Diagram til lader
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-01-03 22:27

Hej alle,

Burde måske poste i dk.elektronik i stedet, men jeg er ret overbevist om at
der var en eller anden herinde, der på et tidspunkt postede nogle diagram
tegninger så man kunne bygge din egen batterilader til "modellen".

Kunne det evt. have været dig, Steen Gruby?

Ellers må jeg i gang med min gamle elektronik-teoribog og lommeregneren....
gyyys...!

hilsner,

--
Tony
http://dfm.divvy.dk/tony_lorentzen

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-01-03 23:51

On Mon, 13 Jan 2003 22:27:20 +0100, "Tony Lorentzen"
<tonylorentzenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

Hej Tony

>Kunne det evt. have været dig, Steen Gruby?

Næ, jeg beskrev en, men det med diagrammet forblev ønsketænkning

Jeg har bygget flere, hvor trafoen er en 18 volt 1,5 amp. efterfulgt
af en brokoblet ensretter og en 1000 uF elektrolyt.
Så indsættes en 7812 - 12 volt 1 amp. regulator, hvor stelbenet er
løftet på nogle dioder som f,eks. 1N4148 eller lignende.
Dioderne forspændes fra udgangen af regulatoren med 1000 ohm for at få
en defineret strøm til at løbe i dem.
5 dioder hæver spændingen til 15,0 volt hvilket er lige i
overkanten,men forklaring følger.
Fra regulatoren til udgangen hvor batteriet sættes på indsættes en
kraftig diode 1N4001 eller bedre f.eks. 1N5401.
Årsagen til den diode er, at regulatoren ikke tåler spænding baglæns
ind fra batteriet - Over den diode falder udgangsspændingen til 14,4
volt.
Laderen kan nu benyttes til normal opladning.
Hvis en af de 5 dioder i stelbenet på 7812 kortsluttes falder
spændingen til 13,8 volt, hvilket er ideelt til
vedligeholdelsesladning.
7812 har en indbygget strømbegrænsning på 1 Amp. så den vil beskytte
batteriet mod overlast.
Regulatoren skal monteres på en lille køleplade for at slippe af med
varmen - et stykke alluplade er tilstrækkeligt.
Hvis den bliver for varm lukker den selv ned - temperatursikring
Hvis det skal være helt super skal der fra ind- og udgang på 7812
monteres en 1uF kondensator til stelbenet for at forhindre regulatoren
i at oscillere, men det er nu ikke særlig påkrævet til ladeformål.

>Ellers må jeg i gang med min gamle elektronik-teoribog og lommeregneren....
>gyyys...!

Hvis det er for tåget kan jeg tegne et diagram og sende det til dig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henning

Dato : 14-01-03 16:28

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse news:8tf62vknudj285ho4ksco21udap23pus13@4ax.com...

> [...]
> Fra regulatoren til udgangen hvor batteriet sættes på indsættes en
> kraftig diode 1N4001 eller bedre f.eks. 1N5401.

Jeg har længe brugt en 7815 med en diode på udgangen. Giver ca 14,3-14,4V.

Conrad har også en 13,7V, der direkte kan bruges til bly-akkumulatorer. Nr. 17941875. Type PB137.

Jeg aner ingenting om elektronik, men jeg kan dog følge dig så langt med at 'løfte' stelbenet (Well, jeg har fået det forklaret før...). Men hvorfor er det lige nødvendigt at have modstanden med fra udgangen? Det er vel ikke strømmen, men derimod spændingen, som er væsentlig. Og spændingen over dioderne er konstant? (Jeg kan se hvorfor det er nødvendigt hvis dioderne erstattes med en modstand.)

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-01-03 18:08

On Tue, 14 Jan 2003 16:28:17 +0100, "Henning" <henning@see.sig> wrote:

Hej Henning.

>Jeg har længe brugt en 7815 med en diode på udgangen. Giver ca 14,3-14,4V.

Det er en god ide, straight forward .
Den eneste årsag til at jeg anvender 7812 og dioder er at den
kombination er "skuffen" fuld af

>Conrad har også en 13,7V, der direkte kan bruges til bly-akkumulatorer. Nr. 17941875. Type PB137.

Ja, den er heller ikke dårlig, og så er den nem.

> [...]
>Og spændingen over dioderne er konstant?
>(Jeg kan se hvorfor det er nødvendigt hvis dioderne erstattes med en modstand.)

Strømmen i stelbenet på en 78xx er så ringe at den ikke kan forspænde
dioderne "defineret".
Derfor er det nødvendigt at forspænde dioderne så der flyder en
tilstrækkelig stor strøm til at spændingen over dem er rimelig stabil.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-01-03 17:35

En trafo på en 18 volt er vel ikke nødvendigt. Når den bliver udglattet er
spændingen omkring 25 volt. En spænding på 11-12 volt er vel nok. Bare lige
så man ikke købe en ny, i tilfælde af at man har en på 12 volt liggende

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : armand

Dato : 14-01-03 13:35

Tony Lorentzen <tonylorentzenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> der var en eller anden herinde, der på et tidspunkt postede nogle diagram
> tegninger så man kunne bygge din egen batterilader til "modellen".

Du er løbet ind i et definitions-problem:
Gruby beskriver en oplader; men det diagram og arbejdsbeskrivelse der
tidligere blev fremlagt i gruppen var på et laderelæ!

Forskellen ligger i mobiliteten af elektronikken

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-01-03 17:22

Inden I bruge formuer i dele og en masse tid:

Jeg har lige købt en hos Louis.de for 2,95 euro.
Godt nok tilbud. Normalpri 5 euro.
Den lader begrænset til 0,3 Amp med 14 volt (målt).

Hilsen

Kim

Fra : Claus Skovbo

Dato : 14-01-03 19:45

Hej alle

Jeg har bygget denne lader http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/lader.htm med
stor succes.

Både spænding og strøm kan reguleres.

Lad mig / os høre Steens kommentar, som altid er spændende og positiv.

Hilsen
Claus Skovbo, Nyk. M.

BMW R 90 S årg. 1976
OZ 1 EZD

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-01-03 20:35

On Tue, 14 Jan 2003 19:45:09 +0100, "Claus Skovbo"
<clausskovbo@get2net.dk> wrote:

Hej Claus.

>Jeg har bygget denne lader http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/lader.htm med
>stor succes.

Det ser helt rigtigt ud - Den er ikke just simpel, men det er det der
skal til for at lave en lader med de rigtige egenskaber.
Desuden er det en fin beskrivelse, og hvis man giver sig tid til at
læse den, er den faktisk en fin og kort summering af mange af de
diskussioner der har været ført her

Ganske kort:
Det laderen gør, er at lade til 14,1 volt, for derefter at overgå til
vedligeholdelsesladning ved 13,6 volt.
Hvis batteriet af en eller anden grund faldet til en spænding lavere
end 13,6 volt får det lige et drag over nakken til det har nået de
14,1 volt, og så er det tilbage til vedligeholdelsesladning igen.
Smart

>Lad mig / os høre Steens kommentar, som altid er spændende og positiv.

Åh tak, der er nu ikke så mange kommentarer, ud over respekten for en
god konstruktion.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750