/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Symtomer for en defekt tændspole?
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-01-03 23:02

Jeg har fået en kedelig periodisk fejl med min 19 år gamle Yamaha SR250:

Den har ingen problemer, når den koldstartes (springer nemt i gang). Men den
finder herefter på, at gå helt uhjælpeligt i stå efter ca. 10 minutters
motorgang.

Når maskinen har stået stille i et par minutter, så kan man godt fremkalde
enkelte host, men motoren tager ikke mange omdrejninger, inden den atter går
totalt død. Jeg ved, at det er et tændingsproblem, da man (når fejlen er
indtruffen) ikke længere kan lave overslag mellem tændrørskablets udmunding
og motorblokken.
Jeg har søgt efter løse forbindelser o.lign. mellem de respektive enheder,
men den er med *stor* sandsynlighed kurreret mod dens slags fejl!

Da fejlen er tidsafhængig, så tænkte jeg på tændspolen!
Min egen (naive?) teori er: At dens primære vikling ikke kan undgå, at
opvarme tændspolen og varmen dermed vil blotlægge en (i forvejen) dårlig
isolering i sekundærviklingen og hermed lave overslag inde i tændspolen (i
stedet for i tændrøret).

Er dette en "And"
..... og skal fejlen istedet findes nede i/omkring pickup eller CDI-boxen!?
Jeg ville gerne have løst denne gåde, helst i løbet af dette år!

Hilsen
Lars





 
 
D@n Dethlefsen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 12-01-03 23:14


> Den har ingen problemer, når den koldstartes (springer nemt i gang). Men
den
> finder herefter på, at gå helt uhjælpeligt i stå efter ca. 10 minutters
> motorgang.
>
> Når maskinen har stået stille i et par minutter, så kan man godt fremkalde
> enkelte host, men motoren tager ikke mange omdrejninger, inden den atter
går
> totalt død. Jeg ved, at det er et tændingsproblem, da man (når fejlen er
> indtruffen) ikke længere kan lave overslag mellem tændrørskablets
udmunding
> og motorblokken.
> Jeg har søgt efter løse forbindelser o.lign. mellem de respektive enheder,
> men den er med *stor* sandsynlighed kurreret mod dens slags fejl!
>
> Da fejlen er tidsafhængig, så tænkte jeg på tændspolen!
> Min egen (naive?) teori er: At dens primære vikling ikke kan undgå, at
> opvarme tændspolen og varmen dermed vil blotlægge en (i forvejen) dårlig
> isolering i sekundærviklingen og hermed lave overslag inde i tændspolen (i
> stedet for i tændrøret).
>

har haft et lignede problem på kone`s Suzuki GSX-R 250, efter din
beskrivelse tro jeg det er det samme problem du slå med.
Se beskrivelse/løsning på understående link.

http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/teknik/gsxr250_svoemmervent
iler.htm

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar



Lars T. Thomsen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-01-03 23:33

Hej Dan!

Da den jo primært "taber gnisten", så havde jeg på forhånd udelukket idéen
om et karburatorproblem. Men ellers tak for forslagene!

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-01-03 23:49

> Da den jo primært "taber gnisten", så havde jeg på forhånd udelukket
> idéen om et karburatorproblem. Men ellers tak for forslagene!

Ja, pas på at du ikke kommer ud i det samme som mig, inden jeg fandt ud af
at det var svømmerstanden det var galt med.

Men når du siger at den taber gnisten, så er det nok et tændingsproblem. I
mit tilfælde tabte den netop ikke gnisten.

Dengang fik jeg at vide, at det typisk var pick-uppen det var galt med, hvis
tændingen forsvandt, når motoren blev varm, så den skal du nok også tage med
i overvejelserne.

Men som Gruby skriver, så bruger du bare et oscilloskop til at måle på
CDI-enheden, når motoren kører / trækkes rundt med starteren. Så kan den
ihvertfald udelukkes.

--
signing off.. Martin Sørensen



wheeler (12-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 12-01-03 23:57


"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

>
> Dengang fik jeg at vide, at det typisk var pick-uppen det var galt med,
hvis
> tændingen forsvandt, når motoren blev varm, så den skal du nok også tage
med
> i overvejelserne.

> signing off.. Martin Sørensen
>

Prøv at varme på den med en hårtørrer, mens motoren kører. Alternativt kør
en tur her i kulden, hvor du har afmonteret dækslet v/ svinghjulet. Dette
burde afsløre hvorvidt der er tale om et termisk problem!


Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65



Lars T. Thomsen (13-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-01-03 00:14

Hej Martin!

> Ja, pas på at du ikke kommer ud i det samme som mig, inden jeg fandt ud af
> at det var svømmerstanden det var galt med.

Ja, det har du evig ret i!
Men om jeg så pillede karburatoren af motoren, så skulle jeg da alligevel
mene, at det første udgangspunkt må være, at få noget "lys" ud af
tændrørsledningen, når starteren drejede svinghjulet!

> Men når du siger at den taber gnisten, så er det nok et tændingsproblem. I
> mit tilfælde tabte den netop ikke gnisten.

> Dengang fik jeg at vide, at det typisk var pick-uppen det var galt med,
hvis
> tændingen forsvandt, når motoren blev varm, så den skal du nok også tage
med
> i overvejelserne.

Hvordan kan en "grov" spole blive så temperaturafhængig? - Men den er
sikkert god nok!

> Men som Gruby skriver, så bruger du bare et oscilloskop til at måle på
> CDI-enheden, når motoren kører / trækkes rundt med starteren. Så kan den
> ihvertfald udelukkes.

.... og samtidig spore, om signalspændingen fra pickuppen er i nærheden af
nok!

Hilsen
Lars



Hans Joergensen (13-01-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-01-03 00:47

Lars T. Thomsen wrote:
> Da den jo primært "taber gnisten", så havde jeg på forhånd udelukket idéen
> om et karburatorproblem. Men ellers tak for forslagene!

Et kaburatorproblem på denne årstid ville normail også være is, som
afhjælpes med karb. sprit ;)

Iøvrigt synes jeg det med spolen lyder sansynligt nok, har engang haft en
rød Puch Maxi der gjorde det samme ) (ikke for at sammenligne din model med
en maxi altså:)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til en helt tosset løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

wheeler (12-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 12-01-03 23:19


"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse


> Den har ingen problemer, når den koldstartes (springer nemt i gang). Men
den
> Hilsen
> Lars

Dine symptomer minder unægteligt om dem jeg havde (måske stadig har) på min
RD'er.

Jeg havde en ekstra tændspole, det var ikke her problemet lå!

Jeg hælder mest til overgang i Ledningsnet, Pickup eller Stator, sekundært
CDI-boks.

Det tre første kan du jo måle igennem (husk (også) at måle modstanden, når
spolerne er blevet varme). Specifikationerne kan du finde i din Haynes (?).

Mere inspiration kan hentes, såfremt du følger tråden"RD 3½ går ud efter 10
km". Det er mange gode indlægsholdere, som jeg fortsat skylder en tak

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
>
>



wheeler (12-01-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 12-01-03 23:47


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>
> Mere inspiration kan hentes, såfremt du følger tråden"RD 3½ går ud efter
10
> km". Det er mange gode indlægsholdere, som jeg fortsat skylder en tak

Ups. nok mere tråden "Ny observation ved RD3½ " som du måske kan have
gavn af!


>
> Wheeler
> --
> http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
> >
> >
>
>



Steen Gruby (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-01-03 23:21

On Sun, 12 Jan 2003 23:01:38 +0100, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.
>
>Når maskinen har stået stille i et par minutter, så kan man godt fremkalde
>enkelte host, men motoren tager ikke mange omdrejninger, inden den atter går
>totalt død. Jeg ved, at det er et tændingsproblem, da man (når fejlen er
>indtruffen) ikke længere kan lave overslag mellem tændrørskablets udmunding
>og motorblokken.
>
Du har formentlig fat i den rigtige ende efter den forklaring du
giver.
Mit bud er, at fejlen kan ligge i alle de komponenter du nævner:
Tændspole, CDI box og pick-up.
Den slags fejl er altid uhyre vanskelige at slå ned på.
Der findes to metoder:
1) At måle sig frem til fejlen.
2) At skifte dele indtil det virker igen.
Den første kræver at man hat måleudstyr til rådighed, og den anden er
dyr
Det bedste instrument til at måle sig frem med er et oscilloscope.
Med det kan man checke både CDI box og pick-up.
Mål på ledningerne fra pick-up'en og ledningen til tændspolen.
Først lige når cyklen er startet, og igen når fejlen er der.
Det er rimelig hurtigt at se om billedet har ændret sig, og dermed
hvor fejlen er.

>Jeg ville gerne have løst denne gåde, helst i løbet af dette år!
>
Det kan jeg sørme godt forstå

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Lars T. Thomsen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 12-01-03 23:55

Hej Steen!

> Du har formentlig fat i den rigtige ende efter den forklaring du
> giver.

Tak!

> Der findes to metoder:
> 1) At måle sig frem til fejlen.

Ja, helt afgjort! - Jeg havde bare håbet på, at ALLE bare havde råbt: "Skift
xxx"

> 2) At skifte dele indtil det virker igen.

> Den første kræver at man hat måleudstyr til rådighed, og den anden er
> dyr
> Det bedste instrument til at måle sig frem med er et oscilloscope.
> Med det kan man checke både CDI box og pick-up.
> Mål på ledningerne fra pick-up'en og ledningen til tændspolen.
> Først lige når cyklen er startet, og igen når fejlen er der.
> Det er rimelig hurtigt at se om billedet har ændret sig, og dermed
> hvor fejlen er.

Ja, det lyder unægteligt som en god ide! - Jeg må se, at få slæbt mit gamle
Advance OS1000A to kanals oscilloskop med ned i kælderen!

> >Jeg ville gerne have løst denne gåde, helst i løbet af dette år!
> >
> Det kan jeg sørme godt forstå

Ja, ik'!

Hilsen
Lars



SØREN F. NIELSEN (13-01-2003)
Kommentar
Fra : SØREN F. NIELSEN


Dato : 13-01-03 21:53

Hej

Steen Gruby er ind på noget at det rigtig !!!

Jeg har haft en bil med sammen problem og det var CDI boxen ,og enlig er der
ikke så mange andre mulighed !!!
Men hvis du ikke vil ud over bruge en masse penge føre du er helt sikker. Så
tage til den lokal elektronik butik og køb noget køle spray. En lille dåse
der køle
med -65 C° og på den måde kan du hurtig se om den fejler (dåser koster hvis
80 kr.)

Mvh Søren
"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:hsp32v8l2ddsdr694acgshavnvrjmcobsv@4ax.com...
> On Sun, 12 Jan 2003 23:01:38 +0100, "Lars T. Thomsen"
> <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:
>
> Hej Lars.
> >
> >Når maskinen har stået stille i et par minutter, så kan man godt
fremkalde
> >enkelte host, men motoren tager ikke mange omdrejninger, inden den atter
går
> >totalt død. Jeg ved, at det er et tændingsproblem, da man (når fejlen er
> >indtruffen) ikke længere kan lave overslag mellem tændrørskablets
udmunding
> >og motorblokken.
> >
> Du har formentlig fat i den rigtige ende efter den forklaring du
> giver.
> Mit bud er, at fejlen kan ligge i alle de komponenter du nævner:
> Tændspole, CDI box og pick-up.
> Den slags fejl er altid uhyre vanskelige at slå ned på.
> Der findes to metoder:
> 1) At måle sig frem til fejlen.
> 2) At skifte dele indtil det virker igen.
> Den første kræver at man hat måleudstyr til rådighed, og den anden er
> dyr
> Det bedste instrument til at måle sig frem med er et oscilloscope.
> Med det kan man checke både CDI box og pick-up.
> Mål på ledningerne fra pick-up'en og ledningen til tændspolen.
> Først lige når cyklen er startet, og igen når fejlen er der.
> Det er rimelig hurtigt at se om billedet har ændret sig, og dermed
> hvor fejlen er.
>
> >Jeg ville gerne have løst denne gåde, helst i løbet af dette år!
> >
> Det kan jeg sørme godt forstå
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
> www.gruby.dk



Lars T. Thomsen (14-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 14-01-03 11:43

> Men hvis du ikke vil ud over bruge en masse penge føre du er helt sikker.

> tage til den lokal elektronik butik og køb noget køle spray. En lille dåse
> der køle
> med -65 C° og på den måde kan du hurtig se om den fejler (dåser koster
hvis
> 80 kr.)

Jeg har skam kølespray liggende, men når CDI-boxen er monteret i stikket, så
er det nærmest umuligt, at komme til med en sprayflaske (CDI-boxen ligger
under tanken og inde i stellet bag forgaffelen).

Hilsen
Lars



SØREN F. NIELSEN (14-01-2003)
Kommentar
Fra : SØREN F. NIELSEN


Dato : 14-01-03 22:03

Så må du jo gøre det uden tank !!! =:0)

Når du bruger køle sprayen er det en nem og hurtig måde at finde fejl på !!!

Mvh Søren
"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:b00pj9$6pj$1@sunsite.dk...
> > Men hvis du ikke vil ud over bruge en masse penge føre du er helt
sikker.
> Så
> > tage til den lokal elektronik butik og køb noget køle spray. En lille
dåse
> > der køle
> > med -65 C° og på den måde kan du hurtig se om den fejler (dåser koster
> hvis
> > 80 kr.)
>
> Jeg har skam kølespray liggende, men når CDI-boxen er monteret i stikket,

> er det nærmest umuligt, at komme til med en sprayflaske (CDI-boxen ligger
> under tanken og inde i stellet bag forgaffelen).
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Lars T. Thomsen (14-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 14-01-03 22:17

> Så må du jo gøre det uden tank !!! =:0)
Og uden motorcykelstel!

> Når du bruger køle sprayen er det en nem og hurtig måde at finde fejl på
!!!

Jow tak, det ved jeg godt.

Hilsen
Lars



Rune Larsen (13-01-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-01-03 21:56

NOSPAM wrote:

> Det bedste instrument til at måle sig frem med er et oscilloscope.
> Med det kan man checke både CDI box og pick-up.
> Mål på ledningerne fra pick-up'en og ledningen til tændspolen.
> Først lige når cyklen er startet, og igen når fejlen er der.
> Det er rimelig hurtigt at se om billedet har ændret sig, og dermed
> hvor fejlen er.

Hvis der på omtalte motorcykel vitterligt _er_ tale om en CDI-tænding, og
ikke en transistor-tænding, bør man nok lige overve en ekstra gang inden
man holder sine små fingre på ledningerne fra boksen til tændspolerne. Ved
en CDI-boks er spændingen flere hundrede volt, og med en transistor er den
kun 12v (ihvertfald indtil transistoren lukker )

/Rune - som mener fabrikanter burde være bedre til at fortælle om deres
tændingsanlæg.

Henning (14-01-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-01-03 16:28

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse news:pJFU9.35140$Hl6.3987678@news010.worldonline.dk...

> Hvis der på omtalte motorcykel vitterligt _er_ tale om en CDI-tænding, og
> ikke en transistor-tænding, bør man nok lige overve en ekstra gang inden
> man holder sine små fingre på ledningerne fra boksen til tændspolerne. Ved
> en CDI-boks er spændingen flere hundrede volt, og med en transistor er den
> kun 12v (ihvertfald indtil transistoren lukker )

Lyt til manden, det er et godt råd. Der er lidt af en øjenåbner, at finde ud af, at der "er mere end 25V" på CDI'ens forsyning. Og tændingslås og nødstop. Og der er ikke HFI på... =8~Þ

--
Who, what, where: http://move.to/henning



Rune Larsen (15-01-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 15-01-03 23:32

Henning wrote:

> Lyt til manden, det er et godt råd. Der er lidt af en øjenåbner, at finde
> ud af, at der "er mere end 25V" på CDI'ens forsyning. Og tændingslås og
> nødstop. Og der er ikke HFI på... =8~Þ

Nu har jeg brugt et halvt år på at reverse-engineere min TZRs
tændingssystem. Den største overraskelse for mig var da jeg fandt ud af der
var CDI-spænding på omdrejningstælleren! (3-400v)

/Rune

hj3 (13-01-2003)
Kommentar
Fra : hj3


Dato : 13-01-03 14:51

"Lars T. Thomsen" skrev d. 12-01-03 23:02 dette indlæg :
> Jeg har fået en kedelig periodisk fejl med min 19 år gamle Yamaha
SR250:
>
> Den har ingen problemer, når den koldstartes (springer nemt i gang).
Men den
> finder herefter på, at gå helt uhjælpeligt i stå efter ca. 10
minutters
> motorgang.
>
> Når maskinen har stået stille i et par minutter, så kan man godt
fremkalde
> enkelte host, men motoren tager ikke mange omdrejninger, inden den
atter går
> totalt død. Jeg ved, at det er et tændingsproblem, da man (når fejlen
er
> indtruffen) ikke længere kan lave overslag mellem tændrørskablets
udmunding
> og motorblokken.
> Jeg har søgt efter løse forbindelser o.lign. mellem de respektive
enheder,
> men den er med *stor* sandsynlighed kurreret mod dens slags fejl!
>
> Da fejlen er tidsafhængig, så tænkte jeg på tændspolen!
> Min egen (naive?) teori er: At dens primære vikling ikke kan undgå, at
> opvarme tændspolen og varmen dermed vil blotlægge en (i forvejen)
dårlig
> isolering i sekundærviklingen og hermed lave overslag inde i
tændspolen (i
> stedet for i tændrøret).
>
> Er dette en "And"
> ..... og skal fejlen istedet findes nede i/omkring pickup eller
CDI-boxen!?
> Jeg ville gerne have løst denne gåde, helst i løbet af dette år!
>
> Hilsen
> Lars
>
>Har du kun gnist, når den er kold.
Så prøv at opvarme tændspole med en hårtørre, når motoren er kold. er
der så pludselig ingen gnist. har du løst problemet. hej hej.
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste