh Jens, Randers
>
>
>



Peter (18-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-01-03 02:12


"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b09len$su5$1@news.cybercity.dk...
> aha. Hvorfor ikke ??
>
> Bjarke

- - - - - - - -

Rækkefølgen er: Affiedte, slibe, støvsuge. - For at sikre at du ikke
"tværer" slibestøv ned i de mikroskobiske ridser sandpapiret laver. Det
villle forhindre optimal vedhæftning.

Med venlig hilsen / Peter

- - - - - - -

> "jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
news:b092b5$rnl$1@sunsite.dk...
> >
> > "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >
> > > (fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )
> >
> > Det er rart at blive lidt oplyst af en erfaren mand!
> >
> > Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er
det
> > også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
> > affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg fik
> det
> > at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )
> >
> > Mvh Jens, Randers
> >
> >
> >
>
>



jetp (18-01-2003)
Kommentar
Fra : jetp


Dato : 18-01-03 13:10


"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b0a9n7$rs2$1@sunsite.dk...

> Rækkefølgen er: Affiedte, slibe, støvsuge. - For at sikre at du ikke
> "tværer" slibestøv ned i de mikroskobiske ridser sandpapiret laver. Det
> villle forhindre optimal vedhæftning.

Ja, det var sådan, jeg fik det forklaret, og så tog fagmanden måske også
højde for, at han talte til en amatør, der måske kunne finde på at bruge den
samme klud til affedtning efter slibearbejdet, - så vil evt. fedtstof på
kluden netop blive ført godt ned i slibesporene ...

Mvh Jens, Randers



Boerge Mueller (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Boerge Mueller


Dato : 19-01-03 15:55

Hej (Bjarke)

Håber du samler disse gode indlæg der er i denne tråd på din hjemmeside.

mvh

/Børge

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
news:b09len$su5$1@news.cybercity.dk...
> aha. Hvorfor ikke ??
>
> Bjarke
>
> "jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
news:b092b5$rnl$1@sunsite.dk...
> >
> > "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >
> > > (fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )
> >
> > Det er rart at blive lidt oplyst af en erfaren mand!
> >
> > Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er
det
> > også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
> > affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg fik
> det
> > at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )
> >
> > Mvh Jens, Randers
> >
> >
> >
>
>



Bjarke Christensen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 19-01-03 22:56

Hej Børge,

Selvfølgelig. Jeg prøver jo altid at samle en masse gode tips på
www.maximalt.dk til MAXI sejlere, men der er jo mange tips der er generelle
.....

<smile>

/Bjarke



"Boerge Mueller" <Boerge@myller.dk> wrote in message
news:v%yW9.62$0v2.20@news.get2net.dk...
> Hej (Bjarke)
>
> Håber du samler disse gode indlæg der er i denne tråd på din hjemmeside.
>
> mvh
>
> /Børge
>
> "Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote in message
> news:b09len$su5$1@news.cybercity.dk...
> > aha. Hvorfor ikke ??
> >
> > Bjarke
> >
> > "jetp" <jetp@post7.tele.dk> wrote in message
> news:b092b5$rnl$1@sunsite.dk...
> > >
> > > "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > >
> > > > (fik jeg nævnt, at man skal affedte, før man sliber? )
> > >
> > > Det er rart at blive lidt oplyst af en erfaren mand!
> > >
> > > Det der med at affedte, før man sliber er jo helt rigtigt, - men så er
> det
> > > også vigtigt (for alle de grundige sejlere) at vide, at man _ikke_ må
> > > affedte efter sliberiet. Det var jeg faktisk ikke klar over, før jeg
fik
> > det
> > > at vide af en fagmand. Man vil jo gerne være grundig ... )
> > >
> > > Mvh Jens, Randers
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Erik Breum Petersen (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 17-01-03 11:01

Jeg synes man bør skelne mellem reparationer og maling. HVis det blot er en
ny farve man vil lgge på er der ingen grund til at bruge gelcoat eller
lignende.

en epoxymaling er billigere, nemmere og bedre da den er vandtæt og mere
holdbar. Faktisk har jeg hørt om folk der maler deres nye bådskrog.


--
mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
news:b0773v$1ed9$1@news.cybercity.dk...
> Nu hvor vi (hovedsageligt ved Claus indlæg) er blevet orienteret om
> "teorien" bag epoxy, polyester, gel- og topcoat anbefaler jeg hermed en ny
> tråd om den praktiske anvendelse af disse "stoffer" til reparationer på
> båden.
>
> Det mest almindelige problem mange har (inden for dette område) er:
> Reparation af halvdybe ridser (for dybe til at de kan slibes/poleres væk)
og
> lukning af gamle huller.
>
> Det "stads" man får pranget på i bådshoppen er noget 2-komp "spartel", men
> er det det bedste materiale ?? jeg tvivler. Baseret på Claus indlæg ville
> jeg tro, at svaret ville være en epoxy gelcoat, men jeg ved faktisk ikke
> hvad der er i de ubrugelige tuber. Hvor køber man noget ordentligt (i
mindre
> en 1 kg bøtter) til dette ??
>
> Og hvordan får man fat i den rigtige farve? Jeg kan nok regne ud at det
skal
> tones ligesom maling, men hvordan får man praktisk gjort dette og hvor
køber
> man varerne ??
>
> Jeg har prøvet det nogle gange, men det bliver ikke pænt nok (synes jeg).
>
> /Bjarke
>
>



Claus Tersgov (17-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-01-03 20:14

"Erik Breum Petersen" <erikbreum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes man bør skelne mellem reparationer og maling. HVis det blot er
en
> ny farve man vil lgge på er der ingen grund til at bruge gelcoat eller
> lignende.
> en epoxymaling er billigere, nemmere og bedre da den er vandtæt og mere
> holdbar. Faktisk har jeg hørt om folk der maler deres nye bådskrog.

Spørgsmålet gik på *reparation* af ridser i gelcoat. Ingen taler om at lægge
ny gelcoat på, hvilket heller ikke vil være helt nemt.

En epoxymaling til slutmaling er ikke mere vandtæt end almindelig lak, fordi
man er nødsaget til at tilsætte rigelige mængder af uvfilter og pigment,
hvilket forandrer molekylerne i epoxyen. Epoxy har desuden to kedelige
mangler; det er ikke uv resistent og det tåler ikke temperaturer over ca.
130 gr.

Der er i øvrigt ikke mange epoxymalinger til marinebrug på markedet til
private, netop pga. problemerne med solens nedbrydning...

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************



Jan Rasmussen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 19-01-03 00:56

Hmm... nå, men jeg kan vel også være med til at klåge mig

Jeg tror du har ret i at tætheden forringes pga. farve pigmenter og andet i
lakken... Omvendt så er den jo tæt nok til em bil f.eks. ikke ruster...

Men, der er jo ingen der forbyder dig at give den nogle lag klar lak på
toppen... det er der vel ingen pigmenter i

Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b09kn9$s2o$1@news.cybercity.dk...
> "Erik Breum Petersen" <erikbreum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En epoxymaling til slutmaling er ikke mere vandtæt end almindelig lak,
fordi man er nødsaget til at tilsætte rigelige mængder af uvfilter og
pigment, hvilket forandrer molekylerne i epoxyen. Epoxy har desuden to
kedelige
> mangler; det er ikke uv resistent og det tåler ikke temperaturer over
ca.130 gr.
>
> Claus



Klaus Petersen (19-01-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Petersen


Dato : 19-01-03 16:19

Hvis man ønsker den rigtige top- og gelcoat, så spørg værftet, hvilken
leverandør og farvekode, de benytter. Så ringer du til dem og får det
tilsendt. Det er flinke mennesker.
Man kan sagtens bruge topcoat uden problemer. Man skal bare huske at lade
det hærde. Specielt de små reparationer så som ridser, lader jeg hærde i et
år. Jeg reparerer det ene år og venter så til næste forårsklargøring med at
slibe på dem. Gør det ikke sværere, end det er, for så ender du op med ikke
at gøre noget. Det er lettere end du tror.

Hilsen Klaus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste