Erfaringer med Suzuki GSX600 F ???
Fra : Martin Elgaard

Dato : 13-01-03 09:12

Heysan......

Jeg har kig på en Suzuki GSX600 F årg. 2001, der har kørt ca. 5.000 km. Jeg
har hørt, at der kan være et generelt problem med skævtræk ved opbremsning
med forbremsen og at styretøjet/forgaflen er for svag i konstruktionen.

Nogen der har erfaringer med cyklen vil jeg meget gerne have et praj.

Fra : JK

Dato : 13-01-03 16:20

Davs

Køre selv på en GSX600S Bandit fra 2001 som stort ser må vare magen til bort
set fra kåbe og andre små ting. Jeg har intet at udsætte på min MC da den
til fulde lever op til mine forventninger.
Og det er egentligt det jeg vil frem til nemlig forventninger. Alle disse
forespørgsler om "er der nogen der dårlige erfaringer med bla. bla."
irritere mig lidt, ikke fordi folk er usikre og stiller dem men fordi jeg
tror at svarene på disse forespørgsler ofte bunder i vandrehistorier eller
nogle få eksempler som ikke bliver holdt op i mod det samlet antal solgt
enheder.
Hvis du får en kamarat til testen den pågældende maskine og han til daglig
køre på en hårdt pumpet stiv ræser så vil han måske sikkert kalde den for en
tam omgang spagetti, men det er vil ikke det det handler om men mere om du
er tilfreds med egenskaberne og ikke mindst pris.

Hvor mange maskiner har vi egentligt hørt om bliver kaldt tilbage pga. en
produktions- eller konstruktionsfejl !?
Alt kan gå i stykker og der er forhåbentlig forskæld på kvalitet alt efter
hvad den har kostet at producere. Vi kan kun stole på at en producent til en
hver tid forsøger at lave den bedste kvalitet til den på forhånd valgte
produktionspris.
Min viden om MC teknik samt erfaringsgrundlag er sikkert lille i forhold til
mange andre men statistik er så dejlig ligeglad med personlige holdninger
og jeg har ikke set noget statistisk materiale der har kunne bakke nogle
af disse historier op.

Så mit råd er: prøv lidt forsekellige maskiner i den prisklasse du har
fastsat dig og selvfølgelig vurder konkrete fejl og mangler (glem endelig
ikke at checke forsikringsprisen inden du køber). Få evt. en uvildig fagmand
til gennemgå den MC du har brandt dig varm på. Køb den glad og kom ud og
køre en masse dejlige kilometrere.

Vi ses der ude

MVH
Jesper

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 15-01-03 17:39

"JK" <xx@xxx.com> wrote in message

> Køre selv på en GSX600S Bandit fra 2001 som stort ser må vare magen til
bort set fra kåbe og andre små ting.

Går ud fra du mener GSF600...

Hvis du med småting mener fælge, bremser (hvis jeg husker ret har GSXF
Tokico og GSF Nissin) og sådan nok så passer det nok...

Jeg har intet at udsætte på min MC da den
> til fulde lever op til mine forventninger.

<SNIP>

Enig.. Hvis maskinen opfylder ens forventninger så er det fint. Det skader
dog ikke at prøve andre modeller i cirka samme prisleje (det er jo oftest
prisen der er afgørende herhjemme)

> Hvor mange maskiner har vi egentligt hørt om bliver kaldt tilbage pga. en
> produktions- eller konstruktionsfejl !?

Flere modeller bliver kaldt ind for at få foretaget ændringer - ganske som
biler..

Men præcis GSF og GSXF maskinerne kører rundt med den _klassiske_
luft/oliekølede Suzukimaskine der har et vist ry for at spise knastaksler
(produktionsfejl). Ingen af modellerne er mig bekendt blevet kaldt ind for
at få det fixet, men man vide det (og det er ikke bare nogle få der har
problemet)..

Jeg ved ikke præcis hvad en GSXF 2001 koster idag men hvis det er omkring
70000.- ville jeg også prøve følgende:

Honda CBR600
Suzuki RF600R

Til prisen er de noget ældre men de gør også tingene bedre. Her er vi oppe i
klassen for den skarpe teknik (vandkølet, direkte aktiverede ventiler osv.)
og selv om jeg hader at nævne det så er en CBR600 (kendt som en MC-Corolla)
meget slidstærk.. Så selv om den er ældre behøver den ikke at være dyrere i
vedligeholdelse..

MVH
Nikolaj

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 15-01-03 20:14

> [...]
> i konstruktionen.
>
> Nogen der har erfaringer med cyklen vil jeg meget gerne have et praj.

Jeg har ikke haft nogen problemer med styretøjet og bremser på min, udover
hvad der kommer af almindeligt slid.

Du skal være opmærksom på knastakslen på GSX600F'eren, også på den nye
model. Det er svært at sige noget entydigt om hvornår problemet opstår. Jeg
skiftede indsugningsknastakslen på min omkring de 68000 km, men har ladet
mig fortælle, at der er eksempler på, at knastakslen er færdig ved allerede
20000 km. Og det var netop på en af de nye.

Alt i alt synes jeg det er en udmærket cykel til prisen. Den er ikke så
stærk, ikke så moderne samt en del tungere end mange andre 600'ere. Men så
koster den altså også derefter.

--
Jens Rafaelsen
GSX600F

Fra : *

Dato : 15-01-03 21:54

Jeg har selv en GSX750F dvs. storebor til GSX600F'eren. Min er fra 2000 og
har kørt ca. 34.000. Jeg har haft den fra ny. Det eneste der har været, var
lidt slør i kronrørslejet, mener jeg, hvilket blev strammet ved service. Det
skal måske skiftes, hvis det bliver løs igen. Ellers intet.

Jeg mener kun der er motorstørrelsen til forskel på de to modeller.

Så spring ud i det, jeg tror ikke du vil fortryde det.

VH
Line
RaptorMC.dk

Jens Rafaelsen <1632116m001@mail1.stofanet.SLETdk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e25b2e4$0$24690$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : armand

Dato : 16-01-03 02:11

> Jeg har ikke haft nogen problemer med styretøjet og bremser på min, udover
> hvad der kommer af almindeligt slid.

Jeg ved heller ikke hvilken historie det er :-/
Hvorfor skulle en model med dobbelte forbremser trække skævt ved
opbremsning? :-/
Og hvor svag kan forgaflen være? Mon ikke at det snarer er et spørgsmål om
kvalitet ud fra et justeringsmæssigt (manglende mulighed derfor) synspunkt?

> [...]
allerede
> 20000 km. Og det var netop på en af de nye.

Jup!
Lige min sag
Pågældende knastproblemer er ikke slidrelaterede i samme omfang som de er
materiale-orienterede, derved at hele problematikken drejer sig om små
knappenåls-store hulrum lige under overfladen som der bankes/slides hul ind
til.
Sagen er alvorligt nok da opståede huller sidenhen virker som er råkostjern
på vippearmene, der efter nedslidning af kromlaget selv tager fat i
opslidning af knasten!

Der er (af Barfoed) her på gruppen blevet forslået en model hvorigennem man
kan forvisse sig om sagernes tilstand inden køb:
Aftal at man som køber betaler for et (ventil)service inden(!) der flyder
penge over bordet, og sørg derunder for at værkstedet kontrollerer
knasternes tilstand.
Er de færdige går handelen til genforhandling, og får man ikke tilstrækkelig
med afslag har man trods udgiften til servicet sparet sig for den flerfold
dyrere reparation af knaster og vippearme - Er der ingen fejl, så skulle man
jo sikkert alligevel have brugt penge på et service tidligt efter
ejerskiftet :-/

--
Armand.
(manisk revser af oliekølede Zuki'er)