virkning på støddæmper
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-01-03 21:49

Hejsa

Jeg er ved at gøre MC klar til foråret og har skidlt mine bagdæmper af, og
er lidt i tivl om de er OK

nå jeg trykker på den bliver den i den position, den går ikke tilbage til
fuld udslag, ligesom en bil dæmper gør, men der er fin dæmper virking, både
frem/tilbage, og der er ingentegn på utæthed

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-01-03 22:01

"Jesper Pedersen" <duval@FJERNDETTEgrov.dk> wrote in message
> [...]
både
> frem/tilbage, og der er ingentegn på utæthed
Hvis du har taget fjederen af går den nok ikke helt tilbage!!!
Hej Palle.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-01-03 22:22

"p> > nå jeg trykker på den bliver den i den position, den går ikke tilbage
til
> både

> Hvis du har taget fjederen af går den nok ikke helt tilbage!!!

Fjedere er afmont, det som undrer mig er den bliver i den postion hvor jeg
har trykket den til, en bil dæmper, vil normalt skyde sig ud til maks igen

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : Bjørn S

Dato : 15-01-03 22:38

"Jesper Pedersen" <duval@FJERNDETTEgrov.dk> skrev

> Fjedere er afmont, det som undrer mig er den bliver i den postion hvor jeg
> har trykket den til, en bil dæmper, vil normalt skyde sig ud til maks igen

Husk at den skal dæmpe i begge retninger !!
Det lyder helt normalt som du beskriver den, er den tæt og føles den ikke
som en cykkelpumpe er den sikkert ok, du kan kun afprøve den rigtig i
montert tilstand.

/Bjørn

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-01-03 22:50

> [...]
> har trykket den til, en bil dæmper, vil normalt skyde sig ud til maks igen
Kun hvis det er en gas dæmper.En normal dæmper gør ligesom din, så bare put
fjederen på igen og set
dig i et hjørne med nogle mc-blade og vent til det bliver forår.
Hej Palle.

Fra : armand

Dato : 16-01-03 02:15

Jesper Pedersen <duval@FJERNDETTEgrov.dk> skrev i en

> Fjedere er afmont, det som undrer mig er den bliver i den postion hvor jeg
> har trykket den til, en bil dæmper, vil normalt skyde sig ud til maks igen

Hvorfra har du den viden om bildæmpere?

Når fjederen er afmonteret, er dæmperen bolt en cykelpumpe med olie i, og en
labyrint i stemplet der skal medføre at olien ikke lige fiser igennem - der
er ingen fjeder indvendig.
Det skulle da lige være hvis det er en gas-støddæmper med "bagtryk" på
olien; men hvis det er den originale dæmper på 7½'er Bol d'Oren, er der da
ikke sådant (et ekstra reservoir) på :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-01-03 09:54

armand wrote:

> Det skulle da lige være hvis det er en gas-støddæmper med "bagtryk" på
> olien; men hvis det er den originale dæmper på 7½'er Bol d'Oren, er der da
> ikke sådant (et ekstra reservoir) på :-/

Jeg knytter lige en bemærkning. Det kan godt være en gasdæmper selv om der ikke
er noget udvendigt reservoir.

Ib Jakobsen

Fra : armand

Dato : 16-01-03 13:06

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Jeg knytter lige en bemærkning. Det kan godt være en gasdæmper selv om der
> ikke er noget udvendigt reservoir.

Jup!
Men så er reservoiret tilstede i kraft af et ekstra rør udenom selve
"stempel-røret", og dét har jeg ikke set brugt til motorcykler.
Men for bildæmpere er det ofte tilfældet, og når nu du minder mig om det er
det jo sikkert derfra at erfaringen med bildæmpere kommer :-/
Det skyldes sikkert den enkle reklame-virkning at mc-dæmpere har eksternt
reservoir :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-01-03 19:33

armand wrote:

> Jup!
> Men så er reservoiret tilstede i kraft af et ekstra rør udenom selve
> "stempel-røret", og dét har jeg ikke set brugt til motorcykler.

På min gamle bimmer sad der Hagondæmpere på. Det må have været gasdæmpere, for
de kravlede selv ud.

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-01-03 16:12

> Hvorfra har du den viden om bildæmpere?

Jeg har skruet i BMW´er i 5 år ca, men der er det fleste jo nok med
gasdæmper fra ny af, men er ikke sikker, idag skruer jeg i gaffeltrucks, der
har vi ikke så stor problemer med støddæmpere

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : Bjørn S

Dato : 16-01-03 17:53

> [...]
der
> har vi ikke så stor problemer med støddæmpere

- Men masser af dem i gasudgaven på døre og bagvinduer

/Bjørn

Fra : allan

Dato : 15-01-03 23:07

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej Palle.
>
> pas endelig på med at tage fjedren af. en unavngiven person(er ikke på
gruppen,så derfor ingen grund til at svine ham til) gjorde dette, dog med
det resultat at han skød sig i øjet med den føromtalte fjeder.at dømme efter
størelsen af det "sorte" øje har det sikkert gjort ondt.

allan
aomck