Forgaffel simmerringe og frost.
Fra : Henning

Dato : 11-01-03 18:00

Så har jeg endnu engang punkteret en simmerring. Jeg tror Rittig har ret, at de ikke kan lide kulde. Jeg synes, jeg oftest skifter dem på denne årstid.

Så er der nogen, der kan anbefale et mærke eller type som klarer kulden bedre? (Nej, jeg har ikke tænkt mig at lade den blive i garagen). Dem jeg bruger nu, er hvad Max nu mener der passer til DT-R'en.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 11-01-03 20:18

Henning <henning@see.sig> skrev i en
> Så har jeg endnu engang punkteret en simmerring. Jeg tror Rittig har ret,
at de ikke kan lide kulde. Jeg synes, jeg oftest skifter dem på denne
årstid.

Det kunne vel også være at den kun er blevet utæt fordi at den grundet
kulden er blevet stiv, og at den ved varmere temperaturer atter vil kunne
pakke :-/

Hvis det er det samme rør der atter lækker kunne problemet jo også vise sig
at ligge dér: Forårsaget af at teleskopet er hullet i kromlaget, eller at
røret måske er bukket i blot svag grad :-/

> Så er der nogen, der kan anbefale et mærke eller type som klarer kulden
> bedre? (Nej, jeg har ikke tænkt mig at lade den blive i garagen). Dem jeg
> bruger nu, er hvad Max nu mener der passer til DT-R'en.

Selvom jeg er blevet modsagt de par gange jeg har ytret mig derom, har jeg
oplevet de originale pakdåser bedre omkring statisk binding (det tryk der
skal til førend at røret bevæger sig). Og dét kan måske overføres til
gummiets blødhed -> tendens til at blive stiv i kulde :-/

Når du nu gentagent har samme problem kunne det jo ende i en ægte
Ahaa-oplevelse at ofre pengene på et sæt originale :-/

--
Armand

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-03 12:57

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Selvfølgelig har jeg ret

> Det kunne vel også være at den kun er blevet utæt fordi at den grundet
> kulden er blevet stiv, og at den ved varmere temperaturer atter vil kunne
> pakke :-/

Ja, det kan sagtens være, men det hjælper jo ikke når det er nu man vil
køre.

> [...]
> at ligge dér: Forårsaget af at teleskopet er hullet i kromlaget, eller at
> røret måske er bukket i blot svag grad :-/

Det er også muligheder, men ved frostgrader nede i den tunge ende er det nu
et ret almindeligt problem at cimmeringene på vore enduro og motocross
racere dør. De bliver ganske rigtigt stive af kulden, og går derfor let i
stykker. Der er ikke ualmindeligt at man ser halvdelen af feltet i en
vinterturnering med lækkende forgafler. Nogle varmer cimmeringene op med
hårtørrere inden kørslen, og det siges at virke (har ikke selv prøvet) så
cimmeringen ikke bliver rykket i stykker. Når først den er kommet på banen,
ser det ud til at den ekserceres så meget at den godt kan holde varmen
selv - men det kan muligvis ikke overføres direkte til en vintercykel til
gadebrug...?

> [...]
> skal til førend at røret bevæger sig). Og dét kan måske overføres til
> gummiets blødhed -> tendens til at blive stiv i kulde :-/

Måske. Mange strammer fjederen i cimmeringen inden de monterer den, for at
få den til at holde lidt bedre, især på Showa USD gafler fra ca. '90 - '96
er dette nødvendigt hvis man bruger originale pakdåser, da de ellers holder
elendigt. (Sådan nogle har jeg haft på Honda CR250 '91, Honda CR250 '94 og
Husqvarna CR360 '92).

> Når du nu gentagent har samme problem kunne det jo ende i en ægte
> Ahaa-oplevelse at ofre pengene på et sæt originale :-/

Jeg tvivler nu stærkt på at det vil løse problemer, men jeg kan ikke anvise
noget bedre.

Rittig

Fra : Søren Lindholt

Dato : 12-01-03 23:29

Claus Rittig wrote:
> [...]
> den ekserceres så meget at den godt kan holde varmen
> selv - men det kan muligvis ikke overføres direkte til en vintercykel

Næ, olien i en støddæmper bliver varm ved heftig brug, og det er sikkert
ikke nok med landevejskørsel.

--
Søren
motortosse.dk
Enigma i god stand købes. Fuld diskretion en selvfølge

Fra : Henning

Dato : 12-01-03 16:47

> [...]

> Det kunne vel også være at den kun er blevet utæt fordi at den grundet
> kulden er blevet stiv, og at den ved varmere temperaturer atter vil kunne

Been there, not seen that... ;) - Ringene er gået. Men jeg må indrømme, at jeg ikke altid har kunnet se nogen skader på dem, selv om olien er rendt væk.

> Hvis det er det samme rør der atter lækker kunne problemet jo også vise sig
> at ligge dér: Forårsaget af at teleskopet er hullet i kromlaget, eller at
> røret måske er bukket i blot svag grad :-/

Det er ca 50/50 hvilken side der går først. Og rørene er rette og parallelle og uden skader og samlet rigtigt. Det bedste jeg kan komme på, er at dug/kondens fryser på gaffelbenet (under gummibælgen) og river simmerringen op. Eller:

> [...]
>
> Når du nu gentagent har samme problem kunne det jo ende i en ægte
> Ahaa-oplevelse at ofre pengene på et sæt originale :-/

Jeg giver dig ret i, at uorg dele kan ligge langt fra designerens ønsker på de 'usynlige' mål. Det kunne her være gummikvalitet eller fjeder kraft.

Hvorfor jeg kører på Max's var enten rod i Yamaha's reservedelsnumre, ellers også noget med det var en Paioli-gaffel. Jeg er ellers tilhænger af OEM-kvalitet på dele, som er besværlige/tidskrævende at skifte.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 13-01-03 01:53

Henning <henning@see.sig> skrev i en

> ........Det bedste jeg kan komme på, er at dug/kondens
> fryser på gaffelbenet (under gummibælgen) og river simmerringen op.

Jeg har én gang oplevet at blive udsat for støvregn der satte sig som isslag
på motorcyklen, og derved også teleskopet, hvilket fik pakdåserne til at
lække - Den ene kom sig dog igen!

- -
Armand.