MC kort ?
Fra : Anders Houmark

Dato : 09-01-03 10:49

Hej..
I nat da jeg lå i min seng og var lige ved at falde i søvn, kom følelsen op
igen.. Jeg MÅ bare have det MC kort :)..
Jeg vil så bare lige huske om i kender til reglerne ?
Jeg tog kørekort til personbil i sommers, og derfor er jeg indenfor de 2 års
grænse som gør at jeg kan høvle 12 af de 26 teoritimer fra..
Troede egentlig der kunne spares mere, men man skal åbenbart minimum have 14
teorilektioner og 17 kørelektioner.. Det lyder pludselig ikke så billigt..
øv

Måske jeg skulle vente et år så jeg er 21, sådan jeg kan slippe for at køre
på denne lille Yamaha FS-1 4gears knallert:
http://www.dk-u.dk/2xklinggaard/images/mcv.jpg og istedet køre på denne som
ser noget bedre ud:
http://www.dk-u.dk/2xklinggaard/images/mch.jpg
... En af mine venner tog kortet på den lille her i sommers, og han sagde at
den på motorvejen ikke gik over 100km/t og at den i modvind lige kunne snige
sig op på omkring de 90 ... Når man nu alligevel skal betale i dyre domme
for at køre, kan det vel ligeså godt være på en ordentlig kværn ? Altså.. de
fleste knallerter i dag, render vel hurtigere end den lille wannabe harley ?

Da jeg så ikke skal have MC umiddelbart efter jeg har fået kortet (har ikke
råd) synes jeg det måske er lidt spild af penge at købe køredragt, hjelm
osv. som vel nemt kan løbe op i 5000, uden man får noget "virkelig godt"
grej?
Det er jo ikke sikkert jeg får MC før jeg fylder 30, og gad vide hvilken
fysik jeg har til den tid ... Og hjelmen vil jo heller ikke holde de
mange år (fylder 20 om 1mdr).
Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

På forhånd tak for hjælpen
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-01-03 10:58

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> writes:

> [...]
> (har ikke råd) synes jeg det måske er lidt spild af penge at købe
> køredragt, hjelm osv. som vel nemt kan løbe op i 5000, uden man

Jeg ville nok som minimum investere i en hjelm. Jeg har det bedst i
hjelme hvor jeg ved at det kun er mig der har svedt
Jeg mener at en hjelm kan ligestilles med et par underbukser. Deler
du underbukser med din nabo?

> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Det synes jeg. Sådan en fin Helly H dun jakke holder ikke 2 sekunder
når du glider hen over asfalten. Det gør din ryg/bryst/arme heller ikke.

Men du vælger da bare en køreskole der har noget ordentligt låne
udstyr. Nogle (en del?) køreskoler har fint tøj man kan låne, så
hvis jeg skulle vælge køreskole ville det da være en af parametrene.
Det siger måske også lidt om hvor meget de ellers gør ud af sikkerheden.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-01-03 11:00

Anders Houmark wrote:
> Troede egentlig der kunne spares mere, men man skal åbenbart minimum have 14
> teorilektioner og 17 kørelektioner.. Det lyder pludselig ikke så billigt..
> øv

Skal man virkelig ha' 17(??!?) kørelektioner idag? det er da helt tosset..

Jeg havde 2.. tror jeg, eller også var det 3, nåja, og så var jeg i kravlegård
på en gokart-bane

> Måske jeg skulle vente et år så jeg er 21, sådan jeg kan slippe for at køre
Hvis du ikke får råd til en MC alligevel, så kan du ligeså godt vente..

> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Smart er det ikke, da du jo unægteligt vil være i større risiko for
at komme til skade..

Da jeg skulle anskaffe min første MC her i sommers, lånte jeg lige
lidt extra i banken så jeg kunne købe en jakke til et par tusinde, hjelm
til ca. det samme, og så havde jeg regnet med at købe nogle af de her
cowboybukser med indsyet beskyttelse.. men det lykkedes dog ikke da
ingen rigtig havde dem på lager til en pris jeg gad betale.
Så jeg kørte faktisk rundt nogle måneder bare i normale busker, og
iøvrigt også i normale sko.

Men, den går ikke meget længere, det er noget af det første jeg skal
have købt inden sæsonen starter :)

mvh Hans, ringdingding.

--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hekto

Dato : 09-01-03 12:14

In article <AwbT9.32390$Hl6.3344931@news010.worldonline.dk>,
anders@andersh.dk says...
> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Næææh! ... det rækker vel meget godt til den lille 'knallert'!!????
;0)
Som du helt rigtigt påpeger, er der jo ingen der ved hvordan din fysik
er når du bliver 30. Slet ikke hvis du jager derudaf i vindjakke og
gummisko, på en sportsmodel.

Da du alligevel skal køre sammen med de andre, er farten sikkert
afpasset til hvad GN250'eren kan klare. Du kommer jo ikke til at køre
stærkere, hverken til undervisningen eller prøven, fordi du kører på
en 600.
Jeg kørte selv på en Harley Sportster ... det var den eneste der selv
koblede blinklyset fra! (kom så med det Poul!) Dem der kørte GN250
fulgte da glimrende med.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-03 15:30

Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> writes:

> [...]
> afpasset til hvad GN250'eren kan klare. Du kommer jo ikke til at køre
> stærkere, hverken til undervisningen eller prøven, fordi du kører på

Det var vist endda kun en Honda CB500 der var på billedet

.... men den er også ret meget mere livlig end en GN250.

Jeg tog kortet her i sommers, og kørte min første køretime på en TU250
(GN250 i forklædning), og de efterfølgende timer på en CB500. Der er
enorm forskel.

Jeg havde selv købt hjelm, og så havde min kørelærer nogle dragter man
kunne låne. Desværre lugtede de temmelig ofte af sur ged, og da jeg
vidste at jeg ville have MC relativt snart købte jeg mit eget tøj mens
jeg gik på køreskole.

Jeg vil i øvrigt kritisere min kørelærer for ikke at gøre nok ud af at
fortælle om vigtigheden af korrekt sikkerhedsudstyr. Det burde være
obligatorisk til teoritimerne når man tager MC-kort, og så kunne man
for min skyld godt spare en times "Du kører ... Hvordan vil du
fortsætte?"-undervisning til fordel for lidt teori om
sikkerhedsudstyr.

--
Jacob - www.bunk.cc
May your camel be as swift as the wind.

Fra : BoS

Dato : 09-01-03 15:46

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

>"Du kører ... Hvordan vil du fortsætte?"-

Angstanfald... Rystende hænder. Hjertebanken. Aaaaaaaaaargh!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-01-03 15:59

"kørelærer for ikke at gøre nok ud af at fortælle om vigtigheden af korrekt
sikkerhedsudstyr + en masse mere"

Der kan jeg kun være helt enig med dig. Men det er ikke det eneste, jeg
synes de mangler.
Når du tager kørekort til fx. lastbil, lære man at skilte sin lastbil
korrekt, hvis man fx. køre med gifttransport og også en række andre
"markeringsskilte". Hvor fedt er det. Jeg er da ikke i tvivl om at han som
regel ved hvad han har i lasten o.l., men hvad med os andre som skal së
på/tolke disse skilte???!!? Jeg mener det er mindst lige så vigtigt at vi
andre ved hvad de betyder.

Der er mange ting jeg ikke forstår ved den køreuddannelse, den bliver
længere og dyrere hele tiden. Men hvad får de efterhånden tiden til at gå
med :o/ (ok, den var nok sat lidt på spidsen....)

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-03 16:18

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> [...]
> regel ved hvad han har i lasten o.l., men hvad med os andre som skal së
> på/tolke disse skilte???!!? Jeg mener det er mindst lige så vigtigt at vi

De sidder der udelukkende af hensyn til beredskabet (brandvæsen osv.) og
end ikke de skal lære hvad numrene betyde, fordi det er er temmeligt skidt
at huske forkert, idét en forkert behandling godt kan få skidtet til at
ryge i luften osv. Af samme grund har indsatslederen altid et par bøger
med sig hvor de forskellige numre/stoffer med tilhørende indsats er listet.
De andre tavler med ætsning, eksplosion osv. vil folk sikkert alligel
glemme... Jeg har allerede glemt hvordan faretavlerne skal læses i løbet af
8 mdr... hmm, jo flere 3-taller jo værre svjh. Nåja, og med X på, så
reagerer de kraftigt med vand. Nå pyt, det er ikke det jeg skal leve af.
--
mvh Jes Vestervang - der har leget brandmand i 3 mdr.
FZS600 ___________________________________________________________

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-01-03 21:11

Dertil kommer de "slikpinde" bag på, samt dem som angiver køretøjets længde.
Har faktisk før mødt en som ikke engang viste hvad de betød. Især ved
overhaling er det jo en god information at få. Jeg ved godt hvad de betyder,
men synes det er en stor fejl, hvis folk ikke får den slags at vide til
teoritimerne.
Dertil kommer de markeringsskilte på langsomkørende køretøjer.

<OT>

Endnu mere grotesk er det hvis du tager kørekort til traktor (som man jo må
som 16 årig). Der er langt mere teori end til bil. Du skal vide noget om
motorredskaber, bremser, akseltryk, vægtoverføring (med/uden læs på hænger),
skiltning på hænger (som på lastbiler) mv. Men når du tager kørekort til bil
får du intet at vide om dette, på trods af at du faktisk har lov til at føre
en traktor/motorredskab. Jeg troede engang jeg skulle være farmer og en
del af teorien kunne min egen lærer ikke underviser mig i, da noget var
specielt for traktorer og andet var det samme som for lastbiler, så jeg gik
ved 2 kørelærere, og der sad jeg som 16 årig og fik lastvognsteori...

Om det stadig er sådan, håber jeg ikke. Men tvivler faktisk på at det er
blevet ændret.

At jeg så aldrig blev farmer, men af mystiske omstændigheder blev
svagstrømsingeniør er en helt anden sag

</OT>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-03 21:46

> [...]

> længde. Har faktisk før mødt en som ikke engang viste hvad de betød. Især
> ved overhaling er det jo en god information at få.

Vil du ikke lige fortælle lidt om dem? Jeg synes ikke umiddelbart jeg har
hørt om dem :-/

> Endnu mere grotesk er det hvis du tager kørekort til traktor (som man jo
> må som 16 årig).

Det gjorde jeg

> [...]
> kørekort til bil får du intet at vide om dette, på trods af at du faktisk
> har lov til at føre en traktor/motorredskab.

Jep, det giver ingen mening :-/

> [...]
> lastbiler, så jeg gik ved 2 kørelærere, og der sad jeg som 16 årig og fik

Ok, det gjorde jeg så ikke. Men der hvor jeg boede var bondeintensiteten
rimelig høj, så kørelæreren havde vist nogenlunde styr på reglerne

> Om det stadig er sådan, håber jeg ikke. Men tvivler faktisk på at det er
> blevet ændret.

Ikke så vidt jeg ved... og det er da kun godt et par år siden jeg tog
bil+mc-kortet.

> At jeg så aldrig blev farmer, men af mystiske omstændigheder blev
> svagstrømsingeniør er en helt anden sag

Sjovt nok skulle jeg også helst ende med at blive svagstrømsingeniør
Der må være en eller anden mystisk usynlig forbindelse mellem de to fag
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-01-03 09:43

"Sjovt nok skulle jeg også helst ende med at blive svagstrømsingeniør
Der må være en eller anden mystisk usynlig forbindelse mellem de to fag "

Det er faktisk lidt sjovt......

Nå men de slikpinde findes med "striber og farver", de angiver, som ved
vejskilte, til hvilken side du skal passere vognen, har dog ikke helt set
"lyset" for hvad gør man i byer ved en "forbi kørsel" i køerne, der kan man
jo komme ud for at skulle køre på den anden side. Jeg mener også de har
nogle side markeringer som angiver evt. bred last. Dertil kommer evt.
rotorblink, som jo angiver langsomtkørende køretøj, det lærte jeg også kun
til min tratorteori.....

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 12-01-03 18:01

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, det gjorde jeg så ikke. Men der hvor jeg boede var bondeintensiteten
> rimelig høj, så kørelæreren havde vist nogenlunde styr på reglerne

Vores kørerlærer, som jeg iøvrigt er ved at tage bil-pap hos, sagde at den
teori vi lærte, mindede meget om den til bil, og jeg kan se nu at det er
rigtigt.. lygte regler, bremser, osv..

> Sjovt nok skulle jeg også helst ende med at blive svagstrømsingeniør
> Der må være en eller anden mystisk usynlig forbindelse mellem de to fag

Tro det eller la' vær.. som Jes og sikkert andre msåke ved, har jeg også
traktor kørerkort, da formand er landmand.. Og jeg går lige i øjeblikket og
overvejer svagstrømsingeniør uddannelsen :)

--
Mvh Michael Frederiksen
Dette er ikke Jeopardy -

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-03 21:39

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

> Ska' do ha' en law tæsk?

Ka' du ikke lige ta' den der gulerod ud af munden så jeg kan forstå
hvad du skriver?

--
Jacob - www.bunk.cc
Above all else -- sky.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-01-03 23:01

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ka' du ikke lige ta' den der gulerod ud af munden så jeg kan forstå
> hvad du skriver?

Jeg skal satme give dig
gule^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H
dU ER DUM...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-01-03 00:37

Jes Vestervang wrote:
> Jeg skal satme give dig
> gule^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H
> dU ER DUM...

Var der andre end mig, der bemærkede at Jes tabte den dér ?

mvh Hans, der kun skal vente på at salten er skyllet af vejen ;)

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-01-03 19:31

"Michael Frederiksen" <chipmaster@nospamget2net.dk> writes:

> Tro det eller la' vær.. som Jes og sikkert andre msåke ved, har jeg også
> traktor kørerkort, da formand er landmand.. Og jeg går lige i øjeblikket og
> overvejer svagstrømsingeniør uddannelsen :)

Så fik vi da opklaret hvorfor alle E'erne på DTU render rundt og
ligner sådan en flok bonderøve

--
Jacob (wannabe informatikingeniør) - www.bunk.cc
I'm not prejudiced, I hate everyone equally.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-01-03 21:09

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-01-03 16:09

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> Der er mange ting jeg ikke forstår ved den køreuddannelse, den bliver
> længere og dyrere hele tiden. Men hvad får de efterhånden tiden til at gå
> med :o/ (ok, den var nok sat lidt på spidsen....)

Teoritimerne går med at lære at svare på den slags typespørgsmål de
stiller til teoriprøven. Det har desværre ikke altid ret meget med
virkeligheden at gøre

Desværre er køreuddannelsen nødt til at være tilrettelagt så alle kan
klare den. Jeg er selv studerende, og dermed vant til at læse
faglitteratur. Jeg ville sætte pris på at der i køreundervisningen
fandtes litteratur der fortalte mig hvad jeg behøvede at vide, og så
skulle jeg nok kunne læse mig til det meste. Andre er ikke så
undervisningsvante og vil ikke i samme grad kunne klare sig blot med
en bog, og så ender vi med det der "Du kører ... Hvordan vil du
fortsætte?" (sorry BoS ;), som efter min overbevisning er temmelig
meget til grin.

Timerne på motorcyklen synes jeg er helt i orden. Dog kunne jeg ønske
mig at man kunne nedsætte antallet af timer for dem der har
bilkørekort i forvejen. Jeg ser to formål med timerne på motorcyklen:

- At lære at håndtere motorcyklen, det foregår blandt andet også på
banen, og det er helt fint. Det vil være nyt for de fleste, hvis de
da ikke har "smugkørt" tidligere.

- At lære at bevæge sig i trafikken. Har man kørt bil før vil denne
del ikke være det store problem. Jeg har selv kørt bil i 5 år før
jeg begyndte at tage MC-kort, og var til sidst temmelig træt af at
køre rundt på små villaveje og give 260 kroner i timen for det.

Angående hvad de der skilte bag på lastbilerne betyder, så mener jeg
faktisk at jeg lærte lidt om det da jeg tog bilkørekort i '97, men jeg
kan godt nok ikke huske ret meget af det, men det kan man jo slå op,
hvis man har lyst.

Problemet med manglende information om sikkerhedsudstyr til MC opstår
vel pga. at man ofte har teoriundervisning sammen med nogle der skal
have bilkørekort, det havde jeg selv, og de er jo sikkert ret
ligeglade med sikkerhedsudstyr til MC.

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-01-03 01:40

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse
> In article <AwbT9.32390$Hl6.3344931@news010.worldonline.dk>,
> anders@andersh.dk says...
> >
> Næææh! ... det rækker vel meget godt til den lille 'knallert'!!????
> ;0)
Det skal lige siges det ikke er en dun jakke, det vil jeg helst ikke
acsocieres med :)

> Som du helt rigtigt påpeger, er der jo ingen der ved hvordan din fysik
> er når du bliver 30. Slet ikke hvis du jager derudaf i vindjakke og
> gummisko, på en sportsmodel.

Jeg skrev jo heller ikke noget med gummisko.. Men det jeg mente var at der
vel ikke, statistisk set sker særlig mange uheld (måske 0?) ved
køreundervisning.. Man kører sammenlagt 12 timer og 45min .. Men jeg ved
også godt at uheld sagtens kan ske på det stykke tid, som det kan efter 10
år uden uheld osv..

Jeg vil selvfølgelig gerne køre i ordentligt grej til 10000 kroner, men så
går det smarte ved at tage kortet inden de "magiske" 2 år, ligesom af sig
selv, hvis jeg ikke skal ud og bruge tøjet /hjelmen imens jeg kan passe det.

> [...]
> afpasset til hvad GN250'eren kan klare. Du kommer jo ikke til at køre
> stærkere, hverken til undervisningen eller prøven, fordi du kører på

Er jeg helt forkert på den når jeg siger ham min ven kun kørte på 125cc ? Hm
det kan godt være det var en anden køreskole han tog ved så, sidder helt og
bliver i tvivl ..

> Jeg kørte selv på en Harley Sportster ... det var den eneste der selv
> koblede blinklyset fra! (kom så med det Poul!) Dem der kørte GN250
> fulgte da glimrende med.

Det jeg er bange for er "bare" når man skal ud og trille på motorvej.. Har
ikke ligefrem den største dødslyst, og at begive sig ud på motorvejen på en
kværn som maks render 110 (det er med solskind i ryggen og i medvind osv
:).. Men det kan være jeg har taget fejl af modellerne og sådan lidt..

Tak for jeres svar :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hekto

Dato : 10-01-03 08:24

In article <mzoT9.32824$Hl6.3421956@news010.worldonline.dk>,
anders@andersh.dk says...

> [...]
> også godt at uheld sagtens kan ske på det stykke tid, som det kan efter 10

Så kør i nogle vinterstøvler, om ikke andet.

> [...]
> selv, hvis jeg ikke skal ud og bruge tøjet /hjelmen imens jeg kan passe det.

Man kan nu få en del godt tøj, for mindre.
Alternativet er at finde en køreskole der udlåner tøj m.m.

> [...]
> kværn som maks render 110 (det er med solskind i ryggen og i medvind osv
> :).. Men det kan være jeg har taget fejl af modellerne og sådan lidt..

Du må ikke køre mere! ;0)
Bare rolig, køreskolen logger dig ike på glatis. Køreundervisningen er
sikkert fuldt btrykkende, også ved 100 Km/t.

Hvis ikke du skal bruge kørekortet; men VIL tage det, så få det dog
overstået, og glem bekymringerne.
Når du endelig skal til at bruge det, kan du jo bare købe tøj og
maskineri efter økonomisk formåen.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-01-03 09:14

> [...]

> Jeg skrev jo heller ikke noget med gummisko.. Men det jeg mente
> var at der vel ikke, statistisk set sker særlig mange uheld (måske

Det er muligt min statistik er atypisk, men den eneste gang (7-9-13,
banke-banke-banke) jeg er væltet på offentlig vej var da jeg tog
mit kørekort... Rundkørslen var glat og jeg troede jeg var Wayne Rainey.

Så tæller jeg banekørsel fra er køreundervisning det farligste jeg
nogensinde har bedrevet på motorcykel

Fra : Bjørn S

Dato : 10-01-03 13:48

Anders Houmark wrote:
> [...]
> køreundervisning.. Man kører sammenlagt 12 timer og 45min .. Men jeg
> ved også godt at uheld sagtens kan ske på det stykke tid, som det kan

Se det kunne jo være spændnende at se noget statistik på ....
Min køreskole havde i snit 2 ambulansetilkald om året. En ting er at du
kører med en kørelærer på sleb, men det er også de timer du er mest usikker
på farkosten. Husk også at du kører sammen med 1-2 andre som måske ikke en
gang har cyklet... så muligheterne for at blive påkørt bagfra, eller at en
må lave en panikbrems og/eller undvigemanøver er da højst til stede.
Dertil syntes ihvertfald jeg at det har en lidt sløvende virkning at ha den
kørelærer der bag som hele tiden siger drej højre, vænstre, pas på farten,
pas på vigepligt....pludselig er han akterudsejlet eller taler i telefon
(hvilket min kørelærer gjorde en stor del af tiden) - og så er man jo
pludselig på egen hånd.

Indtil det hele (eller det meste af det) sitter på rygraden er det rimlig
stressende at få et overblik i trafikken, samtidig som man tænker
vognbaneplacering, husker at bremse inden sving og alt andet som er nyt.

Min køreskole og lærer havde også et meget afslappet forhold til
sikkerhetsudstyr, jeg, som en del andre, medbragte udstyret selv, men andre
lånte bare en "pingodragt", et par handsker, og en hjelm af mer eller mindre
passende størrelse.

/Bjørn

Fra : armand

Dato : 10-01-03 15:49

Anders Houmark <anders@andersh.dk> skrev i en

> [...]
> ikke ligefrem den største dødslyst, og at begive sig ud på motorvejen på

Selvom jeg med tiden er blevet nærmest manisk omkring sikkerhed og
påklædning, overlevede jeg de første 10 års tid alene med sort læderjakke
jeans og popstøvler, så det kan lade sig gøre:-/

Jeg kan godt følge den nærmest bydende rækkefølge á kort først og så
køretøj/beklædning engang, og at det primært er for køreskolebrug at du
plæderer - Meen: Shit happens!

Et minimum udover den obligatoriske hjelm må være at bruge handsker, støvler
og så ellers det kraftigste tøj du har!
- Kig engang på dine knoer og ankler: Der er kun et par mm. skind imellem
knogle og omgivelser, så dér bør man have et lag beskyttelse på :-|
- F.eks. kraftigt vævede jeans er slidmæssigt rimeligt gode, selvom det ikke
nærmer sig læder, har du en "cowboy-jakke" er den også bedre end meget andet
privatbeklædning!

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 10-01-03 16:10

> [...]

og så ellers det kraftigste tøj du har!
- Kig engang på dine knoer og ankler: Der er kun et par mm. skind imellem
knogle og omgivelser, så dér bør man have et ekstra lag beskyttelse på :-|
- F.eks. kraftigt vævede jeans er slidmæssigt rimeligt gode, selvom det ikke
nærmer sig læder og mangler stødabsorberende zoner. Har du en "cowboy-jakke"

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-01-03 19:37

> [...]

> Jeg skrev jo heller ikke noget med gummisko.. Men det jeg mente var at der
> vel ikke, statistisk set sker særlig mange uheld (måske 0?) ved

Jo, der sker netop ret mange :-\

Min kørelærer fortalte at han normalt havde ~120 MC-elever om året så
vidt jeg husker, og han havde næsten hvert år 2 elever der var ude og
køre med ambulance. Det er hvad jeg vil kalde en ret ubehagelig
statistik når man tager i betragtning hvor få timers kørsel det drejer
sig om.

> Man kører sammenlagt 12 timer og 45min .. Men jeg ved også godt at
> uheld sagtens kan ske på det stykke tid, som det kan efter 10 år
> uden uheld osv..

Det er vel netop mere sandsynligt at det sker mens du er uøvet
motorcyklist.

> [...]
> selv, hvis jeg ikke skal ud og bruge tøjet /hjelmen imens jeg kan passe det.

Så kan jeg kun tilslutte mig de andres råd om at du i det mindste
finder det mest slidstærke tøj frem du har, eller låner dig til noget
hos kørelæreren eller en kammerat.

> Er jeg helt forkert på den når jeg siger ham min ven kun kørte på
> 125cc ?

Det kan vi selvfølgelig ikke vide, men den du postede et link til et
billede af var en Suzuki GN250, som er en 250 ccm maskine. Jeg kørte
selv min første køretime på en Suzuki TU250, som er en GN250 i
forklædning. Efter den køretime havde jeg en fornemmelse af at jeg
havde kørt plæneklipper

En Honda CB500 er en helt anden sag, men den er også noget tungere at
håndtere når du holder stille eller kører langsomt.

> [...]
> kværn som maks render 110 (det er med solskind i ryggen og i medvind osv
> :).. Men det kan være jeg har taget fejl af modellerne og sådan lidt..

Hvorfor ikke? Det er jo ikke fordi den er ved at eksplodere når den
kører de der 110 km/t.

--
Jacob - www.bunk.cc
When all other means of communication fail, try words.

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-01-03 03:26

> Det er vel netop mere sandsynligt at det sker mens du er uøvet
> motorcyklist.

Nu har jeg prøvet at køre sådan en lille smule, og har cyklet fra 3-4 års
alderen og kørt på et par plastik-raket scooter i ca. 2 år.. ( øv for nogle
frituregryder.. man lygter som en hel mcdonalds når man ankommer til sin
destination.. men de er nu meget sjove at køre alligevel :)

Jeg _ved_ godt at det ikke gør mig til verdensmester eller andet, men det er
stadig langt bedre forudsætninger
> [...]
> selv min første køretime på en Suzuki TU250, som er en GN250 i
> forklædning. Efter den køretime havde jeg en fornemmelse af at jeg

Aha :)

Har

> Hvorfor ikke? Det er jo ikke fordi den er ved at eksplodere når den
> kører de der 110 km/t.

Det er bare mangel på overskud ved efter overhalinger (hvis en billist
kommer til at ligge lidt for tæt(som de fleste gør det)..
Det ville svare til at tage en knallert med ud på motorvejen.. heller ikke
lige noget jeg går og planlægger helt vildt :)

Nu kan GN250 jo ifølge papiret rende 135 og 0-100 på 8,2 så den kan jo højst
sandsynligt godt når 110 inden rampen til motorvejen slutter.. men
alligevel, jeg tror ikke jeg ville føle mig tryg :-|

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Fer

Dato : 11-01-03 11:54

Anders Houmark wrote:

SNIP

> [...]
> jo højst sandsynligt godt når 110 inden rampen til motorvejen
> slutter.. men alligevel, jeg tror ikke jeg ville føle mig tryg :-|

Rent ud sagt.. en gang Bullshit uden lige.

Når du køre med kørelære ligger du som regel foran din kørelære. Dvs bilen
bagdig er ham der råber af dig i øresneglen.

Forstår godt du hellere vil køre på en CB500, men at du er nervøs for at
køre på en GN250, det forstår jeg ikke. Du siger du er bange for at den ikke
hurtig nok, mens du køre rundt på tunet knallert med omkring 10 hk. Den har
såvidt jeg husker 22hk eller lignende, bremser dimentioneret til cyklen.

Tro mig, motorvejskørsel med kørelære er nok det kedeligste, du sniger dig
nok op på de 110. Så er det det, der er ingen der siger du skal køre på
motorvejstilkørslen og SKYDE cyklen af til de 110, højst sandsynligt vil du
få en balle hvis du gør det med en CB500 med kørelæren bag dig. Du skal jo
huske han skal følge dig hele vejen, ikke mange biler laver 0-100 på 8,2
sek. som en GN250.

Når men alt i alt mit råd er at vente med at tage kortet til du bliver 21
anyhow, nu da du ikke skal havde mc med det samme, ellers vil du gå rundt
med et 36hk´s kort i 2 år, eller skulle tage en ny køreprøve som 21 årig.

mvh Tommy Fer
VFR400R

---

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-03 13:34

> [...]

> frituregryder.. man lygter som en hel mcdonalds når man ankommer til sin
> destination.. men de er nu meget sjove at køre alligevel :)

OK - det hjælper naturligvis lidt på det. Men en CB500 er altså stor
og tung i forhold til det knallerter du sikkert har kørt på. Den
vejer over 180 kg når den er tanket.

En GN250 er lidt lettere, og lidt mere knallert-agtig, men det er
altså ikke en knallert. Som Tommy også skriver er den dimensioneret
som motorcykel, så bremser og den slags også virker betryggende.

> Jeg _ved_ godt at det ikke gør mig til verdensmester eller andet, men det er
> stadig langt bedre forudsætninger

Husk at tænke på at de uheld du kan komme ud for også kan skyldes dem
du kører sammen med. De er måske ikke så øvede som du, og jo mindre du
har kørt rigtig meget siden du tog dit bilkørekort for nylig, så kan
du vel næppe kaldes rutineret i trafikken.

Da jeg tog mit MC-kort og jeg var ved at have en af mine sidste
køretimer sammen med en pige på 18, der var ved at tage både bil- og
MC-kort på een gang, og som var ude og køre for første gang på MC
lavede jeg et friskt venstresving i et lyskryds (Tuborgvej/Emdrupvej i
Emdrup) på den der rimelig friske CB500 jeg kørte på (hun kørte en
Virago 250). Fordi hun ikke var vildt rutineret var hun lige ved at
følge efter, og var næsten blevet kørt ned I skulle have hørt en
kørelærer råbe højt

Med andre ord - der var det lige før at det var mig der var årsag til
at hun havde lavet et uheld. Man kunne også forestille sig at en af de
andre elever glemmer at bremse og kører ind i dig eller lignende - det
er også set før.

> Det er bare mangel på overskud ved efter overhalinger (hvis en billist
> kommer til at ligge lidt for tæt(som de fleste gør det)..

For det første står der jo "Skolecykel" bag på din MC, så det burde
hjælpe lidt på problemet, og ellers vil du også opdage at din
kørelærer nok skal være flink til at mase sig ind og lave afstand.

> Nu kan GN250 jo ifølge papiret rende 135 og 0-100 på 8,2 så den kan jo højst
> sandsynligt godt når 110 inden rampen til motorvejen slutter.. men
> alligevel, jeg tror ikke jeg ville føle mig tryg :-|

Jeg ville ikke have noget problem med det.

.... og sparker du rigtig til sådan en CB500 vil du nok alligevel få en
bemærkning fra kørelæreren om at du skal tage det roligt.

En af gangene da jeg var ude og køre (og den eneste gang jeg var på
motorvej) var vi to der have bilkørekort i forvejen ude og køre sammen
på hver sin CB500 - der var snoren fra kørelæreren noget længere end
da jeg var ude og køre med nogle helt nye. Der fik vi da leget lidt,
og vi kom nok også til at køre lidt mere end de der 90 man må køre på
den motorvej, så det afhænger også lidt af hvordan kørelæreren er, og
hvem du kører sammen med.

Men regn trygt som udgangspunkt med at en GN250 er hurtig nok, og du
vil helt sikkert også synes den er ganske underholdende at køre på.

Ulempen ved at tage kortet nu er nok nærmere at du bliver nødt til at
skaffe dig en MC hurtigere end du går og har planer om nu

--
Jacob - www.bunk.cc
Agree with them now, it will save so much time.

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 09-01-03 13:20

Generelt er det dumt at opfordre folk til at køre i hverdagstøj.. Der er jo
en grund til at der er lavet stærk textil ( mc tøj) til brug når man køre
mc... Men det er jo op til ens egen samvittighed hvad de vil køre i.. Hvis
du spørger folk i dette forum, vil alle sige at du burde invistere i noget
udstyr... hvis uheldet er ude.. ??? Der er mange køreskoleelever der vælter
på skolecyklerne.. der er jo en grund til at de er så hærget som de er.!!
Selv kørte jeg bare i alm. arbejdestøj.. Jeg havde ikke råd til at invistere
i tøj på samme tid, så jeg måtte nøjes med mit murertøj.. Nok er det
forstærket men det holder nok ikke lige så godt som rigtigt udstyr....

Så hvis du spørger herinde så skynd dig at køb noget tøj der er egnet ti at
køre mc i !!!

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

" som tager på skiferie idag kl 14.00. Hemsedal here i come"

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-01-03 16:02

"er mange køreskoleelever der vælter på skolecyklerne"

Ja, da jeg tog kørekort var der en pige der lige tog en tur ud i botanikken.
Heldigvis med lav fart, så der skete hende ikke noget. Men hun havde heller
ikke det "rigtige" tøj på. Men det fik hun hurtigt investeret i.....

Fra : BoS

Dato : 09-01-03 14:06

Der er altid masser af billigt mc-tøj på dba.dk
Jeg købte en næsten sprit ny jakke for 500kr. Jeg så den i butikkerne til
2500,- et par måneder senere...

mvh Bo

Fra : Biker-Torben®

Dato : 09-01-03 15:02

> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

I bogen "Motorcyklister" af John de Summer-Brason (som selv skriver i
gruppen her en gang imellem) er der et afsnit om en kirurg, der selv kører
motorcykel. Han beskriver meget malende, hvad der kan ske, hvis man ikke er
klædt ordentligt på. Der er bl.a. et eksempel med en fyr, som ryger hen ad
asfalten iført gummisko - hælen slides ned til knoglen og der går betændelse
i skidtet. Det ender med at benet må amputeres.
Så ordentligt tøj, støvler og handsker er en god ting...

Hilsen
Biker-Torben
(der selv tog kortet iført gummisko og tynde sommerbukser - men den gang
vidste jeg heller ikke bedre...)

http://dfm.divvy.dk/?id=154
www.motorcykel-rejser.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-03 16:21

Anders Houmark wrote:

> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Meget dumt. Hvis du alligevl gør det, så husk på at handskernes vigtighed
ligger lige efter hjelmen - det er svært at finde en der gider at tørre røv
for en, resten af sine dage (som Anders Thorup (vistnok) sagde det

Fra : armand

Dato : 09-01-03 16:53

> [...]
røv
> for en, resten af sine dage (som Anders Thorup (vistnok) sagde det

Det var Brian fra MC-Chaufførerne der brugte det meget let forståelige
argument til at revse Anders T (for at have prøvekørt din Fazer uden) !

Det var forøvrigt dengang i fortiden, hvor jeg måtte køre på lånt mc

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 09-01-03 17:19

> Det var Brian fra MC-Chaufførerne der brugte det meget let forståelige
> argument til at revse Anders T (for at have prøvekørt din Fazer uden)
> !
Nu må vi lige have hukommelsen på plads! Jeg har altså endnu ikke prøvekørt
Jes's fazer. Vi har godt nok snakket om det et par gange, men så gik der
ligesom druk i det istedet , så jeg har stadig en tur tilgode.

Det du husker var nok da jeg prøvekørte en SV650S (tror nok det var Mads's)
i T-shirt og korte bukser og uden handsker (til H-dag).

Men det er vist korrekt at det var Brian der kom med den rammende bemærkning

> Det var forøvrigt dengang i fortiden, hvor jeg måtte køre på lånt mc

MVH
Anders Thorup
Suzuki 250 GSX ´82
http://dfm.divvy.dk/Anders_Thorup
Opret din profil og se andres på http://dfm.divvy.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-01-03 19:20

Anders Thorup wrote:

> [...]
Ok... De har ellers en vis staturmæssig lighed

> Nu må vi lige have hukommelsen på plads! Jeg har altså endnu ikke
> prøvekørt Jes's fazer. Vi har godt nok snakket om det et par gange, men så
> gik der ligesom druk i det istedet , så jeg har stadig en tur tilgode.

Hæh, ja

> Det du husker var nok da jeg prøvekørte en SV650S (tror nok det var
> Mads's) i T-shirt og korte bukser og uden handsker (til H-dag).

*tsk-tsk* Det ville jeg ikke gøre, men nu er jeg jo også en sand engel
i alle henseender

> Men det er vist korrekt at det var Brian der kom med den rammende
> bemærkning

Ganske malerisk... i brune farver

Fra : VJJensen

Dato : 09-01-03 21:27

In article <s2r0f-3i2.ln1@vissen.vandhane>,
Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

> [...]

I øvrigt: det er klart, at en heldragt (sammenlynet over- og underdel)
må være bedst. Men er det det samme som at sige, at en "løs" jakke er en
skidt løsning hvis man ryger henad asfalten. Ryger den af?

Johs

Fra : armand

Dato : 10-01-03 01:48

VJJensen <oddesund@paradis.dk> skrev i en
newsdesund-727F5B.21264209012003@news.tele.dk...
> [...]
> må være bedst. Men er det det samme som at sige, at en "løs" jakke er en
> skidt løsning hvis man ryger henad asfalten. Ryger den af?

Måske ikke ligefrem ryger af; men den kan godt tænkes at blive rykket op så
torso'en bliver firtlagt for asfalt-raspen :-/

Endvidere er løst tøj ubehagelig når det begynder at flagre og formedelst
piske din krop allerede ved motorvejshastighed
Og flagrende tøj kan endvidere være udslagsgivende årsag til at motorcyklen
begynder at wobble (hvis den bærer tendensen i sig!?) =

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 09-01-03 17:16

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> vigtighed ligger lige efter hjelmen - det er svært at finde en der
> gider at tørre røv for en, resten af sine dage (som Anders Thorup

Hmm,, troede ellers vi havde en aftale Jes

Hvis nu en af os skulle glemme handskerne altså *SS*

Fra : Peter Aagaard

Dato : 09-01-03 23:34

Anders Houmark wrote:
> [...]
> Troede egentlig der kunne spares mere, men man skal åbenbart minimum
> have 14 teorilektioner og 17 kørelektioner.. Det lyder pludselig ikke

Jeg tog kørekort i efteråret, der skulle vi have følgende timer
3 timer i kravlegård.
4 timer på teknisk anlæg
13 kørertimer
4 timer til sidevogn, bremseøvelser, svingteknik og undvige manøvre.
26 teoritimer af 45min.
Fast pris på 7000,- + 580,- for prøven. om det er dyrt ved jeg ikke, men det
var hvad jeg gav.

>Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Det tror jeg vi skal lade dem svare på, der evt. har prøvet at glide hen ad
asfalten...

Mvh. Peter

Fra : Benz...

Dato : 10-01-03 08:18

> [...]
> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Hmm... den gamle standard GN250 jeg kørte på fik jeg da til at rende
125kmt... såååå deeet...

Fra : Benz...

Dato : 10-01-03 08:31

> [...]
> Så jeg tænkte lidt på om det lyder helt dumt at køre i lædersko,
> cowboybukser, helly hansen jakke og styrthjelm (og handsker) ?

Spørg dig selv 'Hvor meget er din bevægelses frihed vær?' (og elsker du at
ligge på sygehuset?)

Har man råd til en cykel har man også råd til noget ordenligt beskyttelse...
'Dagens kloge ord'
:o}

Benzon...