|
| Yamaha XJ600, cylinder no. 3 tænder ikke, ~ Fra : Bo Stilling Christia~ |
Dato : 15-01-03 15:08 |
|
Hej med jer.
Jeg tror nok, jeg er kommet frem til, at jeg skal have en ny tændspole, der
forsyner 2. og 3 cylinder. Symptomet har været diskutteret her før på
foranledning af Jens Bager Jensen. MEN jeg har ikke helt kunne læse om mit
specifikke problem.
Facts:
Tændspolen forsyner cylinder 2 og 3.
3. cylinder virker ikke
Hvis jeg bytter om på så jeg slytter ledningen fra cyl. 2 til cyl 3. og
omvendt, så virker cylinder 2 ikke.
Jeg får forskellige svar rundtomkring på spørgsmålet: Hvor mange spoler er
der i denne ene spole. Én siger, at der er 2 spoler, med hver sin udgang,
en anden siger, at der kun er én spole.
Hvis der kun er én spole, så må det jo være ledningen - eller forbindelsen
til ledningen inde i spolen det er galt med.
Det undrer mig, hvor returstrømmen løber. Jeg synes, der burde være to
spoler, hvor hver spole er forbundet til stel. Det giver mening. Så kan jeg
også pludselige forstå, at min ene spole - der altså sidder i hus med en
anden - er defekt.
Jeg bliver forvirret, når jeg læser Haynes. De skriver, at man måler
sekundæren ved at måle impedansen mellen de to tændledninger - intet nævnt
om impedansen mellem tændledning og jord. Impedansen mellem de to ledninger
er i øvrigt, som den skal være.
Er der nogen der kan hjælpe.
Er der nogen, der ved, hvor (og om) man kan købe uoriginale tændspoler.
Hilsen
Bo Stilling Christiansen
XJ600, DT250MX
| |
Lars T. Thomsen (15-01-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 15-01-03 17:55 |
|
> Jeg får forskellige svar rundtomkring på spørgsmålet: Hvor mange spoler er
> der i denne ene spole. Én siger, at der er 2 spoler, med hver sin udgang,
> en anden siger, at der kun er én spole.
Tændspolen består af Een sekundær og een primærvikling!
> Hvis der kun er én spole, så må det jo være ledningen - eller forbindelsen
> til ledningen inde i spolen det er galt med.
Ja! - Eller evt. defekt tændrør?
> Det undrer mig, hvor returstrømmen løber. Jeg synes, der burde være to
> spoler, hvor hver spole er forbundet til stel. Det giver mening. Så kan
jeg
> også pludselige forstå, at min ene spole - der altså sidder i hus med en
> anden - er defekt.
Mon ikke, at den ser sådan ud:
(Undskyld, min ringe evner som ASCII-grafiker!)
Tændrør 2
|o------------> <**********
|o |**********
|o |**********
--------o|o |**********
Primær o|o Sekundær |Motorblok*
--------o|o |**********
|o |**********
|o |**********
|o------------> <**********
Tændrør 3
Altså umiddelbart, så ser det ud som om, at sekundærvikingen er galvanisk
adskilt fra stelen. Dette betyder, at tændrørerne nærmest sidder i en
seriekobling: Fra sekundærviklingen til tændrørshætte og til stel. Herefter
fra stel til tændrør til tændrørshætte og tilbage til den anden ende af
sekundærviklingen.
> Jeg bliver forvirret, når jeg læser Haynes. De skriver, at man måler
> sekundæren ved at måle impedansen mellen de to tændledninger - intet nævnt
> om impedansen mellem tændledning og jord. Impedansen mellem de to
ledninger
> er i øvrigt, som den skal være.
Den er god nok, du skal skal måle over tændrørshætterne, når du vil have fat
i modstanden på sekundærviklingen!
Det er som sagt fordi, at tændrørene er seriekoblet og stellen "blot" bruges
til at forbinde de to tændrør elektrisk. Når du fjerner tændrørshætterne, så
skulle der meget gerne være en stor modstand mellem stel og hver af de to
tændrørshætter! - Ellers er det noget galt! - Så prøv det!
Hilsen
Lars
| |
Lars T. Thomsen (15-01-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 15-01-03 19:00 |
|
> > Hvis der kun er én spole, så må det jo være ledningen - eller
forbindelsen
> > til ledningen inde i spolen det er galt med.
>
> Ja! - Eller evt. defekt tændrør?
Okay, den var sgu lidt kryptisk (min fejl)!
Start med at udelukke *begge* tændrørskabler og begge tændrør (mål tændrøret
lige i gennem med ohmmeteret, bare for en sikkerhedsskyld!).
Mål mellem begge tændrørshætter => Modstanden på sekundærsiden!
Mål mellem hver tændrørshætte og til stel => Uendelig stor modstand?
Hvis den giver det, så *Burde* den jo være i orden, men det er ingen sikker
garanti!
Tag tændrørskablet af i den dårlige side! - Kommer der så stadig gnist i den
"gode" side!?
Hvis JA: Stor sandsynlighed for defekt tændspole (sekundærsiden laver
overslag til stel!)
Hilsen
Lars
| |
Bo Stilling Christia~ (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Bo Stilling Christia~ |
Dato : 16-01-03 16:05 |
|
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote in article
<b047ja$r3c$1@sunsite.dk>...
> > Ja! - Eller evt. defekt tændrør?
>
> Okay, den var sgu lidt kryptisk (min fejl)!
> Start med at udelukke *begge* tændrørskabler og begge tændrør (mål
tændrøret
> lige i gennem med ohmmeteret, bare for en sikkerhedsskyld!).
> Mål mellem begge tændrørshætter => Modstanden på sekundærsiden!
>
> Mål mellem hver tændrørshætte og til stel => Uendelig stor modstand?
>
> Hvis den giver det, så *Burde* den jo være i orden, men det er ingen
sikker
> garanti!
>
> Tag tændrørskablet af i den dårlige side! - Kommer der så stadig gnist i
den
> "gode" side!?
>
> Hvis JA: Stor sandsynlighed for defekt tændspole (sekundærsiden laver
> overslag til stel!)
>
> Hilsen
> Lars
>
Hej Lars
Tak for svaret.
Impedans mellem begge tændrørskabler 12,3 kOhm (Haynes siger mellem 9,6
kOhm og 14,4 kOhm)
Impedans fra tændrørskabel til stel: 823 kOhm (det nærmer sig trods alt
uendelig synes jeg)
Impedans i begge hætter på cylinder 2 og 3: 1 kOhm
Defekt tændrør:??? Det der jo undrer mig er at hvis jeg lader begge tændrør
sidde i, og blot flytter ledning 3 til cylinder 2 og omvende, så er det nu
cylinder 2, der ikke virker og cylinder 3 virker. Derfor synes jeg der må
være noget med det kabel, der er mærket 3.
Tændrørene er fra fra 10.12.2002 og har kørt 500 km. (helårskører) Det er
NGK Dr8ES-L
Det kan selvfølgelig være at både tændrør 2 og 3 er defekte, og vis ledning
3 så er en anelse svagere end 2, så kommer problemet.
Hvis jeg sætter elektroden på 0,3 mm, så kører cylinder 3 igen.
Jeg prøver lige af tage hætten af i den dårlige side(3), og ser om der
stadig tænder i den gode side (2).
Jeg må prøve at sætte de gamle tændrør i igen eller nye tændrør. Forslag
til andet mærke ???
Hilsen
Bo
| |
Lars T. Thomsen (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 16-01-03 17:19 |
|
Hej Bo!
> Impedans mellem begge tændrørskabler 12,3 kOhm (Haynes siger mellem 9,6
> kOhm og 14,4 kOhm)
Okay! - Det lyder ikke dumt! - Er det mellem (1) og (4)?
> Impedans fra tændrørskabel til stel: 823 kOhm (det nærmer sig trods alt
> uendelig synes jeg)
Svært, at sige!
Får du det samme resultat hos de tre andre tændrørshætter!?
> Impedans i begge hætter på cylinder 2 og 3: 1 kOhm
Hmm! - Burde den ikke være ca. 12 gange større? - Det var sgu-da ikke meget?
> Defekt tændrør:???
Nej, det var min fejl (en tanketorsk!), jeg havde overset, at du havde
prøvet, at bytte rundt på tændrørshætterne og at fejlen hermed flyttede med.
Jeg tænkte blot på, om det ene tændrør kunne være kortsluttet....
Det der jo undrer mig er at hvis jeg lader begge tændrør
> sidde i, og blot flytter ledning 3 til cylinder 2 og omvende, så er det nu
> cylinder 2, der ikke virker og cylinder 3 virker. Derfor synes jeg der må
> være noget med det kabel, der er mærket 3.
Ikke sikkert: For hvis kabel 3 er knækket, så burde du ikke få nogen gnist
på kabel 2's tændrør.
Er tændspolen bygget således, at man let kan bytte rundt på tændledningerne?
For så kunne du jo også prøve, at bytte rundt på tændkablerne og se, om
fejlen stadig "følger med".
> Hvis jeg sætter elektroden på 0,3 mm, så kører cylinder 3 igen.
Aha!? - Så ruller den på alle fire cylindere?!
> Jeg prøver lige af tage hætten af i den dårlige side(3), og ser om der
> stadig tænder i den gode side (2).
Ja og hvis den gør det, så kender vi sikkert svaret!
Hilsen
Lars
| |
Bo Stilling Christia~ (17-01-2003)
| Kommentar Fra : Bo Stilling Christia~ |
Dato : 17-01-03 15:33 |
|
Hej Lars
> > Impedans mellem begge tændrørskabler 12,3 kOhm (Haynes siger mellem 9,6
> > kOhm og 14,4 kOhm)
>
> Okay! - Det lyder ikke dumt! - Er det mellem (1) og (4)?
Resistansen mellem tændrørskabel (2) og (3) er 12,3 kOhm.
>
> > Impedans fra tændrørskabel til stel: 823 kOhm (det nærmer sig trods alt
> > uendelig synes jeg)
>
> Svært, at sige!
> Får du det samme resultat hos de tre andre tændrørshætter!?
>
Nej jeg har ikke måle de "gode" cylindre (1) og (4) igennem
>Er tændspolen bygget således, at man let kan bytte rundt på
tændledningerne?
>For så kunne du jo også prøve, at bytte rundt på tændkablerne og se, om
>fejlen stadig "følger med".
Jeg er ikke helt klar over om stikkene passer - jeg må prøve om det kan
lade sig gøre og bruge det som en del af fejlsøgningen
>
> > Jeg prøver lige af tage hætten af i den dårlige side(3), og ser om der
> > stadig tænder i den gode side (2).
>
> Ja og hvis den gør det, så kender vi sikkert svaret!
>
Hvis jeg tager hætten (3) af, så er der ingen gnist på (2)
Dermed mener du jf. tidlige i tråden, at tændspolen er OK ? Det er jo en
rar konklusion med en pris på 1167 kr. for en original tændspole (fås ikke
uoriginal)
Så må det jo være tændrørshætterne eller tændrørene.
Nogen forslag til hvilke tændrør. Nu kører jeg NGK DR8ES-L - men NGK bliver
jo jævnligt haglet ned her i gruppen. Hvilket mærke skal jeg bruge
Hilsen
Bo
| |
Henning (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 16-01-03 20:20 |
|
"Bo Stilling Christiansen" <bocFJERN@MIGsonofon.dk> skrev i en meddelelse news:01c2bd70$a141dc30$c47610ac@pc3423...
> Impedans fra tændrørskabel til stel: 823 kOhm (det nærmer sig trods alt uendelig synes jeg)
Har du ikke målt resistans? Anyway, et multimeter måler med nogle få volt, og hvis det ikke måler uendeligt, holder isoleringen ikke til driftspændingen. Og selv om det måler uendeligt, er det ikke sikkert isoleringen er god.
> Impedans i begge hætter på cylinder 2 og 3: 1 kOhm
Det plejer vist at stå på dem, gør det ikke? 0-1-5kOhm. (Stadig bare resistans, det er en simpel modstand).
Mine gæt er tændrørshætterne, men du har prøvet at skifte mellem de to? Ellers tændspolen. Problemet kan nemt først være dukket op med saltvand på vejene. En grunding rengøring og tørring, samt lapning af utætheden, kan redde fex en tændspole. (De er "#¤%!! dyre!)
--
Who, what, where: http://move.to/henning
| |
Bo Stilling Christia~ (17-01-2003)
| Kommentar Fra : Bo Stilling Christia~ |
Dato : 17-01-03 15:26 |
|
Henning <henning@see.sig> wrote in article
<3e2717c6$0$83833$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> "Bo Stilling Christiansen" <bocFJERN@MIGsonofon.dk> skrev i en meddelelse
news:01c2bd70$a141dc30$c47610ac@pc3423...
>
> > Impedans fra tændrørskabel til stel: 823 kOhm (det nærmer sig trods alt
uendelig synes jeg)
>
> Har du ikke målt resistans? Anyway, et multimeter måler med nogle få
volt, og hvis det ikke måler uendeligt, holder isoleringen ikke til
driftspændingen. Og selv om det måler uendeligt, er det ikke sikkert
isoleringen er god.
Pas. Naturligvis har jeg måle resistans
>
> Mine gæt er tændrørshætterne, men du har prøvet at skifte mellem de to?
Ellers tændspolen. Problemet kan nemt først være dukket op med saltvand på
vejene. En grunding rengøring og tørring, samt lapning af utætheden, kan
redde fex en tændspole. (De er "#¤%!! dyre!)
Jeg har prøvet at skifte de to tændrørshætter, men det gør ingen forskel.
>
Jeps. En original tændspole koster 1167 kr. Den fås ikke uoriginal
> --
> Who, what, where: http://move.to/henning
| |
armand (16-01-2003)
| Kommentar Fra : armand |
Dato : 16-01-03 00:37 |
|
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en
news:b0453u$70e$1@sunsite.dk...
> > Jeg får forskellige svar rundtomkring på spørgsmålet: Hvor mange spoler
er
> > der i denne ene spole. Én siger, at der er 2 spoler, med hver sin
udgang,
> > en anden siger, at der kun er én spole.
>
> Tændspolen består af Een sekundær og een primærvikling!
>
> > Det undrer mig, hvor returstrømmen løber. Jeg synes, der burde være to
> > spoler, hvor hver spole er forbundet til stel.
> ................Dette betyder, at tændrørerne nærmest sidder i en
> seriekobling: Fra sekundærviklingen til tændrørshætte og til stel.
Herefter
> fra stel til tændrør til tændrørshætte og tilbage til den anden ende af
> sekundærviklingen.
Jup!
Hvor primitivt det end virker så er det rigtigt nok!
Men jeg vil gerne benytte subj. til at fremlægge en sag som jeg til dags
dato ikke har kunnet få til at gå op:
Hvis den ene side/tændkabel her et brud så der ikke falder gnist over
pågældende tændrør, hvordan skabes der så kredsløb således at det andet
tændrør gnister alligevel??? :-/
--
Armand.
| |
Lars T. Thomsen (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 16-01-03 02:38 |
|
> Herefter
> > fra stel til tændrør til tændrørshætte og tilbage til den anden ende af
> > sekundærviklingen.
>
> Jup!
> Hvor primitivt det end virker så er det rigtigt nok!
>
> Men jeg vil gerne benytte subj. til at fremlægge en sag som jeg til dags
> dato ikke har kunnet få til at gå op:
> Hvis den ene side/tændkabel her et brud så der ikke falder gnist over
> pågældende tændrør, hvordan skabes der så kredsløb således at det andet
> tændrør gnister alligevel??? :-/
Dette kredsløb kan skabes vha. et overslag i tændspolen.
Sekundærviklingen "svæver" normal mht. motorcyklens stelplan. Men det
primærviklingen gør ikke! Hvis der sker overslag inde i tændspolen (f.eks.
mellem sekundær- og primærsiden) så er sløjfen lukket til stel og man vil
finde et højt spændingspotentiale mellem stel og det "effektive" tændkabel.
Så er det for øvrigt ligegyldigt, om det andet tændkabel er knækket eller
ej.
Så "kredsløbet" må vel skabes inde/omkring tændspolen?
Hilsen
Lars
| |
Henning (16-01-2003)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 16-01-03 20:06 |
|
"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:b0503p$25cr$1@news.cybercity.dk...
> Hvis den ene side/tændkabel her et brud så der ikke falder gnist over
> pågældende tændrør, hvordan skabes der så kredsløb således at det andet
> tændrør gnister alligevel??? :-/
'Jordfejl' i tændspolen, eller snavset tændrørs-isolator eller -hætte, der kan lave en stelforbindelse uden om gnistgabet.
--
Who, what, where: http://move.to/henning
| |
|
|