Glasfiber
Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 15-01-03 21:06

Hej er den nogen der kende en hjemme side hvor man kan lære at støbe i
glasfiber

Mvh Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-03 09:07

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej er den nogen der kende en hjemme side hvor man kan lære at støbe i
> glasfiber

Søg på GRP, polyester og lignende. Man støber ikke i glasfiber, man støber
enten i polyester eller epoxy. Glasfiber er det materiale, man bruger til at
forstærke eller armere binderen med.

Hvad skal du da støbe?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : jens skov

Dato : 16-01-03 15:19

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> enten i polyester eller epoxy. Glasfiber er det materiale, man bruger til

En båd måske?
hilsen Jens

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 17-01-03 22:20

Hej

Det er dog ikke til en båd men Motorcykel og det er både forme og rep. af
gamle dele

Mvh Søren

Fra : Peter Bil-lyd

Dato : 18-01-03 22:11

Hej søren,,

brug Epoxy,, det river ikke dine hjerneceller, epoxy hærder bedst i 15
grader og op,, vær opmærksom på at epoxy er allergifremkaldende ved hud
kontakt,,,
men er utrolig fedt at arbejde med,, kontakt lars hos LKR epoxy i
karlslunde,, der får du varen og gode råd ad libitum

mv.h.

peter worm

Fra : N/A

Dato : 19-01-03 14:13

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-01-03 14:13

"jørn larsen" <jorn_l@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du bør i al fald sørge for åndedrætsbeskyttelse under arbejdet. Det kan
godt
> være, leverandøren fortæller dig, at det kun er hærderen, der er usund,
tro
> ikke på det. Alle isocyanater er særdeles farlige.
> Ved det af bitter erfaring. Kan -efter næsten otte år med jævnlig
> epoxyarbejde- i dag ikke engang lime småting med almindelig
araldit-klæber,
> uden at blive syg. Arbejd udendørs, hvis det kan lade sig gøre, eller sørg
> for ordentlig beskyttelse, allerhelst med overtryksmaske.

Den epoxy, som de fleste bådfolk bruger, og som jeg også bruger, nemlig West
systemet, indeholder ikke isocyanater. Det er "kun" bisphenoler og der er
absolut *intet* opløsningsmiddel i. Det er også grunden til, at det har
malkode 00 i ånderdræts koden.

Isocyanater findes i bl.a. MEKP hærder, som bruges i polyester og en masse
andre grimme ting.

Men epoxy er *ikke* godt at få på huden. Fordi molekylerne er så små,
trænger det meget langt ind i huden og kan således give huseksem. Slibestøv
skal også undgåes, fordi det samler sig i lungerne, og på den måde kan komme
videre i systemet.

Men åndedrætsværn er helt unødvendigt, når man limer og støber. Bemærk i
øvrigt, at epoxy er mange ting, og den epoxylim, vi bruge i dag på vores
både, på ingen måde kan sammenlignes med den type epoxy, som skabte en masse
uro op gennem 70'erne og 80'erne

Fra : Peter Bil-lyd

Dato : 22-01-03 22:02

Hi Claus,,

Har også kedelige erfaringer med epoxy,, men den omtalte LKR eller West, med
en mol vægt på mindre end 700, skulle ikke være farlig ved indånding,, men
god ventilation anbefales,,, forsigtighed ved slibning af ikke udhærdet
produkt,,, åndedrætsværn og afdækning af hud må på det kraftigste
anbefales.,,,,

se snart min hjemmeside www.friendship.dk et mahogany yacht
renoveringspoject med epoxy limninger og overflade....