/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batteri og frost
Fra : Henrik Olsen


Dato : 06-01-03 23:53

Hvorfor er det at nogle anbefaler at afmontere batteriet om vinteren? Hvad
kan kulden gøre, som skulle være skadeligt? Alle biler, og endda flere MC
står da i periodisk frostvejr vinteren over uden (tilsyneladende) at tage
skade på batteriet.

Mit batteri (12V, 25 Ah) er p.t. monteret på maskinen, og jeg er ret sikker
på den ikke er frostsikret, da den står i en ikke-opvarmet garage. I
julegave har jeg fået en Optimate III lader, så den er fast sat til nu
resten af vinteren, via cigarudtaget.



 
 
Soren S. Jorvang (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Soren S. Jorvang


Dato : 07-01-03 00:05

In article <avd1b3$10gt$1@news.cybercity.dk>, Henrik Olsen wrote:
> Hvorfor er det at nogle anbefaler at afmontere batteriet om vinteren? Hvad
> kan kulden gøre, som skulle være skadeligt? Alle biler, og endda flere MC
> står da i periodisk frostvejr vinteren over uden (tilsyneladende) at tage
> skade på batteriet.

Hvis batteriet bliver tilstraekkeligt afladt og syren dermed bliver
naesten rent vand, kan det fryse og spraenge.

> Mit batteri (12V, 25 Ah) er p.t. monteret på maskinen, og jeg er ret sikker
> på den ikke er frostsikret, da den står i en ikke-opvarmet garage. I
> julegave har jeg fået en Optimate III lader, så den er fast sat til nu
> resten af vinteren, via cigarudtaget.

Hvis batteriet holdes opladt, ser jeg ikke nogen problemer i at
lade det staa udenfor.


--
Soren

SØREN F. NIELSEN (07-01-2003)
Kommentar
Fra : SØREN F. NIELSEN


Dato : 07-01-03 17:45

Hej Henrik

Batteri af typen der bliver brugt til motorcykler har ikke godt af at stå
ubrugt hen især ikke når de er gamle, vil du være godt ved dit batteri så
aflade det engang imellem og lade det så op helt op bageefter

Mvh Søren
"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:avd1b3$10gt$1@news.cybercity.dk...
> Hvorfor er det at nogle anbefaler at afmontere batteriet om vinteren? Hvad
> kan kulden gøre, som skulle være skadeligt? Alle biler, og endda flere MC
> står da i periodisk frostvejr vinteren over uden (tilsyneladende) at tage
> skade på batteriet.
>
> Mit batteri (12V, 25 Ah) er p.t. monteret på maskinen, og jeg er ret
sikker
> på den ikke er frostsikret, da den står i en ikke-opvarmet garage. I
> julegave har jeg fået en Optimate III lader, så den er fast sat til nu
> resten af vinteren, via cigarudtaget.
>
>



Asger Steffensen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 07-01-03 18:33


"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:huDS9.11801$4n3.6017@news.get2net.dk...
> Hej Henrik
>
> Batteri af typen der bliver brugt til motorcykler har ikke godt af at stå
> ubrugt hen især ikke når de er gamle, vil du være godt ved dit batteri så
> aflade det engang imellem og lade det så op helt op bageefter
>
Korrekt. Det er mangel på brug der slår batteriet ihjel. Ved at "massere"
batteriet af og til kan man forlænge levetiden. Det gøres fx. ved at sætte
en pære på, og lade den lyse i X antal timer (fx. natten over), for derefter
at lade det op igen. Det må ikke aflade for hurtigt, og det må ikke aflades
helt.

Asger
ZX-10



Poul B-H (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 07-01-03 23:16


"Asger Steffensen" <astNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
news:3e1b0fcc$0$47400$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:huDS9.11801$4n3.6017@news.get2net.dk...
> > Hej Henrik
> >
> > Batteri af typen der bliver brugt til motorcykler har ikke godt af at
stå
> > ubrugt hen især ikke når de er gamle, vil du være godt ved dit batteri

> > aflade det engang imellem og lade det så op helt op bageefter
> >
> Korrekt. Det er mangel på brug der slår batteriet ihjel. Ved at "massere"
> batteriet af og til kan man forlænge levetiden. Det gøres fx. ved at sætte
> en pære på, og lade den lyse i X antal timer (fx. natten over), for
derefter
> at lade det op igen. Det må ikke aflade for hurtigt, og det må ikke
aflades
> helt.

Forkert! Blybatterier skal vedligeholdelses lades, ikke aflades (det er NiCd
der skal det). Al afladning af bly batterier "slider" på dem.
En gang imellem skal ladespændingen over 14-14,5 volt så batteriet gasser et
lille stykke tid, dette sker for at røre rundt i syren, idet der ellers kan
ske en lagdeling med større vægtfylde i bunden ift. toppen.

Poul B-H



Asger Steffensen (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 08-01-03 00:37


"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1b5008$0$47058$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Forkert! Blybatterier skal vedligeholdelses lades, ikke aflades (det er
NiCd
> der skal det). Al afladning af bly batterier "slider" på dem.
> En gang imellem skal ladespændingen over 14-14,5 volt så batteriet gasser
et
> lille stykke tid, dette sker for at røre rundt i syren, idet der ellers
kan
> ske en lagdeling med større vægtfylde i bunden ift. toppen.
>
Ser man det. Jeg skal ikke gøre mig klog på forskellen mellem bly- og
nikkel-cadmium batterier, så du har sikkert ret.

Asger



Poul B-H (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 07-01-03 23:26


"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> wrote in message
news:huDS9.11801$4n3.6017@news.get2net.dk...
> Hej Henrik
>
> Batteri af typen der bliver brugt til motorcykler har ikke godt af at stå
> ubrugt hen især ikke når de er gamle, vil du være godt ved dit batteri så
> aflade det engang imellem og lade det så op helt op bageefter
>
> Mvh Søren
> "Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:avd1b3$10gt$1@news.cybercity.dk...
> > Hvorfor er det at nogle anbefaler at afmontere batteriet om vinteren?
Hvad
> > kan kulden gøre, som skulle være skadeligt? Alle biler, og endda flere
MC
> > står da i periodisk frostvejr vinteren over uden (tilsyneladende) at
tage
> > skade på batteriet.

Hvis batteriet er fuldt opladt er det ret godt frostsikret. I et nyt
standard startbatteri har electrolytten normalt en vægtfylde på 1,28 og
dette giver et frysepunkt på -62 grader C. Ved 1.12 er det -10 grader C.
Men hvis du har batteriet siddende i frostvejr og ikke lader på det, aflades
det langsomt og batterisyren omdannes langsomt til vand, som jo bekendt
fryser ved 0,00 grader. Derfor.Til gengæld går selvafladningen langsommere i
kulde
Let ladning hæver forøvrigt også temperaturen nogle grader.
Poul B-H



Henrik Olsen (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 08-01-03 11:28


"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> wrote in message
news:3e1b5261$0$47069$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
....
> Hvis batteriet er fuldt opladt er det ret godt frostsikret. I et nyt
> standard startbatteri har electrolytten normalt en vægtfylde på 1,28 og
> dette giver et frysepunkt på -62 grader C. Ved 1.12 er det -10 grader C.
> Men hvis du har batteriet siddende i frostvejr og ikke lader på det,
aflades
> det langsomt og batterisyren omdannes langsomt til vand, som jo bekendt
> fryser ved 0,00 grader. Derfor.Til gengæld går selvafladningen langsommere
i
> kulde

Sidste vinter var min bimmer opstaldet hos en forhandler (som jeg af mange
grunde ikke længere anvender), og da den skulle hentes efter godt 3 måneders
kørepause, så var batteriet helt dødt. Hvor dødt? spørger man måske så. Det
ved jeg ikke, da jeg ikke målte noget, men han voldtog starter og batteri,
ved at give den en kvikladning til at få den igang så hurtigt som muligt.
Mit spørgsmål er så, om denne afladning kan have skadet mit batteri? Det er
umiddelbart ikke sulfateret slemt. Men hvad med omdannelsen til vand, som du
beskriver ved afladning.... Genskabes syren og dermed vægtfylden på omkring
1,28 ved genopladning?

Jeg har fået et massefyldemåler fra Louis.de i julegave, men har ikke prøvet
den endnu. Venter til foråret.

For øvrigt: Kan jeg regne med ikke at skulle efterfylde med dem. vand
vinteren over, når det lige er gjort inden opstaldning og det
vedligeholdelseslades med en Optimate III? Bruges der kun vand ved større
forbrug?



Poul B-H (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 08-01-03 21:20


----- Original Message -----
From: "Henrik Olsen" <henriko@diku.dk>
To: <pbekkerh@mail.dk>
Sent: Wednesday, January 08, 2003 11:29 AM
Subject: Re: Batteri og frost



"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> wrote in message
news:3e1b5261$0$47069$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
....
> Hvis batteriet er fuldt opladt er det ret godt frostsikret. I et nyt
> standard startbatteri har electrolytten normalt en vægtfylde på 1,28 og
> dette giver et frysepunkt på -62 grader C. Ved 1.12 er det -10 grader C.
> Men hvis du har batteriet siddende i frostvejr og ikke lader på det,
aflades
> det langsomt og batterisyren omdannes langsomt til vand, som jo bekendt
> fryser ved 0,00 grader. Derfor.Til gengæld går selvafladningen langsommere
i
> kulde

>Sidste vinter var min bimmer opstaldet hos en forhandler (som jeg af mange
>grunde ikke længere anvender), og da den skulle hentes efter godt 3
måneders
>kørepause, så var batteriet helt dødt. Hvor dødt? spørger man måske så. Det
>ved jeg ikke, da jeg ikke målte noget, men han voldtog starter og batteri,
>ved at give den en kvikladning til at få den igang så hurtigt som muligt.
>Mit spørgsmål er så, om denne afladning kan have skadet mit batteri? Det er
>umiddelbart ikke sulfateret slemt. Men hvad med omdannelsen til vand, som
du
>beskriver ved afladning.... Genskabes syren og dermed vægtfylden på omkring
>1,28 ved genopladning?

Hurtig ladning behøver ikke at skade batteriet, idet man kan lade meget mere
end de anbefalede 1/10 af kapaciteten, når batteriet er næsten afladet, bare
spændingen ikke overstiger14-14,5 Volt eller gasser voldsomt.

Syren gendannes ved opladning, hvis den ikke er omdannet til sulfat.

Hvis batteriet er afladet i længere tid, sker der en sulfatering af pladerne
som nedsætter kapaciteten af batteriet. Dette er en ikkereversibel proces,
er det sket kan man ikke omdanne sulfaten igen ved at lade.


>Jeg har fået et massefyldemåler fra Louis.de i julegave, men har ikke
prøvet
>den endnu. Venter til foråret.

Det er jo nu du skal bruge den. Du kan jo checke batteri status nu.

>>vinteren over, når det lige er gjort inden opstaldning og det
>vedligeholdelseslades med en Optimate III? Bruges der kun vand ved større
>forbrug?

Vandforbrug afhænger af laderen. Normal vedligeholdesesladning vil ikke
forbruge vand, men check alligevel, der er også ganske almindelig
fordampning.


Poul B-H





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste