Baghjulsadfjedring til en Yamaha XV750SE c~
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-01-03 01:16

Jeg har lovet min far og hjælpe ham med at få løst et problem har har
med adfjedringen på køretøjet. Normalt befinder jeg mig på
mountainbikes, der selvom de har ca. 4-5" vandring i begge ender er i
en lidt anden vægtklasse, så jeg kender principperne og så alligevel!

Sagen er den at gassen vist er gået af den, den holder ikke luft i ret
lang tid og indstilling af luftaffjedringsdelen (preload?) synes ikke at
havde nogen effekt, vi har checket håndtaget rent faktisk drejer på
noget ved selve enheden det synes blot ikke at ændre noget.

På min MTB ville jeg blot pille shocken af og sende den til service i
US, det koster 7-800 kr., så spørgsmålet er bare hvad gør man på en sag
med motor? Skal man skifte hele enheden, har set dem rundt omkring på
nettet til små 4000.- eller kan man få den serviceret et eller andet sted?

Mvh

Bruno

PS. En cykel som min bortset at mit stel er rødt og uden de mange
staferinger, samt at den for det meste er dækket af mudder.
http://mypage.bluewin.ch/rupabiker/tecnica/specializedelite.htm

Fra : Ivan Bartholin Niels~

Dato : 08-01-03 07:27

> PS. En cykel som min bortset at mit stel er rødt og uden de mange
> staferinger, samt at den for det meste er dækket af mudder.
> http://mypage.bluewin.ch/rupabiker/tecnica/specializedelite.htm

Fed cykel - den har garanteret kostet mere end min MC

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-01-03 12:22

Ivan Bartholin Nielsen wrote:

> Fed cykel - den har garanteret kostet mere end min MC

Tak - det var ikke så slemt da jeg hentede den billigt i Holland. Den
står i 18.000 + det løse. Det værste er faktisk driftsomkostninger da
kørsel i DK involvere meget muder ca. 10 måneder om året og det slider
helt ekstremt på transmission og bremser.

Mvh

Bruno

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 08-01-03 09:50

Ducati importøren i Sorø går for at kunne reparerer støddæmpere, men en af
mine kammy'er fik ikke noget godt resultat... køb en ny... de fås til
omkring 3000 hos de forandlere der har "mc nøglen" (hvilken MC og hvor i
landet?)
--
Mvh Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-01-03 12:20

Rune (Bandit600R) wrote:
> [...]
> mine kammy'er fik ikke noget godt resultat... køb en ny... de fås til
> omkring 3000 hos de forandlere der har "mc nøglen" (hvilken MC og hvor i
Tak.

(Yamaha XV750SE ca. 1982 og Lolland).

Mvh

Bruno

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 08-01-03 18:55

> (Yamaha XV750SE ca. 1982 og Lolland).
>
> Mvh
>
> Bruno

Maribo Cykler tlf 54780049 burde have en Hagon dæmper til ca 3000 kr

Fra : armand

Dato : 08-01-03 02:36

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en news:avfqjk$30o7$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> med motor? Skal man skifte hele enheden, har set dem rundt omkring på
> nettet til små 4000.- eller kan man få den serviceret et eller andet sted?

Umiddelbart husker jeg XVeren for at have én støddæmper, som også på din
Mountainbike(?); men iflg de lister jeg har set i skulle den have to
"traditionelle" støddæmpere !?
Louis i Tyskland (også postordre til DK) sælger et Hagon dæmpere for 305
Øvro; men det er lidt uigennemsigtigt om det annonceres som traditionelle
par eller enkelt-støddæmper til XV'eren!
Link:
www.louis.de

Max' MC Import herhjemme sælger Hagon enkeltdæmper til den for under
2.900.-kr, så det MÅ også være den samme at Louis sælger.
Max's produkter er aldrig længere væk end den nærmeste forhandler, idet
kataloget "MC-Nøglen" ligger under enhver forhandlers disk!
Link:
www.maxmcimportas.dk

--
Armand.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-01-03 22:01

armand wrote:
> Umiddelbart husker jeg XVeren for at have én støddæmper, som også på din
> Mountainbike(?); men iflg de lister jeg har set i skulle den have to
> "traditionelle" støddæmpere !?

I givet fald så er nummer 2 usynlig

Vi har haft skilt den ad og der kun en enhed, faktisk har vi overvejet
tanken om at bygge den om og pille luftdelen ud så er der bare lige det
med støddæmperen.

> [...]
> Øvro; men det er lidt uigennemsigtigt om det annonceres som traditionelle
> par eller enkelt-støddæmper til XV'eren!

Jeg har smidt dem et spørgsmål så må vi se, hvis de altså forstår mit
tyske

> [...]
> Max's produkter er aldrig længere væk end den nærmeste forhandler, idet
> kataloget "MC-Nøglen" ligger under enhver forhandlers disk!

De er vist afgået ved døden, deres hjemmeside er i hvertfald blot en TDC
skabelon.

Foreløbig tak til jer alle tre, nu har vi da noget og gå i gang med.

Mvh

Bruno

Fra : armand

Dato : 09-01-03 00:48

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en news:avi3l7$2u9k$1@news.cybercity.dk...

> I givet fald så er nummer 2 usynlig

Altså en central montering med en triangel-opbygning til bagsvingeren, som
med lidt god vilje kan ligne MTB'erens !?

> Vi har haft skilt den ad og der kun en enhed, faktisk har vi overvejet
> tanken om at bygge den om og pille luftdelen ud så er der bare lige det
> med støddæmperen.

Du har tidligere skrevet om at "skrue" og såvel dengang som nu nævner du
luftunderstøtningen - Luftunderstøtning bør have en påfyldningsnippel á en
dækventil-lignende ting!
Hvis der er noget skrueri må det være enten dæmpning eller en art hydraulisk
preload - vær lige sikker på "betjeningen" af dæmperen først, så i ikke
dømmer den ude p.g.a. fejlhåndtering !

> Jeg har smidt dem et spørgsmål så må vi se, hvis de altså forstår mit
> tyske

Kunne du ikke bare finde den på sitet og derefter blot bestille?
På siden er der et link til "Motobase" hvor man kan pinpointe sin model og
se hvad der er af stumper til lige dén!

> De er vist afgået ved døden, deres hjemmeside er i hvertfald blot en TDC
> skabelon.

Eller blot endnu et eksempel på at man som firma SKAL have en hjemmeside;
men ikke fatter ideen og brugbarheden af mediet og end ikke formår blot at
lægge sit telefonnummer på den :-/

--
Armand.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 09-01-03 12:31

armand wrote:
> Altså en central montering med en triangel-opbygning til bagsvingeren, som
> med lidt god vilje kan ligne MTB'erens !?

Det er ikke helt ved siden af, min MTB er dog væsentligt mere
kompliceret is sin geometri hvilket selvfølgelig hænger sammen med at
det er meget vanskeligt og undgå uønsket påvirkning af affjerdringen i
forbindelse med kraftoverførsel på en cykel. Den lave
omdrejningshastighed (ca. 20-130 rpm), og den ujævnemomentkurve for hver
enkel drejning er noget af en opgave.

> [...]
> preload - vær lige sikker på "betjeningen" af dæmperen først, så i ikke

Klart, inden vi farer ud og køber nyt så skal alt prøves for om ikke
andet så lærer vi jo noget.

Det er dæmpningen man påstås at kunne justere, blot mærkes der ingen
forskel uanset indstilling, første tanke var så at kablet mellem
håndtaget til jurstering og affjedringen var defekt så nemt var det bare
ikke.

Luftdelen bruges til at jurstere affejdringen efter belastning altså 1
person/2 personer/bagage osv., den fungerer blot holder den ikke luft
mere end 1 dags tid.

> Kunne du ikke bare finde den på sitet og derefter blot bestille?
> På siden er der et link til "Motobase" hvor man kan pinpointe sin model og
> se hvad der er af stumper til lige dén!

Jeg prøvede, men det gav ikke noget.

De har svaret mig og kunne fortælle at de ikke kunne levere en sådan
enhed, samt at de ikke regnede med at en uoriginal kunne fremskaffes når
man tog maskinens alder i betragtning. De oplyste dog også et sted hvor
vi kunne prøve og spørge (Fa. Wilbers, Fax 0049-5921-74099), men jeg
skal nok lige tage mig sammen inden jeg prøver og faxe til tyskland.

> Eller blot endnu et eksempel på at man som firma SKAL have en hjemmeside;
> men ikke fatter ideen og brugbarheden af mediet og end ikke formår blot at
> lægge sit telefonnummer på den :-/

Det vlle selvfølgelig være en klassiker.

Mvh

Bruno